Noista Murmeliinin ja Littleredin kommenteista tuli mieleen, jostain artikkelista luin sellaisen ajatuksen, ettei lapselta kannattaisi kysyä asioista, joihin hänellä ei ole oikeasti päätösvaltaa tai joihin hänellä ei pitäisi sellaista olla. Että tyyliin "lähdetäänkö nukkumaan" sijaan käytettäisiin muotoa "lähdetään nukkumaan". En tiedä, millaiseen tutkimukseen tuo ajatus perustuu, mutta näin nopeasti ajatellen kuulostaa ihan järkevältä. Toki haluan lapselle myös opettaa, että hänenkin mielipiteellään on perheessä väliä ja kysyä mielipidettä asioissa, jotka ikään suhteutettuna ovat sopivia (tyyliin "haluatko leikkiä barbeilla vai legoilla").
Ruokahomman kanssa olen samaa mieltä, ja toivon todella, että muistan pitää siitä kiinni, kun lapsi alkaa niitä nakkeja kerjätä Itse muistan lapsena joskus perseilleeni puurolautasen kanssa, en halunnut puuroa syödä ja pyörittelin lautasta pöydän reunoja pitkin kunnes se putosi lattialle. Voi järkytystäni, kun äitini sitten korjasi pudonneen lautasen sisällön tyynesti roskikseen ja totesi, ettei suomalainen lapsi nälkään kuole, jos joutuu odottamaan seuraavaa ateriaa
Ruokahomman kanssa olen samaa mieltä, ja toivon todella, että muistan pitää siitä kiinni, kun lapsi alkaa niitä nakkeja kerjätä Itse muistan lapsena joskus perseilleeni puurolautasen kanssa, en halunnut puuroa syödä ja pyörittelin lautasta pöydän reunoja pitkin kunnes se putosi lattialle. Voi järkytystäni, kun äitini sitten korjasi pudonneen lautasen sisällön tyynesti roskikseen ja totesi, ettei suomalainen lapsi nälkään kuole, jos joutuu odottamaan seuraavaa ateriaa