Käsitöitä vauvalle

miuk

Seurustelun sensei
Syyskuunmammat 2015
Marrasmammat 2017
Tuli tuolla äitiyspakkaus-ketjussa puheeksi käsityöt. Mä ainakin kuulisin/näkisin mielelläni muiden käsityöintoilijoiden aikaansaannoksia. :)

Esikolle, joka siis 10 kk poika, oon neulonut mm. neulenuttuja, haalarin, housut, tumppuja, sukkia ja pienen slipoverin. Odotusaikana virkkasin pienen peiton isoäidin neliöistä, saman meinasin tehdä nyt pikkukakkosellekin. Saumurilla on tullut surauteltua muutamia bodyja, housuja ja pipoja. Kunhan työt loppuu parin viikon päästä ja syksy lähenee, niin eiköhän ala taas käsityöt kiinnostaa.
 
Minua niiiiin harmittaa kun en oikein mitään osaa tehä! :sad001 Ois niin ihana tehä kaikkea. Ehkä osaisin virkata tollasen peitoin noista neliöistä, mutta en tiijä miten saan ne kaikki kiinni toisiinsa :D

Sent from my GT-I9105P using Vau Foorumi mobile app
 
Voi ku kehtais... Itse ehkä en niitä ostettuja vaatteita niinkään osaa arvostaa (en jaksanut penkoa omaa vauvalaatikkoani, mutta on ollut kiva, kun mummolassa ollut varavaatteita). Eri tavalla sitten arvostaa niitä oman mummin neulomia vaatteita. Ihanaa, että jaksoi esikoisellekin vielä jotain kutoa.
 
Kiitos! Nuo kyllä oli vielä täysin hepreaa.. Ajattelin että oisin voinu tehä vaan ihan tavallisia neliöitä ilman mitään koukeroita, mutta nuo isoäidin neliöt näytti kyllä ihan kivalta. Ehkä mä meen mummon luo ja kysyn että mitäs nyt? Entäs nyt? :D Siinähän sitä oppii.
Ollaan myös serkkujen kanssa mietitty että ruvettas pitään kerran kuussa ns. virkkauskerhoa. Ihan vaan siis meille serkuille. Autettas kaikki kaikkia ja kuhan vaan vietettäs aikaa ja jokainen tekee mitä tekee :)

Sent from my GT-I9105P using Vau Foorumi mobile app
 
Pari haalaria neulottu 50 ja 60 kokoisia. Lisäksi tumppuja, sukkia ja myssyjä tulee tehtyä ku ovat helppoja. Viltti vinoon neulotuista neliöistä tulossa pikku hiljaa :) äitini lisäksi kutoo kaikenlaista ku on eläkkeellä aikaa. Löytyy sitä kätköistä omani vauvaneuleet, jotka äitini on kutonut :)

Sent from my HTC One X using Vau Foorumi mobile app
 
Olen virkannut nuttua, mutta se on hetken aikaa jäähyllä (kamalan tylsä tehdä nutun helmaa rivi tolkulla..). Tumppuja olen aloittanut tekemään ja tarkoitus on neuloa pari koko haalareita alkutalveksi/kevääksi. Sukkia ja myssyjä tulee varmasti, kun ovat mukavan pienitöisiä. Ja jotain peittoa. Olen välillä hieman kärsimätön neuloja. Jos on iso työ niin se saattaa jäädä aina hetkeksi tauolle, jos alkaa tökkimään. Mutta tavoite on nyt syksyn aikana saada pari haalaria tehtyä. Osaan neuloa, virkata ja ommella (perusjuttuja, en mitään erikoisia), mutta olen melko hidas vielä kun en niin säännöllisesti näitä tee.

Kaapissa odottaa pari muovikassillista isoja kangaspaloja, mistä olisi myös tarkoitus askarrella jotain. Vielä en ole päättänyt, että mitä :)
 
Meillä aikaisemmat sukupolvet ovat huolehtineet ja huolehtivat haalareista, vilteistä yms., itse teen varmaan muutamat sukat ja lapaset. Muutoin keskityn esim. lakanoiden ja vuodevaatteiden puuhaamiseen joko aikuisten vanhoista tai ihan uusista kankaista. Katotaan josko inspis iskee vielä vaatteiden ompeluun, mutta niitäkin saatanee kavereilta/sukulaisilta sen verran ettei juuri tarvetta uusille ole. Vähän isompia kokoja sitten päässee itsekin puuhaamaan kun alkavat olla jo ns. kuluvaa tavaraa.
 
Minulla on peukalo keskellä kämmentä näissä asioissa ja siksi kiitänkin mummoni ystäviä olemassa olostaan :) Meillä on sukuvikana ompelutaidottomuus.

Tosin koska ompelukone löytyy kuitenkin (verhot yms pakko osata hoitaa) niin ompelin tuossa esikoiselle talvella oman jumppa(voimistelu)puvun perheliikuntaan :) Sellaiset kun liikkeestä ostettuna maksaa jopa sen 50€..
 
Neulominen ja virkkaus sujuis jollain tavalla eli osaan kyllä ohjeita lukea ja ihan suht nättiä jälkeäkin olen saanut aikaiseksi, mutta hidas oon, ku käsiala tiukkaa ja tietystikin, kun ei ole siihen sitä rutiinia. Ei vaan ehdi, eikä kerkeä. Tykkään siitä kyllä, mutta en tarpeeksi, että jostain sille aikaa raivaisin. Telkkariakin tulee niin vähän tuijotettua, ettei siinäkään samalla... Töissä tehtiin jokunen vuosi sitten porukalla viltti isoäidin neliöistä. Se oli kivaa, kun oli monta tekijää. Pari vuotta sitten aloin tehdä lapasia ja sain toisen valmiiksi, toinen jäi tekemättä. :D Ompelu taas ei oo senkään vertaa mun juttu. En omista ompelukonetta! Osaan kyllä jotain, mutta myönnän, että verhotkin ompelutan mieluummin liikkeessä. :D
 
www.biba.fi

Tällasta väkerretään täällä!
Toi on siis mun kaverin verkkokauppa ja oon näpertämässä mukana jos tulee isompia tilauksia tai ruuhkaa jne. Mainostan vielä sen verran että meidän tyttö on sivustolla mallina, ja tekstit on mun käsialaa. :wink Mallit on suunnitellu tää mun kaveri ja se tekee meille muutamalle apurille aina yksityiskohtaiset ohjeet virkkuutöihin. Ite kylläkin oon tehny enemmän neulontahommia.

Sain vuosi sit uuden ompelukoneen enkä oo kerenny kertaakaa käyttää sitä..! :sad001 Ehkäpä tässä raskaudessa olis aikaa kehittää jotain ihanaa... :)

Sent from my GT-I9195 using Vau Foorumi mobile app
 
Olen tehnyt kavereiden vaaveille converse-tossuja eri väreissä, omat harmaat ovat lähes valmiit. Myös tuollainen pehmopöllö on tullut virkattua. Suunnitelmissa kutoa ainakin sukat ja tumput mutta viime aikoina oon tykännyt virkata enemmän.

Äitini on kova käsityöihminen ja ensimmäinen lapsenlapsi kun tulossa niin varmasti monenlaista aikoo väsätä. Nuttu on ainakin jo valmiina, peiton aikoi neuloa. :)
 

Liitteet

  • image.jpg
    image.jpg
    734.3 KB · Katsottu: 54
Muokattu viimeksi:
Ihanat nuo converse-tossut. Niin toivoisin omaavani hiukan enemmän kärsivällisyyttä, että saisin aikaiseksi tuollaisia ihanuuksia. Virkkuukoukku ja muutkin käsityöjutut kyllä pysyy käsissä, mutta kaikki pitäisi saada valmiiksi heti, muuten menetän mielenkiintoni. :sad001
 
Takaisin
Top