Käsityöt

Sme

Puuhakas puhuja
Aatteli avata tänne tällaisen uuden aiheen kun käsityöt on itselläni in juttu..Eli aattelin kysellä mitä saatte/teette pienelle?

Mä olen neulomassa peittoa pienelle..Aion tehdä kastepuvun ja neuloa lapasia ja sukkia..Mutta kunhan ensin rakenneultra on ohi..Nyt oon neulomassa peittoa kun sen tekeminen kestää oman aikansa..Laitan kuvaa tekeleestä kun kerkiän kuvata ja siirtää sen tänne..Mun oma äiti on aika kova neulomaan et veikkan et se neuloo jotain pienelle..Se tosiaan neuloo aikuisen sukat yhdessä illassa jos sille päälle sattuu..
 
Viimeinkin!

Mä olen käynyt tuolla toukokuisissa lueskelemassa niiden vastaavaa topicia tähän asti [:)] Pohjustuksena voisin kertoa että en ole koskaan tykännyt mistään käsitöistä.

Mulla alkoi kauhea kutomisvimma pari viikkoa sitten, enimmäkseen olen kutonut hahtuvasta kun siitä on niin ihania värejä.

Mä olen kutonut neljät eriväriset ja erikokoiset tossut, parit kolmet lapaset, muutaman myssyn ja puikoilla on nyt ikuisuustyönä hahtuvasta kosteussuoja pinnasänkyyn. Villahousujen kutominen on kaikkein addiktoivinta ja niitä on valmiina kolmella eri ohjeella kuudet housut [:D]

Sitten mä olen löytänyt neulahuovutuksesta mainion vastapainon asiakaspalvelutyöhön, siinä neulalla vaahtomuovin hakkaamisessa on vaan jotain todella vapauttavaa [;)] Muutaman ihan hauskannäköisen eläinkoristeen olen saanut aikaiseksi villiksiin.

Mä sain viikonloppuna lainaan ompelukoneen ja huristelin (huristelu ei ehkä ihan kuvaa sitä jatkuvan purkamisen ja kiroamisen säestämää toimintaa..) pinnasänkyyn reunapehmusteen, pari koristetyynyä saasta kankaasta ja muutamat lakanat. Verhokankaat vielä odottaa vuoroaan.

Tulipa kauheeta paatosta (helpotti [:D])
 
Mä haluaisin kamalasti tehdä ja vaikka mitä.. Mutta valitettavasti en osaa. [:(]
Ehkä juuri ja juuri osaisin ommella lakanat ja tyynyliinat tms.. mutta olisi ihana osata kutoa myssyjä yms..
Anoppi on jo alkanut kutoa nuttua ja lapasia ym. unisex langasta ja tätikin kyseli jo että koska on ultra että saa tietää kummalle rupee kutomaan [:D]
Joten onneksi vaavi saa kivoja kudottuja asuja muilta ,vaikka oma äiti onkin skipannut käsityötunnit [;)]
 
Mä odotan et mummut ja isomummu tekee. vaik en yhtään tiedä miehen äidistä mut sen isoäiti on kyllä kova kutomaan ainakin villasukkia. Mun äiti on tehnyt housut ja villatakin ja sellasia ihania töppösiä. Siis jo kylläkin pojalle, mut ne olen säästäny ja ovat edelleen hyvässä kunnossa. Ja luonnonvalkoiset kun ovat käyvät sitten kummalle vaan.

Ite en osaa mitään tehä. Sellanen iki vanha singeri mulla on tuolla kellarissa. Sellanen koko rautanen ihan sika painava hökötys joka savuaa aina sopivasti jos olen jotain verhon käänteitä sillä ommellu. Eikä sillä saa ku suoraa ja siksakkia. Nyt onki vikat vuodet lojunu siellä kellaris. Ja täst lähin saa lojuakkin ja kerätä antiikin arvoa[:D].
 
Mie teen parhaillaan kuvassa olevan puvun vastasyntyneelle. Käytän valkoista, ohutta Novitan rose mohair lankaa, pupu ja raidat tulevat olemaan lilan väriset, niin sopivat sitten sekä tytölle että pojalle :).



 
itse ajattelin tehdä,kunhan löydän eka sopivan kankaan, pinnasänkyyn verhon ja pinnasuojan,ehkä myös lakanat. Olen vaatetus alan opiskelija ja tällä hetkellä ompelimossa harjoittelussa kesälomaan saakka...työsuhde etuja kun saan siellä hyvillä koneilla ja ammattilaisen opastuksella ommella kaikkea ihanaa papulle. Ompelimon täti lupasi etsiä puolipotkareitten, bodyn ja vauvan haalareitten kaavat jotta saan sitten tehdä omalle pikkuselle niitä, ihan vaan harjoittelumielessä kuulema... aivan mahtava harjoittelupaikka! [:D]
 
Kudon parhaillaan nalle villalangasta pientä luonnonvalkoista nuttua.[:D]
katsotaan mitä tulee, sillä en ole mikään käsityön ihmelapsi...[&:]

Ompelukoneella pitäisi suristella muutamia kestovaippa imuja.
Hahtuvalankaakin on odottelemassa, jos vielä jotkut vaippahousut tekis. Tuo neulahuovutus kiinnostaa paljon, en ole koskaan kokeillut!!!

Viljonka, onko tuo kuvan puku kiinni alhaalta? Niinkuin unipussi? Ihanalta näyttää kyllä.[:)]
 
täällä on aloitettu kutominen pienistä villasukista[:D] Mummu on kyllä pitänyt huolen että nuttua, housua ja villapukua on tulossa.[:)]
 
Viljonka: Aivan ihana tuo puku[:D]
 
Annmarie: juu puku on kiinni alhaalta. Minustakin puku on ihana, mutta tykkään siitä enemmän valkoisena (n. puolet nyt tehty), kuvan vanha roosa-väri ei mielestäni ole kovin kaunis.
 
Mä en osaa kutoa,mutta onneksi on anoppi joka mielellään hoitaa sen puolen ja jokainen lapsi saanut useamman kauniin nutun ja asun vuosien saatossa ja varmasti tämä tulevakin[:)]
Kestovaippoja oon ommellut,taskuvaippoja ja imuja.
Uudet pinnasuojat pitäisi ommella korisänkyyn.Mutta kaikki vasta mietinnässä kun nää muut jutut vievät nyt aikaa...
 
Haniliini olen ajatellut tätä pukua elokuun viileitä iltoja varten [:D], eli ulkona on hyvä nukkua tälläisessä suht ohueessa, mutta kuitenkin lämmittävässä asussa [:D]. 
 
Tässä ois kuva mun peiton tekeleen alusta..Lankana on siis Novitan wind, vaalean ruskea väri..Koko tulee olemaan 60 cm x 60 cm..[:D]

 
Haniliini Tässä on 80 % villaa ja 20 % silkkiä...Tähän sopii puikkokoko 4..Ainakin omaan käteen lanka tuntuu mukavan pehmeältä ja aika tiiviiltä..Sit jos neuloisi kokoa pienemmällä puikolla niin olis vielä tiviimpi..Tää on tosi helppo malli tehä..Silmukoita 140..alkuun tein helmineuletta 4 cm ja molemmissa sivureunoissa 5 silmukalla helmineuletta niin tasona ei ala kupristelemaan..Tässä ei siis tarvitse neuloa kuin oikein ja nurin silmukoita..Noi neliöt on siis 10 silmukkaa aina oikein ja 10 silmukkaa helmineuletta, 14 riviä korkea..Nurjalla puolella oikeat silmukat neulotaan kaikki nurin ja helmineuleessa nurjat oikein ja oikeat nurin..Sitten kun on neulonut 14 riviä aina yhtä ruuturivistöä niin sitten vaihtaa neliöiden paikkaa..Tän vois tehä vieläkin paksummasta langasta niin valmistuisi nopeammin..Ja saisi sellaisen mikä lämmittää sitten talvella..Ohje on kopioitu ja muokattu Novitan lehestä 2007 syksy..

Tarkoitus on siis käyttää tätä tiitiäisen oleskelualustana olohuoneessa ja vieraisilla sekä peittona autoistuimessa syksyllä..

Toinen vaihtoehto on neuloa ainaoikeaa koko ajan..Tulee kanssa ihan kivan näköinen peitto..[;)]
 
Josefina Aina voi kokeilla..Sit jos menee ihan pipariksi, voi taittaa työn kaksinkerroin ja käyttää patalappuna..[;)] Niitä löytyy mullakin aika monta..huom..Jos ostatte angoralankaa tai yleensäkin sellaista pinnasta tosi karvaista, huomioikaa että sitä työtä EI pureta!!![X(]
 
Just nyt on toinen kerä menossa, laskin että yhdellä kerällä tulee noin 12 cm valmista neuletta ja laskin 60 cm/12 cm=5 kerää..Varasin kuitenkin 6 kerää kaikkiaan ku en oo varma jatkanko vielä noita helmineulereunoja sivuista yhtä isoksi kuin alku ja loppu..Vaikkei kaikki meekään tähän peittoon niin saa tehtyä yhestä kerästä pienet töppöset ja tai lapaset pienelle..Riippuu käsialasta..Mulla on melko löysä käsiala..alkuperäisessä ohjeessa mistaaksnei oli 50 cm x 50 cm kokoinen peitto..Sekin onnistuu helposti kun jätätte pari neliötä pois..Eli 20 silmukkaa vähemmän..

Tosiaan valmis neulepinta tuntuu ihanalta omaa kättä vasten..Ei kutita eikä pistele lainkaan kuten villalanka..Taidan tehä samasta langasta itselleni kaulaliinan ja pipon..Eikä ollut niin kamalan hintaista lankaa..Ei kyllä halpaakaan..Korian ABC:llä maksoi 3,9 € kerä..Siellä on siis Novitan tehtaanmyymälä..

Peiton voi tehdä myös esim. 7 veljestä langasta jos haluaa kulutusta kestävämmän.. Tai jostain sukkalangasta(ne on sitten paljon pistävämpiä)..Tai sit tehä reilusti isokokoinen 100 % villalangasta ja heittää uimaan pesukoneeseen..Pesuohjelman aikana työ kutistuu jonnin verran..Olen tehnyt mm. lapaset ja pipon Novitan huopasesta..hahtuvalangasta tein kassin..
 
Tweety, olis kiva nähdä kuvia aikaansaannoksistasi! Ootko aiemmin neulonut vai nopeastiko opit? Ois ihanaa osata neuloa kaikkea ihanaa, mutta kynnys alottaa on korkea, kun kaikki epäonnistuneet tekeleet on tuoreessa muistissa Onko noi villahousut, joita olet tehnyt ihan tavan villiksiä, vai kuoriksi ajateltuja? Millä ohjeilla olet niitä tehnyt?



No tässä, toivottavasti ei näy kovin isoina..


Villahousut on tosiaan vaippa käyttöön tarkoitettu, tässä kaikki lanoliinikylvyn jälkeen. Kolmella eri ohjeella olen tehnyt, edessä vasemmalla olevat on tällä ohjeella ja mun mielestä kivoin malli ainakin neuloa. Sitten ylhäällä vasemmalla on kahdet pöpöt, eli ohje täällä ja sitten kahdet oikeassa laidassa olevat on tällä ohjeella neulottu.

Tässä näkyy pari noista neulahuovutetuista kuvista paremmin..

Tässä on parit tumput ja tossut ja myssy


Ikuisuusprojektilta tuntuva hahtuvakostussuoja puikoilla, tää näyttää valtavalta - koska se on. Tarkoituksena on siis huovuttaa.

Tässä kuva pinnasuojasta, tein pari koristetyynyä samasta kankaasta, ja tuota ajattelin leikata ylijääneestä kankaasta tuon eläinraidan irti ja ommella sen verhokapan alareunaan, mutta saas katsoa.
 
Tweety, Järjettömän ihania hahtuvavaippahousuja!!![:)]
Etenkin noi lammaspöksyt![:D]

Mukavan värikäs toi hahtuvapeittokin. Mulla on Disanan villapeitto ollut kosteussuojana muksuilla. Hyvin toimii, eikä hiosta!
 
Tweety: Perustavaa laatua oleva kysymys?

Oletko ajatellut, että voisit tehdä noita pöksyjä myytäväksi asti? Ajattelin vain, että nuo lammaspöksyt on niin suloiset, että sellaisena vaaleana versiona voisin niitä tilata. Samoin tumppuja ja niitä tosi sulosia töppösiä. Mulla kun ei tosiaan ole taitoa ja hermoja alkaa tollasia yrittämään nii maksaisin niistä mielelläni jos niitä tekisit? Postituskulut myös tietysti.
 
Tweety: Perustavaa laatua oleva kysymys?


Ei mulla ole aikaa kun noihin omiin projekteihin valitettavasti. Tällä parin kuukauden kutomiskokemuksella kun tuo työn edistymisen vauhti ei ole ihan mitään päätä huimaavaa.. [;)]
 
Takaisin
Top