Kelan tuet

Noi Kelan -tukiasiat ovat muuttuneet ainakin noiden isävapaiden- ja kuukausien osalta edellisen odotukseni jälkeen, joten täytyy niihin perehtyä jossain kohden. Näillä näkymin mies pitää isyysvapaata vauvan synnyttyä ja muutoin minä olen kotosalla. Pidemmän päälle varmaan sitten katsotaan vauvan luonteen ja temperamentin perusteella, missä kohtaa palaan takaisin työelämään jne.
 
Minua kauhistuttaa nuo Kelan lomakkeet ja tuet. Mitä voi saada? Mitä pitäs hakea? Millon pitäs hakea? :confused005
Pitäs jossain kohtaa ottaa ihan asiakseen ja alkaa tutkia.
 
Heitin ilmoille, että mies jäisi nyt vähän pidemmäksi aikaa kotiin, pitäis ne vanhempainvapaatja isyyslomat, niin mää saisin opiskella rauhassa.
 
Kivaa, kun tuli tällainen ketju! Mua jotenkin sairaalloisen paljon tuntuu nämä asiat kiinnostavan - jo ennen raskautta kävin laskurilla laskemassa, paljonko vanhempainrahan määrä olisi. Ja plussattuani lähes ensitöikseni laskeskelin, milloin äitiysvapaa alkaisi. :laughing002

Tuolla toisessa ketjussa jo kirjoitinkin, että minulla on paljon paremmat tulot kuin miehellä (ollut opiskelijana/keikkatöissä). Se tarkoittaa myös sitä, että minä saan huomattavasti isommat vanhempainrahat. Eli kun ihan valtion maksamana saa olla kotona, mieluummin siitä ottaa ne hyvät rahat kuin miehen saamat ihan minimit. Mutta tämä on tietysti vain sen 10kk ajaksi, sen jälkeen meillä menee kyllä talous aika kuralle, jos minä olen kotona. Mies on kyllä ilmoittanut, että voi jäädä vauvan kanssa kotiin, kun palaan töihin eli niin todennäköisesti jossain vaiheessa toimitaan. Ja onhan siinä niitä puolisolle merkittyjä vapaita sitten ainakin jonkin verran käytettävissä.

Eri asia on sitten se, huvittaako itseä vielä palata töihin, kun vauva on vasta 9kk ikäinen - ja olisiko se käytännön kannaltakin rasite. Voisin toki tehdä lyhyempää työaikaa, mikä varmasti helpottaisi. Tällä hetkellä ajattelisin ehkä kuitenkin, että säästettäisiin sen verran, että voisin olla vielä jokusen kuukauden hoitovapaalla, pitää siinä vielä lomapäiviä sitten pois ja palata vasta sen jälkeen. Saa nähdä, miltä asiat sitten todellisuudessa tuntuu. Säästämisestä nyt toisaalta ei ainakaan haittaa ole!

Ollaan nyt ajateltu myös niin, että mies edelleen jatkaisi tuota keikatyöhommaa (osa-aikatyö harvakseltaan ja sijaisringissä oleminen), se mahdollistaisi sen, että varsinkin alkuun voisi ottaa vain vähän töitä ja voitaisiin olla paljon molemmat yhdessä vauva-arkea opettelemassa.
 
Minä luultavasti olisin kotona. Täytyykin käydä laskemassa se äitiysrahan määrä, kun nyt oli muuttunut vuoden alusta se, että onkin viimeisen 12kk tulojen mukaan laskettava se tuki :sad001 Kuopus jo yli 3v, niin ei saa niiden edellisten perusteella sitä.
 
Minua kauhistuttaa nuo Kelan lomakkeet ja tuet. Mitä voi saada? Mitä pitäs hakea? Millon pitäs hakea? :confused005
Pitäs jossain kohtaa ottaa ihan asiakseen ja alkaa tutkia.
Neuvola kyllä opastaa missä vaiheessa pitää hakea, sieltä tarvitsee raskaustodistuksen joka tapauksessa ennen kun tukia voi hakea. :)

Oletteko miettineet otatteko äitiyspakkauksen vai rahan? Huhtikuisilla saattaa olla vähän rajoilla saako 20 vai 21 paketin. Tämän vuotinen paketti kyllä kelpaa mulle, otetaan se ehdottomasti.:happy:
 
Mä pitkään pohdin tota äitiyspakkausta, mutta olen nyt kallistumassa rahaan. Ainut mikä harmittaa on se laatikko; haluisin tehdä siitä sellaisen muistojen aarrearkun. Ainokaisellani on moinen myös ja pidän sitä todella tärkeänä. Ehkä sen saisi joltain, joka ei sitä niin kaipaa tai sit marssii vaan Ikeaan hakemaan muovisen lååtan. :)
 
Neuvola kyllä opastaa missä vaiheessa pitää hakea, sieltä tarvitsee raskaustodistuksen joka tapauksessa ennen kun tukia voi hakea. :)

Oletteko miettineet otatteko äitiyspakkauksen vai rahan? Huhtikuisilla saattaa olla vähän rajoilla saako 20 vai 21 paketin. Tämän vuotinen paketti kyllä kelpaa mulle, otetaan se ehdottomasti.:happy:

Äitiyspakkaus ehdottomasti! Olin innolla heti tämänvuotisen ilmestyttyä katsomassa esittelyvideoita, että mitäs kamoja siihen kuuluukaan. :joyful:

Ah, totta! En ollutkaan ehtinyt ajatella, että saattaa mennä 2021 pakkauksen puolelle (todennäköisesti ei kyllä ehdi, ellei sitten itse malta venyttää tilaamista..?). Ois kyllä aika jännää oikeastaan ottaa se uusi! Kun on jo niin moneen kertaan tullut katsottua läpi nuo tämänvuotiset kamat...:laughing021
 
Kyllä meille varmastikin tämän vuotinen pakkaus tulee, kun sen hakuaikakin alkaa jo tämän vuoden puolella. Vaikka kuinka venyttäisi, niin uudet pakkaukset usein vaihtuu vasta huhtikuussa ja meidän hakuaika päättyy helmikuussa...

Ellei sitten kevään Korona-vauvat tyhjennä pottia ja uusi pakkaus vaihtuu jo vuoden alusta. :laughing002
 
Kyllä meille varmastikin tämän vuotinen pakkaus tulee, kun sen hakuaikakin alkaa jo tämän vuoden puolella. Vaikka kuinka venyttäisi, niin uudet pakkaukset usein vaihtuu vasta huhtikuussa ja meidän hakuaika päättyy helmikuussa...

Ellei sitten kevään Korona-vauvat tyhjennä pottia ja uusi pakkaus vaihtuu jo vuoden alusta. :laughing002

Samaa mietin, että jos vaikka sattuu hirmuinen suma siihen tammikuulle ja humpsista vaan, kaikki pakkaukset meni. :laughing021
 
Me otetaan rahana :) Otettiin esikoisestakin, koska äitiyspakkauksen vaatteet jäis luultavasti käyttämättä kuitenkin :bag: Joten sillä rahalla saa sitten ostettua mieluisia vaatteita :)
 
Toisaalta haluaisin äitiys pakkauksen, mutta toisaalta olen ymmärtänyt, että siellä paljon semmostaki mille ei tuu tarvetta o_O
 
Äitiyspakkauksen tavaroiden käyttö riippuu ihan itsestä. Meillä oli esikoisella lähes kaikki aktiivisessa käytössä ja esim. nännivoide oli parempaa mitä kaupasta tuntui löytyvän! Myös kaikki vaatteet otettiin käyttöön. Siinä mielessä houkuttaisi ottaa pakkaus, niin ei niitä pieniä vaatteita tarvis niin paljon ostaa. Esikoiselta olen säästänyt jotain mutta ei mitään muistikuvaa, että mitä on tallessa! Jouluna ehkä uskaltais jo vähän penkoa niitä.
 
En aio ottaa enää tälle kolmannelle äitiyspakkausta. Varsinkin esikoisen pakkauksessa vaatteiden laatu oli aika huonoa, melkein heti venähti monet vaatteet ihan lörpöiksi. Ja nyt tosiaan noita maakupusseja ja vanupukuja ja muita on jo kaksin kappalein, niin saa jäädä...
 
Meillä mies on ilmoittanut, että sitten kun me vauva saadaan, niin hän haluaa pitää kaikki hänelle kuuluvat vapaat, mikä on mun mielestä tosi kiva että haluaa :) Mutta ei olla vielä mietitty sen pidemmälle, että miten sitten käytännössä ne jaetaan. Meidän edellinen raskaus ehti jo niin pitkälle, että piti oikeasti alkaa miettiä miten pidetään vapaita, mutta ne olisivat menneet vielä vanhan mallin mukaan ja ei olla ehditty kunnolla perehtyä siihen uuteen malliin.

Ja äitiyspakkaus otetaan, kun on ensimmäinen tulossa :)
 
Äitiyspakkaus otetaan meille ehdottomasti, ensimmäinen tulossa. Vapaista ei olla vielä tarkkaan päätetty, mutta ehtiihän tätä vielä miettiä.
 
Äitiyspakkaus ehdottomasti! Tilasin toista viikkoa sitten mutten vieläkään oo saanu kelalta päätöstä hakemuksesta eli ilmeisesti ei myöskään oo postitettu. Toivoin saavani sen itelle "joululahjaks" mut taitaa mennä joulun jälkeen lueskelin että pari viikkoa ois toimitusaika mut voihan se olla et nyt tää korona vähän sekottanu kelaakin ja käsittelyaika kestää pidempään..?
 
Äitiyspakkaus ehdottomasti! Tilasin toista viikkoa sitten mutten vieläkään oo saanu kelalta päätöstä hakemuksesta eli ilmeisesti ei myöskään oo postitettu. Toivoin saavani sen itelle "joululahjaks" mut taitaa mennä joulun jälkeen lueskelin että pari viikkoa ois toimitusaika mut voihan se olla et nyt tää korona vähän sekottanu kelaakin ja käsittelyaika kestää pidempään..?
Joo, ja jos ei kelan toimintaan korona vaikuta niin posti on ihan tukossa kaikista lähetyksistä, ilmeisesti näiden poikkeavien olojen johdosta ihmiset lähettää paketteja vielä tavallista joulunakin ahkerammin.
 
Äitiyspakkaushan kulkee matkahuollon kyydissä, se homma ei ole läheskään niin sekaisin kuin posti. Kela hyväksyi oman hakemukseni 11.12 (päivä jättämisen jälkeen), paketti lähti 14.12 ja oli perillä 18.12 aamupäivällä.

Se on kyllä jännä kun joillain tuntuu kela toimivan todella nopeasti ja joillain käsittely kestää naurettavan pitkään o_O
Luulis että tuo ois äkkiä käsitelty. Kaavakkeen täyttö ja liitteenä raskaustodistus. Eihän niiden edes tarvi tarkistella mitään muita tietoja kuin että kaavake on täytetty liitteenä olevan todistuksen mukaan ja eikun hyväksyntään :grin
 
Takaisin
Top