Kelan tuet ja etuudet

Kerrankin! Kerrankin positiivinen päätös Kelasta! Eli hain muutosta päätökseen viimeisen 6 kuukauden tuloilla ja se meni läpi! Lisäystä tuli reilusti yli 20e/päivä, onneksi jaksoin tilailla kaikki Y17 lomakkeet ym ym. Sinänsähän tuo 20% muutos tuloissa on merkittävä ja vakkariduunissa ei olisi minulta onnistunut. Tein viimeiset kuukaudet älyttömiä tunteja, olin kaikki viikonloput töissä, otin yövuorojakin vaikkei pitänyt. Onneksi vointi oli edes suht ok, koska keikkatyöläisenä olisin ollut täysin tyhjän päällä ensimmäiset viikot, jos olisin sairaslomalle joutunut. Suurin jännitys oli juuri nuo tulonhankintakulut, kun niitä ei saa mistään suoraa selville, vaan Kela arvioi ja minulla on niissä valtavia heittoja.

Joku täällä epäili, että jos olisi ollut kaukana töissä, saisi enemmän rahaa, mutta niinhän se ei ole. Verotuksessasi ei ole huomioitu ko. kustannuksia, koska niitä ei ole. Useimmilla tuo verotushyöty jää luonnollisesti pienemmäksi, kuin mitä maksaa kulkea esim. autolla kolmivuorotyöhön 80km päähän. Minulla se vie täydellä työviikolla jo noin 120euroa.
 
Varmaan tämä on puitu monta kertaa tässä ketjussa, mutta kehtaako joku vielä vastata. Mulle tuli tosiaan päätös nyt. Jos minä en toimita Kelaan mitään niin meneekö 25%:lla vai saako ne esim. työnantajalta minun entisen verokortin?

"Vanhempainpäivärahasta pidätetään veroa palkkasi
ennakonpidätysprosentin mukaisesti. Veroa pidätetään
kuitenkin vähintään 25 prosenttia."
 
Siitä otetaan se 25%, mutta jos teet muutosverokortin etuuksia varten, niin voit saada prosenttia pienemmäks. :) ne ei saa sitä verokorttia mikä on työnantajalla.
 
Täydennyksenä vielä Ninnin kommenttiin, että jos palkan veroprosentti on yli 25%, niin sitten menee vero sen mukaisesti. Eli se 25% on minimi ilman muutosverokorttia. Itse kun tilasin netistä tammikuussa muutosverokortin palkkaa varten, niin mun mielestä siinä sanottiin, että toimittavat sen myös kelaan.
 
Kannattaa olla tarkkana, jos sitä prosenttia kelalle pienentää, että ei mee liian pieneksi. Ei tuu sit mätkyjä. Mulla on muutamalle kaverille tullut :sad001
 
Pitäis muistaa laskee se muutosverokortti. Oon vaan alustavasti laskenu jossain vaihees.. :D ja sit viel pitää selvittää pomolta paljonko täytyy pitää lomaa joulukuussa sitte ku äippälomaloppuu.. Tai ehkä tiiän mut haluun varmuuden :)
 
"Vanhempainpäivärahasta pidätetään veroa palkkasi
ennakonpidätysprosentin mukaisesti. Veroa pidätetään
kuitenkin vähintään 25 prosenttia."
Mutta tämähän tarkoittaa nimenomaan sitä, että alle 25 prosentin pidätystä ei saa vaikka kuinka lähettäisi Kelaan muutosverokorttia..? :sour: Että se pidätysprosentti on aina vähintään 25. Näin minä olen asian ymmärtäny? :bored:
 
Mutta tämähän tarkoittaa nimenomaan sitä, että alle 25 prosentin pidätystä ei saa vaikka kuinka lähettäisi Kelaan muutosverokorttia..? :sour: Että se pidätysprosentti on aina vähintään 25. Näin minä olen asian ymmärtäny? :bored:
Ei meinaa :) soitin kelaan ja varmistin asian. Tuo 25% lähtee automaattisesti ellei toimita muutosverokorttia. Tosiaan tuon tekstin voi helposti ymmärtää väärin! :)
 
Kiitos selvennyksestä! Tuo lause kyllä näyttää niin "ehdottomalta" Kelan papereissa, että olin ihan varma ettei saa laskettua. :wideyed:
 
Takaisin
Top