Kehtolaulut

Pihlajanmarja

Puuhakas puhuja
Ootteko jo miettineet, mitä kehtolaulua alatte laulaa vauvalle? Nythän meidän monien vauvat jo pystyy kuulemaan, joten laulamisen voi aloittaa heti :) Mä oon miettinyt eri vaihtoehtoja, mutta kamalan vaikealta tuntuu valita se kivoin -kaikissa tuntuu olevan jotain vikana (hassut sanat, tylsä, liian uskonnollinen, liian lyhyt jne). Saisko täältä ideoita, mitä kaikkia kehtolauluja on olemassakaan!

Tässä ne mitä oon pohdiskellut, jos joku haluaa vinkkejä:
- Makeasti oravainen
- Kas kuusen latvassa oksien alla (oravia tässäkin joo...)
- Miten voin sua koskettaa (oisko tää urpon ja turpon kehtolaulu)
 
Mä oon laulanut jo hetken nukkumaanmennessä Tiitiäisen kehtolaulua. Se on mun ehdoton lemppari ollut aina.

Edit: ei se kyllä tajuu, että NUKKUMAANmennessä ja KEHTOlaulu :D
 
Muokattu viimeksi:
Esikoisen aikaan lauleskelin kaikkea mahdollista tuutulaulua jo raskausaikana, mutta kun herra vähän kasvoi, hän rupesi vaan hurjasti kikattamaan kun rupesin laulamaan. Siitä piti sitten luopua kokonaan kun ei sitä nukkumaan menoa voi kikattaen hoitaa :D
 
Laulan esikoiselle yleensä lennä lennä leppäkerttua tai pientä tytön tylleröistä. Joten niitähän tämäkin vauva jo tottunut kuuntelemaan :) Hyvä jos täältä saa uusia ideoita, kun vaihtelu vois vikistää. Meillä tyttö vaatii iltalaulut kyllä aina, jos vaan oon kotona. Lauletaan siis eka pari muuta laulua laulukirjasta, mitkä tyttö saa valita ja vikaks sit yks unilaulu.
 
Riipitii, miten menee Tiitiäisen kehtolaulu? Onks se se "tiitiäinen, metsäläinen, pieni menninkäinen"? Se on kyllä nätti eikä oo tullu mieleenkään! Kiitos siis vinkistä!
 
Esikoiselle lauloin masuun tiitiäisen tuutulaulua mutta meillä.ei tuo tuutulaulun laulaminen ole oikein löytänyt paikkaansa. Joskus tosi harvoin poika toivoo laulua mutta silloinkin lähinnä haluaa että laulan sininen uni laulun.
 
Esikolle lauloin Pieni tytön tylleröinen ja Hei Muumit, ja joskus Sinistä unta. Samalla linjalla taaskin koska lauan niitä esikolle edelleen joten tulokas oppinee ne samalla. Jos tuleekin poika nii sit sille lauletaan että pieni pojan palleroinen.
 
Minä olen lauleskellut pientä tytöntylleröistä ja hush little baby dont say a word... lullabya :D tykkään tuosta englanninkielisestä tosi paljon. Niin ja ihme ja kumma ja päivänsäde ja menninkäinen oli niitä mitä mulle laulettiin että varmaan jatkan perinnettä. :)
 
'tiitiäisen kehtolaulu' joka ilta viimeiseksi, ja ennen sitä lisäksi vaihdellen esim. 'kun on oikein pieni', 'levon hetki lyö'(myös saksaksi), 'pitkät on illat'...lisäksi muita ei ihan niin rauhallisia lauluja
 
Olen kova laulamaan ja vauvalle tulee laulettua varmasti vaikka mitä, mutta erityisenä jokailtaisena kehtolauluna toimii Nuku, nuku nurmilintu (tosin suvun omilla sanoilla), jota laulan lapsilleni, kuten äitini lauloi minulle, isoäitini hänelle ja isoäidin äiti isoäidilleni. En tiedä onko tuo laulu kulkenut suvussa jo tätäkin aiemmin, mutta ainakin neljännessä sukupolvessa siis mennään.

Menninkäinen ja päivänsäde on myös ihana, samoin Tiitiäisen tuutulaulu ja Oravan pesä. Jostain syystä meillä lauleskellaan hyvän yön toivotuksena myös Nalle Luppakorvan lopputunnaria omalla päivityäin hieman muuttuvalla sanoituksella tyyliin: "Hyvää yötä "Nuppu" (laulan tähän oikeasti lapsen nimen) äiti silmät sulkee. "Nuppusesta" näkee äiti monta unta. Hyvää yötä marsut (meillä on 2 marsua) "Nuppu" silmät sulkee marsusista/ avaruudesta/ vetureista/ milloin mistäkin näkee "Nuppu" monta unta."
 
Minä oon maailman kamalin laulaja, mutta joo-o...laulan silti :rolleyes: Ei oo mitään tiettyä mitä laulan, mutta vois alkaa miettimään. Joku pieni tytön tylleröinen tai sininen uni taitaa olla siskojen aikana rallateltuja ja toimivia. Soitan rentoutumisbiisinä mulle ja mahalle Claude Debussyn "Clair de Lunea" :Heartpink En tiiä kuvittelenko vaan, mutta silloin mahassa tulee aika hiljaista, ihan kun siellä jopa kuunneltais o_O
 
Mistähän noita kehtolauluja löytäis kun mä en muista/osaa yhtään? :eek:
 
Oho, eihän kukaan Clair de lunen yhteydessä mitään sanoista puhunutkaan, vaan kuuntelemisesta. Ihmettelinkin että onko siitä tehty joku laulukelpoinen kehtolauluversio :D kaunis kappale kyllä.
 
Me ollaan kakskielinen perhe ja puhun lapsille ruotsia. Aion laulaa Trollmors vaggvisaa, mutta en oikeen oo vielä osannut alkaa hoilottaa itekseni... Töissä tietty laulan päivittäin montaakin lastenlaulua lapsille (ruotsiks).
 
Takaisin
Top