Kaikkitietävät ihmiset

Lillilli

Vauhtiin päässyt keskustelija
En tiedä kuinka yleistä tämä on, mutta lähipiirissä yksi sellainen joka "tietää kaikesta kaiken". Silloinkin kun sillä ei ole aiheesta yhtään mitään hajua, se ottaa kovaan ääneen kantaa aiheeseen ja ilmoittaa kantansa Totuutena. Tuo on tosi ärsyttävää. Kun olin lapsi, se oli jopa vahingollista, koska otin ne asiat totena, olihan sanoja kuitenkin aikuinen. Kun se julisti jonkin asian faktana, sitä oli vaikea pienen ihmisen ymmärtää mielipiteeksi tai mutuksi. Se saattaa ihan oikeasti veikata jonkin asian olevan jollain tavalla, mutta ottaa sen sitten totuuden torvensa toitotettavaksi, ja yltyy helposti jopa väittelemään puolustaakseen mutu-kantaansa. Perusteluita hän harvoin esittää, hänen ei tarvitse koska asiat ovat niin kuin hän sanoo.

Nyt kun olen raskaana, kyseinen ihminen tietää kaiken paremmin kuin neuvolan terkkari tai synnytyslääkärit tai lääketieteelliset tutkimusartikkelit.

Kun nyt muutenkin melko herkästi potuttaa, jurppii, pännii, niin tämmöstä tässä mieleeni tuli.

Tunnetteko te muut näitä kaikkitietäviä ihmisiä?

Huh, pelkäsin että täällä puhutaan minusta. ;) Joskus sitä itse osaan olla melkoinen besserwisser, pitäisi ehkä yrittää rajoittaa joskus itseään, se on tosiaan ikävää!

Ikävää näissä kaikkitietävissä on se, että heitä on niin vaikea saada ymmärtämään millään perusteella muiden kantaa. Itseasiassa eilen kävin pientä väittelyä naamakirjan puolella erään tämmöisen ihmisen kanssa tatuoinneista.

Sitten on näitä 'yhden asian ihmisiä', joilla on joku yksi sydämen asia, josta ovat aivan täysin varmoja, että tietävät miten asia on kaikkien kohdalla! >:(

Tosi ikävää, että saat moisesta kärsiä! Itsellä ei ole tuommoista ihmistä niin läheisessä tuttavajoukossa tai sukulaispiirissä, että tarvitsisi oikeastaan paljoakaan asiaa harmitella. Tätini mies on kyllä kuvatun kaltainen, mutta onneksi niin etäällä, ettei onneksi tarvitse häntä katsella tai kuunnella.

Ehei, puhe ei ollut sinusta. Siitä tietää ettei lukeudu noiden mukatietäväisten joukkoon, jos tulee joskus ajatelleeksi että on ehkä besserwisser. Nuo todelliset mukatietäjät ja kaiken"tietäjät" kun eivät KOSKAAN tule ajatelleeksi että he voisivat ehkä olla väärässä tai päällepäsmäreitä.

Periaatteen nainen olen itsekin, ja varmaan joskus ärsyttävä sellainen, mutta en sentään ajattele että sanani on laki eikä tarvitse perusteluita.

Joo, yhden asian ihmiset myös. Innostuvat esim. jostain ruokavaliosta/uskonnosta tms. ja tuputtavat sitä sitten muille periaatteella mikä toimii mulla, on universaali hyvä.

Aivan. :) Kyllähän periaatteeita saa olla ja hyvästäkin ovat yleensä, mutta kyllä pitäisi mielestäni osata erottaa oma hyvä juurikin siitä 'universaalista hyvästä'!

Itse sitä ainakin yrittää, vaikka kuinka olisi eri mieltä, antaa tilaa muiden ajatuksille ja elämiselle. Tietysti jos nyt koen, että joku on aivan selvästi haitallinen tai vaarallinen ajatusmalli, en ehkä kykene sitä tilaa antamaan. Joskus ei vaan voi ymmärtää ja sekin on varmaan ihan terveellistä hyväksyä.

Kaikkitietävät (ja ne yhden asian- ihmisetkin) on yleensä minun mielestä helpompi kestää silloin, kun heillä on taustalla selvästi hyväntahtoiset tarkoitusperät, eivätkä he käytä kovin likaisia keinoja asiaansa ajaakseen tai syyllistä 'toisinajattelijoita'. Sitten on nämä ihmiset, jotka syyttelevät, haukkuvat ja vetävät esiin kaiken maailman syntikortit ja leimaavat huonoksi ihmiseksi, jos et ajattele samalla tavalla heidän kanssaan. Heidän kanssaan asioiminen on kertakaikkisen kamalaa!

Miehen suku on näitä tyyppejä täynnä, joku periytyvä ominaisuus ilmeisesti... toistaiseksi ei ole tullut elämän suuria totuuksia raskaudesta, mutta sitä odotellessa, kyllä se varmaan jossain kohtaa siihenkin menee :P

Minähän olen siis vienyt mieheni ihan elämän väärille teille ja useimmat valintani ovat vääriä (ihan vaan koska ne ovat eri valintoja ja asioita kuin miehen suvulla); en kuulu kirkkoon emmekä aio kastaa lasta (eikö me nyt tiedetä että kaikki lapset pitää kastaa??), meillä on paljon eläimiä (yksi koira taloon riittää kun heilläkin on aina riittänyt!) joista yksi on iso kuristajakäärme (ehdottoman hengenvaarallinen. Olen harrastanut käärmeitä 10 vuotta, mutta enhän minä mitään tiedä niiden vaarallisuudesta niinkuin appivanhemmat. Heillä on sentään ollut kerran kyy pihassa ja telkkaristakin tuli se leffa siitä isosta käärmeestä).

Ja ehkä pahin kaikista, he eivät kunnioita yhtään toisten toiveita lastenhoidon suhteen. Miehellä on poika joka siellä on välillä hoidossa, ja sille syötetään niitä nakkeja, pullia ja karkkeja koko ajan, vaikka ollaan toivottu, ettei ne mummulakäynnit olis aina vaan pelkkää mässäämistä. Pelottaa ihan kun jonain päivänä joutus viemään omaa lasta sinne, niin kuinka paljon kuunnellaan minun toiveitani sen ruokavaliosta... Kyllähän parivuotias nyt voi sen nakkipaketin ja karkkipussin ihan hyvin syödä normaalin ruoan sijasta, he on sentään neljä lasta kasvattaneet niin kyllä he tietää!

Ai että Miu88! Täällä on tuo sama pelko kasvatusvalintojen kunnioittamisesta, mutta oman suvun ja perheen puolelta. :( Ei niinkään kyllä liity kaikkitietävyyteen, vaan ihan siihen, ettei ole mitään kunnioitusta muiden valintoja kohtaan.

Mun pomo! Se on pahin besserwisser jonka tiedän :mad:

Meillä on työpaikalla aika rento ilmapiiri ja ollaan tiivis työporukka, mutta välillä kyllä hiertää itseäni ja muitakin meidän pomon päällepäsmäriys. Ymmärrän toki että työasioissa pomon sana on laki, mutta ei mun mielestä pomon pitäis esimerkiks pilata mun pikkujouluja sillä että pienessä humalassa selittää tunti tolkulla miten meidän tulis tuleva vauva kasvattaa, mitä kaikkea meidän elämässä on vielä pielessä ja miten meiän täytyy vauvan tuloon valmistautua. Hän on myös sellanen ihminen ettei muiden sanomisilla oo oikeestaan mitään merkitystä ja aina voi keskeyttää jonkun toisen jutun, koska kyllähän hänen oma asiansa on tärkeempi. Ja kun hänellä on asiaa vaikka jääkiekosta niin kaikkien on kuunneltava. Mun mielestä päällepäsmäriluonteella antaa itestään tosi tökerön ja sivistymättömän kuvan kun ei ymmärrä ottaa muiden ihmisten mielipiteitä huomioon ja usein myös vähättelee muiden työpanosta ja saavutuksia sekä ihan suoraan haukkuu ihmisiä! No ite koitan olla käytöksestä ärtymättä, mutta onhan se vaikeeta kun välillä tuntuu että päässä keittää ja höyry nousee korvista.

Lapsettomat kaverit myös usein 'tietävät' elämän menevän lapsista pilalle. Ja varsinkin seksielämä menee pilalle, heti kun raskaus saa alkunsa. Ja tissit nyt ainakin menee pilalle! Puhumattakaan alapäästä tai muusta kropasta. Niin Siinä sitten on kaikki pilalla.

Voi kyllä.. minulle töissä jo eläkkeelle jäänyt vanhempi rouva (en tiedä mitä vieläkin siellä töissä tekee) kertoi minulle että ei tuo lapsi tuolla mahassa heinäkuuhun asti pysy ku on jo nyt niin iso! Niin maha siis. Ja joka vko joku jaksaa kertoa minulle että olen kasvanut, no herrsnjumala eikö se kuulu asiaan vai oonko käsittäny jotaki väärin?? Eilen olin yökerhossa katsomassa esiintyjää.. . Arvatkaapa minkälaisia katseita sain ;) minunhan pitäisi ilmeisesti istua kotona tukka likaisena ja verkkarit jalassa. Niin ja ettei kukaan keksi edellisestä kommentista nurputettavaa, niin tällä hetkellä istun kotona tukka likaisena ja verkkarit jalassa. Ymmärrätte pointin? :)

Joo, kyllä se vaan on niin, ettei raskaana saa liikkua missään iltaelämässä. Eikä kyllä synnytyksen jälkeenkään. Tai oikeastaan sitten pitäisi olla samanaikaisesti heti viikko synnytyksen jälkeen baarissa, koska muuten olet osan ihmisistä mielestä 'koko ajan kiinni vauvassa, eikä muuta elämää ole kun vauva' ja toisaalta pitää olla seuraavat 18 vuotta (tai pidempään, siihen asti siis kun kaikki lapset on aikuisia ja muuttaneet pois kotoa) vain kotona tai jos sieltä lähtee, niin lasten kanssa liikutaan kaikkialla. Muuten on huono äiti, kun lapsensa hylkää.

Joitain ihmisiä ei vaan voi miellyttää.

Heh, jäi kyllä mullekin mieleen katseet, kun raskauden viimeisillä viikoilla kävin istumassa iltaa baarissa porukkatapaamisen merkeissä ja ihan holitonta juomaa oli lasissa. :grin Mutta oisin ehkä iteki kattonu pitkään, on se kuitenkin epätavallisempi näky viimeisillään raskaana oleva baarissa. :rolleyes:

Mun on tullut elämäni 18 ensimmäistä vuotta asuttua saman katon alla jossain määrin tähän ketjuun lukeutuvan kanssa. Mutta ehkä koska olen kasvanut ja tottunut siihen sekä vähän itsekin sitten muodostunut samanlaiseksi (pidän kyllä oman pääni nykyään aikuisena, vaikka kuinka kovaa sieltä tulisi mitä. Osaan vaan suodattaa sen, että totta kai se on vaan mielipide ja sellasena voi olla ihan järkevä. Monesti onkin järkevä.), tai koska kuitenkin hän ei pakota minua elämään niin kuin hän haluaa (vaikka aika kovasti se esilletuontitapa onkin sellainen :rolleyes:), en pidä sitä ärsyttävänä tai muuna. Se on vain hänen luonteenpiirteensä ja yleensä hän kyllä ihan hyvää tarkoittaa, omasta näkökulmastaan käsin vain. Oon miettinyt, että itsekin jossain määrin kovapää olen, ja vähän liian voimakkaasti voin tuoda esille ajatuksiani, kun taas olen koko elämäni tottunut siihen, että on ihan ok ja kuuluukin tuoda ne esille voimakkaasti. Sitä unohtaa, että kaikki ei ole tottuneet samaan ja ota asioita samalla tavalla kuin itse. Mikä mulla unohtuu saman tien ja kaikki on taas ihan kuin ennenkin, voi toiselle olla ollut kovakin riita tms.

Takaisin