Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Warheart voimia ja pikaista paranemista!
Pitääpä soitella hammaslekurille maanantaina tosta esikon hampaasta... niin hukassa ton esikon kanssa kun kaikki uutta:D

Mulla aikanaan napattu lääkärissä pois molemmat etualahampaat kun eivät hievahtaneetkaan kun rautahampaat ilmestyi taakse. Hyvähän se on jos heiluu, eiköhän se siitä lähde, mutta varmaan kyllä kannattaa kuitenkin kysäistä ammattilaiselta että kauanko tuommoista voi seurata tms

Mulla itsellä revitty rautahampaita pois kun niitä oli vähän liiaksi asti ja oijottu lähestulkoon koko nuoruus...et heti tuli flashback omiin kokemuksiin ja siihen kipuun mitä se oli kun hampaita revittiin ja rautojen kanssa yritettiin suoristaa:/ auts! Mut joo pitää soitella maanantaina :)

Multa kanssa otettu maitohammas rautahampaan tieltä pois. Muutenkin on kans niinku äippä sulla kiskottu hampaita ja oijottu, voihan vitalis niitä kipuja :(

Oikomistarve yleensä periytyvää, näin viimeksi suuhygienisti kertoi ku käytettiin muksut tarkastuksessa. Että on ne hyvä selvittää ajoissa, josko pääsis helpommalla? On tuo vissiin vähän hellävaraisempaa menoa nykysellään mitä meidän lapsuudessa ollut.

Hermo menee.. meidän neiti on liian kiinnostunut meidön kissasta. Koko ajan konttaa perässä, repii hännästä ja tukistaa. Tyttö kissa on ollut tosi kiltisti vielä toistaseksi mutta nyt selkeesti alkaa jo ärsyttää. Olen kädestä pitäen näyttäny miten silitetään yms mutta ei vaan ole ymmärrystä. Kellään muulla vastaavaa? Vinkkejä? Onko vain joku vaihe.. huah.kohta pitää harkita kissan luopumista..

Kissoista ei oo kokemusta mut meillä oli ton koiran ja jonkun muksuista kans ihan sama... jossain vaiheessa kyllästy ja anto koiran olla mut kyllä se testas kaikkien kärsivällisyyttä... jospa teilläkin joku vaihe menossa!

Meillä ei lemmikkejä ole, mutta poju muuten kaikkia kohtaan tosi raju. Toistuvista kielloista ja opastuksista huolimatta poika raapii, repii, lyö ja puree. En tiedä mitä sen kanssa tehdä... Antaa kyllä suukkoja ja haleja, mutta muuten otteet on ihan liian rajut. Halin päätteeksi yleensä lentää silmälasit ja toinen käsi tarraa poskeen kiinni ja kiskoo/raapii. Aina kielletään ja lasketaan sylistä tms. Ja toisaalta kehutaan silloin, kun on hellä. En vaan tiedä miten tuon saisi pois, inhottaa muskarissa ja muutenkin muiden kanssa tekemisissä ollessa, kun pojan perään pitää tarkkaan katsoa, ettei mene kenenkään lasta kurittamaan. Kellään mitään vinkkejä???

Samaa täällä, puremista ja repimistä ja tavaroilla lyömistä. Kärsivällisesti yritän kieltää ja ohjeistaa oikeaa tapaa. Tuntuu olevan eniten yleensä silloin kun hampaat vaivaa. Päiväkodissakin mainittu asiasta :o Koiraakin puree ja puristelee, se ei onneksi vielä ole ollut millänsäkään. Lähtee pois jos häiritsee. Mut varuillaan saa olla ja oikeita tapoja opettaa. Joku vieras koira voi hyvin purra, ja kai tuokin jos oikein sattuu yllättäen.

Kieltäminen ja korjaaminen/tilanteesta pois vieminen ja toistoja, toistoja ja vielä kerran toistoja! Meillä Sanni puree ja tukistaa tota meidän 3 vuotiasta ja siinä ei oikein auta kun se että kiikutan Sannin pois ja otan tämän purrun syliin halittavaksi, ja tämä on sannille rangaistuksista pahin kun mä en sais halia ketään muuta kun sitä... yleensä näin jää yhteen kertaan tää pureminen! Toinen on tukistaminen kun noi isosiskot vaan nauraa kun kun niiden hiuksia revitään:o siinä ei oikein mun kieltäminen toimi ku luulee selkeästi sitä leikiksi kun pöhköt nauraa o.O
Tytsy kyl on mahtava koira teillä...

Meillä myös kaksi kissaa saa kyytiä, jos tulevat liian lähelle tyttöä. Toisaalta olen monta kertaa nähnyt, että on vanhempaa kissaa silittänyt ensin tosi nätisti, niinkuin on opetettu mutta sitten ei enää malta ja alkaa taputtaa lujaa ja sitten kissaa viedään. Mä luulen että aikansa nämä meidän pienet eläimiä koettelevat mutta eiköhän se enin mielenkiinto laannu pikkuhiljaa. Meidän vanhempi kissa on todella lempeä enkä usko missään tilaanteessa sen tekevän mitään tytölle mutta tuo meidän nuorempi kissa on vähän arvaamaton. Vielä kissat pääsee karkuun mutta saa nähdä kohta. Onko teillä Jemina kissalle korkeaa kiipeilypuuta tai muuta korkealla olevaa paikkaa, mihin pääsee omaan rauhaan?

Meillä myös tyttö repii hiuksista tosi lujasti ja oikein nauttii siitä :/ kielloista ei näytä olevan mitään hyötyä. Oon myös yrittänyt opettaa miten nätisti paijataan hiuksista, samaan tyyliin kun kissojakin silitetään mutta ei toimi. Kai se on joku vaihe tämäkin :) Tyttö ei muuten lyö tai pure, hiuksia ei vaan voi vastustaa. Tyttö menee kuukauden päästä päiväkotiin kun itsellä alkaa työt. Jännittää ihan hirveästi mutta toisaalta tyttö vaikuttaa nauttivan paljon muiden lasten seurasta, joten voi olla ihan hyväkin juttu. Mulla on vielä tässä imetyksen lopetus edessä. Liian hankalaksi menee jatkaa kun yötyötä teen ja ajattelin että nyt kun vain kaksi kertaa saanut tissua vuorokaudessa olisi helppo jättää se pois. Vaikeaa se vain on itselleenkin, kokoajan siirtää ja siirtää sitä lopetusajankohtaa. Miten nopeasti nää meidän pienet kasvaakin! Ei ole vauva enää...*snif*

Meillä mennään vanhemman aloitteesta yleensä esim vauvaa silittelemään ja lähdetään pois ennen ku otteet kovenevat. Ei palkita välittömällä huomiolla perseilystä, että vauvaa jos menee omatoimisesti taputtelemaan, niin tullaan paikalle ja silitellään yhdessä, puhutaan rauhallisesti yms. Huomattu nimittäin, että napakka kielto = välitön huomio, eli toiminta jatkuu,sohvalla seisominen, dublojen heittely, kaukosäätimen koskeminen ja muut pikkujutut jäänet sitten vähemmälle kun jätetty kieltäminen ja kannustaen tehty yhdessä oikein. Huomiota yritetään antaa sit muulla tavalla ja isompia muksuja kans ohjeistettu, että ennemmin neuvoo tekemään oikein kun palkitsee huomiolla. Rangaistuksista ei tuon ikäinen oikeen ymmärrä tai meillä ei ainakaan, että syy-seuraussuhteen ymmärrettyä onnistuu varmaan elämä helpommin. Ja kyllä, koirat ja lapset kasvavat samalla tyylillä :D Lapsi ei osaa ajatella kovin monimutkaisesti, kuten ei koirakaan, joten suoria linjoja, toistoa ja pidetään se sama homma ainakin kuukauden verran ennen ku todetaan toimimattomaksi. Ei välttämättä tämä selostus hyödytä ketään, mut näin meillä menty :)

Arya, eihän sun mikään pakko oo imetystä lopettaa, vaikka töihin meet? Mä oon jatkanut ja hyvin sujuu. Imetän 1-3 kertaa päivässä ja vaikka välillä oon poissakin ollut päivän pari muiden syiden takia, niin sit taas jatketaan. On edelleen tärkeää mulle ja pojalle. Se ainut hetki, jolloin se 100% rentoutuu ja rauhoittuu hetkeksi. Välillä ärsyttää kun se vie varsinkin aamulla arvokasta nukkumisaikaa, että ehkä aamutissinkin jätän tässä piakkoin pois. Mutta just oli faces joku video intiaanikansoista, jotka imettää 5-6 -vuotiaaks :D (Se on musta kyllä jo vähän liioittelua nykymaailmassa). Ja hoidon alussa varsinkin kantsii jatkaa hetki imetystä, niin lapsi pysyy terveempänä.

Ja päiväkoti on meillä ainakin alkanut loistavasti. Poika on siellä aivan tyytyväinen ja touhuaa isompien kanssa. Meidän poika on ollut pienestä asti seurallinen ja rohkea, joten pk sopii sen luonteelle tosi hyvin. Ei riittäisi minulla yksin rahkeet viihdyttää sitä joka päivä yhtä paljon. Ja nyt riittää, et vaan ollaan ja keskenämme touhutaan perheenä muu aika, ei tarvitse erityisiä tapahtumia miettiä yms.

Meillä ei lemmikkejä oo, mutta mun sekä miehen vanhemmilla on koiria ja kissoja joista poika on innoissaan. Paijaa, silittelee sekä välillä haluaa halia eläimiä. Aina jos näkee kissan tai koiran kuuluu lempeä "aaaaa". :) Tiedä sitten olisko kovakouraisempi jos meillä olisi oma lemmikki.
Ei myöskään pure, lyö tai raavi ketään/mitään, välillä innostuu tukistamaan jos silittää äidin tai isin päätä/tukkaa, mutta lopettaa melkeinpä samantien.
Toivottavasti teillä menisi nopeasti ohi lemmikkien kiusaaminen, lyöminen, raapiminen ym, tsemppiä! :nailbiting:

Tytsy, mietipä ku ihmisen luonnollinen vierottautumisikä on niinkin laaja kuin 2-7 vuotta. Ei kans itellä ehkä mieli taipuisi esim 5-vuotiasta imettämään, vaikka se täysin luonnollista olisikin :D

Arya minä aijoin lopettaa imetyksen kun aloitin työt vuoden vaihteessa. Enpä sitten raskinutkaan lopettaa. Meillä iltaimetys on jäänyt kun se näkyy olevan pojalle (ja äidille) tärkeää. Teen kolmivuorotyötä, joten jos oon iltavuorossa niin imetän ennen töihin menoa. Hyvin on onnistunut :)
Äippä meillä oli tammikuussa sama hammaspulma esikoisella molempien ala etuhampaiden kanssa. Noin viikon kesti, että maitohammas irtosi siitä kun huomasin rautahampaan. Itse en hätäillyt kun maitohammas jo heilui, toki jos olisi pidempään kestänyt niin oisin kysynyt neuvoa hammashoitolasta.
Täälläkin poika tykkää repiä hiuksia. Ei kylläkään revi muiden kuin minun hiuksia ja sitten jos hiuksia irtoaa niin poika onnessaan koittaa syödä ne. Sama homma jos löytää karvan, hiuksen tms. lattialta niin se menee välittömästi suuhun. Toivottavasti tämä vaihe menee pian ohi..

Oon mä pallotellut mielessä sitäkin vaihtoehtoa että jatkaisin imetystä ja vaihtaisin imetys aikoja työajoille sopivammaksi. Mutta kyllä silti tulin siihen päätökseen että meidän imetystaival on tullut tiensä päähän. Meillä imetys on ajoittunut ennen päiväunia ja ennen iltaunia joten luulen että ilman lopettamista miehellä voi olla vaikeuksia saada tyttö rauhoittumaan ilman sitä totuttua maitohuikkaa. Uskon että menee lopulta kivuttomasti, päivisin ei muina aikoina edes pyydä tissua. Itsellenihän se on myös luopumisen paikka ja siksi koskettaa, kun se ihana läheisyys on ollut tärkeää.

Tytsy, mietipä ku ihmisen luonnollinen vierottautumisikä on niinkin laaja kuin 2-7 vuotta. Ei kans itellä ehkä mieli taipuisi esim 5-vuotiasta imettämään, vaikka se täysin luonnollista olisikin :D
En minäkään ehkä ihan 5-vuotiasta imettäis enää. Vielä mennään ihan neidin tahdilla :) katsotaan nyt miten sujuu ja alkaako imetyskerrat vähitellen vähenemään.

Takaisin