Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ja onko muuten teillä aina suurentunut masu mitä useampi raskaus? Vai onko olleet saman kokoisia about? :)

Vauva vatsoja tarkoitan siis.. kylläpä ilmaisen itseäni huonosti. Toivottavasti tajusitte pointin :D

Tytsy ehkä sitä ei oo ollu lähtökohtasestikkaan järjissään;) ei vainiskaa kyllä sitä välillä saanu akkuja ladattua kun mies (tai isovanhemmat) tauottanut et saa yön pari nukuttua tauotta:) hyvin siis jaksettu vaikka 6 vuotta nukuttu niin tai näin... kyllä sitä joskus saa nukuttua, kai? Toivotaan että miehes olis kohta myönteisillä mielin uudesta vauvasta;)
Jemina mulla nää mahat pullahtanut aikasemmin esille ja loppua kohden kasvu tasoittunut ja olleet suht samoissa koko luokissa kun edeltäjänsä;) tässä vielä tän päivän grande pallo, rv 32<3 jaksaajaksaa:)
f0e0b7a6aee9cf2d939bbe787cd5383f

Siinä viimesin masukuva maanantailta, rv tuolloin 33+1. :) Mulla pompahti masu aikasemmin näkyviin tässä raskaudessa, ehkä hitusen pienempi masu kuin esikoisesta. Sf-mitta on tällä kerralla pienempi, esikoinen oli kyllä sokerivauva, tämä ei. :)

image.jpeg

Oon niin kade... Meillä kyllä edelleen heräillään öisin, ei joka yö, mutta yleensä ainakin illalla saa käydä kippaamassa pojan takaisin makuulleen. Ja usein siinä 01-02 aikaan herää itkemään. Mies on kylläkin hoitanut yöheräämiset nyt jo jonkin aikaa. Mutta nyt poju on viikon verran ollut kipeänä, ensin oksutauti ja sitten flunssa perään ja nukkunut pääasiassa meidän välissä. Saa siinä selkeästi paremmin nukuttua ja hakee tietty myös turvaa. Nyt vaan pitäisi saada palautettua poika nukkumaan yönsä omassa sängyssä...

Meneehän tämä aika vähän sumussa, mut hormonit onneks suojaa äitiä, et yllättävän vähällä unella sitä pysyy pirteänä :) Sit ku muistaa olla oma itsensä, eikä hukkaa itseään äitiyteen, jaksaa paljon paremmin. Myös säännöllinen rytmi, liikunta ja terveellinen ruoka auttaa jaksamaan.

Raskausmahat mulla olleet suunnilleen samaa kokoa, aikaisemmin vaan pullahtaneet esille. Synnytyksissä jokaisessa ollut omat huonot puolensa, et en voi sanoa kuin tokan olleen helpoin, muut kolme sit ikävämpiä, mut siedettäviä silti :) Mitä useamman synnyttää, niin mulla ainakin tullut se pelko, et entä jos ei enää menekään kaikki hyvin...

En sanois et helpompia, mut sen jo tietää mitä odottaa... ellei sit tuu jotain yllätystä! Synnytykset on nopeutuneet ja siten kivuliaampia mut ei se nyt kamala pelota oo;) eka synnytys kesti 14h ja nää muut ollu 5-6h puristuksia... jälkeis aika ollu helpompaa tai ainakin kivuttomampaa, ei oo sit esikon tarvinnut leikellä tai kasaan kursia vaan istuminen, kävely ja vessassa käynti onnistunut synnäriltä lähtiessä.. ja sit tosiaan on jo se kokemus vauvan hoidosta ja on tullut se rutiini eikä oo sitä esikon aikasta eipä varmuutta;)

Niin tuo jäi tosiaan mainitsematta, et esikoista synnyttäessä jouduttiin eppari leikkaamaan ja voi saatana kun teki kipeää istuminen pitkään! Vielä kahdeksan vuoden jälkeen se epparin kohta välillä aristaa :( Jokaisessa synnytyksessä kyl jouduttu tikkaamaan enempi tai vähempi, mut luonnolliset repeämät parantuneet ilman isompia kipuja.

Mitä enemmän voinut liikkua raskausaikana ja mitä pidempään saanut pidettyä lihaskuntojumpat mukana, sitä helpompaa ollut palautuminen. Nyt ku pystyi loppuun asti vetämään lenkit ja kahvakuulat normaalisti, pystyi synnytyksen jälkeen aloittamaan heti kävelylenkit ja kevyet ylävartalon treenit. Erkaumaa ei enää ole, lantionpohja kunnossa, mut en vielä ajatellu hoppuilla kovempien treenien pariin :)

Mä en todellakaan herää ennen kuutta vapaaehtoisesti :D Kyllä välillä tuntuu, että aamuvirkuilla on helpompaa :) Päiväkoditkin pyörii aamuvirkkujen mukaan, eikä perheiden erilaisten tarpeiden mukaan. Kasiks pitää viedä jos aamupalaa haluaa, ihan tyhmää. Mun työaikoihin sopis paremmin vaikka puoli 9 tai myöhemminkin.

Emmäkään herää ennen kuutta vapaehtosesti. En edes ennen kello 7 :D
Meillä poika on 10 päivää kuukaudessa perhepäivähoidossa ja mä vien sen sinne aamulla klo 7.30, ja saa aamupalan heti siellä. Meillä vaihtoehtona oli että joko 7.30 jolloin saa aamupalan hoidossa tai sitten klo 8.00, niin että on syönyt jo kotona.

Niin tuo jäi tosiaan mainitsematta, et esikoista synnyttäessä jouduttiin eppari leikkaamaan ja voi saatana kun teki kipeää istuminen pitkään!

Joo, mulla kans leikattiin eppari ja istuminen oli erittäin vaikeeta ja vaivalloista ja kivuliasta sairaalassa ollessa, ja kotonakin pitkään oli kipee eikä voinu istua kun imetystyynyn päällä (se sellanen C-kirjaimen mallinen). Särkylääkkeitä tais mennä kotona vielä 2 viikkoa synnytyksestä ja kaikkiaan eppari kesti parantua 2kk.

Meillä herätään kans joka yö vähintään kerran, joskus saattaa herätä 10 kertaa..ja kaikkea siltä väliltä. Ja aina siihen et istuu ja huutaa siellä pinniksessä. Riittää et käy kippaamassa takas selälleen niin osaa jatkaa unta itsekseen. Tätä meillä jatkunut jo ainakin 3-4kk...PITKÄÄN. Koskahan tää "vaihe" menee ohi...

Nyt on ollut ihania ilmoja, tuuli on ollut vielä kylmä, mutta kun löytää tuulettoman paikan, niin on ollut kivaa ulkona. Neiti tutkii innoissaan ympäristöä. Metsässä ollaan oltu katselemassa maastoa ja tietty kaikki mukavat puistot :) Käpyjä tykkää kerätä ämpäriin ja hiekkakakkuja tekee mielellään.

Mua taas harmittaa kun ei noilla paksuilla talvihanskoilla voi mitään ulkona tehdä..kädet on ainakin meillä ihan pois pelistä niin kauan kun joutuu paksumpia lapasia ulkona käyttämään. Ei niiden lapasien kanssa saa mitään otetta mistään ämpäristä/leluista/lapiosta....Pitäis sit olla ilman hanskoja jos haluis jotain käsilläkin tehdä ja kädethän siinä paleltuu kun niin kylmiä ilmoja vielä. Meillä on sitäpaitsi toi kunnan pitämä leikkipuiston hiekkalaatikkokin vielä niin jäässä ettei siitä saa järsimälläkään mitään irti :D Eikä oo keinujakaan paikoillaan vielä. Kuulemma saattais pääsiäisen jälkeen vasta tulla keinut..mälsää..
Onks teillä ollu sitte jotkut ohuet lapaset vaan kädessä vai miten pystyy käsillä tekee mitään..?

Kimallus meillä ihan paksut rukkaset kädessä, jossa peukalolle oma paikka. Hyvin meillä neiti saa ämpäristä, lapiosta yms. kiinni. Käpyjäkin kerää rukkasilla näppärästi :)

Meillä on sannilla semmoiset fleece vuoratut, vettä hylkivät hanskat joissa peukalot:) mut kylläpä toi tavaroita käsiinsä saa ihan niillä peukalottomillakin hanskoilla;)

Meilläkin on kyllä peukalolliset päälysrukkaset, ja niiden alla aina fleecevuorelliset lapaset joissa myös peukalot mutta mä en oo peukaloita ikinä laittanu paikoilleen, eli oon pitäny niitä kaikkia lapasia vaan töppösinä käsissä eikä sillai ainakaan saa otetta mistään.

Hoi konkari äidit! Pakko kysästä teiltä kun meidän 6-v neidolta on 1 etuhammas irronnut ja toinen heiluu ja sen mikä heiluu niin sen taakse on kasvanut rautahampaan pää:o onko ihan normaalia? Vai pitääkö varata lekuri aika et saavat maitohampaan pois? Tässä vielä kuva tilanteesta...
2d3c5b74b8eee31ab48a17af4cecb30f

Äippä, kannattaa varmaan soittaa hammaslääkäriin, osaavat kertoa mitä tehdä :)

Meillä paksut nahkaiset talvirukkaset ja ohuemmat topparukkaset, lämpimämmille ilmoille lapaset ja saa noilla kaikilla kyl kiinni lapioista yms, mut liikkua kun ei tykkää toppahaalarissa, niin lämpimämpiä ilmoja odoteltava :)

Eilen rantautui tänne se perkeleen yrjötauti! Onneks näyttäs laimeaa sorttia olevan.. Joulukuinen alkoi oksentaa iltapalalla ja vauvalla tietty iltaraivot, niin miehelle soitin itkien etten saa mtn tehtyä itsekseni, onneks pääs lähtemään heti töistä.. Sit esikoinen oksens sen jälkeen. Suolavedellä menty sit illasta asti ja nyt onneks lounas pysy sisällä, pohjaton nälkä vaikuttaisi tytöllä olevan :) Toivottavasti mies ja vauva edes selviäisi ilman tartuntaa...

Takaisin