Jouluvauvojen neuvolakäynnit

Mielenkiintoista seurata miten eri tahtiin vauvat kasvaa.
Pitäiskö minunkin päivittää tänne neuvolatietoja vaikka käynnistä onkin jo viikko.

Meidän neitoisen 3 kk:n mitat olivat 6170g ja 62,2 cm.
Meillä oli neuvolalääkäri nyt 3 kuukauden kohdalla ja kuulemma kaikki on hyvin.
Rokotteista rota upposi jälleen oikein mainioisti mutta aiheutti sen, että aiempi oikein hyvä kakkarytmi (aamupäivällä yksi ja iltapäivällä yksi) muuttui iltamyöhäisen kakkimiseksi, mikä ei taasen äitiä kamalasti ilahduta... Piikit saivat parkua aikaan ja itkuisen olon parina seuraavana päivänä, mutta ei onneksi kuumetta. Annoimme sitten kuitenkin jo ennakkoon pikkuisen nestemäistä parasetamolia ja uudemman kerran illalla ja seuraavana iltana.

Seuraava neuvola onkin jo kahden viikon päästä eli mitat ei varmaan ehdi hirveästi muuttua.
 
Jep, ei mikään pikkuvauva meidän Aleksi :) Mutta isältään pitkälti perinyt kokonsa, kun vertaa näiden kahden neuvolakortteja, niin aika samoissa menevät. Isi taisi olla vieläpä pikkusen isompi. Käytiin kattomassa pariviikkosta tyttövauvaa, joka oli samankokoinen kuin Aleksi kotiutuessa, ei tuntunut miltään! Kuin olisi pumpulia kantanut. Vaikea uskoa, että Aleksikin oli niin pieni joskus :)

Mäkin annoin eilen illalla nestemäistä Panadolia, en ollut ihan varma oliko tarvetta, mutta sain mielenrauhan näin. Tänäänkin on ollut vähän jotenkin tyytymättömämpi, mutta ei kovin. Vielä en ole antanut uutta annosta.

Semi-offtopicia, mutta ei onneks ihan :)
 
Oon kanssa kattellu, että on Pääskysellä kyllä hyvin kasvanut poika. :) Hauska katsoa, kuinka jokainen kasvaa omaan yksilölliseen tapaansa jo tässä vaiheessa. Pitäis noita meidänkin tytön mittoja tänne päivitellä jossain kohtaa. Sanoit Pääskynen, että teidän poika kasvaa isänsä vauhtia. Onko miehesi nyt aikuisenakin isokokoinen?
 
Jep, eli mies on nyt isona 192cm. Ei siis isokokoinen joka suuntaan, ihan sopusuhtainen urheilijamies, mutta ei tosiaankaan mikään rimpula :) Eli miehekäs mies lienee Aleksistakin tulossa :)
 
Joo, no teidän pojalla isän puolelta ainakin on sit "pitkät geenit". 192 cm meidän ikäluokassa on kyllä melkoisen hyvin. :D Meidän tytsyllä on 183 cm isi ja 170 cm äippä. Meitäkin pitivät neuvolassa pitkinä vanhempina kun meidän ikäluokasta puhutaan. Isi on syntynyt -76 ja minä -82.
 
On kyllä Pääskysen poika melkonen mötikkä. Ne on tosi miehet ihan erikseen.. :)

Ei meilläkään poika enää ihan höyhensarjalainen oo, vaikkei ihan moisiin lukemiin ylläkkään. Eikä oo kyllä äitiinsä tullu kasvun suhteen, vaikka syntymämitat samoissa lukemissa oliki. :) Kattelin tuossa omaa neuvolakorttia ja täytyy kyllä sanoa, että melkonen hoikkeliini oon ollu. Vuoden ikäisenä painanu huimat 9kg! :D Harmi kun miehen neuvolakorttia ei oo tallessa, ois mielenkiintosta nähä, kasvaako poika samalla tavalla ku isänsä. Mekin ollaan molemmat pitkiä (172cm ja 185cm), joten pitkä poika taitaa Kasperistakin tulla.

Mutta näitä Kasperin mittojahan mun piti päivitellä. Mitat vähän yli kahen kuukauden ikäsenä, suluissa 6vko.

Paino: 6.020kg (4.980kg)
Pituus: 60cm (57,5cm)
py: 41.3cm (39.8cm)  
 
Pikku-ii huomenna 3kk.
Tänään käytiin neuvolassa. Olin vähän jännittänyt, miten tyttö on kasvanut, kun kaikki sitä ihmettelee ja päivittelee, että voiko vauva kasvaa tuollaisella syömisellä (4 kertaa vuorokaudessa), mutta niin vain oli hienosti käyrillä ja pituutta oli tullut jopa suhteessa enemmän, kuin aikaisemmin. Neuvolatäti sanoi, ettei todellakaan tarvitse mitään muuta ravintoa edes miettiä vielä, kun näin hyvin kasvaa ja on iloinen tyttö.

Rokotteet saatiin. Ensin kumpaankin reiteen piikit. Ensimmäisestä tuli semikarjut, toisesta ennenkuulematon rääkäisy, eikä itkusta meinannut tulla loppua millään. Oli siinä äidilläkin itkussa pitelemistä, kun toinen oli niin poissa tolaltaan. Viimeksi ii on kunnolla suuttunut neuvolalääkärille 6 viikkoa sitten. Ne olivatkin ensimmäiset kuulemani raivarit. Ja kun tuo itkeminen on niin harvinaista, niin ilmeisesti vauva itsekin häkeltyy huutamisestaan, eikä sitten osaa lopettaa, kun alkuun pääseen. Lähti siis suoraan sanoen ihan lapasesta se homma. Siinä sitten yritettiin vielä saada rota-rokotetta suuhun. Ei paljon leppynyt edes siitä makeasta sokeriliemestä, mutta onnistuttiin sentään saamaan kaikki suuhun.

Hiukkasen huvitti, kun terveydenhoitaja sanoi, että nämä rokotteet nukuttavat monia vauvoja. Just kiva, eihän toi sitten herää varmaan ollenkaan. :D Onkin nukkunut siitä lähtien, kun lähdettiin neuvolasta eli 5 tuntia jo. Tosin ei vielä mitään epätavallista tuo. No hyvä vaan jos saa nukuttua, niin paranee vaivat nopeammin ja huomaamattomammin jos siis jotain kipuja pistoskohtaan tai kuumetta tulee.

Tässä mittoja, kun ikää on 3kk (n.13 vkoa). Suluissa edellisen käynnin mitat n.8-viikkoisena.

Pituus 60,0 cm (55,6 cm)
Paino 5560 g (4640 g)
Pipo 39,8 cm (38,4 cm)

"Täysimetyksellä hienosti kasvaa. Tarttuu leluun, seuraa helistintä, hymyilee, nauraa ääneen, juttelee."
 
Meidän eilisen neuvolakäynnin (4kk) tuloksia olivat
paino 6605g,
pituus 65,1 cm
päänympärys 42,2cm

Pieneltä kuullostaa verrattuna joihinkin muihin palstan vauvoihin mutta toisaalta meidän tyttönen oli pieni sirpsukainen syntyissäänkin. Huvittavaa on myös se, että eilen syntynyt tyttömme serkkupoika oli syntyissään saman kokoinen kuin meidän neiti 2 kk iässä... Aika jättiläinen poika kyllä oli ollutkin, ihan kaikilla asteikoilla. Ja toisaalta serkkupoika meni 2 viikkoa yli LA:n ja meidän tyttö syntyi 2 viikkoa ennen laskettua.

Neuvolassa meidän vauveli päästi kamalan karjaisun kun näki terkkarin, liekö edellisen kerran piikkimuistot mielessä, heh ;) No mutta terkkari kommentoi, että hyvä kun vierastaa! Mutta kun se huuto sitten alkoi, niin koko puoli tuntia menikin sitten naama punaisena kiljuen. Äiti ei paljon kuullut mitä terkkari haasteli...

Pikkuhiljaa aloitellaan kiinteitä, vaikkei kasvun kannalta mikään hirmuinen kiireä olekaan. Tällä kertaa ei saatukaan rokotteita, koska edellisest kerrasta on vain 3 viikkoa.
 
huomenta!

Eilen meillä oli 4kk neuvola ja lääkäri. Tässä mittoja.
suluissa olis 3kk mittoja...

pituus: 62.2cm (59.3cm)
paino: 7370g (6275g)
pipo: 41.8cm (40.3cm)

Lääkäri kirjoitti:
"Perusterve, hymyilevä ja tyytyväinen poika.
Kasvaa soseilla ja korvikkeella.
Kivekset +/+.
plaaplaa. ei erityistä."

(en siis tiedä mikä sana tuo plaaplaa on)

Meillä vierasti neuvolan tätejä..oli siis sijainen ja opiskelija...itki koko ajan...paitsi mun sylissä. Ihmetteli ääniä kun ei tuntenut. Lääkäri ei ollut aiemmin tuttu, mutta hänen kanssaan naureskeli. Meillä alkoi lihasoseiden kokeilu =) ja aamusin menee riisipuuroa, siis jauheesta tehtyä. Koskahan uskaltaisi alkaa kokeilee viljoja?
 
Meillä 3kk neuvola tänään..

Oli uusi neuvola täti mutta vanhaa kaipaan kovasti jo.. Pituus menee nyt hurjaa alamäkeä tän päivän käynnin takia,mutta toivon että kyse on vaan siitä että mittaaja on eri kuin ennen..

paino: 5980g (5240g)
pituus: 58,3cm (57cm) tosiaan tullut vain 1,3cm kuukaudessa, kahen viikon päästä uudestaan
py: 40,5cm (39cm)

"pituutta tullut niukasti, iho siisti, päätään kannattelee kivasti. Vatsavaivat vaivaavat edelleen..."

Rokotteet saatiin ja kauhea huutohan siinä tuli ja itkukin melkein äitiltä pääsi.. Nyt ilta ollut hiukan rutua ja lämmön nosti lähemmäs 38astetta, mutta onneks lääkettä löytyy. Kahden viikon pääatä TAYSiin maitoaltistukseen jonka vuoksi ei nyt rotarokotetta saatu ettei sotke ensi viikon oirepäiväkirjaa mutta tuon jälkeen saa sitten, samalla katsotaan se pituus uudestaan. Kasviksia aloitellaan kai pikkuhiljaa jota saatais tuo ummetus helpottamaan kun tuntuu ettei ala helpottamaan millään..
 
Viikko sit käytiin 3kk neuvolassa ja tässä tulokset (suluissa 2kk mitat):
Pituus 67cm (63cm)
Paino 7960g (6820g)
Py 42,4cm (41,8cm)
"Kasvaa huimaa vauhtia. Iho siisti. Jäntevä poika." Rokotteita saatiin, rota meni taas hitaasti maistellen, piikit aiheutti pienen närkästyneen kitinän. Illalla oli vähän kränttynen ni annoin nestemäistä panadolia (josta kyl puklaili osan pihalle mut tuntu se silti auttavan..)
Hitto et mulla alkaa palaa käpy tohon terkkaan. Tuijottaa vaan niitä hiivatin käyriään eikä ota huomioon ollenkaan et meillä isukilla mittaa 197 senttiä, minulla 169. Leevi kasvaa kuulema turhankin huimasti, pitäis tasottua kasvun jo. Että kun löytäis jostain miehen nla-kortin ni vois vertailla Leevin mittoihin. Mutta siis tosiaan, kysy paljonko menee korviketta päivässä, sanoin totuudenmukaisesti että melkein kaks litraa mutta alotin vellit ja korvikkeen määrä/vrk väheni melkein puol litraa. Kaks litraa korviketta on kuulema vähän liikaa mut vellitkään ei ole hyvä juttu. Nälässäkö mun pitäis poikaa pitää et neuvolan työhönsä kyrsiintyny täti ois tyytyväinen!!!!! Oon kyl kuullu muiltakin et tuo täti teilaa ihan kaiken mitä vaan kehtaat ehdottaa... Mulle on kuitenki tärkeintä et poika voi hyvin ja on tyytyväinen, kasvakoot just sitä vauhtia kun kasvaa! =) Ai niin joo, kaiken paras oli se kommentti, et pitää niin pienellä kerta-annoksella pitää kun millä poika vaan pärjää. Yhä edelleen kysyn, nälässäkö sitä pitäis huudattaa..... =/
 
Tosi tylsää Fantti tuollainen. :/ Mä oon kanssa pelännyt, että aletaan huomauttaa kun Mette kasvaa niin nopeasti. Ei kai tämän ikäisen kasvua nyt jarruttaa tarvitse! Ja varsinkaan nälässä huudattaa! Jotenkin hurjan kuuloista... Luota vaan äidinvaistoosi ja jätä neuvolantädin kommentit omaan arvoonsa.

Meillä tuo 3 kk neuvola vasta parin viikon päästä...
 
Just joo, kaikenlaisia tätejä sitä terkkareihinkin sopii. Onneksi meidän terkka on aina antanut käyttää omaa maalais"järkeä" asiassa kuin asiassa. Käyriin tujottaja olisi todella rasittava. 

Tuo korvikkeen määrä... itse aina mietin, miten paljon vauvat rintaruokinnalla lypsävät, olisi kiva tietää. Meilläkin lutkutetaan ja pulautellaan niin paljon että ei mitään rajaa ja silti kasvaa hyvää vauhtia.Ja rintaruokintavauvan syömisiä ei ainakaan täällä arvostella tyyliin"annat liikaa!",  kunhan kasvaa niin asia on ok.

En olekaan muistanut laittaa mittoja tänne, eli 3kk (2kk):
6700g(5720g)/61cm(56,5cm)/41cm(39cm)
 
Voi tsiisus, unohdat Fantti tollaset lörpötykset ihan alkuunsa! Siis miten voi vauva kasvaa LIIKAA?? Äly hoi, älä jätä. Annat kaiken mennä vaan toisesta korvasta sisään, toisesta ulos. Käyt neuvolassa vaan mitat kattomassa, rokotteet ottamassa ja jos tarviit jotain neuvoja, kysyt jostain muualta. Onko se hieman vanhemman ikäpolven edustaja kenties?
 
Joo tuo tätskyhän on likempänä eläkeikää... Osasinkin tuollaista käyrien tuijottelijaa hänestä odottaa, mutta ärsyttävä se sen asenne silti on... emoticon Ja olenkin ite ottanu just sen asenteen, että toisesta sisään toisesta ulos nuitten sen juttujen kanssa, muutenhan sitä olis ihan hermoraunio. Onneks on äiti ja "lapsellisia" ( emoticon ) kavereita keiden puoleen kääntyä. Ja paljonko kertoo asenne-eroista noiden neuvolan tätien kesken, kun kaverini naapuripitäjässä oli käyttäny omaa poikaansa neuvolas, ja heillä tullu puheeks meidän jätkän mitat. Sielä oli neuvolan täti vaan nauranu (lähinnä kai lasten kokoerolle, leevi on noin 3 vkoa vanhempi, 10 senttiä pidempi ja pari kiloo painavampi kaveria), ja tuumannu et kyllä se meilläkin kasvutahti rauhottuu Jossain vaiheessa. =D
 
Juuri niin, aivan varmasti tahti tasaantuu. Käsi ylös, joka on nähnyt 25 kiloisen, 130 senttisen yksivuotiaan! Suunnilleen sellaisiahan niistä joistain tulisi, jos vain tahti pysyisi samana.
 
Juuri näin Tättärä, ja kukin omaa tahtiaan. Tuossa joku aika sitten äitini avomies muisteli omien lapsiensa tahtia vauvoina, ja tuumas et 80 senttiset vaatteet alko kestään käytös pidempään kun kuukauden =)
 
Kun pikku-ii oli muutaman viikon ikäinen, mieheni laski, että jos hän kasvaisi samaa tahtia lopun elämäänsä, painaisi hän 8-kymppisenä noin 1300kg. :D
 
Voi jee, mitä kommentteja Fantti. Onpa sulle tympeä terkka sattunu. Ei kai nyt kukaan äiti lastaan nälässä ala pitämään. Kyllä se kasvu siitä aikanaan tasottuu. Mun kummipojan pikkuveli oli vauvana tosi tosi pyöreä. Siis oikeesti ihan armoton möhkäle. :D En muista painoa, mutta tosi reippaasti kasvo yli käyrien kuitenkin. Nyt 4-vuotiaana sama poika on ihan sopusuhtainen, normaalin kokoinen leikki-ikäinen.

Oon muuten tättärä miettiny tuota samaa. Ku täälläkin kiinteitä suositellaan jo ennen neljän kuukauden ikää, jos korviketta alkaa mennä päivässä sellainen kaks litraa tai yli. Niin että entäs sitten rintamaitoa saavat vauvat. Mistä sen tietää, millasia määriä ne kiskoo.. :P  
 
Eikö tuollasesta terkasta voisi antaa ihan palautetta eteenpäin? Ainakin tuoda kommentit ylemmän tahon tietoon ja kyseenalaistaa niitä? Eipä ole kovin hyvä jos jollekin toiselle äidille, joka tarvitsee enemmänkin ohjausta, tulee samanmoista kommenttia...

Tuota mä just meinasin Zoe kun aiemmin olin huolissani meidän tytön jatkuvasta syömisestä. Että jos pari litraa on korvikkeita liikaa niin entä jos rintamaitoa saa liikaa, missä on raja?? Meillä varmaan hyvinkin lopataan tissistä pari litraa päivässä ainakin kun syöttöjä on jatkuvasti helposti ainakin 10/vrk.
 
Takaisin
Top