Kehityskeskustelu

Noni, oli tk laittanu asiaa eteenpäin vaikka eivät mulle ilmottanu. Nyt ois poitsulle elokuulle aikaa fyssarilla, labraa ja neurologian pkl. On jo sit yli 9kk vaikka jo 7kk nlassa tuntu olevan nii kiire.. kai se Hyvä On et tutkitaan, mut ite en oikee ees tiiä et mitä.
 
Onko mulla menny jotku viestit ohi. Mikä teidän poitsulla vaivaa Aneska?

7kk iässä vielä varvisteli vaikka ei ois saanu. Sitä ennen ei varannu nlassa toiselle jalalle ja toisella kädellä ei muka tavotellu lelua tarpeeks. Eli motorinen kehitys himpan jäljessä ehkä. Mut ei nuita "vikoja" taia olla oikeestaa ollenkaa.
 
Okei, no toivotaan ettei oo mitään :) hyvähän se on että ovat tarkkoina mutta itse olisin toivinut että mun kans ois keskusteltu aikojen varaamisesta yms.
 
Mun kanssa taas lääkärit on keskustelleet ja sit niitä aikoja on varailtu kaiken maailman tutkimuksiin. Mut mitään ei onneksi löytynyt.
 
Itestä kyl tuntuu ettei mitää oo.. Mut samakai se on käyä tutkittavana. Olin kyl tietonen et jotai tulee mut et oisko ollu vaa eka "perus"fyssari vai sairaalaa asti. Ja aikovat mulle soittaa omasta tk ku on nlatäti ja lääkäri keskustellu mut ei oo soitettu. Mut päätös näköjää sairaalan tutkimuksiin.
En oikee muutenkaa oo tyytyväinen tk:n toimintaan.
 
Joskus käy niin että neuvolasta kysyvät sairaalan puolelta että onko tarvetta tutkimuksille vsi miten ois paras edetä ja sairaalasta ei vastatakaan mitään neuvolaan vaan lähetetään suoraan aika kotiin ilman että neuvolassa edes tiedetään siitä.
 
Vissii pituuskasvun takia oli lähete sairaalaan laitettu. Nyt sit oliki vähä päälle kuukaudessa kasvanu melkee 3cm. Eka kuukausina pituutta kasvo kans enemmän, nyt vaa tasaa sitä.. Mut pitää käyä silti tutkimuksissa.
 
Eiku pituus notkahti ku keräs enemmä painoa ku pituutta parina kuukautena. Mutta nyt ruennu tasaantumaan..
 
Alkuun kasvoi kans pituutta paljo, sit tuli väli ettei kasvanu ni heti tutkimuksiin. Vaikka nyt tasaantunu parin kk aikana pituuski. Nyt tais pää sit olla kasvanu liikaa.. Hyvin samoissa mitoissa menee ku -15 siskonsa.
 
Meilläkin oli tos vaihe että tuli 3cm pituutta kerralla ja yhessä välissä jo jotain kasvusta huolehtivat kun oli notkahdus, mut kuului asiaan ilmeisesti 7kk ja nyt kaikki hyvin.

Hyvähän se tietysti on, Aneska, että tutkivat! :)
 
Alkaa ressata huominen ku on pojan fyssari ja labra. Toi vaa ryömii edelleen, ei kauaa edes istu ilman tukia ja tuettunaki, esim sohvalla ni vänkää suoraks ittensä vaa, konttaus asento ja karhukävelyasentoa on jo pari viikkoa tehty mut edetty ei ole. Ja ikää kuitenki n. 9,5kk
 
En mä Aneska olis huolissani, kun kuitenkin edennyt motorinen kehitys tuon konttausasennon ja karhukävelyasennon hakemisen myötä. Meillä poika on kohta 10kk 3vkoa, ja hänkin vaan ryömii edelleen, vaikka hakee just konttausasentoa ja nyt on ruvennut myös sitä karhukävelyasentoa kokeilemaan enemmänkin. Mutta ei siis konttaa. Tosin nyt on alkanut tuntua siltä, että konttaukset jää väliin, kun harjoittelee jo seisomista. Poika oppi myös istumaan itse ehkä 1,5 kuukautta sitten, mutta ei ollut suojeluheijasteita pitkään aikaan vielä sen jälkeen, ja kaatuili siitä ihan miten sattuu, jos lähti kallistumaan. Oppi sitten kuitenkin nousemaan itse istumaan reilu viikko sitten. Samalla oppi itse nousemaan tukea vasten seisomaan, tai ainakin meille näytti ne taitonsa silloin samana päivänä. Uskon kyllä, että teilläkin Aneska ne taidot karttuu ja kehittyy ihan hyvin, ehkä poika teilläkin vaan on harkitsevainen ja miettii asioita pidempään, ihan kuin meilläkin :)
 
Kiitos tsempeistä. Oon Melkonen ressaajatyyppi ja vertailen muihin (esim yhen tutun n.11kk kävelee jo) :/ vaikka en oikee usko et mitää "vikaa" löytyy, kehittyy omalla vauhdilla. Vauhtia ja ääntä riittää ryömimälläki kyllä. Mammanpoika :Heartred en muistaakseni minäkää ollu kontannu pienenä..
 
Mä tähän ketjuun taisinkin kirjoittaa pirren isoveljestä, joka oppi ryömimään 10 kk ja konttaamaan 10,5 kk. Istumaan nousi itse vasta lähemmäs 11 kk. Pikkasen alko jo tosiaan ressaa kun muut samaikäiset tutut käveli jo. Fysioterapeutti kyllä näkee onko lapsessa jotain vikaa vai vaan laiska.
 
Ai nii, perhekahvilassa oli yksi vauva, joka ryömi vielä yksvuotiaana. Parin viikon päästä sitten käveli jo tuen kanssa.
 
Meilläkin yli 9 kk ja ryömitään vaan.. Konttausaentoon menee, mutta muuta ei osaa.
 
Nämä liikkumisasiat on niin yksilöllisiä, että itsekin aivan turhaan stressasin ja mietin, että onko meidän pojassa oikeasti jotakin vikaa, kun ei ryöminyt vielä 8kk iässä lainkaan, ja vielä neuvolalääkäri oli siitä silloin huolissaan, niin sekin vielä lisäsi omaa huolta. Nyt olen sitten koittanut olla stressaamatta, kun kuitenkin poika oppii koko ajan uusia taitoja ja liikkumista, vaikka sitten hitaasti, mutta kuitenkin :)
 
Takaisin
Top