Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä on nyt ehkä viikonpäivät kissa kiinnostanut enemmän. Vähän koirakin, mutta jostain syystä kissa saa enimmän huomion. Kissaa mennään nostamaan, otetaan hännästä kiinni eikä päästetä irti jne. Koiraa lähinnä jahtaa mopolla, peruuttaa kävellen tahallaan ns huomaamattaan päälle ja taputtaa lujaa. Äitiä ja isää otetaan yllättäen kasvoista kiinni kynsin, nipistetään, tukistetaan jne. Kaikkea kivaa o_O yritetään aina näyttää että eikun nätisti ja osaakin mutta silti aina tekee noin. Ja nauraa jos yrittää olla että aijai äitiin sattuu yhyy..

Miten te kolmivuorotyötä tekevät saatte järjestettyä lastenhoitokuviot? Käytättekö jotain ilta-/vuorohoitopaikkoja?

Meillä pojalla ollu vauhti päällä vkln. On alkanut nyt kiipeileen ja pää eellä kolisten tullu mm. Sohvalta alas vaikka osaa kyllä tulla jalat eelläkin, mutta riehaantuu välillä vissiin omista kyvyistään niin että holtti pois.

Hampaitten tuloon liityen on muutaman kerran narskauttanu mua ja se sattuu jo noilla tirreillä. Oon parahtanu aiii ja poika ollu vähän hämillään. Koiria taputtaa mutta ei mitenkään tyrkytä taputteluja ja koirat melko helposti ottaa hatkat jos tyypin otteet ei kiinnosta. Muutenkaan ei oo ollu väkivaltanen. Mutta nuo puremiset on monesti sattunu kyllä jonku halin jlkn ja yllättäny minut ja osin pojanki.

Mä oon sannille (tai noh kaikille) kiljassu että "AI SATTUU" ja ei kyl montaa kertaa oo mua purru, lyöny, raapini, tukistanu tms... Kun tietää että se on halin loppu jos äitiä satuttaa... Samalla kiljahduksella muuten koirakin lopetti pentu naskaleilla näykkimisen aikanaan :grin

Meillä ei huutamiset ja muut konstit tosiaan auta, naureskelee vaan ja yrittää uudestaan :( Eikä luultavasti meillä liity puremidet hampaisiin, kun nyt suht rauhallinen tilanne. Kerralla ryskäs alkuvuodesta hammasta, nyt on niitä 14! Mutta joo, jatketaan samalla linjalla eli kieltoa ja toistoa....

Arya, vielä kannustusta, jos sittenkin haluut jatkaa imetystä (musta on tullu imetysfani :) ). Meillä ne illat, ku mä en oo ollu kotona, on menny itseasiassa paremmin poika nukkuun ku mun kanssa :o Että ei se kokeilematta selviä, josko vaikka teilläkin :) Tän ikänen syö muuta ruokaa jo niin paljon, että imetyksen ajankohdalla ei niin hirveesti oo väliä. Ja mä aattelen, et mitä vähemmän tulee kerralla muutoksia, kun menee töihin, niin sitä parempi.

Mä miettisin tossa imetyksessä myös vastustuskykyä, kun monilla alkaa sairastelukierre kun hoito alkaa ja rintamaidosta saa kuitenkin muutakin ku vaan ravintoa :)

Metsäläinen minä teen tällä hetkellä 50% työaikaa, joten lapset ovat saaneet olla kotona. Eli hoitokuvioista ei oo vielä mitään tietoa..

Juu soittelin tosta esikon hampaista ja käskivät 2 viikkoa seurailla ja nitkutella maito hammasta ja jos ei siinä ajassa tipu niin sit lekurille... toivottavasti tipuis niin ei tarvii poistattaa:/

En tiedä minne avautua ja purkaa mutta alan olla niin poikki ja väsynyt. Yöt nukun kyll hyvin. Viime yönäki 11-12tuntia ku isimies jatkoi joulukuisen nukutusta. Mutta nää kaks tyttöä.... jo neljättä viikkoa täysiä riiviöitä ja tappelupukareita. Alkuun tää meni kun nukahtivat klo20-20:30 nii jäi itselleki sitä aikaa. Nyt joulukuista saa nukuttaa kaks tuntia iltaisin vaikka on nii väsyny ja kiukkuinen likka että luulis ny sammuvan ku saunalyhty. Ja sit ne on koko ajan toistensa kimpussa eivätkä osaa leikkiä yhdessä tai erikseen nätisti laisinkaan. Vähän väliä jompikumpi tai molemmat parkuu ku toinen löi jollain lelulla tai tönäisi kumoon. Ja riittää sekin että jos toinen vaan katsoo väärällä tavalla. Siihen sit päälle vielä iski likoille räkätautia nii nehän on vielä "iloisemmalla" tuulella. Ja sit minä viel oon tällainen stressaaja joka stressaa ja pohtii jokaista asiaa. Ja ny pitäis muutenki ottaa rauhallisemmin ku ei tarttis noiden verenpaineiden nousta yhtikäs. Eikä yhtään helpota ajatusta että kohta niitä on kolme. Yritän uskoa että tää helpottaa ennen syksyä mutta mä vaan oon niin loppu. Ja vapaatakaan ku ei voi oikein ottaa. Kirjoitettuna tääkin tuntuu että ihan turhaan valitan näin helposta mutta tää on vieny kaikki voimat ja mehut itteltä. Lisäksi kaikki stressaamiset syömisistä ja mittauksista. Ruokaakin saa kahdenlaista tehdä ja yrittää edullisesti saada kaikille kaikkia tarvittavia ravintoaineita. Ja noi kaks likkaa söis vaan xylitolpastilleja ja mehukeittoja. Kaikkea muuta ku ruokaa. Isompi ny nirppailee jokaisen ruuan kohdalla ja viikonloppuna tais mahdollinen refluksikin paheta ja taisin saada sen kotikonstein rauhottumaan vaikka oksennukset lenteli nukahtamisen jälkeen taas. Tässä samalla kuuntelen ku isimies yrittää nukuttaa joulukuista ja tunti jo takana. Itse haluaisin vetää järjettömän määrän herkkuja ja muita joista yleensä tulis edes se hetken hyvä mieli siitä hyvästä mausta mutta nyt ku sen tekisin nii hyän mielen sijasta velloisin pahassa olossa ja yrittäisin estellä oksennusta.
Pieni purkaus. Ehkä jos helpottais. Edes hetkeksi. Nämä päänsärytkään ei auta asiaa.

Voih saini:( pura vaan paha olo/mieli tänne, sitä varten ollaan:) täällä ollaan aikalailla samanlaisten asioiden äärellä, 2 isointa ottaa yhteen tuon tuosta, 3 yrittää pysyä erossa taisteluista ja Sanni on tahtomattaan AINA tuli linjalla... joten kyllä tiedän ton sun mielentilan paremmin kun hyvin... luulen että tää taistelu on jonkin näköinen vaihe tms kun oon tehnyt havainnon että noilla on aina joku riitä jakso menossa sillon kun mä oon puolikuntonen eli raskaana viimeisillään... kaipa se on jotain huomion että hakua? Tiedä sit... mä oon sortunut lahjomiseen että olis edes hetken rauhallista, eli lahjon noita piirretyillä, että sais edes kahvin juoda hiljaisuudessa. Ja siitäkin paska äiti fiilis... ulkona ollaan monenmonta tuntia päivässä mutta riidanhan ne saa aikaseksi vaikka esim kävystä... on kyl aivan mahtavaa että isukki siellä apuna! Koita sinäkin rauhoittua ja anna miehen hoitaa... tiedän helpommin sanottu kun tehty kun toisessa huoneessa huudetaan hallelujaa... voimia sinne suuresti saini, jospa toi taistelu ainakin rauhoittuisi pikkasen ja sinä saisit nauttia hiljaisuudesta! Pikaista paranemista sinne:)

Minäkin lahjon noi jollakin piirretyllä elokuvalla ja vitanalleilla paikoilleen hetkeksi edes. Paska äiti fiilis on kyll tuttu fiilis. Mies kyll hoitaa kun ehtii töiltään mutta hänelläkin töiden suhteen kiirettä.
Tsemppiä sinnekin Äippä

Saini, kyllä saa valittaa ja toiv jo se auttaa edes vähän. Saisitteko jostain apua vaikka vain yhdeksi illaksi niin, että jompi kumpi olisi vaikka yöhoidossa muualla? Tai lapset kotona jonkun kanssa ja te muualla kaksisteen isimiehen kanssa? Mietin, josko se katkaisisi iltakiukuttelut tai ainakin saisit itse lepoa. Meillä oli tuota nukutusvaikeutta jossain kohtaa, syynä mikälie ikäkriisi ja ehkä mahavaivatkin, mutta myös se että ei laitettu tarpeeksi ajoissa nukkuun. Yhtään ei saanut mennä yliväsyn puolelle tai sit meni just se pari tuntia. Auttaiskohan iltojen rauhoittaminen väliaikaisesti normaalia aiemmin? Ja ei ainakaan mitään sokeripitoista (siis sitä mehukeittoa) lapsille illalla, ettei tuu liikaa "pikaenergiaa" ja sokerihumalaa :) Kyllä sä jaksat! Päivä kerrallaan ja hetken päästä huomaat, että hankala vaihe meni ohi. Toivottavasti...

Saini, tämä on hyvä paikka avautua :) Mun korvaan tuo kuulostaa huomionhaulta ja ikävaiheeseen kuuluvalta kinastelulta. Nämä meidän joulukuiset ovat vielä niin pieniä, että ymmärrys ei riitä kaikkeen. Esim lelujen omiminen, jos jollain on leikkinyt aamulla, niin eihän sillä sais iltapäivälläkään kukaan muu leikkiä, vaikka just itse oli muissa hommissa :D Ohjausta tarvitaan paljon leikkeihin vielä pitkään, niin raivostuttavaa kun se onkin. Kannustaen, ei kieltäen, yrittää pitää kierrokset itsellä kurissa, niin eivät lapset saa sitä huomiota perseilyllä. Tiedä sen olevan välillä erittäin vaikeaa, mutta se kyllä palkitsee äkkiä!

Tuo Iltanukutus kuulostaa raastavalta, mä lähtisin varmaan rikkomaan rutiinit ja myös kokeilisin aikaistaa nukkumaanmenoa. Iltasin meillä tainnutetaan yleensä puurolla, on lämmintä ja täyttävää, kunnon voisilmä, niin pitää hetken nälkääkin. En teidän iltahommista tarkemmin tiedä, mut meillä menee niin, että seiskalta iltapalalle, siitä sitten iltspesut ja nukkumaan. Satuja meillä ei vielä iltaisin lueta, kun ei tuo jaksa keskittyä, joku lyhyt kirja voidaan katsella sohvalla ja sit viedään omaan sänkyyn, peitellään ja sanotaan hyvää yötä. Joskus lähtee vaeltamaan, mut ilmeettömästi sit sanotaan, että nyt omaan sänkyyn nukkumaan, viedään takaisin, peitellään ja sanotaan taas hyvää yötä. Ei siitä pidemmän päälle tosiaan mitään tule jos monta tuntia joutuu nukuttamaan. Päiväunien pituus ja ajankohta on toinen jolla voi illan nukahtamiseen vaikuttaa.

Onko sun ruokavalio kovinkin rajattu? Melko samaa voi muksut syödä, tosiaan välillä kun elävät pyhällä hengellä täälläkin :D Mä en heidän temppuihin ole lähtenyt mukaan, syödään mitä on tarjolla tai ollaan syömättä, mut ruoka on tarjolla tiettyihin aikoihin ja väleillä saa sitten vain vettä. Helpoin väline vallankäyttöön tuntuu lapsilla oleva tuo syöminen ja sit iltataistelut. Meillä toka muksuista yrittää hienosti syömättömyydellään painostaa, mut eipä sitten pitkiä jaksoja jaksa kun kukaan ei hermostu. Tai siis minä en hermostu :D Miehelle parit puhuttelut pitänyt, että lopettaa sen pöytätappelun kun sitä ei ikinä voi voittaa... Maistaa on pakko, syödä ei.

Mulla alkaa jo ajatus karkailla, täytyy kirjoitella ajan kans lisää :D Mut paljon voimia saini! Nyt vielä ennen kolmannen syntymää on hyvin aikaa muuttaa rutiinit ja puuttua ongelmiin, vaikka se hetkellisesti tekee arjesta raskaampaa. Ja mikä yhdellä toimii, ei välttämättä toimi toisella, mut ulkopuolisen voi olla helpompi nähdä tilanne eri tavalla kun itse väsyneenä ja vinkit sit saattavatkin toimia :)

Yöhoitoon ei oo mahdollisuutta kun ei oo lähellä ketään kuka vois kattoa. Äitini käy joinain viikonloppuina kylässä ja meinattiin seuraavalla kertaa pyytää että jos käytäis miehen kanssa syömässä kahdestaan.
Illat menee että seiskalta on iltapala ja pyritään välttää sokeria sisältäviä ruokia. Toisinaan leipä ja toisinaan puuro. Mehukeittoon mietin että yritän tehdä omista marjoista nii ei ois lisättyä sokeria ainakaan. Sit kun jaksais :/ lastenohjelmatkin pyrin lopettamaan jo viiden jälkeen nii ei sitäkään ois häiritsemässä nukkumaan menoa. Kasilta sit ois nukkumaan menoaika. Kellojen siirron jälkeen on vähän haaste ollut toi kasi mutta sinnillä yritetään saada se siihen takas. Toivon että toi räkä vaan haittais joulukuista ja sen takia kränä ois. Ja varmasti tahtotaisteluakin. Eilinen nukutus kesti sen 2tuntia ja vuoroteltiin miehen kanssa ku ittellä ei meinannu hermot pysyä kasassa ja meinasin pillittää välillä. Plus niskajumin takia jaksa kantaa edes.

Ruokavaliosta. Itte ny yritän välttää vehnää, ruista, perunaa, naudanlihaa. Naudan jauheliha menee pienissä määrin mutta noi kaikki on sellaisia mitä likat söis mielellään. Itse lähinnä syön kanaa ja kasviksia. Kalaa ei kukaan muu syö. Sen saa kuoria pöydästä irti. Joitain kasviksia noi suostuu syömään kuten porkkanaa ja kukkakaalta. Mies ny onneksi syö sitä mitä käsken :D maistaminen on meilläkin pakollista. Ja väliaikoina vain vettä.

Tää pääsärky ny ei auta ollenkaan asiaan ku nyt kolmas päivä tän kanssa. Niskat jumissa nii ajatuskaan ei kulje kunnolla. Pitää yrittää joku taistelusuunnitelma tehdä iltaa varten nii jos selviäis vähemmällä tänään.

Lisätään siis vielä että ku meidän perheen perusruokia ja herkkuruokia ollut makaronilaatikko, lasagne ja jauhelihakastike perunoilla :D

Teillä kuitenkin kuulostaisi asiat olevan mallillaan ja oisko sit vaan huonompi vaihe meneillään... Muksut taitavat käyttää mamman väsymystä hyväkseen. Jospa se siitä helpottaisi ajan kanssa :)

Minustakin niiden pitäis olla mallillaan. Ny vaan nii pitkä jakso ollut hankala. Jospa tää helpottais piakkoin. Lounas kyll meni mukisematta. Ei tarttenu edes käskeä maistamaan. Toinen söi pelkkää makaronia ja toinen pelkkää kanaa. Molemmilla oli kyll molempia tarjolla plus kurkkua lisukkeena.

Tais valittamisesta olla apua. Ainakin tähän mennessä. Vielä ei oo tuntunu että hermot menis kireälle. Tai meni melkein mutta sen aiheutti mies ku meinasi antaa vääriä leluja jotka olin jo kieltäny ku en ny vaan jaksa niitä. Ja muutenki oon yrittäny sanoa että jos mies tulee antaa jonkun pelin tai lelun työpäivänsä aikana ni sit joutuu itte jäädä sitä pelaamaan likoille kaveriksi. Eli pysyköön lestissään työaikoina :D ehkä tää tästä.

Käytin 3veen lääkärillä tänään ja peruin puheterapeutin tältä päivää nii rattaat lähti liikkeelle. Lääkäri oli tutkinu tietoja tarkemmin kun olin maanantaina soittanu neuvolaan 3veen syömisongelmista ja siitä että eikö sitä refluksia vois jo tutkia. Puheterapeutti oli lukenu samat jutut ja konsultoinu Tyksin neuropolia ja siellä sanottu että lähetettä sinne päin että suun motoriikassa jotain tutkittavaa on. Menin lääkärille nii hän sanoi suoraan että laittaa lastenpolille Tyksiin lähetteen ja painotti gastropuolta koska hänestä kyseessä refluksi ihan selkeästi. 3 vuotta mä oon kuunnellu että kaikki oireet on normaalia mutta nyt joku vihdoin sanoo että ei todellakaan oo ja nyt saadaan apua ja päästään tutkimuksiin. Mä aloin itkee siellä lääkärillä.

Hyvä kun tutkitaan! Se on perkele kun ei vanhempia kuunnella näissä epäilyissä yleensä :(

Takaisin