Kantoreppujen hitit ja hudit

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja SBO
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

SBO

Satasella mukana keskusteluissa
Kokemuksia ja keskustelua kantorepuista.

Alkaa taas veri vetää metsään, onko kukaan kokeillut ja onko ihan tuhoon tuomittua käydä esim. sienessä tai marjassa repun kanssa? Entäs patikointi?

Mulla on kokemusta Tula Exploresta ja Manducasta. Manducan vauvatuki on jotenkin tosi kömpelö mun mielestä, Tula taas ei vaadi erillistä vauvatukea, joten valinta on jo sitä kautta itselle aika selkeä. Mä en ole juurikaan kasvot menosuuntaan kantanut, joten se ei ole itselle niin tärkeä ominaisuus, mutta sekin on mahdollista vain Tulassa ja parissa muussa mallissa (Najell, joku Ergobabyn malli). Kiinnostaisi kokeilla Wompat lite ja Voksin uusi Huddle. Samoin Najellin mallit kiinnostavat, mutta niitä ei vielä oikein liiku käytettynä tai ovat tosi kalliita.

Sienessä ja marjassa käynti onnistuu, jos lapsi on kannossa selän puolella. Etupuolella kantaen on ihan kohtuuttoman rasittavaa ainakin mun mielestä, eikä kyytiläisellekään kivaa. Selkäkantoa ei tarvii yhtään arastella, kantajan kannalta se on kevyempää ja helpompaa. Patikointi repun kanssa onnistuu tosi hyvin ja suosittelen sitä lämpimästi. 😌

Mulle repussa (ja tämän kakkosen kanssa myös liinassa) kantaminen on ollut aivan elinehto täysjärkisenä selviämiseen, ihanaa kun pääsee puuhastelemaan ja liikkumaan vapaammin.

Mun lempparit on wompat iloja tula explore.

Wompat ilo
+ kevyt (mahtuu mukaan pieneen tilaan)
+ helppo säätää vauvan kasvun mukaan
+ kevyin mahdollinen reppu kun saa säädöt kohdilleen

- ei voi kantaa kasvot menosuuntaan
- ei istu kaikille ilman tarkkoja säätöjä

Tula explore
+ helppo säätää vauvan kasvun mukaan
+ voi kantaa kasvot menosuuntaan
+ tukeva ja ergonomimen, sekä vauva asettuu hyvin melko vähällä vaivalla

-ei mahdu helposti mukaan pieneen tilaan toisin kuin wompat

Tula on aivan huippu ja kasvot menosuuntaan plussaa, mutta ei mahdu meidän hoitolaukkuun toisin kuin wompat joka menee hyvinkin pieneen tilaan.

Tula explore oli esikoisen kanssa pelastus vauvavuonna juurikin naama eteenpäin kantaen, pari kertaa koitin selässä kantaa ja se ei ollut yhtään lapsen mieleen. Toki ehkä aika oli väärä tms, mut enää 1,5v jälkeen en enää ees paljon kantanut. Tula tuntuu aika jäykältä (negatiivisesti), mut mulla ei oo muista kokemusta niin en pysty vertaamaan.

Meillä ollut reppuina Manduca ja Ergobabyn 360 (vanhinta mallia, tarranauhavyötäröllä).

Manduca ei ollut suosikki pikkuvauvalle, mut meni kivasti 1-3 v jässikkää selässä kannellessa 😄 Sen kanssa tehtiin sienireissujakin. Sieniä poimiessa joutuu sit repun kanssa laskeutua kyykäten ennemmin kuin kumartuen, eli pikku reisitreenihän se on 😆 hyvällä apajalla voi toki sit laskeutua mättäälle polvilleen kun kerää aina mihin paikaltaan yltää ja hetki vierähtää putsaillessa.

Ergobaby hankittiin kasvot menosuuntaan kantamiseen ja "iskärepuksi". Ostin sen käytettynä miehelle ekaksi isänpäiväksi 😁 hän tykkäs käyttää sitä kyllä, ja kävi 1-veen kanssa reppuseikkailuilla lähimaastoissa. Mäkin välillä kannoin sillä sisällä, mutta tarranauhavyötärön takia ei ollut mun suosikki (mulla on siis lantio selkeästi leveämpi kuin vyötärö, jolloin tuo repun alavyö ei oikein asetu kerrasta kohdilleen. Ärsytti, kunnei sitä saanut kiristettyä narusta vetämällä, vaan aina piti repiä tarra auki.) Uudemmissa Ergobabyissa olisi toisenlainen vyötäröremmi, mikä vois sopia mulle paremmin. Harmi ettei enää oo kannettavia 🥹

Vaikket liinoista kysynyt, mutta rengasliinan ja pitkän liinan kanssa oon molempien vauvojeni kanssa käynyt vattuja poimimassa ☺️ se on ihana marjastusmuoto pienen, vielä etupuolella kannettavan, vauvan kanssa, kun saa itse seisten noukkia 🤭😍

Meillä oli kovassa käytössä Baby Björn Harmony. Toki muista repuista ei oo kokemusta, mutta meillä toimi ainakin hyvin. Helpot säädöt, mukava päällä ja lapsi viihtyi. Tosin vauva halus ihan muutaman kuukauden ikäisestä kasvot menosuuntaan, joten lähinnä niin päin tullut kannettua.

Kerran kokeiltiin mennä metsässä muutaman kilsan luontopolku kasvot menosuuntaan edessä kantaen, mutta oli kyllä sen hidasta ja haastavaa etenemistä, kun ei kunnolla nähnyt jalkoihinsa, että typistyi aika lyhyeen sen retken metsäosuus. Kyytiläinen kyllä olis viihtynyt.

Uuden raskauden takia repussa kantaminen jäi joskus 1v 3 kk aikoihin kun ei tuntunut enää kivalta mahan päällä.

Takaisin