Kasvukipuja & muut raskausajan kivut

mira88

Vauhtiin päässyt keskustelija
Heippa.
Täällä on teitä kokeneempia ja viisaampia mommaja liikkeellä, niin voisitteko kertoa kohdun kasvukivuista .

Esim. Minulla on pistää välillä todella lujaa vatsan vasempaan reinaan, nopeasti noustessa,kävellessä jne. Ovatko ne vain kasvukipuja.

Välillä tuntuu todella kipeältä eikä meinaa päästä kävelemään mutta sitten ne helpottaa kun menee istumaan tai oikealle kyljelle makaamaan. Kivut eivät kestä kauaa mutta tuntuvat sellaisilta ns.vihlaisuilta. 

Hirmu vaikea selittää ,mutta uskoisin että ymmärrätte mistä puhun :D
 
Mulla ei ole aikaisempaa kokemusta mutta juuri noita samoja kipuja kylläkin. Olen lukenut että ne olis ihan normaaleja.

Viikko sitten tosin mulla oli tosi kovia kipuja, en pystynyt olemaan missään asennossa. Jouduimme lähtemään päivystykseen ja sieltä Naistenklinikalle...mitään syytä ei löytynyt. pelästyttiin kyllä hirmusesti kun heti ajattelin pahinta. onneksi kaikki oli kunnossa ja kivut hävisivät lääkkeen ansiosta eikä ainakaan vielä ole mitään samanlaista ollut.
 
Eilen jouduin kanssa töiden jälkeen menemään kipujen vuoksi naistenklinikalle, kun en pystynyt kunnolla kävelemään kun pisti niin vietävästi vasempaan reunaan/kylkeen.

Siellä sitten tutkittiin ja ultrattiin, kaikki oli kunnossa ja pikkuinen oli kovasti kasvanut toista viikosta emoticon

Normaalia kipuja kuulemma on mutta tuli niin voimakkaana mulle että oli ihan kamalaa,ei pystynyt oikein mitenkään päin olemaan,viimeinen tunti töissä oli yhtö tuskaa. Kivut katosivat pikkuhiljaa ja nyt ei taas ole mitään :)
 
Täällä mös vihlaisuja vasemmalla alavatsassa kun esim. aivastaa tai yskäsee. Mulla ultrassa sanottiin, että kuuluu asiaan. Kipu on mulla nopea vihlaisu, joka loppuu yhtä nopeasti kun tulikin. Usein ehdin kuitenkin jo huuhdahtaa au! Täytyy töissä yrittää hillitä :) Tavallaan jotenkin kiva, että tietää ainakin, että siellä kasvetaan hurjaa vauhtia jo
 
Huomenta!!
Mullakin on ollut maha aika kipeä ja arka.Noustessa täytyy olla varovainen,sekä äkkinäiset liikkeet vihlaisee.
Lenkillä on jo supistellut vähän.Neuvolassa juttelin asiasta,myös lääkärin kanssa niin minun täytyy lenkkeillä rauhallisemmin.
Kuitenkaan ei ole mitään merkkejä että vauva olisi syntymässä,onneksi.
Supistelu ei koske mutta maha menee "kovaksi".Kipua kuulemma ei saa tulla.Viikkoja nyt 15.
Tämä on meidän kolmas vauva.Voi olla että siksi tunnen kaiken niin herkästi.
 
Liitoskipuja juurikin.  Täälä ei ole vielä ollut liitoskipuja, mutta johtuisko siitä kun niin pieni hetki on esikoisen synnyttänyt? En tiedä. Tai sitten en vaan tunne niitä samoin kun ensimmäisellä kerralla, tiedä tuota.  Kun ensimmäistä odottaa, sitä vain tarkkailee kehoaan paljon aktiivisemmin kun sitten toista, kolmatta jne. odottaessa. :D
Täälä ollut hirveitä vatsakrappeja ja ihan jo supistuksiakin. Lääkärissä kävin siitä ja paikat oli kiinni ja kiinteät. Onneksi! Lääkäri ei osannut selittää mistä kivut tulee. Niitä vain jostain syystä on ollut. Se kestää yhdellä kerralla joku puoli tuntia ja sitten loppuu. näitä kramppeja tullut nyt 4 tai 5 kertaa. ja ne tulee aina illalla/yöllä..... nyt ei onneksi hetkeen ole ollut, KOP KOP KOP !
toivotaan, ette teillä joilla tosi voimakkaita liitos- ja kohdunkasvukipuja, että hellittäis ja lievittyisi.! =)
 
Terppa!

Miulla on kanssa alavasta kipuja, lähinnä nivusseudulla. Pitää olla varovainen, ettei äkkinäisiä liikkeitä tee. Tuntuu niin noustessa, kääntyessä ja istumaan mennessä. Onneks ne on ihan normaaleja venymiskipuja.
Ensimmäistä, kun tässä odottelee, niin välillä on vähän ihmeissään. rv 15 menossa.
 
Täälä on tullut jo harjoitus supistuksia! En muista koska tuli eskoista odotteassa ensimmäisen kerran... Onko muilla uudelleen odottajilla jo ollut ?
 
Nukkumisesta ; kun sekin näihin vaivoihin liittyy... Niin onko muilla raskaus aikuttanut nukkumiseen ?
Täälä herätään öisin vessaan  3-4 kertaa ja kun oon aina nukkunut mahallani, niin ei muka löydy muuta yhtähyvää asentoa, niin sitte pyörin kyljeltä toiselle ja sitten meidän esikoinen herääkin jo  kun justiin saanu unen päästä kiinni :D
 
Miltä nuo harjoitussupistukset tuntuu? Ei ole ollut, mutta mulla ei ole hajuakaan mistä sellaisen tunnistaa..:D

Minäkin herään öisin 2-3 kertaa vessaan. Välillä tuntuu, että tulee käytyä puoleksi unessakin, koska aamuisin on tosi hämäriä mielikuvia siitä, että on pimeässä hortoillut jonnekin. Kauppareissut on myös olleet haasteellisia, koska en pysty olemaan enää tuntia käymättä vessassa. Ja piruvie, kun kaikissa kaupoissa ei ole edes vessaa! :)

Öisin herään myös pistoihin/vihlontaan alavatsassa tai nivusissa. Päivisin niitä ei enää ole niin usein. Liekö sitten levossa oleminen vaikuttaa siihen? En tiedä.

Närästys on loppunut, ainakin toistaiseksi. Samoin ruoka taas maistuu. Ehkä vähän turhankin hyvin...Yritän kyllä pitää rajan, etten sentään "kahden edestä" vedä, mutta nälkä tuntuu olevan taas tosi usein. Ja pakkohan silloin on syödä.

Onko teillä muilla ollut rintakipuja? Minulla aina välillä tulee sellaisia pistoja tonne rinnan sisään. Tuntuu tosi ilkeältä. Luin, että liittyy maitorauhasten valmistautumiseen.

Kuunneltiin pari päivää sitten dopplerilla. Kauhee meno siellä oli! Kuulosti ihan siltä, kun pikkunen ois tehnyt kuperkeikkoja. Välillä piti laittaa äänet hiljaisemmalle kun meinasi tärykalvot mennä...heh. Sydämensyke on kyllä jännä, löysin sen taas kahteen kertaan, kummallakin kerralla eri paikasta. Katoaa sitten tosi nopeasti ja löytyy jostain muualta. Johtuukohan se tuosta liikkumisesta? Vaikka no, voihan sen jo niistä liikkeistäkin päätellä, että erittäin hyvin siellä voidaan. emoticon
 
Joo se on kamalaa kun ei mihinkään voi mennä suunnittelematta vessaan menoa ! :D LEnkillekkin kun menee koirien kanssa, niin ensin vessaan ja  loppu matkan saa juosta että ehtii vessaan ! emoticon
harjotussupistukset; tuntuu painetta; mulla vain alavatsalla, mutta  voi kai tuntua selässäkin ;o ja maha menee kovaksi kun kivi; se kestää hetken, ei satu, mutta ei se mukavaltakaan tunnu ja sitten  taas palautuu normaaliksi. NEuvolassa sanoivat että uudelleen odottajilla niitä tulee jo aikaisessa vaiheessa ja varsinkin jos nousee nopeaa ylös yms....
 
Mulla välillä tuntuu mahassa kouraisu ( Maha menee jäykäksi ihan kuin jännittyisi koko maha ja maha tuntuu kovalta,se kestää n.30sek.-1min. ) En sitte tiedä mitä se on? :O  

Eilen ajellessamme reissusta kotiinpäin mahassani tuntui kuin jokin olisi poksahtanut. Sellainen jännä tunne ,en sitten tiedä siitäkään mitä oli :D Jännää aikaa tämä ensiraskaus kun on itse niin "tietämätön " tuntemuksista niin aina saa ystäviltä kysyä mitä siellä tapahtuu :D

Kummallisia tuntemuksia mahassa joita itse ei osaa käsittää eikä kuvailla miehelle miltä ne tuntuu , mukava tuntea mahassa tuollaista joka vahvistaa sitä tunnetta että siellä todellakin on pienoinen rakkauspaikkauksemma emoticon
 
mira88 kyllä noi harjoitussupistuksilta mun mielestä kuulostaa. Mulla ei harjoitussuppareita vielä oo tuntunut. Edellisessä raskaudessa tuntu vasta ihan lopussa ja sillonkin vaan muutama.

Vessassa rampataan täälläkin koooooooko ajan! :D Ja yöllä vähintään kerran, välillä kolme. :)
 
Shakira : Kiitos tiedosta :)

Täällä ei onneksi vessaan tarvi yöllä, mutta herään kylläkin yöllä aina suunniilleen 03.00, 05.15-30 ja puoli 7 . Päivällä saa senkin edestä ravata vessassa, varsinkin jos juo paljon päivän aikana. 

Mahallani en pysty nukkumaan joka tuottaa vaikeuksia koska mahallani olen tottunut nukkumaan, vasemmalla kyljellä saa hyvän asennon mutta aina kun herään olen selälläni. Muutamia kertoja yöllä olen tuntenu mahassani krampin että olen herännyt oikein siihen tuntemukseen mutta se ei kestä kauaa.


 
Mielenkiintosta lukea millasia kipuja ja vaivoja muilla on ollut! :)
Tuota, onko kellään vaivannut iskias-kivut? Sain vasta tietää että koko kipu johtuu iskiaksesta joka voi olla välillä raskauden aikana kipeä? Mulla on töissä erityisesti vihlonut vasemmalta puolelta ala selkää ja kipu on säteillyt polvitaipeeseen asti. Todella raivostuttava kipu kun sitä ei tunne jos "ajattelee" sitä mutta sitten kun vähiten odotat niin se iskee. Nyt ei onneksi ole ollut kovin kipeä kun olen ollut vapaalla, saa nähdä miten töissä taas käy. :)
 
Mulla on ollut alaselkä vaivoja ja nimenomaan issiaksen kohdalta vihlasee/menee noidan nuoli. Mutta minun selkävaivani luultavasti johtuu vanhasta vammasta. Itselläni neljäsnikama alhaalta päin pois linjasta ja olen toissa vuonna murtanut oikean puolimmaisen lonkkaluuni , jonka jälkeen erinäiset selkävaivat ovat vaivanneet. 

Siksi toivonkin että selkäni kestää koska mahani on jo tässä vaiheessa aika iso,että mitä se on sitten kesällä. Pitääkö jäädä töistä saikulle ennen mammalomaa, toivottavasti ei ainakaan kovin paljoa ennemmin. 
 
Mä oon selvinnyt n. 1 vessassakäynnillä / yö toistaiseksi. Mut päiväsaikaan tulee rampattua senkin edestä ja tosiaan esim. kauppareissut on välillä tuskaa.

Mullakin on vanha selkävamma, vuosi sitten mun nikamasiirtymä lähti vähän liikkumaan ja jäi hermo puristuksiin, olin sairaslomalla 9 viikkoa ja toissa joulun jälkeen vielä tammikuun hoidin kaikki työt etätöinä sohvalla maaten, kun en ylöskään päässyt. :-(
Viime vuoden aikana hyvän fysioterapeutin avustuksella selkä tuli taas semmoseen kuntoon, ettei se juuri haitannut normaalia elämistä.

Nyt on alkanut toista pakaraa kramppailemaan ja siinä on koko ajan semmonen pistävä tunne. Ja viime viikolla fysioterapeutti totesi, että kyseessä on saman nikamasiirtymän aiheuttamaa oireilua hermostossa ja tukilihaksissa. Kyllä jänskättää kuinka hankalaksi tämä vielä tästä menee, ja missä vaiheessa oon taas täysin petissä tämän selkäni kanssa. Toivottavasti en vielä pitkään aikaan!
 
"kiva" että muillakin samoja vaivoja , jos niin voi sanoa.
Mulla ei ole selän kannssa ollut ongelmia ja toivon, ettei tuu nytkään. Noita harjotus suppareita tosiaan tulee paljon. Täytyykin ottaa nyt neuvolassa puheeksi ne... Vaikka tosiaan sanoivat, että on normaaleja...
 
Mulla supistelua jo aika usein.
Alku viikosta kävin kävin lääkärissä flunssan takia.Tulehdusarvot oli korkealla.Sain antibioottikuurin.Ja sekin lääkäri oli venäläinen ja aluksi määräsi mulle väärät lääkkeet kun ei osannut papereita lukea että olen raskaana.

Toissa päivänä supistus oli niin kova että pelästyin.
Soitin Kotkaan ja sieltä suositeltiin menemään päivystykseen jos olisin yhtään huolestunut.
Kävin päivystyksessä ja lääkärinä oli nuori poika joka ei tehnyt minulle mitään.Luki koneelta mitä tarkottaa supistus ja kertoi miten vauvat alkavat syntymään.Joo sanoin hänelle että tämä on kolmas raskaus ja tiedän kyllä miten vauvat syntyvät.

No nyt viikonloppu levätään ja soitan maanantaina neuvolaan.
Täällä ainakin lääkäri palvelut on todella surkeat..
Toivotaan että vauva kestäisi mahassa onnellisesti loppuun saakka.(:
 
 
Juuri kun raskauden kaikki vaivat ovat poissa niin pamahti virtsatietulehdus. Antibiootilla ollaan siis. :( Tylsä juttu. Muuten turvotus ja kaikki vihlaisut mahassa ovat poissa. Vähän jo huolestuttaakin, että onhan vauva siellä vielä. Neuvolaan kun soitin tuosta virtsatietulehduksesta ja sanoin että muuten ei ole mitään niin on kuulemma normaalia sekin. Kovasti odottaa niitä vauvan liikkeitä ja masun kasvamista niin olisi jotenkin konkreettisempaa tämä raskaus.
 
Takaisin
Top