KELA-asiat

Digginsson

Satasella mukana keskusteluissa
Kauhistuin tänään, kun rupesin miettiin että jään 2,5 kk päästä kesälomalle ja sitten äippälomalle eikä mulla oo hajuakaan miten noi kelatouhut nyt menee?! Varmaan neuvolasta saa tietoa myös, mutta täytyykö esim. Äitiysloman aloituksen ajankohtaan esittää/saako siihen jonkun virallisen lapun työnantajaa varten? Mulla seuraava neuvola vasta 31.5, toki sinne voi varmasti soittaa mutta ajattelin nyt kysyä eka täältä [emoji1]
 
Sinulla on luultavasti tuolloin 31.5 kelaneuvola ja saat hoitajalta sen raskaustodistuksen (näkyy äitiysloman alkupäivä yms. tarvittavat tiedot työantajalle), jonka voit kopiona kiikuttaa työnantajalle äippälomaa varten. Sitten sähköistä kelahakemusta tekemään, niin liitteeksi muistaakseni myös tuo raskaustodistus tulee. :)
 
Meidän firmassa piti ilmoittaa työnantajalle viimeistään 2kk ennen mammikselle jäämistä. Laput piti täyttää, jossa ilmoitin samalla äitiysvapaan että vanhempainvapaan. Hoitovapaalle jäämisen ilmoitin vasta myöhemmin. Kannattaa myös selvittää maksaako työnantaja sinulle mammalomalta palkkaa, koska tarvitset tämän tiedon Kelan äitiysrahan anomukseen. Ja koska minulle maksettiin mammaloman alusta palkkaa, piti tuo neuvolasta saatu raskaustodistus toimittaa palkanlaskentaan. Kannattaa siis soittaa omaan palkanlaskentaan ja selvittää sieltä. :)
Meillä ainakaan neuvolassa ei osattu sanoa juuta eikä jaata kela-asioihin, joten kävelinkin raskaustodistuksen kanssa kelan konttoriin ja he opastivat sieltä äitiysavustuksen, äitiysrahan ja vanhempainrahan sekä lapsilisän hakemisen. Nyt kun kattoo nettihakemuksia, niin aika simppeleiltä näyttää kun ohjeet lukee ja tietää mammaloman ja vanhempainvapaan ajankohdat. Rohkeasti vaan tutkimaan ja täyttelemään etukäteen ikään kuin harjoitukseksi. :)
Tulipa pitkä sepostus :D
 
Juuri täyttelin kaikki sähköiset hakemukset kelaan (äitiysraha, äitiysavustus ja lapsilisä) ja laitoin myös työnantajalle virallisen ilmoituksen. Ei ollut sinänsä vaikeaa, mutta kyllä siinä hetki meni niiden sähköistenkin lomakkeiden kanssa, kun otin 6 kk tulojen mukaan ja piti täytellä sen vuoksi myös esim. työmatkakulut. Muuten olisi ollut paljon nopeampi prosessi. Minä sain neuvolasta vain lapun noista kelahommista, mutta kyllä siellä olisi varmaan enemmänkin selitetty jos olisi halunnut.
 
Mistä ajasta se 6kk tulojen mukaan katsotaan? Onko siitä kun laittaa hakemuksen menemään vai jostain myöhemmin? En yhtään muista vaikka viimeksikin sen mukaan hain.
Aloin eilen miettimään että kuinkahan mun sairausloma nyt vaikuttaakaan tulevaan äitiysrahan määrään.
 
Hakemusta edeltäneestä 6kk ajasta. Sairausloma huomioidaan jotenkin niissä tuloissa.
 
Meillä ainakin 6 kk ennen äitiysloman alkua. Siitä vähennetään työttömyys/sairaslomajaksot tms. Sitä kysyttiin myös siinä lomakkeella. Täällä on aika hyvin tietoa: http://www.kela.fi/vanhempainpaivarahat-tyontekijalle

"Jos tulosi ovat kasvaneet vähintään 20 %, vanhempainpäivärahasi voidaan laskea päivärahakautta edeltävien 6 kuukauden työtulojen mukaan." Eli ennen äitiyslomaa olevista 6kk.
 
Okei. Liitteet piti vain laittaa ennen kuin sain viimeistä palkkatodistusta, joten niiden mukaan meni minulla.
 
Jostain luin, että aiemmin sen kai on saanut päättää itse?
 
Eli joo, se menee niin että jos äitiysloma alkaisi vaikka 1.8 niin palkkatulot katsotaan 31.7 lähtien 6kk taaksepäin. Tehdäänkö se päätös vasta sen jälkeen? Eihän kaikilla työnantaja edes maksa siinä alussa.

Harmittaa kyllä kun nyt tuli niin pitkä saikku kun muuten on paremmat tulot.
 
Harmittaa kyllä kun nyt tuli niin pitkä saikku kun muuten on paremmat tulot.

Sairauden takia mun mielestä voi pidentää sitä 6kk aikaa. Onko sulla sitten sairaslomasta huolimatta paremmat tulot nyt kuin vuonna 2015?

Ite luulin esikoisen aikaan, että palkankorotus riittäisi tohon '20% parempiin tuloihin', mutta Kela laski, että mulla oli paremmat tulot vuonna 2014 kuin edelliset 6kk. Onneks kuitenkin Kela maksoi tuon suuremman tulon mukaan, vaikka olin itse hakenut puolen vuoden mukaan.

Tulikohan liian epäselvä sepostus? :D
 
Samaa mietin kanssa että vasta sitten äitiysloman alussako tekee sen päätöksen jos 6kk tulojen mukaan laskevat sen juuri äitiyslomaa edeltävästä 6kk, eikä hakemuksen tekemistä edeltävästä.
Mun työnantaja ei maksa palkkaa äitiysloman alussa ja tuntuu tuo kela olevan aika ruuhkautunut,niin kuinkahan pitkälle mahtaa päätöksen saaminen mennä?
 
Mäkään en tajua yhtään noita Kela-hommia. Varmaan mentävä suoraan kyselään sieltä apua niin saa varmasti omalle kohdellu oikein asiat. Maanantaina neuvola, missä Saan raskaustodistuksen juuri Kelaa varten. Jäädäänkö mammalomalle yleensä n 2kk ennen laskettua aikaa? Vai kuukautta ehkä?
 
Muutamaa päivää yli 1kk jäädään mammalomalle, mutta jos haluaa, niin sen saa aloittaa varhennettunakin, max 2kk ennen laskettua aikaa :)
 
Kelalla on lapsiperheille maksuton neuvontanumero. Kannattaa käyttää sitä, jos on kysyttävää tuista tai niiden hakemisesta. :)
 
Olikos se niin että normisti äippäri alkaa 30päivää ennen laskettua, mutta jos jää varhennetulle niin sitten max 50pv enne laskettua. Ja äippäri ei tietty pitene tosta varhennetusta vaan päivät napataan sitten lopusta pois. Näin siis ennen ainakin :)
Täytyy kyllä varmasti olla tonne kelaan yhteydessä noista palkkatulojen ilmoittamisesta yms. Niin kauan aikaa taas siitä kun viimeksi jotain hakemuksia täytellyt niin aika pihalla, että mitäs kaikkea sitä täytyykään hakea ja muistaa ja...
 
http://www.kela.fi/laskurit

Tuolta linkistä löytyy laskuri vanhempainpäivärahakausi, johon voi syöttää omat tiedot, niin näyttää äitiysrahakauden eli sen milloin jäät äippälomalle ja äippäloman jälkeen ajan jolloin vanhempainrahakausi alkaa. :)
 
Mä laitoin eilen äitiyspakkauksen tilaukseen. Saa nähdä, miten pitkä toimitusaika on. Toivottavasti ei kauaa :) Rahahakemukset laitan lähipäivinä, kunhan saan työpaikan palkanlaskennasta vastauksia pariin kysymykseen.
 
Noin, hakemukset täytelty. :) Pakkausta hain, vaikka tytöiltä jäikin kaksi. Tylsää se olisi kolmannelle sanoa, ettei sinulle omaa enää otettu..

Hakemukset oli superhelppo täyttää, kun on ollut hoitovapaalla koko tämän välin. :) Ei tarvitse palkkoja miettiä ja kesälomatkin olen jo pitänyt pois..
 
Tuleekohan sieltä jo tämän vuoden äitiyspakkaus jos nyt laittaa hakemuksen? Oli niin supersöpö että pakko saada se!
 
Takaisin
Top