Kelan tuet ja eri vapaa-vaihtoehdot

Aamutorkku

Piirimestaruustason postaaja
Joulumammat 2016
Onko se 30 arkipäivää ennen kuin pitää viimeistään jäädä töistä pois?
 
Kelan sivuilta löytyy semmonen laskuri mistä näkee koska äitiysloma alkaa, jos sitä tarkoitit?
 
Lähinnä mietin, että voiko sen aloittaa vielä myöhemmin, jos tulis joku mielenhäiriö ja haluais oll apidempään töissä? Ja siis silti pitää koko määrän.
 
Mun käsittääkseni viimeistään silloin alkaa, halusi tai ei, mutta en ole ihan satavarma. :wideyed: Jos haluaa välttämättä olla töissä niin tarkistaisin ainakin 1) onko työnantajan puolesta ok, korvaako vakuutukset normaalisti jos tulee työtapaturma jne 2) loppuuko äitiyspäiväraha kuitenkin samaan aikaan, jolloin työnteosta ei hyödy kuin palkan ja äitiyspäivärahan erotuksen verran.
 
Mä olin ajatellut jotenkin että loma alkaa 30 päivää ennen laskettua aikaa ja vasta nyt tajusin, että kyse on ARKIpäivistä :D Olin jo kalenteriinkin kirjoittanut loman alkamisen. Sehän onkin kohdallani jo 7.11. sitten - tarkistin vielä Kelan laskurilla. Sopiihan se toki. Vähän tosin mietityttää, että miten sitten kun vanhempainrahakausi päättyy ensi vuoden syyskuussa. Lapsi on kyllä liian pieni päivähoitoon mutta samalla kotohoidontuki on niin mitätön summa rahaa...
 
Mun mielestä sitä ei lasketa arkipäiväksi..
 
Mä olin ajatellut jotenkin että loma alkaa 30 päivää ennen laskettua aikaa ja vasta nyt tajusin, että kyse on ARKIpäivistä :D Olin jo kalenteriinkin kirjoittanut loman alkamisen. Sehän onkin kohdallani jo 7.11. sitten - tarkistin vielä Kelan laskurilla. Sopiihan se toki. Vähän tosin mietityttää, että miten sitten kun vanhempainrahakausi päättyy ensi vuoden syyskuussa. Lapsi on kyllä liian pieni päivähoitoon mutta samalla kotohoidontuki on niin mitätön summa rahaa...

Eikös ton jälkeen ainakin voi pitää vielä loput isyysvapaasta? Sen 6 vk. Sitten vauva on taas vähän vanhempi.
 
Mä olen alustavasti suunnitellut, mutta miehen kanssa ei oo tästä vielä mitään "virallista" sovittu, että mä oisin sen vanhempainrahakauden loppuun ja sit mies pitäis ainakin loput isyysvapaat. Sen jälkeen sitten mies jäis hoitovapaalle tai niin että molemmat tekis osapäiväistä, mutta että ei tartteis hoitoon vielä laittaa. Sit kun menee hoitoon, niin olis alkuun vaan osapäivähoidossa esim. 3 pv viikossa, jos minä ja mies tehtäis kumpainenkin neljää päivää tms.
 
Täällä toinen tyhmä kysymys, mutta onko toi isyysvapaalta saatava Kelan korvaus about samaa luokkaa kuin vanhempainvapaalta (paitsi että toinen lasketaan äidin, toinen isän tuloista)?
 
Ollaan myös mietitty, että kun vanhaimpainpäiväraha loppuu syyskuussa niin pitäisin kertyneitä lomia siinä 4 viikkoa ja sitten mahdollisesti lokakuussa palaisin töihin osa-aikaisesti, jolloin mies jäisi isyysvapaalle. Ainakin se olisi taloudellisesti kannattavinta. Mahdollisesti mies myös jäisi opintovapaalle sen jälkeen. Tuntuu tosiaan, että vauva olisi aivan liian pieni alle 1-vuotiaana päivähoitoon ja haluaisi olla kotona pidempään, että voi olla et mieli/suunnitelmat muuttuu kun aika kuluu.
 
Kyllähän äippälomalla saa työskennellä. Se vaan vaikuttaa tukiin (paitsi pyhätyöt).
Meil menee ehkä niin, et äippäloman jälkeen mies jää pariks kuukaudeks vanhempainvapaalle, ja mä pidän sen sit loppuun. Hoitovapaasta en osaa sanoa mitään, ku taloudellisesti se ei oo millään tasolla kannattavaa. Lapsi on sillon vielä kyl pirun pieni, mut eipä valtio tue tarpeeks tulevien veronmaksajien alkutaipaletta, et kannattais jäädä kotiin. Tosin, ajattelin ehdottaa pomolle mun lomauttamista, ni sais liitolta rahaa :D Äääh.. Ei jaksa miettii niin pitkälle :D :D
 
meillä niin että äitiysloman loputtua olen vuoden 2018 alkuun hoitovapaalla. Aloitan työt varmaan 02/2018 jolloin kuopus olisi 1v 2kk ja esikoinen juuri täyttänyt 3v :) voi olla että mies pitää sitten vielä isäkuukauden. jonkinlaista n 4 työpäivää viikossa oon ajatellut tehdä ainakin sen kevään/ehkä koko vuoden :)

on nämä sellaisia asioita joissa voi mieli muuttua vielä moneen kertaan. Mun piti esikosta aloittaa nyt syyskuusta työt ja poika hoitoon (ikää 1v8kk) mutta meille tuleekin toinen vauva niin hoitoon meno viivästyikin :) äippäloma alkaakin marraskuussa, nyt syyskuun oon töissä kun miehellä isäkuukausi. Lokakuulta marraskuun puolelle olen taas hoitovapaalla ennen äitiyslomaa :)
 
Me tehtiin esikoisesta niin, että olin itse tietysti ensin äitysvapaalla ja sitten vanhempainvapaalla. Kun se päättyi, pidin kertyneet lomat töistä ja mies oli sen aikaa isyysvapaalla. Heti, kun sain tietää, että odotan vauvaa (no varmaan ainakin suunnilleen heti), aloin säästämään. Säästin koko odotusajan ja muistaakseni vielä äitisrahoistakin omat osuuteni asumismenoihin (lainanlyhennys ja yhtiövastike) koko seuraavaksi vuodeksi. Lisäksi olemme hakeneet asuntolainaamme lyhennysvapaata tälle ajalle, kun olen hoitovapaalla. Näin olen pystynyt olemaan kotona esikoisen kanssa koko tämänkin vuoden (hän on nyt 1v6kk). Tarkoitukseni oli palata töihin tammikuussa 2017, mutta nyt jäänkin marraskuussa uudelle äitiyslomalle. Valitettavasti en kyllä ilman lottovoittoa pysty kuopuksen kanssa olemaan näin pitkään kotona, mutta tarkoitus olisi olla ainakin koko ens vuosi, eli lapset menisivät hoitoon ehkä tammikuussa 2018 (esikoinen silloin juuri täyttänyt 3 ja kuopus 1).
Yämmärrän, että tälläinenkään järjestely ei kaikille ole mahdollinen, mutta kyllä mielestäni suomalainen yhteiskunta aika kivasti (ainakin vielä) tukee lasten kotona hoitamista edes jotenkin. Ainakin verrattuna moneen muuhun maahan, jossa äitiysloma on kuukauden luokkaa... Ja pankista voi hakea lyhennysvapaata jne. Köyhäähän tämä on, mutta olen todella onnellinen, että olen saanut olla lapsen kanssa kotona tämän ajan. :)
 
Nää on näitä juupas eipäs-juttuja :D Meillä vaikuttaa, ku mies vaihtaa täs syksyllä työpaikkaa, et mimmone sen palkka tulee olemaan. Jos pysyy samana, ni mennään suunnitelman mukaan, jos nousee (reippaasti), ni mä oon vanhempainvapaalla ja jos putoo, ni hän on koko vanhempainvapaan kotona.

Mitä tietoja muuten tartten neuvolaan, ku täytellään kelan papereita? Ilmettest pitäis selvittää, et mitä korvauksii tes mulle suo äippäloman ajaksi, vai suoko mitään, mut mitä muuta?
 
Minä muistele n esikoisen odotusajalta, että neuvolasta sain vain sellaisen todistuksen raskaudesta ja sitten itse täytin Kelan sivuilla hakemuksen, johon tämä todistus liitettiin. Sähköiseen hakemukseen voi ottaa todistuksesta valokuvan liitetiedostoksi.
 
Mä ajattelisin, että me pärjätään ainakin vanhempainvapaan + isyyslomien loppuun asti ja jos pidän vielä sen jälkeen loman, niin töissä olevan vanhemman palkalla + yhteiskunnan tuilla, mutta sitten syksyllä varmaan tarttee ainakin toiseen lainaan ottaa lyhennysvapaata, jos meinaa hoitovapaalla joku olla. Taloudellisti mun kannattaa mieluumin olla töissä kuin miehen, koska saan isompaa palkkaa.
 
Olen ajatellut jääväni hoitovapaalle elokuun 2018 loppuun asti. Tämä nyt vain alustava suunnitelmani, riippuu siitä kuinka pitkään edes jaksan olla kotona ja kai miehelläkin on asiaan jotain sanomista :woot:. Taloudellisesti tietysti kova isku, mutta pitää yrittää sumplia.

Toisaalta vähän epäilen ettei minulla ole enää hoitovapaan jälkeen työpaikkaakaan, sen verran tuulista on firmassa tällä hetkellä....

Tarkoitus olisikin tuossa hengähdystauolla miettiä mitä haluan tulevaisuudessatehdä. Pitäisikö opiskella jotain ihan uutta alaa.
 
Takaisin
Top