Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Me ei oteta mpr-rokotetta vielä tuossa vuoden iässä kun tulee kuitenkin se viitosrokotteen tehoste... Tökätään sitten seuraavan synnyttyä ekalla neuvolakäynnillä :) Mpr-rokote taitaa edelleen olla se eniten oireita aiheuttava rokote, vaikkakin väitetään olevan hyvin siedetty...

Me laitetaan Elisalle ne kaikki 1v rokotteet kerralla. Esikoiselle laitettaessa ei tullut oireita ja just eka päivinä oli hiukan lämpöä mutta se ei hidastanu. Meillä siis ei mpr-rokotteesta tullut oireita kun ne tulee yleensä noin viikon päästä.

Wopwop onnea uuteen kotiin! Äipälle ja miehelle mukavaa vuosipäivää.
ikuinen unelma minä en ees muista milloin viimeksi olen nukkunut edes kahta tuntia putkeen. Jotenkin sitä vaan kuitenkin jaksaa kun päivä kerrallaan menee. Toki huomaa, että hermot ovat kireämmällä kun on pitkään nukkunut huonosti, mutta muuten jaksan ok. Kyllä se tästä joskus helpottaa! Meillä olisi tarkoitus aloittaa kohta unikoulu. Poika on jo terve, mutta pitää vielä odottaa että mieskin paranee niin jaksaa sitten kaverina hoitaa lapsia..
Mekin otetaan rokotteet kerrallaan sitten 1v. Paitsi sitä pneumokokkirokotetta ei laiteta ollenkaan..

Ei meillekään tule pneumokokkirokotetta, eikä influenssapiikkejä.. Eikä kyllä muitakaan turhia/vähän aikaa käytössä olleita rokotteita :)

Mites muilla pottatreenit sujuu, vai sujuuko mitenkään? Meillä saatu välillä pissat metsästettyä pottaan, jospa se tästä lähtis sujumaan vähitellen :)

Warheart, oottepa aikaisin liikkeellä pottailussa. Me ootetaan ainakin ensin että neiti kävelee itse, ja haluaa itse mennä potalle. Eli katsellaan ens vuoden puolella :P
Me otetaan kaikki rokotukset mitä tarjotaan vuoden iässä, sekä otetaan huomenna myös influenssarokotteet koko perheelle :)

Esikoinen osas kakasta ilmottaa 10kk iässä ja ei enää vaippaan kakannut, oli päiväkuiva 1v 4kk iässä... Että tuntuu kuin vähän myöhässä oltais, kuten kakkosenkin kanssa oltiin :D

Täällä aletaan taas palailemaan linjoilla:) olipa mukava reissu, mitä nyt muksuna meinaa ikävä olemaan... Onneksi tuleevat aamulla kotiin:)
Joku kyseli jaksamisesta, hyvin jaksetaan... Unet on kyl vähässä ja päivät täynnä työtä mut kun ei turhia ajattele niin hyvin menee;) urheilu ja hyvin syöminen auttaa jaksamaan!
Rokotteista, meillä otetaan kaikki mitä tarjotaan! Nyt otettiin toista vuotta influenssakin, ja aikanaan otetaan se papilloomarokote.
Pottailusta, Sanni ei pottaile ja nää oppinut potalle "vasta" lähempänä 3-v... Alkaneet muutenkin vasta sillon näyttää merkkejä siitä että koko potta kiinnostaa:p
Täällä oli synttäri sankareita, onnea:)
Olikohan sitten vielä jotain mitä piti kommata... Ei voi muistaa :p

Metsäläinen & Äityli86, teille myös tsempit rikkonaisiin öihin! Toivottavasti yöt paranisi teillä!

Meilläkään ei pottailla vielä, veikkaan että ensi vuoden puolella aloitetaan harjoittelu jossakin kohtaa. Mutta se(kin) tapahtukoon omalla ajallaan ja tavallaan. :)

Meillä on esikoilla kahdesti ollut pottailun kaa selkeä herkkyyskausi, mutta ei olla päästy kuitenkaan asiaa hyödyntää. Eka oli siin 1v2kk ja meni ohi, ku tyttö oli just syntynyt. Toinen oli tossa kesän kynnyksellä. Jotenkin niin hektistä arki, et ei vaan sit olla päästy eteenpäin. Poika kuitenkin osaa ilmoittaa kakasta, mut usein se on liian myöhään :D mut esim kun ollaan boksereis niin ei pissaa/kakkaa housuun, vaan menee vessaan ja pissaa lattualle. Tavoite ois aktovoitua asian suhteen tossa joululomalla ja kokeilla, josko lähtis sujumaan ja tyttöä vois siin samalla tutustuttaa pottaan.

Mut en ota stressiä, vaik oishan se ihanaa päästä vaipoista eroon :)

Meillä kans selkeää herkkyyskautta pottailun suhteen, tytön vaippa nimittäin monesti kuiva ja pissaa sitten lähes heti kun vaipan ottaa pois. Jos sitä ens kesänä sitten jättäis päivällä vaipat pois ainakin kotioloissa. Eipä sillä, että mikään kiire olisi, mutta pääsisi sitä vähemmällä pyykillä kun olis vaan yks vaipatettava :D Just tilasin 20 vaippaa, menee varmasti lopun vaippaiän ja jää sit seuraavalle :P

Me ollaan tehty unikoulua jo ja vieroitettu imetyksestäkin. En ymmärrä miksi heräilee öisin. Nukkuu kyllä kokonaisuudessa paremmin kun vieroitettiin imetyksestä. Mutta silti herää yöllä useasti. Mut ehkä eniten rasittaa tuo aamun hurjan aikainen herätys..
Nukkuu kahdet päikkärit päivällä, 30min-2,5h.

Ja on mulla omaa aikaa, aika paljonkin. Käyn lenkillä koirien kanssa ja tallille pääsen useamman kerran viikossa yksin. Ehkä se on tää yksinäisyys mikä ahdistaa myös. Ei ole täällä ulkomailla mitään tukiverkostoa, joten hyvin yksinäistä on ajoittain..

Mut kohta pääsen leikkaukseen ja vedän unta palloon sairaalassa 3päivää putkeen:grin

Voimia Ikuinen unelma ja Metsäläinen yöheräilyihin! <3 Meilläkin on kävelyharjoitukset tuoneet välillä levottomuutta öihin, mutta kaiken kaikkiaan on selvitty aika vähällä.

Onnittelut myös synttärisankareille! :) Pitäis alkaa itsekin ihan kunnolla suunnitteleen jo juhlia. Käytiin ostaan tytsylle pieni vauvanukke ekaksi synttärilahjaksi, kun vauvat näyttää olevan ihaninta ikinä. Ihana kun toinen "lukee" lelulehtiä ja pussailee kaikki vauvanuket niistä läpi :'D

Onko täällä kukaan muu kärsinyt imetyksen vähentämiseen liittyvistä masennus/ahdistusoireista? Meillä imetykset vähentyi aika nopeasti yhdellä/kahdella kerralla niin että päiväsaikaan syö enää kolmesti ja yöllä joskus kerran, joskus ei ollenkaan. Eilen oli sellainen päivä, ettei yöllä ollut syönyt ja mulla oli just vielä menkat alkaneet. Kun sitten tuli nopsaan iltapäivällä pimeä, tuntui kuin joku olis humauttanut säkin päähän ja meinasin ihan yhtäkkiä saada paniikkikohtauksen pizzeriassa :O Sen verran hyvin tunnen itseni ja hormonitoimintani, että tiedän tuon johtuneen ihan puhtaasti hormoneista. Esikoisen kohdalla kärsin ihan samoista oireista, mutta nyt ne ovat tulleet paljon myöhemmin kun kuopus on syönyt niin tiheään tissiä. Tänää olo onneksi koheni kun tykitin kirkasvalolamppua. Mutta voi hitto että vihaan tätä imetyksen loppufinaalia... Mitenhän ihmeessä tästä taas selviäisi täysjärkisenä voiton puolelle? o.O (Anteeksi hirveä omanapavalitus!)

Lisäyksenä vielä, että mulla siis hormonisekoilut altistaa näin pimeän aikaan voimakkaammalle kaamosoireilulle, siksi apua löytyy kirkasvalolampusta.

Poodle tsemppiä imetyksen loppumisen ahdistus/masennusoireisiin! Valitettavasti vertaistukea en voi antaa, mulla kun koko imetys ei edes onnistunut :/

Hassu tuo meidän poika, lempilelua tai pehmoeläintä ei ole, mutta unityynystä on muodostunut tärkeä ja lemppari juttu. :) Tyyny suussa/kainalossa kulkee ympäri kämppää, riehuu tyynyn kanssa, halii sekä antaa pusuja tyynylle. Myös tyynyä pitää kuljettaa joka paikkaan mukaan. :)

Edit. Täällä myös kova suunnittelu pojan 1wee synttäreitä varten. :) Kohta nämä pienet on vuoden ikäisiä (ja osa onkin), mihin aika katoaa. :arghh:

Onnea äippä, wopwop, ccix:n pieni ja ehkä oli joku muukin!

Me otettiin jo 1 vee rokotteet + influenssat kun olis haaveena vielä päästä viikoks etelään joulun alla :) nousi heti kuume pariks pöivöks ja on ollut itkuisempi. Yöt ihan tuskaa ja vaavi tissillä koko ajan. MPR:stä ei taida tulla oireita (kopkop), ne kun kuulemma tulee vasta about viikon päästä rokotuksesta ja meni jo :)

Iski kauhee ahdistus hoidonaloituksesta vuoden vaihteessa! Miten mun pieni pärjää vain 13kk ikäisenä päiväkodissa?!? Säilyykö meidän suhde yhtä ihanana? Aiheutanko vaan murhetta mun pienelle? Neljä päivää viikossa ja toiv muuten alle 7 tuntia. Sanojaa pliis jotain rohkaisevaa. Töihin paluun päätin silloin kun tuntui että en jaksa olla kotona ja kun miehenkin piti vähän lyhentää työaikaa alussa. Nyt tämä on alkanut olla enemmän mukavaa ja en enää voi muuttaa, kun sijaista ei enää ole :( Ja miehen työntantaja ei suostunutkaan. Vielä ei ole edes tietoa saadaanko kunnallista hoitopaikkaa yhtään läheltä.

Tytsy kyllä se pikkusen hoito alkaa hyvin:) meidän esikko kävi 1v2-4kk hoidossa ja hyvin hän siellä viihtyi! Oppi paljon uusia asioita, sosialistui ja muutenkin kehittyi todella paljon ton parin kk ajan:) vaikka mä en nyt kiirettä töihin pidekkään niin kun se aika koittaa niin tiedän että lapset pärjää:) tsempit työhön paluuseen!

Tytsy, meillä on mennyt hoito hyvin. Ja vaikka pelkäsin just eniten tota äiti-lapsi suhteen muuttumista, niin ei täällä ainakaan havaittavissa :) tai lähinnä siis vertaan esikoiseen, kun oli taas kotona pidempään. Samalla tapaa on suhde kehittynyt myös tytön kohdalla vaikka hoidosso onkin. Ja sitä vaan näin äitinä arvostaa enemmän yhteistä aikaa. Valveilla olo ajasta oon 100% läsnä ja jätän muut hommat sit uniaikaan. Ja kyllä tässä niitä yhteisiä tunteja vuorokauteen kertyy. Plus viikonloput ja lomat.

Ainoa miinus tässä tän hetkisessä elämässä on tää stressi... koitan sitä oppii käsittelemään niin etten kiukkuais tai ettei lapset muuten aistisi tätä takakireyttä.

Ja tavallaan paremminhan lapset sopeutuu muutokseen kuin vanhemmat... et uskon et lapsen kohdalla hoidon aloitus on helppo nakki verrattuna siihen mitä äiti käy läpi.

Meillä on Tytsy sama homma vuodenvaihteessa. Pojan pitäs alottaa hoito. oon nyt ite ollu jo 1,5kk töissä mutta mies ollut kotona. mun pitäs kans tehä nelipäiväsiä työviikkoja että se vähän helpottaa mutta muut pvt on kyllä sitte pitkiä :( Ei maha minkään kun ei voida työaikojen kans junailla. sillon kun mies on töissä se on myös poissa kotoa yötkin. eli keskimäärin joka toinen vko mies on töissä ja joka toinen viikko kotona. hirvittää kyllä mutta eiköhän se siitä lähe meneen. onhan se menny monilla muillaki perheillä.. Mitään ylimäärästä stressiä esim. opiskeluja en tod ota ens kevääks että voin sitte kaiken töitten ulkopuolisen ajan keskittyä poikaan.

Takaisin