Kasvukipuja & muut raskausajan kivut

Ääääääh, mulla on pahoinvointi lisääntynyt ja päänsärkyäkin on ollut aika usein. Lisäks oon ollut ihan KUOLEMANVÄSYNYT - on pikkuinen joutunut olemaan ihan hoidossakin sen takia, kun en oo kyennyt mitään tekemään. Väsymys on vähän helpottanut, mutta lähtis nyt tuo pahoinvointikin...

Oon koittanut käydä aika ahkerasti kuntosalilla selkälihaksia treenailemassa, edellisessä raskaudessa oli hirvittävät selkäkivut - mun vatsa oli tosi iso. Toivottavasti tällä kertaa pääsis vähemmällä, ainakin oon nyt ennakoinut ja tosiaan rampannut salilla. :) Ramppasin viime raskaudessakin mut en kyllä sillon oikeastaan selkälihaksia tehnyt. Saas nähdä mitä tuleman pitää.
 
Meillä alkaa tänään jooga ura! Katsotaan miten taivutaan erilaisiin asentoihin. Piti jokapäiväisen ratsastuksen tilalle löytää jotain raskauteen sopivaa ja joogaa ja pilatesta suositeltiin kovasti raskaana oleville. Katsotaan saadaanko lihaskuntoa ja peruskuntoa ylläpidettyä koirien kanssa lenkkeilemällä ja joogalla.
 
Siis raskaus kipujahan on erilaisia.
Pääasia on että kipu ei ole tuskallista tai niin voimakasta että itku tulee.
Tää mun kolmas raskaus ja tää on ollut kaikkein hankalin(nyt rv17).
Kipua nivusissa.Kovia supistuksia,seurauksena lääkäri käyntejä.Alamaha ollut arka koko ajan.Siivouskin saa aikaan supistelua,ei siis saa harrastaa mitään liian fyysista.
Mutta silti vauvalla kaikki hyvin.Joskus olen kyllä pelännyt muutakin..Monet itkut jo itketty..(:
Aiemmat raskaudet on menny loistavasti.

Voimia kaikille.Raskausaikana suorastaan pitää käydä lääkärissä jos joku epäilyttää,mutta kannattaa myös ottaa rennosti..emoticon
 
Mulla on aika pahoja liitoskipuja. Samoin lantionseudulla ilmenee välillä sellaisia ikäviä "pistoksia", jotka säteilevät reisiin. Liikunta kuulema auttaa, onneksi liikunkin paljon. Menen myös joogaan pian, toivon siitäkin apua kipuihin. Ei ne sillain häiritse, mutta ikävintä on kun liitoskivut iskevät yöllä - siihen herää. Maha on kasvanut yhtäkkiä tosi paljon, nyt se on jo ihan selkeä vauvamaha. Et vissiin kovilla liitoskivuilla on tän vatsan kasvun kanssa tekemistä. :)

Samoin vatsa kohdun ympäriltä on usein vähän arka. Voisko johtua siitä, kun sisälmykset liikkuvat vinhaa vauhtia eri paikoille? Tää ei siis ole kipua, vaan vatsa tuntuu vähän oudolta. Varsinkin selinmakuulla kun hengittelee syvään.
 
Mulla on aika pahoja liitoskipuja. Samoin lantionseudulla ilmenee välillä sellaisia ikäviä "pistoksia", jotka säteilevät reisiin. Liikunta kuulema auttaa, onneksi liikunkin paljon. Menen myös joogaan pian, toivon siitäkin apua kipuihin. Ei ne sillain häiritse, mutta ikävintä on kun liitoskivut iskevät yöllä - siihen herää. Maha on kasvanut yhtäkkiä tosi paljon, nyt se on jo ihan selkeä vauvamaha. Et vissiin kovilla liitoskivuilla on tän vatsan kasvun kanssa tekemistä. :)

Samoin vatsa kohdun ympäriltä on usein vähän arka. Voisko johtua siitä, kun sisälmykset liikkuvat vinhaa vauhtia eri paikoille? Tää ei siis ole kipua, vaan vatsa tuntuu vähän oudolta. Varsinkin selinmakuulla kun hengittelee syvään.
 
Täällä ainakin alavatsan vihlaisuja on seurannut masun selvä kasvu. Varmaan liittyvät toisiinsa aika kiinteästi. Täällä oli myös kummaa kiristymistä kyljissä yhdessä vaiheessa ja sen jälkeen masu kasvoi ihan selvästi.
 
Hmm... miltähän nuo liitoskivut oikein tuntuvat. Itselläni ei tunnu nivusissa mitään, mutta välillä huomaa että emättimen sisäreunoilla tai siellä sisällä tuntuu semmoista vihlontaa. Olisikohan tuo sitten niitä liitoskipuja..

Toinen mikä mietityttää on se, että tuntuu että vatsa räjähtää! Tai siis että olisi syönyt ihan tositäyteen vatsan, niin että sitä oikein kiristää, vaikka edellisestä ruokailusta olisi aikaa ja nälkäkin olisi! Onkohan tämä ihan normaalia, vatsan kasvamista vai mitä? Kyllähän sitä vatsaa alkaa olemaan ja tuntuu että viimeisen viikon aikana tämä tämmöinen pullotuksen tunne olisi lisääntynyt. Samoin kuin se, että vatsa jotenkin työntyisi ulospäin tai olisi todella turvottuneen pullollaan, kuin ilmapallon olisi niellyt. En mä nyt vielä olis halukas siihen, että vatsan koko olisi sama kuin monella loppuraskaudesta emoticon
 
Mullakin tuntuu usein ruokailun jälkeen että vatsa räjähtää ja todellakaan ei tarvitse syödä edes paljoa, salaattilounas riittää. Kuuluisiko sitten asiaan...näin olen ainakin itse ajatellut =)
 
Mullakin on ollut tota "vatsanräjähtämistä". Oisko sitten sitäkin, että muuttoliikettä tekevät sisuskalut painavat mahalaukkua ja siitä tulee syödessä se hurjan täysinäinen olo? Enpä tiedä!

Onko kellään muulla ollut sydämentykytyksiä? Meikäläisellä on, usein levossa alkaa hurja laukka. Tuntuu tosi ikävältä. Edellisen kerran kun mittasin verenpaineen (joka oli 120/70) oli leposyke 108! Normaalisti se on ollut mulla n. 60. Muistinkin, että jo silloin kun en tiennyt olevani raskaana, huiteli leposyke 80:ssä mitä oikein laskeskelin ja ihmettelin. Luin myös, että tää on normaalia, sydän tekee töitä "kahden edestä". Liikkuessa hengästyttää joskus helpommin ja on usein väsynyt olo, muuten en ole huomannut että toi syke silti vaikuttaisi mihinkään. Hemppaan en usko että liittyy, koska se oli viikolla 9 150. Vaikka ois laskenut niin tuskin kovin alhaiseksi...

Liitoskivut jatkuu ja säteilee. Alaselkäkin oirehtii. Mun lantio on leventynyt ihan silmämääräisestikin, että varmaan ne kivut on ihan tarpeellisia. Mulla meinaan on ollut olematon lantio tähän saakka ja mietinkin, että ei tosta ruikulasta kyllä lapsia maailmaan saateta..:D
 
Täällä kanssa päivänmittaa varsinkin iltaisin ja ruoan jälkeen tuntuu maha todella täydeltä ja ihoa kiristää kyljistä tosi paljon. Normaalia venymistä luulisin :) Olen alkanut rasvaamaan mahaa ahkerasti jos sillä välttyisi edes osalta raskausarvista. Venymisen tunne on niin voimakas, että uskon, että raskausarpia tulee taatusti.
Tuntuu tosiaan kun olisi syönyt aivan liikaa ja maha repeää liitoksistaan. Hassu tunne kun ei välttämättä ole mitään syönyt ennen tätä. :)
 
Kasvukipuja on ollut yllättävän vähän. Sillon tällön nopeissa liikkeissä vihlaisuja. Nyt sitten pamahti päälle kauhea flunssa (rv20) ja tänään lääkärissä todettiin poskiontelontulehdus. Eikun antibiootit kehiin. Ollut jo pari päivää päänsärkyä, tukkoisuutta ja korvakipua. Nyt pitää lepäillä pari päivää.

Jossain välissä (rv 15-18) oli usein heti aamusta päänsärkyä, mutta nyt nekin ovat helpottaneet. Fyysinen väsymys on ollut vähäisempää kuin luulin, mutta henkinen herkkyys välillä raskasta, varsinkin kun on vaativa työ, jossa paljon vastuuta ja painetta. No vähän yli pari kuukautta vielä lomaan ja mammalomaan :)
 
Tänään on tullut ihan kamalia liitoskipuja ! Nousin nopeeta lattialta ylös, niin tuntui ihan kun joku olisi puukkoa vääntynyt tuola alhaalla !
Yllättävän vähän on ollut liitoskipuja nyt; verrattuna mm. viime raskauteen 
 
Mulla tulee välillä (oletettavasti) harjotus suppareita, vaikea tietää kun ekaa odottaa :) Liitoskivut ovat välillä todella kovat ja joutuu menemään ihan kaksinkerroin kun niin kovasti vihlasee.
Kamala selkä- ja lantiokipu tullut tässä lähiaikoina.. Ikävöin kovin mahallani nukkumista mikä on aina ollut selkäni kannalta paras ja nyt joutuu tekemään kauheita viritelmiä että pystyy ees nukkumaan kun joutuu kyljellään olemaan. Selkäkipu seuraakin sitten koko päivän eikä tähän auta edes särkylääkkeet. Alkaa kiukku nousemaan kun menee yöunet ihan pieleen kipujen takia.
Yöheräämisiä on myös täällä. Herään n. 3kertaa yössä (nyt useemminkin kun selkäkipu herättää) ja käyn 1-3kertaa vessassa yön aikana. Vauva painii rakon kanssa lähes päivittäin ja olen todella iloinen ja yllättynyt ettei oo vielä yhtäkään vahinkoa käyny, kop kop kop :D
 
Yön aikana ilmaantunut kipua tuonne alakertaan..... aina kun nousee ylös niin "pistää/painaa" alakertaan....
 
Voi hitsi ku mulla on sitten varmaan ollu sairaan hyvä säkä tässä raskaudessa *hakkaa kaksin käsin puuta*, kun mulla ei oo oikeestaa mitään vaivoja jotka liittyy näihin kasvamisiin emoticon . Olenkohan mä saanut maksettua karmavelkani ekassa raskaudessa emoticon ?!!
 
huoh, olisikin noin helppoa ettei sattuis mihkään :DD sitten kun ei satu selkään niin vihloo kohtuun :D no pahemmaks viä menee ainakin ton selän kanssa. olen huomannu että kannattaa jumpata ja venytwllä... :Demoticon

satu ja pikkaen 26+0   (mä en saa tota tickeria toimii) emoticon
 
Mulla on ollut nyt pari päivää tosi ikävää kipristelyä ja pistelyä vatsassa, navan alapuolella sekä keskellä että sivuilla. Ootteko muut kokeneet tällaista? Liittyiskö kasvuun, viikoilla 19-20 oli vähän samanlaista vääntöä.
 
Takaisin
Top