Karsta

Lumikki

Vauhtiin päässyt keskustelija
Vinkkejä karstan poistoon? Toimivat niksit tänne kiitos! :)

Meillä ilmaantunut päälaelle lähelle aukiletta ja vähä kuivahkon näköset kulmakarvat.. öljyä oon käyttäny ja jostai luin että kannattaa myös sitte miedolla pesunesteellä pestä..?
 
Meillä on kans kuiva otsassa ja oon miettiny onks se tota karstaa. Mä ostin natusanin instant repair voidetta ja sitä oon nyt vedelly. Ei jätä otsaa kauheen rasvaseks.
 
Mä harjailin ahkerasti aikoinaan sillä äippäpakkauksen harjalla, aina kun poika oli tissillä niin harjailin päätä :)
Tällä vauvalla ei oo karstaa ollu ollenkaan..
 
Neuvolassa neuvoivat käyttämään ainakin otsalla kosteuttavaa voidetta (esim Aqualan L) ja se ainakin meillä tehosi paremmin kuin öljy tai rasvaiset voiteet. Harjaillaan karstaa tukastakin, mutta päänahkaan on vaikea laittaa voiteita. Tehoiskohan öljy, jos laittaisi öljyä myssyn alle ennen kylpyä ja harjailisi kastan pois juuri ennen pesua. Pitääpä tänään kokeilla.
 
Mää oon saanu nyt sitä pois, :) ihan perusvoidetta myssyn alle hautumaan pariksi tunniksi ja sitte harjaus ja miedolla saippualla pesu.. Tuon teen pari kertaa pvn aikana ja jo on häipyny! :)
 
Onko muiden vauvoilla vielä karstaa päänahassa? meidän ukolta ne mun mielestä jo jossain vaiheessa lähti, mutta nyt on taas paljon kuivaa karstaa päälaella. :sad001 Ja vauva on kuitenkin jo yli 3 kk.
 
Meillä annettiin eilen neuvolasta ohje laittaa öljyä yöksi ja harjata aamulla. Toimii hyvin, nyt on karsta poissa! Äitiyspakkauksen harjaa käytettiin, eikä montaa harjanvetoa vaatinut.
 
Ja meillä karstaa nyt 3kk iässä ekaa kertaa. Johtuu kuulemma hikoilusta.
 
Laitoitteko suojaksi jonkin myssyn yöksi? Siinähän menee muuten lakana ihan sotkuuun... Mitä öljyä käytitte? Varmaan piti myös pestä rasvaletti aamulla. :grin
 
Ei laitettu myssyä, pyyhe pään alla nukuttiin. Joku ihan perusmarketin natusan öljy oli käytössä.

Meillä oli vauvauinti seuraavana päivänä, joten siinä hoitui rasvaletti :)
 
Meillä kans ilmaantunut karsta takaisin nyt 3 kk iässä. Pitää tänään öljytä.

Miten Poppi vauvauinti sujuu noin pienen kans?:) kiinnostaa... Varmaan kaikki ryhmät täynnä mutta jos joskus muuten vaan menis...
 
Hmm, meillä ei ole vauvaöljyä, kävisiköhän jokin muu.. Esim. oliivi- tai kookosöljy? tai jos ihan perusrasvaa mättäisi reilusti...
 
Minä oon ainaki käyttäny ainun vauvarasvaa myös jos en oo öljyä töljänny päähän ja hyvin se sekin pehmentää sitä karstaa, ja just harjannu joka pesun jälkeen ku on pehmentyny ja jos yön ollu öljy/rasva päässä niin sitte kans harjannu äippäpakkauksen harjalla.

Niin ja tosiaan meillä tuli n.1kk iässä eka karsta ja ku sain sen pois niin oisko viikko menny ja tuli takas..
 
Jäbällä on sen verran kuiva päänahka että ceridalin ihoöljyllä oon päivittäin öljynnyt. Tukka on öljyinen, mutta ei voi mitään. Niin ja kammalla sain karstaa rapsutettua pois varovasti.
 
Muokattu viimeksi:
Kyllä kookosöljyäki voi käyttää. Oon ollu viikon nyt kotipaikalla ja unohin rasvat kotia nii laitoin rypsiöljyä enshätään naamaha ja päähän. Karstaaki oon pehmittäny sillai just että öljyä tai paksusti rasvaa päähä ja yös myssy nii oikee muhhii sielä :-D sittepä harjannu ja sillai. Onnes ei oo tullu ku iha vähä karstaa nyt.
 
Miun esikoisella (6v) on vieläki karstaa. Öljyäminen ja harjaus toimii.
 
Justiina - oltiin perjantaina ekaa kertaa ja hyvin meni :) normaalisti eka kerta kuulemma voi loppua lyhyeenkin, mutta meidän poitsu tykkäsi olla koko 30min. Pari kertaa meinasi alkaa itku kun meni vettä korvaan tms mutta tutti suuhun ja loppui heti. Pukuhuoneessa ja suihkussa oli hieman levoton mutta onneksi isi oli mukana. Yritin nopsaan saada pojan pestyä ja puettua ja vein suoraan isille ja sitten vasta kävin itse suihkussa niin meni ihan hyvin.
 
Justiina89, meillä neiti viikkoa vaille 2kk rakasti vauvauintiam oli ihan kiltisti suihku- ja pukuhuoneissa istuskeli pyyhkeen sisässä turvakaukalossaan. Jaksoi uida 20min ja eniten tykkäsi olla masullaan pää pystyssä. Ens kerralla voidaan jo kuulemma kokeilla sukellusrefleksiä. Neiti hymyili koko 20 min!! :)
 
Takaisin
Top