Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä en innostu niistä palkki-istuimista missä on se ahdistavan näköinen paksu palkki on siinä edessä. Näyttää epämukavalle kaikin puolin minusta.

Palkki-istuin suojaa selkää ja niskaa paremmin kolaritilanteessa, tuli isku mistä suunnasta vaan. Selkä menosuuntaan istuimessa tulee melkoinen rasitus vauvan niskalle jos joku perään vetää. Meillä kyl muksut hyvin viihtyivät aikanaan palkki-istuimissaan :)

Niin, kyllä mä ymmärrän toki et suojaa varmaan paremmin, mut silti se minusta näyttää tosi ahdistavalle, enkä itse haluis ainakaan moisessa istua kun ei kunnolla nää sieltä penkin suojista minnekkään kun se palkkikin tönöttää tiellä. Meille ei ainakaan sellaista istuinta tule. Kuka mistäkin tykkää, nää on taas just näitä. Eikä siitä sit sen enempää.

Me innostuttiin miehen kanssa molemmat tosta Maxi Cosin Two way pearlista, josta Hansu mainitsi. Pitäis nähdä se livenä jossain niin näkis kuinka tilava se oikeesti on, kun netissä näytti vaan niin pieneltä mennäkseen 4-5 vuotiaillekin. Tykkäsin siinä myös sen ulkonäöstä. Sekin on mulle yks kriteeri noissa istuimissa turvallisuuden jälkeen et se myös näyttäis hyvälle, eikä ihan typerälle :D Kuitenki joutuu sitä sit kattelee monta vuotta tästä eteenpäin..

Mä oon kyllä samalla kannalla sen palkin kanssa. Mulla ja lapsista osalla on ahtaanpaikan kammo. Olis ihan painajaista istua semmonen järjetön tolppa kiinni sunssa... En muista ees millanen säätö niissä oli kun lapset on eri mallisia....:D

Mä mietin siinä palkissa myös sitä että kun ainakin meidän poitsu tykkää automatkoilla kovasti leikkiä leluillaan niin eihän sellaisessa palkki-istuimessa voi mitään tehdä kun kädetkin siellä jossain sen tolpan takana :D Ihan täysin sidottuna istua kököttää siinä sitte...voin kuvitella kuinka meidän poika ainakin alkais sellasessa narisee hyvin äkkiä tylsyyttä kun ei voikkaan leikkiä, ja varmaan myös sitä ahtauttakin.. Joissain kuvissa mitä tuossa googlailin niin oli joo kädet vapaina siinä järjettömän ison palkin päällä, mut on siinä silti se pirun palkki tiellä et just vaikka leluilla leikkiminen ei taida ihan onnistua..No, nää on näitä..

Onhan siinä palkki-istuimessa kädet vapaana ja helppo leikkiä leluilla, enemmän on liikkumavaraa yläkropalla jos vertaa oikein kiristetyin vöin olevaan turvaistuimeen. Mut nää on tosiaan ihan makuasioita, meillä toiminut kahdella lapsella mainiosti, helppo siirtää autosta toiseen, mahtava kolariturvallisuus jne.. Harmittaa pirusti ku mies tommonen jenkkifriikki, niin ei tosiaan ole nyt mahdollisuutta ostella :D

Toimiikohan toi? Tosta kimallus näkee vähän ehkä sitä kokoa ja asunnus mahdollisuutta Two way pearlissa :happy: voin yrittää ottaa myöhemmin tänää kuvan neidin kanssa. Ei olla tosiaan autoon vielä keritty asentaan :hilarious:

Täällähän on paljon keskustelua turvaistuimista, onhan se aika monelle meistä ajankohtainen puheenaihe. :) pitää vähän myöhemmin perehtyä turvaistuimiin paremmin. Me ollaan miehen kanssa juteltu ettei hinnalla niin väliä, pienen lapsen turvallisuudesta kun on kyse. :)

Näpyttelen tätä viestiä samalla kun ollaan ajelemassa kotiin päin, viikko tuli mökkeiltyä ja kivaa oli. :)

Mies painanut viimeiset pari kuukautta niin pitkää päivää töissä ettei arkisin kerkeä tulla kotiin kuin nukkumaan yöunet ja takaisin töihin, nyt oli iloinen kun kerkesi pojan kanssa olla ja joka kauppareissun yhteydessä osti pojalle uuden lelun, halusi hemmotella toista. :p

Sain minäkin hemmottelua osakseni, eilen mies patisti mut mökin lähellä olevan hotellin kylpylään rentoutumaan, oli yllätykseksi varannut mulle hieronnan ja kosmetologille ajan joka laittoi tämän mamman kulmat kuntoon. Kyllä tuo mies osaa yllättää. :happy:

Hyvää viikonloppua kaikille mammoille! :)

Oon vähän ymmärtänyt että noissa palkki-istuimissa olis se ongelma että mikäli auto pyörähtää katon kautta ympäri ei lapsi pysykään istuimessa kun ei varsinaisesti ole kiinni mitenkään? Sivu/etu/takatörmäyksessä lienevät ihan ok..

Meillä vauvalla oli työnimi Osmo mutta se jäi heti synnärillä pois. Nyt on pääasiassa ihan omalla nimellään tai siitä tehdyllä väännöksellä. Välillä puhun vieläkin vauvasta.

Lapsihan on sillä palkilla kiinni ja turvavyö kiristää törmäyksessä sitä palkkia entisestään. Ei mitenkään kyllä pääse oikein asennetusta istuimesta lapsi luiskahtamaan palkin välistä. Tokihan kilpailevien valmistajien tahoilta on tullut useampiakin videoita, joissa palkki-istuimet leimataan tappaviksi. Palkin toiminta perustuu siihen, että lapsen niskaan ei kohdistu törmäyksessä niin kova paine kuin vyöistuimessa, vaan lapsen yläruumis menee palkkia vasten. Palkki-istuin suojaa tehokkaasti tuli törmäys mistä päin tahansa, kun selkä menosuuntaan istuimet ovat turvallisimpia nokkakolareissa ja sivutörmäyksissä. Näistä on paljon tutkimustietoa puolesta ja vastaan, hankala sitä on yrittää seuloa niitä luotettavia tutkimuksia. Joissain tutkimuksissa törmäystuloksissa paras istuin saattaa olla huonolla sijalla, koska asennus vaikeaa tai kankaat ei irtoa :D Että tarkkana saa olla kun testejä lukee...

Meillä on klippan triofix, tilattiin se, vaikuttaa tosi hyvältä ja menee kans tosi pitkään!

En saa jostain syystä ladattua kuvaa :sad001 mutta siinä videolla näkyy kyllä jonkin verran kokoa ja kannattaa lastentarvikeliikkeessä käydä testaamassa :)

Mä suosittelen kans käymään lastentarvikeliikkeessä kokeilemassa istuinta autoon, jos vain mahdollista. Myyjät osaa neuvoa varmasti oikean kiinnityksen ja näkee, että mikä istuin sopii autoon ja mikä on sopivin lapselle :)

Mukavaa viikonloppua kaikille! :)

Meidän nurkilla ei oo kun yks ainoo lastentarvikeliike, ja sinnekin tuon maxi cosin saa vaan tilauksesta, ei löydy heiltä hyllystä ainakaan netin mukaan. Pitää sit lähtee vissiin pääkaupunkiseudulle tai jonnekkin pidemmälle jos haluaa livenä testata :/

Kimallus kannattaa kysyä tai käydä kattoon, kun voi olla yksi testikappale kuitenkin. Ostettavat vaan tilataan sit erikseen aina. :)

Takaisin