KELA-asiat

Jos pvraha maksetaan toissavuoden verotuksesta niin se päätös tulee hyvin pian. Ja edit: tarkoitan itselläni että 2014 tienasin lähes saman mitä 2016 ennen kuin jäin äitiyslomalle :)
 
Vanhempainpäivärahat lasketaan yleensä edellisenä vuonna verotuksessa vahvistettujen työtulojen perusteella. Jos sinulla ei ole työtuloja, saat vanhempainpäivärahaa vähimmäismääräisenä. Päiväraha voidaan laskea myös:

- päivärahaa edeltäneen etuuden mukaan, jos olet opiskellut tai ollut kuntoutuksessa tai työttömänä ja jos päiväraha näin laskettuna on suurempi kuin työtulojen perusteella laskettu päiväraha.

- samojen tulojen perusteella kuin edellinen vanhempainpäiväraha, jos uuden lapsen laskettu aika on, ennen kuin edellinen lapsi täyttää 3 vuotta.

- päivärahaa edeltävien 6 kuukauden työtulojen mukaan, jos tulosi ovat nousseet vähintään 20 % verotuksessa vahvistetuista tuloista.

http://www.kela.fi/vanhempainpaivarahat-maara-ja-maksaminen

Eipä tuo ole mitenkään itse päätettävissä, minkä mukaan haluaa maksettavan. Jos tulot eivät ole nousseet tuota 20%, käytetään tietysti edellistä vahvistettua verotusta.
 
Joo kyllähän siihen voi ruksin laittaa että haluaa laskettavan tulojen mukaan mutta jos ne ei ole noussut sitä 20% niin sitten se menee toissavuoden tulojen mukaan. Mulla tosiaan jäi sen vajaa 400 vaille 20% niin kyllähän se vähän otti päähän.
Ja palkkatulojen lähetystä ei tartte odotaa siihen päivää ennen äippärin alkua vaan meidän palkanlaskija lähetti tiedot silloin kun jätin hakemuksen eli tais olla laskettuna 30.5. ja siitä 6kk taaksepäin ja äippärille jäin eilen.
 
Kaikki olen pessyt mitä saa vaan pestä, mutta pesen kyllä uudet lakanat aina muutenkin, niissä on melko varmasti säilöntäaineita. Jotkut haiseekin niin voimakkaalle. Äitiyspakkauksen ohjeessakin taitaa olla, että pitäisi pestä ennen käyttöä?

Mites noi toppavaatteet? Ja makuupussi? Kaikki muut on nyt pesty peittoa myöten.
 
Nekin pesty. En kyllä omia uusia vaatteita oo pessyt ennen käyttöä, mut olin saanut käsityksen et vauvan vaatteet pestään ja niin tein. Itse asiassa niitä olikin sitten tosi kiva pestä ja ihastella samalla.
 
Ulkovaatteita en ole pessyt, ettei suojakalvot suotta kulu, mutta kaiken muun kyllä pesen. Makuupussi on puuvillaa niin on helppo pestä. :)
 
Oon pessyt kaikki ihan niiden oman pesuohjeen mukaan, eli myös makuupussin ja ulkovaatteet. :)
 
Joo kyllähän siihen voi ruksin laittaa että haluaa laskettavan tulojen mukaan mutta jos ne ei ole noussut sitä 20% niin sitten se menee toissavuoden tulojen mukaan. Mulla tosiaan jäi sen vajaa 400 vaille 20% niin kyllähän se vähän otti päähän.
Ja palkkatulojen lähetystä ei tartte odotaa siihen päivää ennen äippärin alkua vaan meidän palkanlaskija lähetti tiedot silloin kun jätin hakemuksen eli tais olla laskettuna 30.5. ja siitä 6kk taaksepäin ja äippärille jäin eilen.

Mulle taas palkanlaskija sanoi että viimeiset tiedot lähettää sitten heinäkuun lopussa kun tietää tulot ihan siihen asti kunnes äippäloma alkaa, eli mulla kun on tänään eka äippälomapäivä niin tulotiedot on 4.8 6kk taaksepäin. Ja tämä taisi lukea näin lopulta kelan sivuillakin kun täältä sain ensin erilaista tietoa. Itse olisin ainakin voittanut sillä jos ne olisi laskettu 6kk siitä kun hakemuksen laitoin kun nyt olenkin ollut maaliskuun lopusta asti saikulla.

Ja nyt ei vielä ole tullut edes päätöstä mutta työnantajahan maksaa ekat 3kk että ei kai luulisi olevan hätää.
 
Voi niiden lähettämistä sinne asti odottaa, mutta ei ole välttämätöntä. Mulla laskettiin ihan sen mukaan milloin laitoin hakemuksen.
Meillä työnantaja ei maksa palkkaa niin ihan kiva että päätös oli valmiina jo kun äippäri alkoi :) Vaikkakin eka raha maksetaan 30pv äitiysloman alun jälkeisestä ajasta eli on vielä aikaa ennen kun tulee sieltä ekat rahat.
 
Työnantaja toimitti tän vkon maanantaina palkkatiedot kelaan ja tiistaina oli tullut jo päätös [emoji1]kerrankin nopeeta toimintaa kelalta [emoji4] äitiysloma alkaa 1,5 vkon päästä maanantaina [emoji4]
 
Tänään tuli äippäpaketti ja vois jo hakea. Odotan innolla että pääsee tutkaileen sisältöä. [emoji5]️
 
Takaisin
Top