Kelan tuet

"Vanhempainpäivärahat (erityisäitiys-, äitiys-, isyys- ja vanhempainraha) eivät välttämättä estä kotihoidon tuen saamista, jos perheessä on muita alle kouluikäisiä lapsia. Saat kotihoidon tuen hoitorahaa, jos lapsista maksettavien hoitorahojen määrä ylittää vanhempainpäivärahan määrän. Hoitorahana maksetaan siis hoitorahan ja vanhempainpäivärahan erotus. Kotihoidon tukea ei makseta, jos sen määrä jää alle 16,81 euroa kuukaudelta.

Hoitolisää voit saada normaalisti, jos perheen yhteenlasketut bruttotulot eivät estä sitä. Hoitolisässä myös vanhempainpäiväraha otetaan tulona huomioon. Myös mahdolliset ulkomailta maksettavat perhe-etuudet saattavat vaikuttaa tukeen."

Tällänen pätkä löyty Kelan sivuilta, koska itse muistelen saaneeni esikoisesta hoitolisää kuopuksen ollessa vauva. Hoitolisähän riippuu niistä tuloista, jotka meillä oli silloin todella huonot!

 
Sain kaverilta vinkin, että isyysvapaisiin on kai tulossa muutosta 1.1.2013 alkaen: http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/191012142539HL?OpenDocument

"Hallitus on esittänyt, että isälle tarkoitettua vapaata olisi jatkossa kaikkiaan 54 arkipäivää. Isä voisi vastedeskin pitää enintään 18 arkipäivää vapaata samaan aikaan kuin äiti saa äitiys- tai vanhempainrahaa. Loput isyysrahapäivät isä voisi käyttää äitiys- ja vanhempainrahakauden jälkeen. Isyysvapaan muutoksessa nykyinen isäkuukausi jäisi pois. Isän vapaisiin ei enää vaikuttaisi se, käyttääkö isä vanhempainrahapäiviä. Isyysrahapäivät eivät myöskään vähentäisi vanhempainrahapäiviä."

Ainakin tämä tarina kertoi, että kannattaisi hakea siis avustuksia vasta 1.1.2013 alkaen. Pitää tarkistaa jälkimmäisen paikkaansapitävyys vielä. Mutta ilmeisesti tuon etuuden siis saisi käyttöön, jos tuki myönnetään ensi vuoden puolella.
 


muksis kirjoitti:
Ainakin tämä tarina kertoi, että kannattaisi hakea siis avustuksia vasta 1.1.2013 alkaen. Pitää tarkistaa jälkimmäisen paikkaansapitävyys vielä. Mutta ilmeisesti tuon etuuden siis saisi käyttöön, jos tuki myönnetään ensi vuoden puolella.

Me, joiden laskettu aika on maaliskuussa, ei voida hakea muutenkaan äitiysrahaa alkavaksi ennenkuin 2.1.2013, joten tuo uudistus koskisi siis meitä kaikkia. Jos laskettu aika on helmikuun lopulla, niin sitten kannattaa tietysti miettiä, että milloin äitiysrahaa kannattaa alkaa nostamaan.

Enkä nyt tarkoita tätä kommenttia mitenkään ilkeästi vaan ihan vaan selvennyksenä, jos joku nyt huolestuu omasta hakemuksestaan. :)
 
siis tuohan koskee vaan isyyspäivärahan hakemista, eihän sitä nyt muutenkaan kannata hirmu aikasin hakea ku ei tiedä millon lapsi syntyy. meillä ainakin
jää isä kotiin vasta kun lapsi on maailmassa ja hakemus tehdään vasta sitten
 


Marina87 kirjoitti:
siis tuohan koskee vaan isyyspäivärahan hakemista, eihän sitä nyt muutenkaan kannata hirmu aikasin hakea ku ei tiedä millon lapsi syntyy. meillä ainakin
jää isä kotiin vasta kun lapsi on maailmassa ja hakemus tehdään vasta sitten


Siihen uudistetun isyyspäivärahan saamiseen vaikuttaa se, käytetäänkö ensimmäinen äitiysrahapäivä vuoden 2012 vai 2013 puolella. Eli esim. helmikuun lopulla vauvansa saava voi äitiysloman ekan päivän valitsemalla vaikuttaa siihen, meneekö isyyspäiväraha nykyisen mallin vai sen uudistetun mallin mukaan.

Ja isyyspäivärahat haetaan ihan totta sitten jälkikäteen.
 
Okeii, no toi selvensi jo paljon :) Mulla on aina vähän vaikeuksia saada selkoa noista kelan teksteistä.
 
Mä en oo tosiaankaan varma tästä, mutta ainakin tämä kaveri kertoi kuulleensa, että jos esim. äitiyspakkauksen saa tän vuoden puolella, niin katsotaan että on tullut tuen piiriin myös tän vuoden puolella ja noi uudet setit ei ole käytössä. 
 
^ Kela on tiedottanut, että jos se isyysvapaauudistus menee läpi, niin uudistus koskee niitä perheitä, joilla ensimmäinen äitiyspäiväraha maksetaan vuoden 2013 puolella. Äitiyspakkauksen saamispäivällä ei siis Kelan mukaan ole ole mitään väliä, koska tässä katsotaan nyt sitä äitiysrahakauden alkamista. :)

 


Marina87 kirjoitti:
Okeii, no toi selvensi jo paljon :) Mulla on aina vähän vaikeuksia saada selkoa noista kelan teksteistä.


Mä olen sentään opiskellut aihetta useamman vuoden, ja miullakin on välillä isoja ongelmia. :P
 
Mie olen tehnyt (insinööri kun olen :D) ihan sellaisen excel-kaavion, mihin napsuttelin ylös mitä vapaata ensi vuonna itse ja mies voi pitää. 

Toi isyysvapaiden muutos näyttää edelleen olevan ehdotus, eikä vielä ole edennyt mihinkään. Pessimistinä siis epäilen, että edelleen ens vuonna isä ei saa muutosta vapaisiin :(

Meillä oman mielenkiintoisen vinkkelin tekee tähän ihmettelyyn se, että mies on vuorotöissä joten olen ihan pihalla siitä miten heidän vanhempainvapaat järjestetään. Eli kun on kuus töitä ja neljä vapaata niin voiko pilkkoa isyysvapaan esim. kolmeen osaan jolloin mies voisi olla kolme 2 viikon jaksoa kotona. Saas nähä :) Toinen ihmettelyn aihe on se, että minä ajattelin pitää kesälomani suoraan äitiysloman perään, jolloin mies käyttäisin tuona aikana vanhempainvapaata. Sitä ei pysty ilmeisesti laskemaan muutoin kuin 6pv ma-la vaikka menisi vuorot miten menee. Kun minun kesäloma loppuu, ajateltiin tehdä läpsystä vaihto ja mies lomille, minä vanhempainvapaille. 

Koska isyysvapaiden muutoksesta ei oo vielä kuulunut mitään, laskin sit itseni tuonne vuoden loppuun vanhempainvapaille, jonka jälkeen mies pitää sen n.15 viimeistä päivää siitä ja saa isäkuukauden. Itse painelen tällöin töihin oletettavasti, mies saapi sit olla piikun kans n. 6 viikkoa kotosalla putkeen :)

Mut tää on kaikki vielä tällaista mietiskelyä, veikkaan et ku selvittelen näiden suunnitelmia toteutusmahdollisuutta niin jossain mennään metsään Kelan mielestä, eikä voida tehdä näin. 
Itse kyllä suvereenisti olen miettinyt noi vapaat siltä kantilta, että saisi molemmat olla mahd. paljon kotona vauvan kanssa. 
 
Saa nähdä kuin noiden isyysvaopaiden muutosten ja nykyisen säästölinjan kanssa käy... Tuohan oli vain esitys eli ei mikään varma juttu.... Kiva kyllä olisi!

Minäkin laitoin tuossa hakemuksen vetämään ja tuskailin siinä sen nettiversion kanssa...! Kai se oikein meni, kun laitoin että "Vanhempairaha kautta edeltävällä ajalla olen ollut:" Kodinhoitotyössä(??!) Kun ei siellä ollut mitään muutakaan joka olisi vastannut tilannetta, että olen hoitovapaalla. "Kodinhoitotyö" vain kuullosti oudolta.

Tässä on ollut vähän suunnitelmia, että lähtisi vielä opiskelemaan. Kun ei noita töitä tässä lähellä juuri ole... Joten laitoin, että haen äitiysrahaa varhennettuna.
(oletus että onnistun opiskelemaan vauvan kanssa...) Eli en kuitenkaan olisi tämän kanssa yhtä pitkään vanhempain/hoitovapaalla kuin esikoisen ja varhennetulla opiskelemaan on lähdettävä vielä aijemmin.
Tähän taloustilanteeseen vain on saatava parannusta. ollaan aika tyhjän päällä, jos mieheltä loppuisikin työt! Ja mun koulutuksia vastaavat työt vie kotoa kauas pois...ja huonolle palkalle.
 


Emilia -82 kirjoitti:
http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/160701134915EH?OpenDocument#2lasta3vuodessa
Jos saat seuraavan lapsen, ennen kuin edellinen on täyttänyt 3 vuotta, voit saada vanhempainpäivärahaa saman työtulon mukaan kuin edellisestä lapsesta. Ehtona on, että seuraavan lapsesi laskettu syntymäaika on ennen kuin edellinen lapsesi täyttää 3 vuotta. Jos edellinen päiväraha on laskettu etuuden eikä työtulon perusteella, laskutapaa ei voida käyttää.

Eli itselläni ei ainakaan vaikuta kun seuraava lapsi syntyy ennen kuin ensimmäinen täyttää kolme vuotta. Oliko tästä mitään apua?


Mitä muuten nämä etuudet ovat?
 


totoro kirjoitti:


Emilia -82 kirjoitti:
http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/160701134915EH?OpenDocument#2lasta3vuodessa
Jos saat seuraavan lapsen, ennen kuin edellinen on täyttänyt 3 vuotta, voit saada vanhempainpäivärahaa saman työtulon mukaan kuin edellisestä lapsesta. Ehtona on, että seuraavan lapsesi laskettu syntymäaika on ennen kuin edellinen lapsesi täyttää 3 vuotta. Jos edellinen päiväraha on laskettu etuuden eikä työtulon perusteella, laskutapaa ei voida käyttää.

Eli itselläni ei ainakaan vaikuta kun seuraava lapsi syntyy ennen kuin ensimmäinen täyttää kolme vuotta. Oliko tästä mitään apua?


Mitä muuten nämä etuudet ovat?



Ne tarkoittaa esim. opinto- tai kuntoutustukea tai muita sellaisia säännöllisiä tuloja. Ne on listattu tuon siun linkittämän sivun yläosaan vaihtoehtoina siitä, minkä perusteella tukea voidaan maksaa. :)
 
Nyt tuosta isyysloma-asiasta (ja monesta muusta jutusta) löytyy tiedote Kelan sivuilta

Oleellisin osa tiedotteesta:

"Isälle tarkoitettu vapaa on jatkossa kaikkiaan 54 arkipäivää eli noin 9 viikkoa. Isä voi vastedeskin pitää enintään 18 arkipäivää vapaata samaan aikaan kun äiti saa äitiys- tai vanhempainrahaa. Loput tai halutessaan kaikki isyysrahapäivät isä voi pitää äitiys- ja vanhempainrahakauden jälkeen.

Isyysvapaa muuttuu 1.1.2013 alkaen ja se koskee niitä perheitä, joilla erityisäitiysraha, äitiysraha tai adoptioperheissä vanhempainraha on alkanut 1.1.2013 jälkeen.
 
Ai että HUIPPISTA tuo isyysvapaan muutos :) just viime viikolla tokasin äitille että en jaksa enää ootella, ku tokkopa tuo enää muuttuu vuoden vaihteessa ku vuottakaan jäljellä juuri mitään ja tästä ei oo kuulunut aikoihin.

Mutta nyt se siis on totta, hieno juttu. Piti heti huutaa mies lukemaan mun kans Kelan sivuilta tiedotetta :)

Onnea kaikki isät ihan "omasta" vanhempainvapaasta, joka on varta vasten teille korvamerkittyä vapaata !!!
 
Takaisin
Top