Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä on osattu pitkään kääntyä mahalta selälleen, mutta selältä mahalleen on edelleen satunnaista. Parisen viikkoa sitten harjoitteli ahkerasti sitä, mutta nyt jäänyt vaan sillon tällöin tapahtuvaksi. Mut tosiaan oli alkuun vaan toisen puolen kautta, mut nyt sujuu molemmat tai ainakin selältä mahalleen. Onko muilla ollut näin, että harjoitellaan jotain juttua ahkerasti ja sit jätetään se hetkeksi kunnes palataan siihen samaan taas? Vai onkohan kolauttanut vähän harjoitellessaan ja sen takia pelkää kääntyä mahalta takaisin selälleen..

Hiukan kaikissa taidoissa taitaa olla sama... Että se hiipuu ja sitten kun palaa niin opetellaan kunnolla.
Joo housuvaipat puetaan ku housut ja riisutaan repimällä sivut auki. Ihan näppärästi käy yhdellä kädellä... Meillä koko ajan melkein käytössä, öisin normaali vaippa. Mä tykkään kans ettei se purista niin paljon kuin tavallinen. Istumaan harjoittelu varsinkin on sellanen jossa tollanen tuhdimpi kaveri on makkarat rullalla...

Meidän poika toistellut nyt jatkuvasti sanoja äiti ja isi... ja tissi.... voiko näin pieni muka vielä oikeasti sanoa mitään?!?!? Mutta kun ihan oikeissa tilanteissa niitä toistelee! En usko siltikään. Kai se huomenna toistelee taas jotain muuta mantraa, eikä mitään äitiä enää sano...

Täällä kans maissinaksut sai naaman hirveeseen irvistykseen :D ihan kaikki muu uppoo, mutta ne ei. Mä oon sit itse niitä napsinu, hyviä naposteltaviahan ne :)

Täällä ryömitään ja hyöritään niin ettei perässä pysy :) Pian ihan varmaan kontataan ja kiivetään... Kovasti niitäkin kokeilee. Ihanaa kun vauva kasvaa. Pikkuvauvat on vähän tylsiä kuitenkin, vaikka ihania ovatkin... Onhan tässä meidänkin ryhmässä lapsilla monen viikon ikäeroja ja muutenkin tässä iässä erot on isoja. Eli no worries, jos ei vielä ahkerasti kääntyile joka suuntaan :)

Nuppu, suosittelen kyllä myös osteopaattia toispuoleisuuteen. Oon ehkä ennenkin suositellut sulle tai jollekin muulle, ei pysty muistaa.

Airam, musta tuntuu kanssa että meidän tyyppi on sanonut monta kertaa oikeassa tilanteessa meidän koiran nimen ja äiti. Ei ihan selkeästi, mutta tunnistettavasti. Tiedä sitten onko äidin mielikuvitusta ja sattumaa :)

Niin ja eka hammaskin on tullut. Hurja kasvupyrähdys meneillään kaikin puolin.

Ruuasta. En tiedä onko sitten sen ansiota vai ei, mutta musta tuntuu, että poika syö mielellään karkeitakin ruokia sen ansiosta, kun aloitettiin maistelut vasta ab 6kk ja suoraan suht karheilla ja sormiruualla soseiden lisäksi. Ei päässyt tottumaan sileään ruokaan ja suun valmiudetkin on heti paremmat ruuan syömiseen.

Tyttö on oppinut pinsettiotteen... Huoh. Ja pikkukiviä tulee ulkoa, ja niin se vaan popsii niitä. Tosin oon varmaankin 100% saanut kivet pois suusta ku niin ylpeesti aina esittelee, et suussa on jotain.

Tyttö laittaa aivan kaiken muutenkin suuhun ja syö aivan kaikkea. Kaikki ruoat menee ja uskaltaa antaa jo suht rohkeasti sormiruokailla. 8kk soseet nyt käytössä. Ikää nyt 7,5kk :)

Joo, en mä oo ainakaan huolissani tosta mahalta selälleen kääntymisestä, ku on sitä tehnyt jo aiemmin. Kuitenkin osaa ryömiä akselinsa ympäri ja peruutella jo sekä eteenpäin on yritystä. Konttausasentoakin on testailtu. Osteopatiasta tuntui olevan heti vähän apua, että voin suositella. Monelle vauvalle jää kireyksiä synnytyksestä, jotka voi hidastaa liikkeelle lähtöä tai aiheuttaa muuta vaivaa.

Täälläkin useasti kuulostanut, että neiti sanoisi äiti :wideyed: niinku äskönkin.. ollaan siis mummolassa ja mun oli tarkoitus nukkua pidempään ja isovanhempien hoitaa tyttöä sen aikaa. Neiti ei suostunut syömään mummolta ja huusi muutaman kerran, että äiti ja oli sitten tyytyväinen ja söi, kun pääsi mun luo. En tiedä oliko vaan sattumaa vai voiko tässä vaiheessa jo sanoa sanoja. :rolleyes:

Mahalta selälleen poika kääntyi noin 3kk 1 viikon iässä, siitä muutama viikko eteenpäin niin osasi kääntyä myös selältä mahalleen, eli ennen 4kk ikää oppi. :)

Me käytetään vaihtelevasti teippi - ja housuvaippoja, mutta ehkä hitusen enemmän tykkään housuvaipoista, koska tuntuu että ne eivät niin paljoa purista/hierrä masun kohdalta.

Täällä myös niin kova vauhti päällä, että huh huh... Koko ajan saa tarkkana olla ja silmät pitäisi olla selässäkin. Välillä tuntuu, että poika tahallaan testailee äidin ja isin hermoja ja pinnaa. Eräs päivä oli ryöminyt kännykän laturin kimppuun, kuultuaan nimensä kääntyi meihin päin ensin säikähtäneen näköisenä, sitten ilkikurisesti hymyili, oikein näytti odottavan milloin hänen nimensä lausutaan uudestaan ja kielletään. :grin On kyllä hyvin oppinut nimensä, joka kerta kun nimen sanoo niin pää kääntyy. :)

Vielä viimeinen kokonainen päivä mökillä, huomenna sitten kotiin lähtö. :)

Lisään vielä, että poitsu tykkää suuresti kun menee konttausasentoon, ja kun hänelle taputtaa niin ylpeänä hymyilee, "kato äiti mitä mä osaan". :p

Tosta nimen tunnistamisesta...meillä poika varmaan oppii ihan väärän nimen itsestään kun me ei kotona kutsuta poikaa ollenkaan sen omalla virallisella nimellä vaan sellasella lempinimellä jonka se sai synnärillä :grin Appivanhemmatkin kutsuu sillä samalla lempinimellä mut kaikki muut puhuu virallisella nimellä (kun eivät tiedä tuota lempinimee). Joskus kun puhuu pojasta jonkun, vaikkapa mun äidin kanssa, niin tuntuu tosi oudolta puhua pojasta sen oikeella nimellä kun muuten en sitä juuri käytä :hilarious:

Onko muilla tällasta samaa tilannetta vai kutsutteko lapsianne ihan niiden ristimänimillä?

No meillähän tilanne oli se että pojan lempinimestä sitte tulikin ihan oikeesti poijan nimi että sillä mennään! :D

Meillä esikoinen sai lempinimen Karpo (Karpolla on asiaa..) 2-viikkoisena, kerta höpötti niin paljon (siis jo aivan vastasyntyneenä) ja nopeesti lähipiiri omaksui myös tän nimen (jopa lopulta neuvola). No ihan hiljattain ristimänimi on alkanut olemaan se virallinen ja lempinimi on jäänyt vähemmälle käytölle, mutta poika tunnistaa sekä lempinimen että oikean nimensä - ei kai siinä mitään ongelmaa siis :)

Tyttö on tunnistanut nimensä jo tovin ja myöskin hokenut nimeään :D

dfdc7d050bce558604030743150c8d6f
onkohan tämä mistään kotosin..?

Musta näyttää aika tasaselta toi penkki, siis ettei oo kunnon sivutörmäyssuojia. Noi näyttää musta paremmilta noi mitkä on tossa ton alapuolella toi harmaamusta ja musta penkki. Ne on enemmän kuppimaisia ja paremmat sivutörmäyssuojat. Tää on toki vaan mun mielipide. Mut mielipiteitähän tässä kai kysyttiinkin..? :)

Meidän pitäis kans vissiin pikkuhiljaa alkaa katsoa, miettiä ja vertailla turvaistuinhommia. Haluisin sellasen joka ois mahdollisimman pitkäikänen, eli menis tonne jonnekkin 4-5 vuotiaaks saakka, et muuntautuis lapsen iän mukaan. Ei viitsis olla ostamassa joka vuosi uutta istuinta kun noi maksaa aika mukavasti.

Meillä tosiaan vaihtui se istuin nyt Maxi cosin two way pearliin. Pitäisi mennä noin 4-5 vuoteen asti. Olihan se kallis, mutta turvaistuimeen haluttiin satsata :happy: Se on ainakin saanut tosi hyvät arvostelut autoliiton testeissä. Kannattaa niitäkin tutkia, kun on turvaistuinta hankkimassa.

Meillä tosiaan vaihtui se istuin nyt Maxi cosin two way pearliin.

Yllättävän pienen näköinen..mennäkseen 4-5 ikävuoteen saakka..? :eek: Toi vois olla kyllä yks hyvä vaihtoehto, mut mua hämää toi kun näyttää niin pieneltä toi istuin..vähän kaukaloa isommalta, ja siihen pitäis mahduttaa 4-5 vuotias...hmm..

Sitä päänojaa saa nostettua siitä ja on suht. levee malli verrattuna esim. cybex sironaan tai be safeen. Ei haluttu mitään kovin pysty mallia vaan että saisi kallistettua unille, koska tarkoitus olisi käyttöön ihan kohta pidemmillekin matkoille. Isofix ja se, että saa istuimen molempiin suuntiin oli meillä toiveissa niin tuo oli sellasista mun mielestä tilavimman ja kätevimmän oloinen. Ainakin myyjä sanoi, että hänen 4 vuotias vielä matkustaa siinä. Kannattaa käydä kaupassakin testaileen noita. Tuossa ja besafessa neiti viihyi, mutta Sirona ja palkki-istuimet aiheutti huudon. Sen näkee sit myöhemmin kuinka pitkään todellisuudessa menee.

Muoks. Tuo two way pearl on siis 105cm asti ja 4-vuotias lapsi on noin 97-113cm ja 5-vuotias 103-120cm. Valittiin semmonen mikä on hyvä nyt heti, kun istuminen ei vielä mitenkään vahvaa :) Jos ois tarttenut vasta myöhemmin, niin valinta ois voinut olla toisenlainen.

Muokattu viimeksi:
Meillä istuu two way elitessä 7-vuotias, että on todella reilun kokoinen ja sivutörmäyssuojaa sanoisin heikoksi, mutta kyllä se auton vyöt voittaa kolaritilanteessa. Toisena istuimena miellä on joku graco, siinä istuu 5-vuotias ja vielä on painorajaan viitisen kiloa matkaa. Brio Zento saattaa olla mikä ostetaan, mutta se selviää kun mennään ihan Lastentarvikkeeseen mallailemaan sopiva istuin. Itse oon kyllä joutunut vaihtamaan istuimia useampaan kertaan, koska kaikkiin autoihin ei järkevästi ole mahtunut istuimet ja esikoinen kun oli niin pieni, että 2-vuotiaana olisi vielä mahtunut turvakaukaloon, niin pitihän sitä tarpeeksi pieni turvaistuin olla. Palkki-istuimet kun alkoivat yleistyä, hankittiin sellaiset ja ehdottomasti siis myös nyt hankkisin, mutta ei meidän autoon saa mitenkään kiinni sellaisia :/ Jospa sitä tulis ajeltua korttiin lisää aakkosia, niin lähtis varmuudella auto vaihtoon :D

Meillä vauvaa kutsutaan joko omalla nimellään, tai sitten jollain väännöksellä siitä. En kyllä yhtään ole tartkkaillut tunnistaako omaa nimeään, isommat ainakin varmuudella tunnistavat omat nimensä ja esim jos karjaisee apinat :D

Meillä esikoinen osasi puhua melko hyvin jo varhaisessa vaiheessa, ekoja sanoja tulis just puolen vuoden iässä. 10kk iässä tuli jo paljon yksittäisiä sanoja, vuoden iässä yhdisteli jo kolmen sanan lauseita. Siinä 10kk iässä oppi ilmoittamaan myös kakkahädästä, mikä helpotti arkea huomattavasti, 1v4kk päiväkuiva :) Toka sit olikin aivan toista maata, tuollaisen nopeasti oppivan/kehittyvän esikoisen jälkeen tuntui melkein olevan kehityksessä viivettä, mutta normaaliin tahtiin oppinut.

Takaisin