Kausi-influenssarokote

Miu-82

Vauhtiin päässyt keskustelija
Hei, onko joku ottanut influenssarokotteen tänä vuonna? Tuliko sivuvaikutuksia tai oliko ikäviä kokemuksia muuten?
 
Mun pitäs tiistaihin mennes päättää et otanko. :o
Viimeks ku sen sikarokotteen otin ni olin ainaki 2vko ihan sika kipee. :/ Ni pelottaa
et jos täst tulee samanlainen olo.
 
En ole ottanut koskaan aiemminkaan, enkä ota nytkään.
 
täällä viime vuonna otin sikapiikin mutta sitä ennen en ikinä ollut ottanut enkä ota nytkään. en oikeen ymmärrä mikä ihme ajatus on ollut se viimevuonna ottaa.. 
 
Otin juuri viimeisellä neuvolakäynnillä. Sivuoireena tuli pientä nuhan tapaista seuraavana päivänä, mutta se meni pian ohi. Neuvolatädin mukaan rokote antaa sikiöllekin suojan ensi kevään influenssakautta vastaan.
 
Miu-82: Minä päädyin pitkän harkinnan jälkeen ottamaan influenssarokotteen. Kertoivat, että suojaa vauvaa syntymän jälkeen noin kuusi kuukautta. Löysin myös terveyden -ja hyvinvoinninlaitoksen nettisivuilta saman mitä sanoivat neuvolassakin. Itse olen niin flunssaherkkä ihminen, mutta tiedä sitten auttaako tuo rokote. Ei ainakaan vielä ole mitään flunssaa tullut. Minulla ei rokotteesta tullut mitään ihmeellisiä sivuvaikutuksia. Käsivarsi oli illan pistokohdasta hieman kipeä :)
 
Otin jo muutama viikko sitten, käsivarsi oli kipeä muutaman päivän, ei muita oireita.
 
Otin rokotteen viime neuvola käynnillä, ei tullu mitään oireita vaikka varottelivat flunssan tapasista oireista. :)
 
Eipä oo taas pitkästä aikaa tullu kirjotettua -mutta tänään neuvolassa tuli vastaan tämä rokoite-kysymys. En ole siis ikinä sairastanut kausi-influja, joten en ole roikoitteitakaan ottanut. Poikkeuksen tein sikainfluensa-rokoitteen kanssa, koska olen hiljattain parit keuhkokuumeet sairastanut, ja tuohan iski nimeonomaan keuhkoihin, joten sen sitten otin. Nyt sitten mietin että ottaakko nyt tuo kausirokoitus. Se suojaisi vauvaa tosiaankin kevätkauden, ja se tietty olis ihan hyvä, koska siellä neuvolassa/terkkarissa sit kevätalvella tulee juostua, ja siellä varmaan sillon flunssaisia muista ihmisiä liikkeellä enemmän - et sitä ajatellen vois olla fiksua! Neuvolatätikin kertoi että kyseessä ei tosiaankaan ole ollenkaan sama pandemrix-rokoite joka sitä narkolepsiaa on aiheuttanut. Ja että sieltä THL'n sivuilta siihen voi tutustua paremmin.. Joten asiaa nyt pohdin :)

->jw
 
mä en ottanut aikanaan sikainfluenssarokotetta (työnantaja tarjosi sitä). alunperin mulla oli syynä ottamattomuudelle se, että seuraavana päivänä oli vyökoe enkä halunnut, että kädestä tulee toimintakyvytön ennen sitä :) toka aikaan mennessä olin jo päättänyt, etten ota sitä, koska mun mielestä sitä ei oltu tutkittu tarpeeksi ja sika-hysteria oli vähän ylimenevää. en sairastunut sikainfluenssaan ollenkaan enkä kuulunut edes riskiryhmään silloin, joten ottamatta jäi. onneksi oltiin myös pojan suhteen fiksuja eikä hankittu ko. rokotetta hänellekään.

nyt mietin sitten, että josko otan kuitenkin sen kausi-influ-rokotteen, koska sairastun aika helposti flunssiin jne. ja mulla on koko raskauden ajan ollut vastustuskyky tosi alhaalla. ehdin tosin vielä miettiä asiaa joulukuuhun, silloin olisi kuulemma mun neuvolan seuraava rokotus.
 
Sikapiikin otin pari vuotta sitten mut koskaan en oo tuota kausi-influessarokotetta ottanu vaikka töissä olisin sen saanut. Enkä siis ota nytkään.
 
Otin, koska aattelin et sillon se just pahin kausi menos ku vaavi syntyy ja saan ite helposti kaikki flunssat.
 
Minä otin tuon kausi-influenssarokotteen just sillä ajatuksella, että pikkuinen säästyisi keväällä pöpöltä. Aikaisemmin en tuota ole ottanut, ja olikin pieni yllätys miten kipeä käsivarsi oli seuraavana yönä.
 
Viime viikon neuvolakäynnillä tuota kysyttiin ja kieltäydyin. En ole aiemminkaan noita piikkejä ottanut, en myöskään sikainfluenssaan. Olen kohtuullisen harvoin kipeä, niin ei tunnu tarpeelliselta ja olen myös kohtuullisen epäileväinen lääkefirmoja kohtaan, joten en mitään heidän troppeja halua ottaa ennen kuin on aivan pakko
 
Päätin nyt kuitenkin sen rokotteen ottaa, ajattelin lähinnä vauvaa siinä. Ku antaa sille sitte 6kk suojan kun syntyy. :) Katotaan tuleeko itelleen mitään oireita..
 
Tänään kävin ottamassa rokotteen, ja perustelu itsellä se, että vauva saa siitä suojan. Tammikuu kuitenkin influenssan kulta-aikaa, ei haluu vastasyntyneelle mitään sellasta. Viime vuonna otin samoin perustein..
 
Takaisin
Top