KELA-viidakko

Stork

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Marraskuunmammat 2014
Seikkailin tänä aamuna Kelan tukien ihmeellisessä maailmassa. Koska odotan esikoistani, on kaikki tukiin liittyvä täysin uutta. Muutenkaan en ole Kelalta saanut tai hakenut tukia vuosikausiin, joten systeemin toiminta on täysin unohtunut.

Ajoissa olen liikenteessä, tiedän sen, mutta tämä tiedon etsiminen antaa varmuutta ja luottamusta tulevaan :)

Tämän ketjun tarkoituksena olisikin jakaa hyödyllistä tietoa ja linkkejä.

Pistän alas listaa linkeistä, joita kävin itse tutkimassa:

Kelan lapsiperheiden tuet sekä tietoa:

http://www.kela.fi/lapsiperheet

http://www.kela.fi/documents/10180/...empi.pdf/67c5393b-6fe5-43b6-898f-f3bdaf8cf582

http://www.kela.fi/documents/10180/...Kela.pdf/05034f4a-1c11-4601-9753-b2ec7facfd2e

http://www.kela.fi/documents/10180/...Kela.pdf/f56b8827-d12a-4c11-93fa-48cef9115303

Lainsäädäntöä:

Sairasvakuutuslaki (vanhempainpäiväraha) 9 LUKU:

https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2004/20041224

Työsopimuslaki (perhevapaat) 4 LUKU:

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2001/20010055


Kävin myös tutkimassa omaa työehtosopimustani sekä ammattiliittoni sivuja. Suosittelen tätä myös muille töissä käyville.
(muoks, HUOM: omassa työehtosopimuksessani lukee esimerkiksi, että työpaikkani maksaa minulle varsinaista palkkaa 72 arkipäivän ajan äitiyslomasta alkaen, joka on huomattava rahallinen etu, kun äitiysraha on vain n.70% palkasta. Kela maksaa tämän ajan äitiysrahan työpaikalleni.)


Te, jotka omaatte käytännön kokemusta Kela-viidakosta, neuvonne ovat erittäin tervetulleita!
 
Muokattu viimeksi:
Ammattiliitot antaa usein maksuvapauden/alennuksen jäsenmaksusta äitiysloman ajaksi eli sinne kannattaa ilmoittaa vähän ennen lomille jääntiä, että on x ajan työelämästä pois! Säästöä on sekin pieni summa.

Raskaustodistus kirjoitetaan neuvolassa rv 22 tienoilla ja se pitää toimittaa Kelaan, että voi hakea etuuksia. (Ja myös työnantajalle, jos on töistä jäämässä mammalomalle.) Todistus on ainut paperi mikä tarvii konkreettisesti etanapostitella, äitiyspakkaus tai raha-avustus, lapsilisä ja vanhempainrahat haetaan netissä sähköisillä lomakkeilla Kelan sivuilla. Päätökset ja tarkemmat tiedot myönnetyistä eduista tulee sähköisenä Kelan "omille sivuille".

Vauvavakuutuksista sen verran, että niiden suhteen kannattaa myös olla hyvissä ajoin liikenteessä, jos siis haluaa ottaa syntymättömälle lapselle "kaikenkattavan" vakuutuksen. Ihan loppuraskaudesta niitä ei enää saa, joten kannattaa kilpailuttaa eri vakuutusyhtiöt ajoissa. Monilla yhtiöillä vakuutus pitää hankkia 3 kk ennen laskettua aikaa.
 
Ja meillä ainakin neuvolassa käytiin nämä raha-anomus/vapaa-asiat tosi kattavasti läpi kun alkoivat olemaan ajankohtaisia :) Hyvä etteivät melkein jo mun puolesta täyttäneet lappujakin! :grin
 
Mulla kävi viimeks tyhmästi ton kanssa, että otin 3kk palkkaa työnantajalta. Olisin saanut enemmän kelan kautta, koska tein vuorotyötä ja myös lisät otetaan kelan rahoihin huomioon. Kuukausipalkka oli pienempi, kuin kelan ensimmäiset 72vrk. :sad001

Nyt kun tuo oma pienin on alle 3v, saan onneksi vanhempainpäivärahat edellisen lapsen mukaisesti. Jos ei olisi tuollaista, joutuisin varmasti minimirahoille, koska perhepäivähoitajien palkat ovat niin surkeat. Nyt en edes missään nimessä haluaisi työnantajan 3:n kuukauden palkkaa. Kelan rahat ovat paljon enemmän! :D
 
Hyvä huomio anwin. Mulla tilanne on erilainen, koska olen kiinteällä kuukausipalkalla, joten kannattaa ottaa se 72arkipäivää työnantajan maksamana. Vuorotyöläisille, joille maksetaan lisiä, toi on erinomainen neuvo!!
 
Pitäiskö tää ketju herättää henkiin kun on nyt tullut aika tosiaan alkaa asioimaan KELAn kanssa... eli jaetaan tietoa ja kokemuksia sekä vinkkejä toisillemme :)

Sent from my GT-I9295 using Vau Foorumi mobile app
 
Joo! Itse tässä pähkäilen, että pitää varmaan nyt lomalla mennä käymään töissä täyttämässä ja lähettämässä se äitiysvapaahakemus, kun oon töissä kesäloman jälkeen enää 6 vk ennen äitiysloman alkua ja 2 kk ennen vapaan aloitusta pitäisi ilmoittaa viimeistään työnantajalle vapaasta... Mutta voiko sitten sen Kela-anomuksen laittaa vaikka heti netissä vai onkohan mitään väliä missä järjestyksessä sen tekee? Oon ihan pihalla ja inhoan tätä byrokratiaa ja lappujen täyttelyä ja lähettelyä. :mad:
 
Aloitin epähuomiossa uuden ketjun, mutta laitan tännekin. Eli, jos työnantaja maksaa sen 3 kk:n palkan, niin miten hakemus täytetään ja mitä työnantajan on velvollisuus ilmoittaa Kelalle asian eteen?
 
Soitin Kelaan ja sanoivat että siinä äitiysraha/vanhempainrahahakemuksessa on kohta johon merkitään jos työnantaja maksaa palkkaa äitiysvapaan ajalta. Siihen merkitään sitten vissiin myös aika jolta työnantaja maksaa eli esim. 3 kk ja ilmeisesti myös kk- palkan määrä. En ole netissä käynyt vielä katsomassa tarkemmin tuota lomaketta. Työnantajalle täytetään sitten oma lomakkeensa äitiys/vanhempainvapaan hakemisesta (saa varmasti palkanlaskijalta tai hr-henkilöltä). Työnantaja täyttää Kelalle jonkin lapun jonka perusteella Kela maksaa työnantajalle äitiyspäivärahan siltä ajalta kun työnantaja maksaa äitiyslomalla olevalle palkkaa. Näin mää sen ymmärsin. :)
 
Mä tein tänään töissä kaikki paperit valmiiksi esimiehen kanssa vaikka äitiysloma alkaa 1.10...mut mä en todellakaan tule tanne lomalta käsin tekemään hakemuksia. Raskaustodistuksen sain sopivasti eilen, joten sai kaikki tehtyä. Meillä HR-neuvomo antoi tarvittavat päivät niin palkalliseen kuin palkattomaan sekä vanhempainlomakauteen.

Yksi asia mikä itsellä piti huomioida oli se, että haen kelan äitiysrahaa viimeisen 6 kuukauden tulojen perusteella enkä vuoden 2012 verotuksen perusteella, koska mun tuloni on kokenut sen 20% korotuksen vuositasolla vaikkakin samalla työntantajalla ollaan. Tuossa kannattaa myös olla tarkkana.
 
Mä tein äitiyspakkaushakemuksen netissä eilen mutta sitä isompaa lomaketta en ruvennu sitä kautta täyttämään. Meen ens viikolla pakkoihin raskaustodistuksen kanssa ja selvittämään loput tiedot, ne tod.näk. laittaa sieltä kautta sen raskaustodistuksen sitten kelaan meneen omien papereidensa kanssa. Mullahan on se tilanne et laskuri antaa 29.9. äitiysloman aluksi, mutta pidän ennen sitä kaikki vanhat ja maaliskuun jälkeen tulleet lomani, eli tod.näk. jään töistä sitten loman kautta pois joskus syyskuun alussa.
 
Ootan mielenkiinnolla miten omat minimaalisen pienet ansiotuloni viime vuodelta vaikuttaa äitiyspäivärahaan. Tällä hetkellä olen työtön ja koko viime vuoden ollut työtön työnhakija. Tehnyt kyllä vähän töitä sekä viime vuonna, että tänä vuonna (viime vuonna työtulot laski tukia ja tänä vuonna sillä "saat tienata 300€/kk-systeemillä") samalla, mutta tulot todella minimaaliset. Laskin aikaisemmin Kelan-sivuilla, että nämä viime vuonna tienatut pikkuroposet kuitenkin nyt nostaisivat äitiyspäivärahan tasoa lähes 5€/pvä siihen verrattuna, mitä saisin, jos äpraha laskettaisiinkin tämän hetken pelkän työmarkkinatuen mukaan. Saa nähdä, meneekö se oikeasti näin vai pamahtaako maksu sittenkin vain minimikokoisena. Kannattaa siis kuitenkin muidenkin mahdollisesti nyt työttömänä olevien ilmoittaa pikkuriikkisetkin tulot, jos niitä viime tai tänä vuonna on ollut. Ne saattavat vaikuttaa merkittävästikin äityispäivärahaan. Infoan sitten, miten kävi :)
 
Mä oon ollut lomalla jo 2 vk ja vielä 4 vk jäljellä ja sain raskaustodistuksen nyt tiistaina neuvolassa. Helpointa olis tietenki kun olisi voinut hoitaa nää töissä suoraan mutta siellä on nyt kaikki hr:stäkin lomalla, ainakaan en saanu ketään kiinni. Joutuu nyt itte pähkimään näitä koukeroita...
 
Noniin Kela-asoita hoideltu netissä! Tein äitiysavustus-, lapsilisä- ja vanhempainrahahakemukset. Raskaustodistusta ei ole pakko postittaa tai viedä Kelan toimistoon. Voi ottaa kuvan tai skannata ja liittää nettihakemukseen. Ei se niin hankalaa onneksi ollut, toivottavasti meni kaikki oikein! :p
 
Lisäkysymys teille, jotka olette täytelleet jo nettihakemuksen ja jotka saavat 3 kk:n ajalta palkkaa. Siihen ilmeisesti pitää valita kohta? (näin ainakin itse tulkitsen, kun muuten täyttäminen ei onnistu):

Työnantaja maksaa palkan ja vanhempainvapaarahan erotusta siltä ja siltä ajalta. Teoriassahan se ainakin menee niin, koska Kela maksaa tuolta ajalta sitten vanhempainvapaarahan erotuksen työnantajalle, jolloin vain erotus jää työnantajan maksettavaksi.

Myös mulla saattaa juuri ja juuri olla niin, että 20 % enemmän olen ansainnut viimeisen puolen vuoden aikana. Ja edelliset tulot laskuri näyttää katsovan vuodelta 2012!
 
Juu ymmärsin että pitää valita jokin niistä vaihtoehdoista että pääsee jatkamaan lomakkeen täyttöä. Itse en laittanut siihen mitään päivämääriä kun en tarkalleen tiedä miltä ajalta työnantaja maksaa palkan. TA ja Kela sitten sopivat loput keskenään. :)
 
Huhhui, nyt on haettuna äitiysavustus ja vanhenpainpäiväraha, sekä kummassakin tuo raskaustodistus varmuudeksi liitteenä. Mun äitiysloma alkaa 29.9. ja siihen eteen kun vedän kaikki pitämättömät lomani, viimeinen työpäivä olis 28.8.! :D Meillä on melkein listatkin sinne asti tehtynä. Tai siis lomathan on nyt sit viel haussa erikseen mut aikamoista on jos niitä ei myönnetä... :D Tohon listaan tuli sitten myös näitä uusia, huhtikuusta lähtien kertyneitä lomia, että lomat ei oo sit täydet heti kun palaan, mutta joo, enpä tiedä palaanko... Vaihtoehdot tietty auki mutta tässä nyt on kaikenlaista. Ihana ku saa jotain juttuja pois stressiä aiheuttamasta.
 
Takaisin
Top