Kausirokotteet ym

Pilvilinna

Kunnioitettu kommentaattori
Mitä meinasitte tehdä rokotuksien suhteen?


Tää on mulla pojan syntymän jälkeen eka kerta jolloin taas epäröin ottaa ylimääräistä itseeni raskauden aikana.

Esikoista odotellessa en myöskään halunnut.

Lintu tai possunuha rokotteita en oo ikinä ottanut, enkä ota. Ovat sen verran uusia, että kaikkia haittoja ei tiedetä.

Mites te muut?
 
Mä otin aikoinaan sen possunuhapiikin, onneksi ei käynyt mitenkään.

Pojan 1v neuvolassa otin influenssapiikin syksyllä, en ollut raskaana vielä silloin. Koskaan mulla ei ole influenssaa ollut, mutta kertahan se on ensimmäinenkin (vaikka eihän se rokote 100% suojaa anna).
 
Aion ottaa rokotteen 14.12 ja lapsille myös. Tavallinen flunssa menee helposti keuhkoihin sekä minulla (niin kuin teki nyt hedelmöittymisen jälkeen) että lapsilla, joten en halua influenssaa pahimmillaan. Myös viime vuonna otettu. Mutta jokainen tekee miten haluaa :)
 
Mä otin viimeviikolla sen kausi-influenssarokotteen. Se on kuitenkin niin paljon käytetty rokote, että koen sen turvalliseksi. Mul on astmakin, ni on tavallaa 2-kertanen syy nyt ottaa. Haluun suojata meidän pikkusta, ilman raskautta en ois ehkä ottanu. Plus liikun paljon julkisilla tääl pk-seudulla, ni oikee välil hirvittää ku bussissa joku röhii siinä vieressä!! :wtf:
Otin aikanaan sikainflurokotteenkin, ku olin sillon töissä semmosessa paikassa, et oli melkee pakko. Onneks ei tullu mitää. Huh!
Vauvalle otetaan tottakai kaikki rokoteohjelman mukaiset rokotteet.
 
Muokattu viimeksi:
Me otettiin koko perhe influenssarokotteet. Sillon kun otin sen en tiennyt olevani raskaana. Oisin sen ottanut kyllä joka tapauksessa.
 
Me otettiin viikko sitten koko perhe influenssarokotteet. Aiemmin en oo ottanut, mutta nyt otin ihan tuon esikoisen suojaamiseksi. Varsinkin kun meen kuukauden päästä töihin takaisin ja oon päiväkodissa töissä. jos en ois menny töihin, en ois välttämättä ottanut rokotteita meille.
 
Mä otin influenssa rokotteen ja olisin ottanu vaikken olisi ollut raskaanakaan, noita sika ja linturokotteita en ottaisi. Olen töissä sairaalassa ja kävin just viimeviikolla rokoteinfossa, kesti noin puoli tuntia ja kerrottiin kaikki oleellinen rokotteesta (mitä sisältää jne) ja sieltä sain vahvistuksen että se todella kannattaa ottaa. :)
 
Meillä neuvola oli kans sitä mieltä, että ekan kolmanneksen aikana ei ehkä ole hyvä ottaa. Oli muuten esikoisen aikaan kans sama.

En tiiä otanko kevät puolella. Tosin mulla on ollu raskaana tosi hyvä vastustuskyky, että en esikoisen aikaan ollu yhtään kipeä.
 
Mie otin influenssarokotteen. Koitin lueskella etukäteen ja tulin siihen tulokseen että parempi ehkä ottaa kuin olla ottamatta.
 
Mulle pistetiin ekassa neuvolassa influenssarokote. Olivat sitä mieltä, että ehdottomasti kannattaa ottaa. Astmaatikkona kuulun riskiryhmään.

Otin aikanaan myös sikaflunssapiikin, tosin ehdin saada taudin ennen kuin rokote ehti kunnolla vaikuttaa. Ehkä nyt sentään vähän lievensi oireita...

Täällä joskus aiemmin jo kirjoitin, että esikoista odottaessa sairastin n rv 10 influenssan, ja siinä meinasi käydä vähän ikävästi. Sain jälkitaudin ja jouduin sairaalaan korkeiden tulehdusarvojen ja verenvuodon takia. Onneksi muutaman päivän antibioottitippa ja muut hoitotoimenpiteet sai mut kuntoon ja verenvuotokin loppui sit siihen.
 
Mulla on se hyvä, että en hirveästi liiku ihmisten ilmoilla ja varsinkaa nykyään En Jaksa :grin Voi olla, että otan keväällä, kun on tosiaan eka kolmannes ohi. En tiedä. Sinällään mulla on semmonen kanta, että en raskaana haluu ylimääräistä itseeni, mutta sitten oon kuitenkin ottanut sen pojan syntymän jälkeen aina, että sen kantilta en oo täysin varma, että tyrmäänkö täysin rokotteen nyt.
 
Mä en ota. Yritän pitää huolen siitä, että on hyvä vastustuskyky. Mulle tuli sikapiikistä sellaiset haittavaikutukset, että en mitään ylimääräistä enää halua ottaa ja varsinkaan nyt raskaana.
 
Mekin otettiin miehen kanssa influenssarokotteet kun niitä suositeltiin :)
 
Mie ja lapset otettiin pari viikkoa sitten rokote. Astmaatikkona tavallinenkin flunssa tuntuu välillä hirveältä. Lapset alotti äskettäin päiväkodin niin heille jo senkin takia. Mie en oo koskaan kuullut et ekan kolmanneksen aikana ei suositella rokoteteen ottamista. Mie viel omalt neuvola tädilt kysyin ja kerroin viikot. Niin se sano et kaikille raskaina oleville suositellaan. Miks sitä ei toiset suosittele?
 
Mulle neukkutäti sanoi että jotkut ei suosittele rokotteen ottoa ekan kolmanneksen aikana, ku jos tuleekin keskenmeno, ni ei syytettäis rokotetta. mitään tutkittua haittaa rokotteen antamisesta ekan kolmanneksen aikana ei ole.
 
En tiedä oikein mitään muuta syytä sanoa, että mutta eihän mitään lääkettä suositella ekan kolmanneksen aikana.
 
Mäkin luin joistain, ettei ekan kolmanneksen aikana suositella tuota influenssa rokotetta. Muistaakseni siinä tais olla, että silloin otettu rokote ei vielä tarjoa suojaa vauvalle. En nyt kyllä ole aivan varma, mutta näin muistelen. Ite en vielä tiedä otanko rokotteen, todennäköisesti en. Mä en oo 10 vuoteen ottanut, enkä ole influenssaan sairastunut, vaikka mahdollisuuksia olisi varmasti ollut.
 
Päätinpä nyt, että en ota. Taas tapaus, jossa oli otettu rokote niin kaks kuukautta ennen la:ta kuollut influenssaan..
 
Takaisin
Top