Kantovälineet

Olen katsellut eri vaihtoehtoja ja K'tan kiinnostais koska näyttää niin helpolta! Onko kellään kokemusta? Mulle tää siis on kesävauva vaikka joulukuussa syntyykin :D kesät on täällä kuumia ja en vois kuvitellakaan metritolkulla kietovani kangasta ympärilleni vauvan lisäks :)

Liina jossa on pellavaa puuvillan kaverina on viileä kesälläkin. Ja ei ne liinat ole niin paksuja, että ihan järjetön hiki tulisi, paitsi silloin kun opettelee jotain uutta sidontaa ja saa säätää vauvan ja liinan kanssa.
 
Pystyykö ton liinan kanssa yksin pelailemaan vai tarviiko siihen kaverin auttamaan :eek: mitään kokemusta ei ole mistään noista, esikoinen tulossa.
 
JKoo, kyllä pystyy ihan yksinkin sitomaan liinaa. :) Youtubesta löytyy paljon opasvideoita ja vielä parempi on, jos paikkakunnallasi on joku kantovälineryhmä/-porukka, josta joku voi sinua ihan kädestä pitäen opastaa.
 
Jkoo ainakin äsken katoin yhden videon missä näytettiin trikooliinalle kietaisuristi2 sidonta ja vaikutti kyllä todella helpolta tuo.

Ite päädyin nyt siihen että mulle ehkä parhain olisi just liina ja miehelle reppu tms.. Täytyy kattoa jos halvalla sais jonkun kivan trikooliinan niin sen kanssa vaikka pääsisi alkuun sitten :)
 
Tuo liina todellakin niin kiinnostaisi, varsinkin jos ilman kenenkään apua sitä pystyy käyttämään. Tarviikin ruveta tiirailemaan valikoimaa :D
 
Mä luulen kans että trikoolla mennään. Kietaisuristi 2 on helppo ja mukava sidonta. Kudotut liinat on kauhean kalliita. Jopa käytettynä. Viimeksi mulla oli joku paksu joustamaton liina ja se oli jotenkin kovan tuntuinen ja vaikea sitoa kun oli paksu.
 
Meillä jäi liinailut kahden ekan lapsen jälkeen. Reppu tuli taloon ja on niin paljon, helpompi, nopeampi ja toimivampi ollut meille. Pienille löytyy manduca ja isommille taapero tula.
 
Mua kiinnostaa kyllä kovasti kokeilla kantamista jonkin sortin liinalla, mies olis enemmän repun perään. Aika näyttää kuinka käy. Onneksi yks ystävä on suorastaan hurahtanut kantamiseen ja liinoihin, joten apua lienee saatavilla helposti.
 
Mua itteä mietityttää kivasti tuo että saako sen repun oikeasti muka niin hyvin että ei tuu ongelmia hartioihin.. Kun mulla ottaa välillä ihan laukun kantaminen olalla jotenkin huonosti :sad001
 
Manducalla saa olkaimet myös ristiin ja on kuuleman mukaan ollut hartiavaivaisille parempi niin. Itse olen kokenut saavani repulla lapsen painon niin tukevasti lanteille, ettei edes reilu 15kg painavan neljä vuotiaan kantaminen kilometri tolkulla ulkomaanreissulla tuntunut kuin jaloissa. Nekin pitää vaan osata oikeilla säädöillä selkään heittää.:)
 
Mä olen niin out mutta olen joskus kuullut Manducanista. Onko se hyvä? Kannattaako se ostaa? Itse kietomaan en lähde koska en luotaa omiin solmuihin tai tekeleisiin...
 
Mä olen niin out mutta olen joskus kuullut Manducanista. Onko se hyvä? Kannattaako se ostaa? Itse kietomaan en lähde koska en luotaa omiin solmuihin tai tekeleisiin...

Manduca on hyvä ja saa edullisesti käytettynä. Myös patapum, ergo suht edullisia reppuja ja sit löytyy kalliimpiakin; tula, Kibi, wompat, lennylamb, kokadi flip jne.

Kannattaa etsiä omalta paikkakunnalta joku neuvomaan alkuun. Esim facebookissa on ryhmiä joista löytää apua, tai http://kantoliinayhdistys.fi/
 
Ai kappas vaan täällä oli tämmöinenkin ketju. :) Juuri kyselin kantorepuista tuolla Ostokset ja hankinnat -ketjussa... Eli pohdin onko mahdollisuus kasvot menosuuntaan asentoon tarpeellinen vai ei. Kivasti sain kyllä tuohon toiseenkin ketjuun vastauksia mutta tuonpa nyt tuon kysymykseni tännekin minne se virallisesti kuulunee. Ilmeisesti ainakaan kovin pientä ei saisi kuljettaa kasvot menosuuntaan koska asento on vauvalle huono. Toisaalta olen kuullut, että vähän isompi vauva ehkä viihtyy repussa paremmin jos pääsee katselemaan ympärilleen. Yksi tuttava sanoi että kannattaa olla ilman muuta myös tuo kasvot menosuuntaan -mahdollisuus, ja toinen sanoi ettei ole koskaan käyttänyt ja piti sitä asentoa huonona. Toisaalta, tuo "ilman muuta" -kommentoija on neuvolalääkäri, joten ei kai se ainakaan kovin kiistattomasti ja yksiselitteisesti voi olla (isommalle) vauvalle vahingollista. :wideyed: Ota näistä nyt sitten selvää.
 
Joo siis ehkä isomman lapsen laittaa mielummin nassu eteenpäin. Mut jotenkin ajattelisin että vasta sitten kun lapsi osaa itse istua. :)
 
Kokemuksesta voin sanoa et nassu eteenpäin kannettaessa lapsen painopiste tulee kauemmaksi kantajan vartalosta, niin voi käydä nopeasti raskaaksi kantajalle. Mun mies tykkäs kantaa niin, tuohon noin 7kg asti, sit meni hartiat jumiin. Mulla jo 6kg kohdilla tuntu ikävälle. Meillä tosin oli vanha rintareppu, jollain uudella voi toimia pidempään.

Lapsi ei tartte niin pienenä paljon virikkeitä, kasvot kantajaan päin voi olla jopa parempi kun saa kasvot piiloon kantajan rintaa vasten jos käy liian jännäksi. Tai osalla repuista ja liinoilla voi kantaa lonkalla, siitäkin näkee hyvin ympäristöä.

mulle taas neuvolassa vähän kommentoitiin esikoisen kanssa että kävely viivästyy kun kannetaan :S poika lähti kävelemään myöhään mut on tehnyt kaiken muunkin liikkumisen myöhässä, mut sit kerralla kunnolla, ei kaatuillut yhtään vaan käveli heti hyvin.
 
ALotta oon jotenkin ymmärtänyt että oikeasti kantamisella ei olis mitään tekemistä tuon kävelyn kanssa.. Vaan että olis taas kyseessä se että koska ennen ei ole kannettu niin ei nytkään kuulu tms.. Ite olen töissä nähnyt ihan semmosia 1v ipanoita jotka ei vaan kävele ku ei niitä kiinnosta.. Sit kun niitä on yhtäkkiä alkanut kiinnostaa enemmän niin sit onkin ollu hurja vauhti :grin
 
Tottahan tuo kävelyn viivästyminen voi osalta pitää paikkansa jos lasta pidetään pääsääntöisesti liinassa ulkoillessa ja myös sisällä puuhatessa. Ei hän siinä tilanteessa kovin pääse treenaamaan. Mutta kyllä mulla ainaki lapset inissy ja kitissy liinassa jos halunnu maahan ja silloin oon päästänyt. Poika käveli jo 9kk iässä ja tyttö vasta 1v2kk. Sen jälkeen kun saatu jalat alle ei oo kannettu kun ei viihdytty. Eipä nämä sen jälkeen halunnut olla rattaissakaan vaan aina käveltiin tai siis juostiin kaikkialle. :)
 
En mä siihen neuvolan kommenttiin uskonut, oli vaan täällä uutta että yli vuoden ikäistä kannetaan. En tunne ketään joka kantais lasta tieten tahtoen koko ajan. Toiset on paljon liinassa mut esim mun napero ei yhteen väliin nukkunut päiväunia kuin sylissä niin oli aika uuvuttavaa ja liina auttoi.
Ja just siirtymät paikasta toiseen sen jälkeen kun ei oo autossa enää kaukalossa. Liinassa/repussa on paljon helpompi kantaa kuin kainalossa tai juosta karkailevan taaperon perässä jossain parkkipaikalla.
 
Mä en usko kyllä tuohon, että kävely viivästyy. Esikoista kannettiin paljon ja oli sylissä myös, koska halusi ja kaipasi sitä läheisyyttä. Sit kun alkoi maailma kiinnostaa, niin lähti nopeasti konttaamaan ja käveli 9kk ikäisenä. Silloinkin vielä kannoin liinassa aina välillä :) jotkut lääkärit tuntuu kauhean skeptiseltä kantamisen suhteen, koska ei tiedä siitä mitään. Kannattaa itse käydä tutustumassa ja tutkimassa ainakin kantoliinakanavan sivuilta ja mitä muita niitä nyt olikaan :)
 
Joo ja siis veljen 3 lasta on kaikki oppinut kävelemään ihan normaalisti ja normaalissa ajassa vaikka on kannettu liinassa. Itseasiassa nuorinta kannetaan vieläkin ja se on jo kait yli vuoden.. Mut tosiaan en ite kans tiedä ketään joka väkisin kantaisi vaikka lapsi kitisee ja haluaa itse mennä ja touhuta :) Ihan oikeasti kyllä kun ajattelee niin onhan se helpottavaa kun lapsi haluaa just jatkuvasti syliin ja on joku kantoväline mihin laittaa lapsi sillä välin kun täytyy tehdä jotain muuta :)
 
Takaisin
Top