Käynnistyskeskustelua

newi

Näppärä viestien naputtelija
Helou, alkanut kovasti mietityttää tuo synnytyksen mahdollinen käynnistäminen (nyt mulla rv 40+1, suvussa lähes kaikki syntynyt yliajalla..). Jostain syystä minulla käynnisyyksiin miittyy "kauhukuvia" rajusta synnytyksestä, vaikkei se ehkä todellisuudessa sitä olekaan.

Voisiko joku valaista minua ihan perusasioilla käynnistyksestä? Ja myös omia kokemuksia (hyviä ja huonoja) saa tulla jakamaan. :)
 
Onpa hyvä ketju, itse tässä mietin samoja juttuja kun ei tää vaavi näytä mitään merkkejä että olis tuloillaan ja vasta ens pe kontrolli kun viikkoja 41+5...
 
Mulla on käynnistetty kaksi synnytystä. Ensimmäisestä raskausdiabeteksen takia ja toisesta omasta pyynnöstäni vaikean raskauden takia. Molemmista on jäänyt hyvä mieli, ja vaikka jännitin ja pelkäsin etukäteen, kaikki meni hyvin. Supistukset sattuvat, mutta niin ne sattuvat myös luonnollisesti alkaneessa synnytyksessä. On hyvä muistaa kivun keskellä, että ne ovat pian ohi ja niillä on tarkoitus. Synnytyskipu on "hyvää kipua"!

Esikoinen syntyi rv 41+0 ja oli todella hyvä synnytyskokemus käynnistyksestä huolimatta. Hän taisi olla valmiimpi tulemaan ulos.

Kuopus oli huomattavasti rajumpi, vaikka myös hieno kokemus. Hän syntyi rv 39+0. Supistukset olivat erittäin kivuliaita mm. oksitosiinitipan takia.

Käynnistystapa molemmissa Cytotec-tabletit. Molemmissa kesti muutaman päivän ennen kuin vedet menivät ja vasta siitä alkoivat säännölliset supistukset. Esikoista synnytin 12h ja kuopusta 11h.

Riippuu täysin siitä tavasta millä käynnistetään, että kuinka kaikki tulee sujumaan. Luottakaa kätilöihin ja lääkäreihin sekä itseenne. Käynnistetty synnytys voi olla myös ns. helpompi eli ei kaikki koe sitä kamalana ja tuskallisena. Samat asiat pätevät käynnistetyssä kuin luonnollisessakin synnytyksessä, kuten esim. rentoutuminen nopeuttaa avautumista.
 
Mulla valitettavasti kävi niin, että Cytotecin avulla (täyden satsin jälkeen) saatiin vedet menemään, mutta siihen se vaikutus sitten loppuikin. Sitten jatkettiin Oksitoniinilla asteittain annostusta nostaen kunnes sitä tuli maksimimäärä. Supistukset olivat todella kovia ja tiheässä, mutta ne eivät olleet ns. oikeita supistuksia vaan pelkästään kemiallisia jotka eivät edistäneet synnytystä millään tavalla eikä paikat auenneet yhtään sen avulla. Lääkäri antoi kyllä ymmärtää että se on aika harvinaista eilen kun juteltiin asiasta. En minäkään olis menny käynnistykseen jos en olis siihen keinoon luottanut, kun yleisesti ottaen olen kuullut pelkkää hyvää siitä. Minä nyt olin vaan se vastarannan kiiski jonka kroppa ei suostunut tottelemaan moista synnytystapaa :rolleyes:
 
Pitääpä kirjottaa kunnon synnytys kertomus tuonne oikeaan paikkaan jossain kohtaa kun pääsen sairaalasta mutta itsellä tosiaan kävi niin, että käynnistykseen mulle annettiin aika 42+0 viikolle. Aika annettiin maanantai aamuksi klo: 8.00. Kävi kuitenkin niin, että mulla alkoi supistukset edeltävänä yönä klo 05.00... Odotettiin kuitenkin supistuksiin kanssa klo 8.00 ja mentiin tyksiin "käynnistykseen". Lääkäri päätti, että lähdetään kuitenkin heti vauhdituttamaan synnytystä yliajan takia pallongilla!

Kärvistelin Pallongilla monta tuntia ja tuskat oli jäätävät... Kunnes kätilö halusi tutkia mut että mistä tuskat johtuu. No se penteleen pallo oli väärin asennettu ja se ei ollut auttanut avautumisessa, joten se poistettiin ja jäin kärvistelemään omien suppareiden kanssa.

Illalla 23.00 mut siirrettiin synnytys saliin koska olin jo 4,5 cm auki... Synnytyssalissa sain supistuksia vauhdittavaa lääkettä... Mikäs sen nimi olikaan taas :D? Ne sai mut hirveen kipeäksi... Ja pyysin epiä ja sain sen :) Helpotti ja jaksoin taas olla! Epi tosin aiheutti mulle hirveen kutinan ja toispuoli kasvoturvotuksen mut se ei haitannut enää siinä kun muuten olo oli todella helpottunut puudutteita jälkeen.

Toisen epi annoksen sain vielä myöhemmin... Juuri ennen ponnistus vaihetta mulle laitettiin vielä lisää sitä supistuksia aiheuttavaa lääkettä ja voi hemmetti! Olin sit niin kipee et huusin... En onneks nähnyt sitä kohtaa kun lääkettä lisättiin mutta mies oli vieressä katsonut että voi pyhä sylvi, kun oli nähnyt illan aikana miten siihen lääkkeeseen reagoin!

Ponnistusvaihe kesti tunnin ja koko synnytys 30 tuntia... Repeämät ovat aikas huikeat ja verta menetin litran :sad001 Nyt olen ollut veritankkauksessa ja olo on paljon parempi :) Vielä kun tuon alakerran saisi kuntoon... Se on nyt niin turvoksissa tikkien takia et ei hyvää päivää :/

Palkinto on kyllä mitä parhain :Heartred Oma pieni tuhisia tuossa kopassa :Heartred Voi tätä rakkauden määrää! :Heartred
 
Muokattu viimeksi:
Mulla käynnistetty kolme ja yks sponttaanisti käynnistynyt. Kaikki käynnistetty kalvojen puhkasulla ja se on riittänyt! Mitään radikaalia eroa ei kyllä mulla ole ollu, ehkä henkisellä puolella kun ei osannu jännittää kun spontaanisti käynnisty ja se synnytys oli myös suhteessa pitempi kun käynnistetyt. Mutta käytännössä mulla ei ole ollu eroa.
 
Mulla on kans käynnistetty kolme ja yks luonnollisesti käynnistyny synnytys. Mutta kaikista on jouduttu kalvot puhkaseen, kun mulla on ilmeisesti ollu niin paksut kalvot etteivät oo itestään puhjennu.
Ekaa käynnistettiin monta päivää ja aina oli pakko lopettaa kun vauvan sydänäänet laski. Onneks alko tuleen omia supistuksia sen verran et saatiin oksitosiinitipalla kunnolla käyntiin sitten.
Toinen lähti luonnollisesti, ja nyt nää 2 viimestä käynnistettiin kans tipalla.
Kivun kannalta en huomannu mitään eroo noissa.
Kaikista muista jääny todella hyvä mieli, paitsi tosta toiseks viimesestä jossa kätilö ei kuunnellu mua ollenkaan.
 
Voiko käynnistykselle olla joku "este" ? Kun sain nyt jo päivämäärän rv 41+4, jolloin täytyy vain marssia synnytyssaliin käynnistykseen, jos ei sitä ennen ole itekseen syntynyt. Niin käynnistelläänköhän varmasti silloin, vai voiko ne laittaa silloin vielä kotiin?
 
Eikös täällä joku/jotkut oltu viel laitettu kotiin sisätutkimuksen jälkeen (jotenkin kohdunsuun tilanteeseen liittyen)?
 
Mä meen kontrolliin vasta ens pe jolloin 41+5 eikä silloinkaan vielä luvattu käynnistää...
 
Mut pistettiin ainakin kotiin kun olin kontrollissa Rv: 41+4... Sit sovittiin et tuun 42+0, jolloin on pakko käynnistää!
 
Okei... Voikohan eri sairaaloissa olla eri käytäntöjä? Pitää kysellä neuvolastakin vielä asiasta.
 
Joo täälläkin sit ya-kontrolli 41+5 ja käynnistys 42+0.
 
Mulla on keskiviikkona aika (41+2) ja sitten selvii jatkot (luultavasti jos ei oo lähteny niin sektioksi menee).
 
Yliaikaiskontrolliin täälläkin (TAYS) annettiin ensin aika, yleensä se on aina 41+5 mutta mulla osui se sunnuntaille joten sain ajan jo pejantaille 41+3 jossa vaan katsottiin vauvan tilanne käyrillä ja ultralla ja kohdunsuun tilanne, ja sovittiin aika koska mennään uudestaan ä-polille ja se aika on aina 42+0 (koitin puhua sitä jo 41+6 mutta kuulemma ei anneta yhtään aikaisemmin ellei ole pakottava tarve, on tarkkaa) joten siis tiistaiaamuna mennään uudestaan äitiyspolille jossa katsotaan uudelleen käyrät ja vauvan vointi ja kohdunsuun tilanne, ja sen jälkeen tehdään päätös mihin suunnataan, suoraan saliin kalvojen puhkaisuun jos mahdollista vai osastolle lääkeen tai tipan kanssa odottelemaan. Näin ymmärsin, kerron sitten ensi tiistaina miten meni jos sinne asti päästään että käynnistetään. Toivon todella ettei tarvisi odotella sinne asti vaan lähtisi itsestään käyntiin, mutta enpä oikein usko.
 
Tänään neuvolassa oli proteiinii yks plussa virtsassa ja paineet hieman koholla niin illemmalla sitten synnärille. Lääkäri katsoo tilanteen ja mahdollisesti käynnistellään jo... !
 
Tsemiä ja voimia Newillekin!

Onneks helmikuisissa riittää yölle ja huomisellekin jännättävää imetyksen lomassa :)
 
Takaisin
Top