Kela

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Ruusa#
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mutta hankalaa kun ne toimeentulotuet siirty nyt kelalle niin eihän sinne kelaan pääse ees soittamalla läpi... mutta verotoimistoon nyt toivottavasti saa soitettua..

Hei auttakaa naista mäessä taaaas :hilarious::hilarious::hilarious:

Eli siis kun mun oli tarkoitus palata töihin heinäkuun puolessa välissä tätä vuotta (siis sellainen soppari on pomon kaa tehty) niin kannattaako mun nyt suoraan sitten vaan sanoa että jään äitiyslomalle siitä? Siis jos tarkoitus oli jatkaa töitä 16.7 ja mulla on nyt LA 15.8 Toki siis ilmoitan pomolle sen reilu pari kuukautta ennen tuota heinäkuun päivää niinkuin kuuluu.....

Mä miettisin omaa parastani ja nyt ensisynnyttäjänä sanoisin etten tule takaisin. Mutta sä tiedät parhaiten miten loppuraskaudet on ittelles olleet... Miten luulet jaksavasi?

Hei auttakaa naista mäessä taaaas :hilarious::hilarious::hilarious:

Eli siis kun mun oli tarkoitus palata töihin heinäkuun puolessa välissä tätä vuotta (siis sellainen soppari on pomon kaa tehty) niin kannattaako mun nyt suoraan sitten vaan sanoa että jään äitiyslomalle siitä? Siis jos tarkoitus oli jatkaa töitä 16.7 ja mulla on nyt LA 15.8 Toki siis ilmoitan pomolle sen reilu pari kuukautta ennen tuota heinäkuun päivää niinkuin kuuluu.....

Olit siis hoitovapailla?
Luin syyskuisten keskusteluista jotain tuosta että kannattaako mennä välillä töihin... niin ilmeisesti riippuu ihan sun työehtosopimuksesta. Saatko palkkaa äitiysloman alussa? Joillain aloilla saa palkan vain jos on välissä ehtinyt olla töissä edes yhden päivän, joillain aloilla tarvii olla pidempään ja joillain aloilla ei tarvi palata välillä töihin.

Siihenhän se ei kai vaikuta että saako saman äitiysrahan mitä esikoisesta vaikka ois välillä töissä? Ei mun mielestä ainakaan pitäis...

Niin ja siis Mamaminion sehän on noin kuukautta ennen LA:ta kun on pakko jo jäädä äitiyslomalle... En muista paljonko oli tarkalleen, arkipäivinähän tuo lasketaan joten riippuu onko pyhiä välissä tms. Eli voi olla ettet ees saa palata välissä töihin...
Riippuu jaksaminen toki mitä työtä tekee. Mä olin aika raihnainen loppuraskaudessa, mutta siinä just ennen LA:ta suoritin kumminki työharjoittelupäiviä vielä :D

Itse en ottanut verokorttia tilatessa huomioon mahdollista äippälomaa, sen ehtii tilata uudelleen sitten myöhemmin :happy:

Mamaminion mulla LA on 13.8. ja Kelan laskurin mukaan äitiysvapaa pitäisi aloittaa viimeistään 9.7. Sulla varmaan osuu samoille paikkeille, joten tuskin enää tuossa vaiheessa töihin olisit menossa? Eri asia sitten, missä vaiheessa tämän ilmoitat työnantajalle.

Kelan sivuilla lukee näin: "Äitiysvapaalle voi jäädä 30−50 arkipäivää eli noin 5−8 viikkoa ennen laskettua aikaa. Äitiysrahaa maksetaan 105 arkipäivältä. " Ja nää arkipäivät on siis ma-la miinus tosiaan ne arkipyhät ilmeisesti.

Mulla LA 2.8. niin kelanlaskurilla alkais äitiysloma 28.6. Ellei siis nyt LA muutu. En jäis varhennetulle vaan just tuon 30 arkipäivää ennen LA koska sehän lyhentää lomaa toisesta päästä... Jos vointi huono niin mieluummin saikkua sitten.

Heh kelan hakemukset ei ole mitään verrattuna verokorttiin:joyful:
Uuh soittamalla selvis lopulta uudet prosentit ym :) Tosin jäin miettiin että kun mulla alkaa äitiysloma 28.6. Niin saanko kesäkuulta ollenkaan Hoitolisää tai kuntalisää???
Vai lasketaankohan se niin että saan sen erotuksen... kun sehän meni niin että hoitolisän saa äitiyslomalta vain jos sen määrä ylittää äitiysrahan (esim jos on monta pientä lasta ja minimi äitiysraha) niin jos tässä tilsnteessa on sama? Ja kunnasta varmaan riippuu antavatko kuntalisää...

Vaikuttaako siis äippäloma veroprosenttiin laskevasti vai nostvasti? Just tilasin uuden verokortin mutta en mä mitään maininnut tulevasta äitiyslomasta, oisko kannattanu?

Vaikuttaako siis äippäloma veroprosenttiin laskevasti vai nostvasti? Just tilasin uuden verokortin mutta en mä mitään maininnut tulevasta äitiyslomasta, oisko kannattanu?

En mä ees tiedä! En ees tiedä kummin mulla kävi...:oops: Kun toisaalta jos tulot kauheasti tippuu niin veroprosentti voi laskeakin... toisaalta etuisuuksia verotetaan rankemmalla kädellä eli prosentti voi myös nousta. Mä olen pelkillä etuuksilla koko vuoden kun nyt hoitoraha+opintotuki ja sitte äitiysraha niin mun prosentiksi pistettiin 23%

Mäkään en tiedä, mutta kun kysyin verochatista että voiks käydä huonosti jos leikinkin että olisin koko vuoden töissä ja verokortti olis sen mukaan, niin sieltä vaan vastattiin että silti vois tulla mätkyjä johtuen noiden etuuksien erilaisesta verotuksesta. Mutta nää on kaikki ihan hepreaa mulle ja pelkään että oon ohjeista huolimatta tehny jotain väärin :(

Olit siis hoitovapailla?
Luin syyskuisten keskusteluista jotain tuosta että kannattaako mennä välillä töihin... niin ilmeisesti riippuu ihan sun työehtosopimuksesta. Saatko palkkaa äitiysloman alussa? Joillain aloilla saa palkan vain jos on välissä ehtinyt olla töissä edes yhden päivän, joillain aloilla tarvii olla pidempään ja joillain aloilla ei tarvi palata välillä töihin.

Siihenhän se ei kai vaikuta että saako saman äitiysrahan mitä esikoisesta vaikka ois välillä töissä? Ei mun mielestä ainakaan pitäis...

Joo siis hoitovapaalla olen tällä hetkellä. Meidän työpaikassa ei saada palkkaa äippäloman alussa vaan kela maksaa ja työpaikka sit hoitaa käsittääkseni kelan kanssa...
Ja joo siis mun äippäloma alkaa laskurin mukaan "äitiysrahakausi 11.7.2017- ..." eli mun on oltava äitiyslomalla jo viittä päivää ennen ku työt ees alkaa....
Pitää soitella pomolle joskus tuossa huhtikuun lopulla ja katsoa miten tässä tehdään kaikki paperityöt.....

Noh tarttee nostaa sitä prosenttia varoiks. Tuskin mun vuosiansio muuttaa ainakaan ylemmäksi eli pyytää vaan palkanmaksajaa nostaa prosenttia.

Kuulin et vero prosentti kannattaisi olla 25% tai tulee mätkyjä helposti

Kuulin et vero prosentti kannattaisi olla 25% tai tulee mätkyjä helposti
Kamalaa... tuleekohan mulle viime vuodesta nyt mätkyjä kun en silloin ollu vaihtanu prosenttia ollenkaan.... Tosin tullu aika isot palautukset yleensä. Ärsyttävää prosenttien kanssa kikkailu kun toisaalta ei hirveen isoksi viittis nostaa kun nyt sitä rahaa kumminki tarviikin...

Saako ite valita jos jää 30 p tai 50 p. ennen LA ä.lomalle? Voiko työpaikka puuttua siihen? Miten te teette? Mikä ono tavallisin vaihtoehto?

Takaisin