Kantovälineet

Caarina

Kommentoinnin ninja
Joulumammat 2016
Onko harkinnassa kantoliina, reppu, rinkka tms.?

Mulla oli aikaisempien kohdalla käytössä pikku ruun trikooliina. Ihan solmittava perus liina, pehmeä ja kevyt ja ohut. Tykkäsin todella. Kävi imetyksestä kauppareissuihin ja pitkälle koko liinailu ajan. Käytössä vauvalla kahden viikon iästä alkaen.

Vastaava trikooliina olisi nyt hakusessa taas ja ehkä joku kudottu rengasliina myöhempää varten.

Reppua ja rinkkaa en edes harkitse.
 
Meillä mies ei halua liinaa vaan jonkun repun tms. Ite ehkä mielummin just liinan kannalla. Vaikka olis sit kova opettelu sitomisessa kun ei ole mitään tietoa. Aiemmin ku oon joutunut kokeilemaan jotain tommosta reppua niinkin nopeasti on hartiat tai selkä tullut kipeäksi siitä.
 
Liina tuli mukana, kun ostin äitiysvaatteita facekirppikseltä, mut varmaan joku rinkka ostetaan myös.
 
Osta fuji sellainen kaks osanen liina, jossa lenkit tulee vaan ristiin kun toisen laittaa toiselle olalle ja toisen toiselle. Ei tarvi solmia lain ja voi käyttää ihan vastasyntyneestä alkaen.
Ite varmaan hommaan jostain sen "repunkin" jota voi pitää edessä ja takana. Oliko se joku manduka?
 
Me saatiin esikoiselle manduca ja se oli loistava! Sillä voi kantaa edessä ja takana, muttei kasvot poispäin kantajasta (joka on ilmeisesti vauvalle epäergonominen asento). Ja mukava reppu oli, kunhan sai asetukset oikein. Sen lisäksi käytettiin trikooliinaa ihan pienenä ja kudottua liinaa isompana.

Trikooliinassa on vain yksi sidonta, jota käytetään ja sitä voi käyttää vain edessä, eli kudottu liina on monipuolisempi. Pikkuvauvalle tosin mun mielestä trikoo oli helppo :) reppu on nopea laittaa päälle ja reissussa pidinkin aina mukana. Meidän esikoinen halusi olla aina sylissä eikä viihtynyt oikein vaunuissa eli kantovälineet oli ehdottoman tärkeät! :)
 
Ja noi sidonnat oppi kyllä nopeasti, mulla oli pari, joita käytin ja jotka toimi hyvin. Youtubessa on paljon ohjevideoita. Kärsivällisyyttä siihen tarvitaan, mutta kun on hyvin tehty sidonta, kantaminen on mukavaa ja turvallista kantajalle ja vauvalle :) ja sidontaan vaikuttaa myös liinan pituus.
 
Fuji: Niskat/selkä ei kipeydy ergonomisista repuista esim tula, Manduca, ergo.. Jos oikein asennettu :) kannattaa kokeilla.

meillä tula ollut esikoisella käytössä, jatkopalatkin löytyy mutta nyt kantaminen ollut tauolla kun ei tunnu hyvältä mahan kanssa. Kuopusta varten aion hankkia myös jonkin hyvän liinan :) nyt entistä tärkeämpää että kädet vapaana kun on kumminkin kaksi pientä sitten talossa :)
 
Isommilla ollut liinoja käytössä, esikoisella ihka oikea kanga (niitä ensimmäisiä liinoja joita Suomessa oli), kuopuksen jäljiltä taitaa olla vielä muutama tallellakin.

Pitkä ja rengasliina ainakin tulevat käyttöön tälle vauvalle, markkinoilla on hurjasti uusia ja ihania liinoja. Valikoima on kuin eri planeetalta
 
Lisätäkseni vielä viestiini että jos jollakulla on suositella hyviä liinoja (mielellään vastasyntyneestä mahd pitkä käyttöikä) niin otetaan suosituksia vastaan :)

Ja kun tuolla oli rinkatkin mainittu niin meiltä löytyy myös deuter kid comfort III kantorinkka. Ollut metsäretkillä/pikku vaelluksilla mukana. Mies tykkää kantaa siitä ja onkin siis oikeastaan hänen kantovälineensä :)
 
Mä oon kans harkinnu kantoliinaa, lainasin jopa kirjastosta kirjan kyseisestä aiheesta. Luulen, että minä haluan liinan ja mies haluaa rinkan :D
 
Mua kauheasti kiinnostaisi myös nuo liinat, että mikä on suht helppo ja turvallinen. Esikolla oli kantoreppu mutta ei koskaan sitä käytetty :D
 
Meillä myös se ongelma että yksi reppu ei riittäisi ku mulla ja miehellä ihan eripituinen selkä. Eikä olisi kiva säätää jatkuvasti niitä hihnoja ku vaihtaa käyttäjältä toiselle :sad001
 
Meillä oli esikoisen kanssa käytössä trikooliina ihan pienenä vauvana, sitten siirryttiin kantoreppuun, joka olikin ahkerassa käytössä siihen asti, että kävi pieneksi. Anopin ompelema, tosi hyvä, saattoi kantaa niin edessä, kuin selässäkin. Lisäksi mulla on rengasliina, joka on tosi helppo ja nopea, mutta sillä ei kanna pitkiä matkoja, kun on vaan toisella olalla. Poika on siinä viihtynyt, kun näkee eteenpäin, kun kannan lonkalla ja saa samalla olla sylissä.
Repun käytyä pieneksi ostin neliöliinan, joka on vähän kuin repun ja kantoliinan hybridi. Siinä on paneeli, kuten repussa, mutta olkaimet ovat pitkät liinamaiset, eli ei tarvitse säätä remmejä millekään asetukselle, kun liina puetaan aina kantajan päälle ja olkaimet asetuvat kantajan koon mukaan. Tälläkin voi kantaa niin edessä, kuin selässäkin. Suosittelen tutustumaan, jos harkinnassa on kantoväline, jolla eri kokoisten ihmisten on tarkoitus kantaa. :)
 
Meillä oli kahdellä käytössä neliöliina. Tykkäsin, Trikoinen liina ei oikein koskaan päässy oikeuksiin kuopuksella kun oli sen verran iso jötkäle ja minä pieni niin kolisi kauhean nopeasti leukaa. Voi olla etten ihan osannut käyttää oikein. Mutta neliöliina oli sitäkin kovemmassa käytössä.
Nytkin siis noilla mennään. Ja katotaan ostanko mandukaa nyt sitten tälle tulevalle, jos vaikka miehen sais sillä selässä kantamaan.
 
Mulla oli esikoisen kanssa pitkänmallinen trikoinen kantoliina hankittuna muttei kärsivällisyys riittänyt joten otettiin Ergo käyttöön, samoin kakkosen kanssa. Nyt kiinnostais kokeilla taas liinaa, varsinkin kun tuntui Ergon kanssa siltä että vastasyntynyt upposi sinne, vaikka olikin lisänä sellainen tukityyny! Muuten Ergo (ja varmaan Manducakin) on ihan kullanarvoinen ollut meillä ja mennyt tosi pitkään käytössä! :)
Millanen kantoliina sopii ihan vastasyntyneelle? Entä minkä ikäisellä voi käyttää neliöliinaa?
 
Apua, mua ihan kutkuttaa päästä vastaamaan näihin kaikkiin kysymyksiin kantovälineistä, mut oikeesti siis pitäis jo nukkua. Oon siis hitusen hurahtanut, esikoiselle on edelleen monta liinaa, kun eri mittaiset sopii eri tilanteisiin ja sit on tietenkin eri materiaaleja ja vauvalle jo odottamassa pehmeä liina, joka lähtee mukaan myös synnärille.

Meillä oli myös Manduca, en tykännyt kun remmit säätyy liian moneen suuntaan, Tula oli mulle parempi ja vauvakokoinen odottaa uutta käyttäjää. On sitten paljon muitakin ergonomisia; esim. Ergo, Wompatti (kotimainen!!), LennyLamb, Kokadi, Patapum, Kinderpack. Stocket ja Babybjörnit ja mitä näitä onkaan, joita ennen sanottiin rintarepuiksi ei välttämättä kaikille kantajille oo niin mukavia ja osassa tosiaan varsinkin se kasvot menosuuntaan kantaminen käy kantajan hartijoille. Niissä onkin usein rajattu, että käyttöaika kerrallaan 15min, kun taas esim Tulalla jaksaa kipeytymättä kantaa taaperoa selässä pari tuntia.

http://kantoliinayhdistys.fi/ on hyvä paikka aloittaa. Ilmeisesti mitään naaakirjaryhmiä ei saa mainostaa täällä? Siellä on kuitenkin kaksi ryhmää, toinen kirppis ja toinen kysy ja keskustele -tyyppinen, josta varmasti voi olla apua ja isommissa kaupungeissa varsinkin on kantovälinelainaamoja ja -tukihenkilöitä, jotka neuvoo alkuun. Mullakin kävi sellainen kotona alussa ja ei edes maksanut mitään, siis se tukihenkilön neuvonta.

Ekaksi liinaksi minä valkkaisin pehmeää puuvillaa tai sitten puuvilla+bambu. Et on pehmoinen vauvalle. Pituus 5-6-7, siis yli neljä metrisiä liinoja, koska niillä saa vauvan ympärille pari kerrosta, jolloin sidonta on tukeva ja varmasti turvallinen. Oon kantanut omaa taaperoani 1,5v ja kertaakaan ei oo liinasta tippunut. Ja sidontaohjeita esim. täällä: https://www.wrapyouinlove.com/
 
Kyllä mie aion hankkia tuon kantoliinan ainakin, niin saa nämä kirjoitukset, videot ym suositukset mut vakuuteltua että meillä varmasti olis käyttöä ihan kotonakin. Ompelen päivittäin paljon ja jos mini on erilainen kuin isosiskonsa, eikä viihdy lattialla/sitterissä niin pystyisin silti tekemään hommia mini lähellä :) Voisinpa itsekin ommella jostain oikeen päheestä kuosista liinan kun saa ensin yhden malliksi :wink
 
Esikoisen kanssa en kantoliinailua harrastanu. Nyt odotan toista ja tuntuu ainakin näin äkkiseltään että vois olla kätevää jonkinlainen kantoliina olla kun tätä puuhaa nyt on enemmän kuin esikoisen kanssa :)

Olen katsellut eri vaihtoehtoja ja K'tan kiinnostais koska näyttää niin helpolta! Onko kellään kokemusta? Mulle tää siis on kesävauva vaikka joulukuussa syntyykin :D kesät on täällä kuumia ja en vois kuvitellakaan metritolkulla kietovani kangasta ympärilleni vauvan lisäks :)
 
Mulla oli ekalla trikoo liina ja rengasliina...kummatkin todella paljon käytössä. Ihan loistavia. Niillä mennään nytkin. Tahtoisin vielä kudotun liinan...mutta katsotaan ostanko sitten vielä sellaisen.
Manduca oli lainassa kahdesti...en tykännyt lainkaan. Ei vaan asettunut mitenkään hyvin. Liina oli myös helpompi kun oppi sidonnan. Mutta makuasioita varmastikin liina vai reppu.
Mutta siis jos reppu niin ostakaa ihmeessä hyvä ja tukeva, että ergonominen vauvalle ja itselle.

Liinojen puolesta liputan kyllä kaikkia kokeilemaan vähintään!
 
Esikoiselta on jäänyt kaksi rintareppua, toista käytin vain muutaman kerran, tuntui niin hankalalta eikä poika oikein viihtynyt. Rinkkaa tuli käytettyä melko paljon kun kuljemme paljon metsässä missä ei rattaiden kanssa pääse ja esim. suolla kulkiessa rinkka oli ehdottoman hyvä :)
Voi olla että hankin jonkun helpon liinan tulevalle vauvalle, voihan ne laittaa sitten kiertoon jos ei ole toimiva juuri meille..
 
Takaisin
Top