Ailime, no onhan teidänkin perheenne kaksi-/monikulttuurinen! Mielestäni kulttuurierot tulevat selvästi esiin jo vaikka Suomen ja Ruotsin välillä, tosin eivät niin merkittävästi kuin vaikkapa Suomen ja Afrikan välillä.
Mutta oikeastaan jokaisen kotona on oma kulttuurinsa ja parisuhde on aina kahden kulttuurin kohtaamista. Vaikka pariskunta olis ihan suomalainenkin, molempien kasvatukset ovat voineet olla ihan erilaiset.
Mun mies on Marokosta. Aluksi ajattelin kamalasti kulttuurieroja, pistin kaikki erot kulttuurien piikkiin. Nykyään osaan jo pohtia enemmän ihan vain niitä perhekohtaisia kasvatuseroja ja myös sitä, mikä merkitys on sillä, monesko lapsi on sisaruskatraassa. Ja kun puhutaan köyhemmistä maista, myös perheen taloudella ja sosioekonomisella statuksella voi olla vaikutusta siihen, millainen ihmisestä kasvaa.
Tunnen muitakin marokkolaisia ja heidän perheitään ja tiedän, että samassa maassa ja samassa kaupungissakin voi kasvaa ja kasvattaa hyvin erilailla lapsia. Oli esim. aika valaisevaa tajuta, että toisissa marokkolaisperheissä saattavat rumat sanat ja välillä tavaratkin lennellä, vaikka mieheni perheessä niin ei tehdäkään. Heillä ratkaistaan asiat eri tavalla - usein vaikenemalla ikävistä asioista, mikä heijastuu myös mieheni toimintaan. Itse olen enemmän niitä tavaroiden heittelijöitä...
Nykyään kun pohdin mahdollisia tulevia ristiriitoja minun ja mieheni välillä, mitä tulee lasten kasvatukseen, en enää mieti mieheni kotimaan kulttuuria, vaan juuri hänen perhettään: millainen hänen lapsuutensa on ollut juuri hänen perheessään, eli millaisia hänen vanhempansa ovat olleet kasvattajana, mikä vaikutus on ollut hänen sisaruksillaan ja niin edelleen. Eikä tietenkään luonnetta ja temperamenttiakaan voi unohtaa!
Ai niin, ja meillä on kotikielenä suomi, sillä mies puhuu sitä sujuvasti. Hän on asunut maassa jo liki 20 vuotta, joten tämä valinta tuntuu luonnolliselta. Toivon kyllä kovasti, että hän puhuisi lapselleen omaa äidinkieltään, koska enemmin tai myöhemmin siitä on kuitenkin etua.