Kelan tuet

Sartzuli

Puuhakas puhuja
En tiiä oonko ainoo, joka pohtii näitä asioita jo tässä vaiheessa...

Meillä kaikillahan äitiys- ja vanhempainpäivärahaa maksetaan vuoden 2011 verotuspäätöksen mukaan.
Siinä tapauksessa saa laskea viimesen 6kk:n ajalta, jos tulot noussu yli 20% tuosta verotuspäätöksestä.
Ite olin pari kk kotona vuonna 2011, joten tulot ei ollu sitä mitä ne nyt on. Ajattelin siis hakea tuolla 6kk:n palkkajaksolla.
Selvitin palkoista tulevat palkkani ja prosentteja kertyi 18.5. Tämän takia siis olen asiassa liikkeellä aikaisin, jotta saan tehtyä ylimääräistä.
Omalla kohdallani näiden kahden summan ero vaikuttaa reilu 200e/kk.

Saisin kyllä tehtyä tuon pari prossaa ylitöillä. Sitten tajusin, että tuohon summaan ei saa laskea lomarahoja jos niitä ei olla maksettu 6kk:n aikana. Eli kun meillä lomarahat maksetaan kesällä niin mitään kertymiäkään ei tuohon lasketa=( Olisi siis pitänyt tehdä ylitöitä about 2000e... Mahdotonta...

Selvittelin asiaa ja lopulta olin yhteydessä hallintojohtajaan ja pyysin, että tämän vuoden lomarahakertymä maksettaisiin joulukuussa. Se onnistuu!!!

Tällä hetkellä olen "plussalla" 11e. Eli tulot noussu sen 20%+11e. Mahdollisesti siihen veropäätöksessä olevaan summaan lasketaan vielä jokin korotus, josta en tajunnu mitään...

Miks tää on näin hankalaa....

Ekasta oli niin helppoa, kun ei ollu mitään säätöö. Mutta aion kyllä siis tehdä koko syksyn ylitöitä, jotta mahdollisuuteni tuohon korkeampaan tukeen paranisivat. Asia on kyllä valvottanut ja itkettänyt useampaankin kertaan.

Olipa sekavaa... Mut onks oikeesti kukaan muu miettiny asiaa näin pitkälle?
 
Hei!
Itse asiassa minä aloitin viime viikon alulla selvittelyn äitiyspäivärahasta. Laitoin liittoon asiasta ja sieltä pyydettiin ottamaan yhteyttä pääluottamusmieheen. Hän sitten pähkäili asioita ja eilen sain tietoa itseäni askarruttavista seikoista.
Minun ongelmani on se, että työsuhde tehdään kausiluontoisesti: syksy ja kevät on erikseen ja väliin tulee kuukauden työttömyysjakso, jolloin ei saa palkkaa vaan ollaan työttömiä työnhakijoita. Ongelma tuli siitä, että minun on jäätävä äitiyslomalle viimeistään 21.1. En ehtisi montaa työpäivää olemaan töissä siinä ja normaalityöpaikassa kai se menee niin, että mulle ei edes tehtäisi työsopimusta sen takia. Mutta meidän tes on sellainen, että vaikka olenkin väliin työtön, olen töissä keväänkin kirjoilla. Minun ei tarvitse mennä muutamaksi hassuksi päiväksi töihin, vaan voin palata työttömyysjaksolta "töihin", mutta jäädäkkin samontein äitiyslomalle. Olennaista on se, että kun teen freelancertyyppistä työtä, että minkä verran minulle on keväälle niitä töitä sovittu. Olen jo kertonut työnantajalle, joten voi olla, että hän myöntää minulle töitä vähemmän kuin mitä alustavasti on suunniteltu. Työnantajahan maksaa sitten niistä 56 ensimmäisestä päivästä sen rahan, jonka siis Kela maksaa työnantajalle. Pääluottamusmiehen mukaan,  mikäli minun kevään työssäolon palkka olisi isompi kuin päiväraha, päiväraha maksetaan sen mukaan. Tätä lain pykälää en ihan ymmärrä, sillä olen luullut, että äitiyspäiväraha maksetaan juuri sen 2011 verotuksen tai syksyn töiden mukaan tai vaihtoehtoisesti sen mukaan, mitä aiemmin sain äitiyspäivärahana, koska ensimmäinen lapseni ei ehdi täyttää kolmea vuotta ennen toisen tuloa.
Minulla kannattavin vaihtoehto on ollut laskujeni mukaan tuo viimeinen. Kelan sivuilla oli kuitenkin jokin sellainen kohta, jossa sanottiin, että se maksettava summa ei kummiskaan ole se. Ei kai sitä ainakaan pienennetä??? Vai tuleeko siihen indeksikorotus?
Joka tapauksessa nämä laskennat on aika kinkkisiä ja itse kunkin kannattaa ne laskea, että mikä on kannattavinta. Periaatteessahan firman palkanlaskijan/hallintoihmisen tehtävä on aina verrata ja laskea työntekijän eduksi, mutta on se hyvä olla itse myös kartalla asiasta.
Sitten pitää olla tarkka siinä asiassa, kun firmasta pitää Kelalla olla tieto äitiysloman aloituksesta 60 päivää (vai arkipäivää?) ennen äitiyslomaa. Se yleensä on niin, että pitää ilmoittaa työnantajalle 70 päivää ennen viimeistään, mutta meidän firmassa ehdoton takaraja ilmoitukselle on 80 päivää. Enpä tiennyt ensimmäisessä raskaudessa tuota ja hirveä hätä tulikin sitten, kun oltiin miltei myöhässä:/
 
http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/160701134915EH?OpenDocument#2lasta3vuodessa
Jos saat seuraavan lapsen, ennen kuin edellinen on täyttänyt 3 vuotta, voit saada vanhempainpäivärahaa saman työtulon mukaan kuin edellisestä lapsesta. Ehtona on, että seuraavan lapsesi laskettu syntymäaika on ennen kuin edellinen lapsesi täyttää 3 vuotta. Jos edellinen päiväraha on laskettu etuuden eikä työtulon perusteella, laskutapaa ei voida käyttää.

Eli itselläni ei ainakaan vaikuta kun seuraava lapsi syntyy ennen kuin ensimmäinen täyttää kolme vuotta. Oliko tästä mitään apua?
 
Joo, Emilia -82, siis tuota Kelan sivua olen lueskellut. Mikä sinulla ei vaikuta?

Siellähän sanotaan myös:

Kun edellisen vanhempainrahan perusteena ollutta työtuloa käytetään myös uuden vanhempainrahan perusteena, työtulo tarkistetaan päivärahaoikeuden alkamisvuoden ja edellisen vuoden palkkakertoimien suhteessa. Vaikka työtulo on molemmissa vanhempainpäivärahoissa sama, päivärahan määrä saattaa muuttua.

Eli tämä kohta on se, joka herättää kysymyksiä. Mitä tuo "palkkakertoimien suhteessa" tarkoittaa ja milla tavalla päiväraha muuttuu? Toivottavasti ei ainakaan huonompaan suuntaan:(.

Itse olin äitiysvapailla 2011 syksyyn saakka, joten 2010 ja 2011 palkat on tosi heikot. Sitten olen tehnyt nyt lyhyempää työviikkoa, joten nytkin palkka on tänä vuonna heikko. Parasta palkkaa olen saanut silloin ennen ensimmäisen lapsen syntymää. Ja hänhän ei ehdi täyttää kolmea vuotta ennen kuin uusi syntyy.

Sittenhän siellä sanotaan, että

Sinun ei tarvitse tukea hakiessasi ilmoittaa, että haluat sen edellisten tulojen perusteella. Tieto näkyy automaattisesti Kelassa, kun hakemustasi käsitellään.

Tämä kohta on jännä: eli tekeekö joku muu minun puolestani tarkistuksen, mikä on minulle edullisinta. Ilmeisesti.

 
En ole itse vielä mitään kelasta edes hakenut, mutta luulisi että ei sitä pienempään suuntaan voi muuttaa jos syntyy ennen kuin toinen on sen kolme vuotta. Itse olen ollut äitiysrahakauden päätyttyä töissä satunnaisesti, eli tulot olleet todella vaihtelevat. Nyt ilmoitin etten ole enää käytettävissä kun omituisia tuntemuksia tulee välillä mahaan. 

Kannattaa käydä suoraan kelasta kysyyn jos ne osaisi sanoa. 
 
Mä olen kans ihan ulapalla näistä asioista, kun esikoista odotin, sain minimin, koska olin opiskelija. Nyt kun sen jälkeen on töitä tehnyt niin en yhtään tiedä miten nuo jutut menee, Kelan kieltä en ymmärrä nii kai se pitää soittaa tai käydä Kelassa kysymässä mihin mä oon oikeutettu :/
 
Oon koittanu selvitellä minkä verran mitäkin rahaa saan, enkä ymmärrä yhtään. Olen nimittäin uutta asuntoa etsimässä (aika hyvissä ajoin ennen vauvan syntymää) ja koitan miettiä, minkä hintaiseen sitä on varaa muuttaa.

Muutan siis yksin lapsen kanssa, paikkakuntana Vihti ja vuokrat täällä ovat aivan törkeät. Kolmion saisi melkeen edullisemmin kuin kaksion, mutta onkohan se kahdelle liian iso (ainakin näin alkuun) ja miten maksaisin sen kokoista nyt, kun lapsi ei vielä ole edes syntynyt?

Tällä hetkellä olen työttömänä, pätkätöitä olen tehnyt muutaman vuoden ajan valmistumiseni jälkeen, joten en osaa yhtään arvioida edes noilla laskureilla tulevia tukiani. Varmaan pitäisi suoraan kelaan mennä, mutta odottelen ensin, että saan edes sen raskaustodistuksen ja eikö sekin ole vasta jossain aika pitkällä?

Olen näissä niiiiin tyhmä...
 
Mty. Sinun kannattaa hakea asuntoa perhekoon mukaan, niin saat mahdollisimman paljon yleistä asumistukea kelalta. Kahden hengen asunnon maksimikoko on 57 m2 ja kolmen hengen asunnon maksimikoko 77 m2. Edullisimmat asunnot on luultavasti kaupungin asunnot. Joissakin kunnissa on erityisryhmillekkin asuntoja, siis esim. nuoret, voi olla muillekkin kohderyhmille. Ja tietysti asumishakemukseen kannattaa painottaa sosiaalisia syitä, eli että lapsi on tulossa jne.
Katsoin tuossa, että Vihti on kolmoiskalleusryhmää, joten siellä on erilaiset nuo rajat esim. vuokran suhteen. Kannattaa vähän Kelan laskurilla vaikka kokeilla.
Asunnon sijainti ja kunto vaikuttaa asumistukeen ja sitten tietysti tulot. Voi olla että joutuu aiempiakin tuloja ilmoittelemaan, mutta ainakin sen hetkiset. Katselin tuossa kerran, että täällä Helsingissä kahden hengen perheen maksimitulo on noin 2300e, ennenkuin asumistukea ei tule ollenkaan. Käytännössähän on niin, että perheissä, joissa toinen aikuinen on töissä, ei saa asumistukea, mutta yksinhuoltavat saavat.
Sen jälkeen kun äitiyslomalla on ollut sen kolmisen kuukautta ja loppuu se isompi raha, kannattaa hakea sosiaalitoimistosta avustusta. Ne vaan siellä sossussa sitten tarkistavat esim. tiliotteet, ilmeisesti useamman kuukauden taaksepäinkin. Esim. mitään talletuksia ei voi olla, muuten eväävät rahan. Ja jos jostain tulee tilille rahaa, vähentävät sen avustuksista - näin kävi yhdelle mun kaverille: hänen kaverinsa maksoi hänelle 80e velan, niin sossu vähensi saman rahan avustuksesta. Sossu on tosi tarkka kaikesta siis.
 
Vihdiltä ei löydy ns. kaupungin asuntoja, on vain nuo KAS:in kunta-asunnot, jotka ovatkin sitten kaikista kalleimmat mitä täältäpäin löytyy... Tarjosivat minulle 58 neliön kaksiota 870 euroa, kun taas yksityinen tarjosi 68 neliön kaksiota 750 euroa. Kelan laskurin mukaan saisin tuohon yksityisen asuntoon n. 300 euroa tukea nyt ja lapsen synnyttyä lähemmäs 400 euroa?

Sossu on kyllä ennestään tuttu - valitettavasti :)
 
Mty: aivan törkeän kalliita vuokria. Me asumme Valkeakoskella ja vuokra on 560€ ja siis 4h+k ja oma parveke. Parveke on kyllä hyvä olla olemassa, niin saa lapsen sinne nukkumaan. Nämä kyllä taitaa olla Valkeakosken edullisimpia kämppiä, ellei jollain yksityisellä ole vielä halvemmalla. 
Hyvin sä sitä tukea sitten kyllä saisit kelalta 300-400€ saat. 
 
On aivan järjettömän hintaisia kyllä... Enkä tajua miksi, eihän täällä edes ole mitään! Kirkonkylällä vuokrat ovat hieman edullisemmat, mutta ilman autoa on turha yrittää mihinkään kulkea ja töitä siellä ei ainakaan ole.

Vapaita vuokra-asuntoja KAS:illa on täällä varmaan n. 70 kappaletta, yksityisiä vain muutama ja nekin kalliita.

..täälläkin olisi muutama 4h+k+s eikä hintaakaan kuin vaivaiset 1150€ alkaen :D huhhuh.
 
Mä oon nyt selvitelly asioita. soittanu kelaan parikin kertaa ja saanu joka kerta eri vastauksen jne.

Mutta näillä näkymin mun on tyydyttävä suunnilleen samaan rahaan kun edellisestäkin vaikka tulot on kyllä noussu, mut ei ihan 20% vaan "ainoastaan" joku 18% ja ylitöilläkään en saa kurottua tuota summaa kiinni... Ärsyttää.
Ja tosiaan oon ollu 2011 osan vuodesta töissä, osan kotona.

Kaikki on vaan kallistunu ja nyt on sit elätettävänä kasi lasta sen yhden sijaan. Onneks säästöjä löytyy sen verran, et mitään suurta hätää ei tuu.
Toisaalta, työnantajani maksaa ekan kolmen kuukauden ajalta palkan, joten täytyy muistaa iloita siitäkin, koska tätäkään etua ei valitettavasti kaikilla oo...

Ja ehtiihän tässä vielä säästää puolenvuoden ajan=)

Nyt vaan opettelemaan elämistä pienemmällä rahalla...

Muoks. Välillä tuntuu, että tää omistusasunnossa asuminen on kallista, kun pitää tehdä sitä ja tätä, mut ei tuo vuokrallaolo näyttäis ainakaan halvemmaks tulevan! Järkyttäviä hintoja asuntojen kokoon nähden!!!
 
Kelan etuus tämäkin, joten mitä mieltä olette uudesta äitiyspakkauksesta? Itse tykkään itse laatikosta valtavasti ja on kiva saada design tuotteita. Värit (turkoosi) on muuten kivat mutta jostain syystä karsastan niitä oranssseja potkuhiusuja. Ja muuten paketin värit on sit kovin pliisut/ neutraalit. Innolla kuitenkin odotan jo pakkausta.
 
Anemone@: Ollaan puhuttu äitiyspakkauksesta enemmänkin tuolla Syyskuu syksyn alku!-palstalla. 

Ps. Tekstisi näyttää ihan normaalilta vaikka kännykällä naputtelet! :)
 
Kiitos Lindas! Tänään kävinkin lukemassa ekaa kertaa tuon syyskuun ketjun ja huomasin, et pakkauksesta on puhuttu paljonkin :-)
 
Mä en ole vielä jaksanut pohtia noita kelan rahoja.. Ensimmäinen lapsi syntyi kesken opiskelujen, joten minimit sain (mikä oli silloin oikeasti todella vähän!). Toinen syntyi sitten reilu 1v6kk myöhemmin, joten jälleen mentiin minimeillä.

Olen ollut kyllä töissä koko vuoden 2011, mutta en osaa sanoa miten saisin kelasta rahaa, sillä palkkani on ollut suhteellisen pieni, mutta olen saanut sitten erilaisia etuuksia (rahana), joten en tiedä laskeeko kela ne sitten palkkatuloksi. Nyt palkkani nousee kolmeksi-viideksi kuukaudeksi, mutta en tiedä tuleeko siihen sitä 20% korotusta. Mistäköhän näitäkin asioita selvittäisi.. Mä olen niin huono kaikissa tämmöissä. Pitäisi varmaan ensin kertoa raskaudesta työnantajalle ja kysellä osaako hän ohjata eteenpäin mua.

Vaikeaa on.
 
Eemi0806. Etuuksiahan ei lasketa mukaan, pelkkä palkkatulo. Ja jos äippälomaa edeltävä palkkakausi on paras rahallisesti, niin lasketaan sen mukaan. Mikäli sulla on "toistaiseksi" työsopimus eli vakkaripaikka joka jatkuu, niin työnantajan pitäisi maksaa ensimmäisistä kolmesta kuukaudesta palkkaa. Ja joillakin aloilla myös määräaikaisille maksetaan palkkaa, riippuu siis TES:stä. Jokatapauksessa äitiysraha lasketaan aina sen mukaan, mikä on hakijalle kannattavinta.
 
Kiitos Serafiina! Tää on tosiaan nyt ihan uutta ja oon ihan uuno näissä, kun aiemmin ei ole tarvinnut pohtia. Vakkaripaikka tosiaan on. Pitää tosiaankin nyt olla itse aktiivinen, että sitten pärjää sen äippäloman ajan kotosalla.
 
Osaako kukaan neuvoa tyhmää näissä asioissa.. Mä en yhtään tiedä mitän mun on oikeus saada.

Mä sain esikoisen aikaan minimiäitiyspäivärahaa ja hän täyttää siis pian 2v. Olen ollut kotona kotihoidontuella ja olen vauvan syntymään astikin. Luonnollisesti kotihoidontuki jää pois kun saa äippärahaa, mutta saanko silti edelleen hoitolisää esikoisesta joka on kotona?

Niin ja vuokrista kun olitte puhunut (vaikkei aiheeseen liitykään), meillä on 65m2 kolmion vuokra 720e + vesi.
 
Evelina: Et saa esikoisesta mitään tukia (paitsi lapsilisän), kun vauva saapuu. Jotenkin älytöntä minusta. Ihan kuin ei tulisi lisää hommaa yhtään arkeen... Mut näin se menee :/
 
Takaisin
Top