Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Angelique tiedän tunteen, kun tarttee hankkia kalliita juttuja koulun alkuun. Mä ostin viimevuonna päälle 300€ maksavan työkalupakin pojalle. Ja sitä ei saanut ostaa muualta kun koulusta. Lisäksi kirjat päälle yms.
Tänä vuonna on vielä riittänyt pelkät kirjat lapselle numero 3.

Taitaa olla hyvä homma kun meillä on jokaiselle omat opiskelu säästöt... Tuskin noi opintokulut ajansaatossa pienenee:/ eipä tyttöjen (tai meidän) tarvii ottaa lainaa opiskeluihin!

Äh mun piti noihin ulkovaatteisiin kommentoida, hyvä on muisti! Meillä on pienemmillä peuhun haalarit (halpis merkki olisko ollu tokmannilta) ja isommilla on north skyn ulkoilu vaatteet (housut ja takki, muistaakseni XXL liikkeestä) ja molemmat on kyl asiansa ajanut! Noi pienempien vaateet makso jotain 20€/kpl ja sit noi isompien vajaa 40€/kpl joten ei noi nyt kamalan kalliit ollu... Sit suosittelen suuresti että (merkistä riippumatta) kyllästätte vesisulkusuihkeella( tai mikä ikuna sen nimisit onkaan) antaa paremmin pitkä ikäisyyttä vaatteille! Meil on tämmöistä :) ImageUploadedByVau Foorumi1472036129.137692.jpg

En oo ikinä kuullutkaan tommosesta suihkeesta... Lähteekö pesussa pois?

Ja tyttö oli ilmeisesti peloteltu koulussa sillä että ne pitää koulun kautta ostaa kaikki. Ensin oli sanottu että ei oo pakko mut annettu ymmärtää että on pakko tilata ja ostaa just sieltä. Heillä käy koulussa esittelijöitä jotka myy siis ihan ammattipartureiden tuotteita, ammattilaiseen hintaan... Ja muita merkkejä ei saa olla. Yhden kirjan kun minä tilasin muualta niin oli tyttö saanut hirveät tivaamiset ja lähes haukut kun ei ostettu suomalaisesta kirjakaupasta. Johonka ilmeisesti oli näille tilattu kirjoja sinne. Ehkä heillä joku yhteissopimus...

Niin ja onhan mun lapsilla siis rahaa jotka on perineet isältään, mut ne on tilillä jota valvoo maistraatti ja ymmärsin jotenkin että ei saa käyttää opiskeluun vaan ne kuuluu vanhemman velvollisuuksiin... En mä kyllä tiedä mihin niitä sit sais käyttää, joka asiahan oikeasti mun velvollisuuksiin kuuluu...

Kiitos äippä vinkistä, ei oo nimittäin tuollainen suihke tullut aiemmin missään vastaan.. meillä on enimmäkseen reimatec tai lassietec vaatteita.. Isommalle yleensä ostan uutena kun tietää, että käy sitten pienemmällekin. Pojalle ostin jo keväällä (alesta) reimatecin talvikamppeet.
Me ollaan myös käyty leikkipuistossa kun isommilla pitänyt päästä purkaan energiaa, niin poika yleensä on mulla kantorepussa tai rattaissa. En oo sitä vielä päästänyt ulos maahan ryömimään..

Angelique kyl toi pesua kestää, mut ollaan lisätty 5pesun jälkeen! Kyl toi halvemmaksi tulee kun esim uudet vaateet! Voi käyttää myös kenkiin;)

Niin joo, monilla kouluilla tietty tommosia, et pitää jostain tietystä ostaa.. Ebaysta voi ihan tämmönen maallikkokin tilailla ammattilaiskamaa ihan edulliseen hintaan niin tuli vaan mieleen.

Mä ostelen haalarit aina käytettynä, kipurajana pidän 10e, uudenveroisesta voin sitten maksaa enemmänkin :) Laatuhaalarit kestää käytössä useammalla lapsella ja ei kulu juuri miksikään.

Noi suihkeet ei yleensä oo hirveen terveellisiä. Hormonitoimintaan yms. vaikuttavia aineita. Omiin kenkiin käytän, mutta vaatteisiin en oikein haluaisi ja lapsen varsinkaan.

Juu meillä on kanssa opiskelusäästöt/pesämuna omaan kotiin kaikille ja ei varmasti tulevaisuudessa halpene opiskelu. Siltikään ei tee mieli ostaa jostain pakolla, kun muualta voisi saada halvemmalla.

Kantsii muuten tehdä talletukset lapsen omalle tilille pikkuhiljaa, ettei verottaja yllätä lahjaverolla sitten myöhemmin.

Joo meil on lapsilla kyllä pesämuna mut saavat sitte tosiaan kun ovat täysi - ikäisiä, en oo saanu tolkkua siitäkään miten se menee ku tosi huonosti vastaavat sieltä maistraatista. Yks kerta yritin itkulla sinne vääntää viestiä kun lapselta hajos sänky. Kukaan ei vastannu vaikka kysyin että voinko sieltä lainata sen lapsen tililtä ja maksaa takaisin kun saan rahaa. En sitten uskaltanut, tiiä olisivatko lähettänyt poliisit ovelle vai mitä olis käyny... Sillon oli tiukka kuukausi ku toinen raukka olis epämukavalla sohvalla joutunut nukkuu ja mä vaan raakasti sitte jätin vähemmän rahaa ruokaan ja ostettiin sänky, käytettynä. Nyt on sama ongelma, kaks sänkyä olis vaihtokunnossa kokonaan... Huoh!

Jo on Angelique outo tsydeemi...

Meillä siis lapsien nimillä tilit(rahastot), eikä meinattu niille mitään hiiskua vasta kun alkaa olla ajan kohtasta... Joka kuukaus sinne pistetään 20€/muksu, sukulaisille ollaan kans vinkattu et ennemmin sinne laittaavat lahjat... Jouluisin varsinkin niitä lahjoja (leluja) tulee niin kamalasti ja sit ne lojuu vaan nurkissa:)

Meil on nii isot muksut että menee toi raha ihan heidän kuukausirahana jo :D Mut tosiaan nuo tilillä olevat rahat on jäämistö heidän isältään ja mulla on kyllä kaikki oikeudet niihin tileihin alunperin ollu mut sitte ne muuttui niin että maistraatille tehdään joka vuosi tilitys että varmasti on rahat tallessa... Sinne aina pitää koko vuoden tiliote laittaa niin että summa ja päivämäärät näkyy. Joku sanoi että pystyy lapselle sieltä ostamaan tavaraa mut minä en kyllä uskalla koskea ku en ole saanut mitään vastausta että mikä olis sitten tarpeeksi hyvä syy...

No ainakin on muksuilla pesämuna Angelique:)
Me kun ei olla niin hurjan tulon omaavia niin sitä on vaan pakko säästää, sekä pennuille että perheelle kun se rankka viikko/kk sieltä vielä tulee, pärjää sit pahan yli... Köyhän kun ei kannata lainalla ostaa, kun sit joutuu maksamaan isomman summan takas kun on ottanut:/ meillä kun on noita hyötykasveja omiks tarpeiksi niin niitä säilömällä saa penniä venytettyä talvisinkin, vielä kun mä saan ne mun kanaset munimaan niin tulee säästö siinäkin... Jos saisin kaiken mitä haluaisin niin meillä olis omat lihat ja lypsävät navetassa, mut ei taida tila riittää, kun ei oo sitä navettaakaan:D ainahan sitä saa haaveita olla... Mä yritin miehelle aikanaan puhua jos oltais ostettu mun mummon ja ukin tila niiltä mut se kun on Iisalmen kupeessa, miehen työ Sipoossa (väliä semmoinen 500km)jostain syystä ei innostunut:D
Tulipa pitkä höpinä:p

Mush, riippuu kai kuinka usein vaippaa vaihtaa :) kerro päivittäinen vaippa menekki seitsemällä :)

Meillä riittää tommonen iso laatikko kahdelle muksulle niin1-1,5 viikoks. Olisiko yhdelle sit 2-3viikko?

Takaisin