Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mekään ei kovalla vauhdilla uusia ruoka aineita oteta kokeiluun. Nyt on pitkään menny riisi, maissi, bataatti, porkkana, persikka. Muussia maisteltiin mut siitä tuli todella kovasti vääntöä.

Tässä vaiheessa kun ei pidä kiirettä, voi välttyä myöhemmiltä isoilta ongelmilta :) Maito kun tosiaan on se pääasiallinen ravinto, niin ei ole hätää jos ei vielä kovin laaja ole ravitsemus muuten. Kovasti allergisilla lapsilla saattaa vielä vuoden iässäkin mennä vain muutamaa eri ruokaa...

Me tykätään matkustella. Musta on ihanaa päästä pois kodista ja istua valmiiseen pöytään. Ja hotellissa ei tule mietittyä et toi ja toi asia pitäs tehdä, vaan oikeasti rentoutuu. Mä oikein odotan kesälomaa Suomessa ja kyläilyä yms. Ei tartte näitä kotiseiniä katella hetkeen :)

Heippa taas,

Josko pitkästä aikaa taas varastaisi hetken kuulumisten päivitykseen kun esikko purkaa energiaa leikkipuistossa ja mini nukkuu neuvolan väsyttämänä ja itse saa nauttia auringosta :)

Tänään kasassa 6kk (mihin se aika oikein menee), 67 cm, 6,6 kg, vaatteissa 68 aika passeli ja osa 74, vaipoissa pampersin 3. Liikutaan kovasti kierimällä ja kova hinku on istumaan (nyt siihen lupakin saatiin). Kiinteitä menee kolme kertaa päivässä ehkä puoli desiä kerrallaan, korviketta n. 7dl ja välillä herkutellaan maissinaksuilla. Mitähän muuta täällä oli pohdittu?:D

Ai niin, rattaat... Meillä on kanssa Brion Smilet ja nyt ollaan ehkä kuukausi käytetty ratasosaa, tosin ihan ala-asennossa. Ei ainakaan alkujaan oikein pysynyt keskiasennossa nätisti, vois kyllä varmaan jo kokeilla uudestaan. Meillä on myös esikoisen ajalta phil&tedsit, jotka toimii sisarusrattaina vielä jos lähdetään pidemmälle retkelle kävellen. Niissä on se hyvä, että selkänojan säätö on portaaton, saa just sopivasti vähän koholle.

Aurinkoista päivää mammoille :)

Ei täällä tunnu helposti pääsevän yhtään mihinkään siis neuvolan kautta. Tosta maitoaltistuksestakin neuvolalääkäri oli, että jos välttämättä vaadit sinne. Noh, täytyy soitella neuvolaan ja kysellä neuvoja sieltäkin. Turhauttavaa vaan, kun mikään ei tunnu sopivan ja neiti niin aina odottaa sitä, että saa sosetta syödä.

Hansu kannattaa vaatia että pääset ravitsemusterapeutille, eihän tommonen ole mukavaa että kaikki aiheuttaa ongelmia:( voimia ❤️

Ei mekään muuten hirveämmin reissailla mutta kerran vuoteen pitää mennä käymään mummolassa, ne kun alkaa olla niin vanhoja jo... Ei ole mun mielestä paljon vaadittu! Meiltä kun kuitenkin savoon se 5h ajomatka niin ei näiden pienten kanssa viitsi hirveän usein reissata tota matkaa:( miehen kesälomalla sit tehdään asioita mitkä max 1h ajomatkan päässä. Viime kesä oli ihana kun käytiin Tampereella, oltiin viikonloppu hotellissa. Käytiin delfinariossa, koiramäellä, ja muutamassa laitteessa särkänniemellä. Sit vielä Korkeasaaressa, Angry birds puostossa/ rannalla Espoon oittaalla, ja tietysti kaikki muu puisto toiminta, kotkassa sapokassa ja Katariinan niemessä:) innolla odottaen sen kesälomaa niin pääsee itsekin uusiin maisemiin kun munkin arjen kohokohta on kauppa reissut:/

Hansu oot vaan kovana ja vaadit. Sulla on oikeus päästä sinne jos haluut. :)
Mulle taas sanottiin, että pitäis alkaa nyt mahollisimman paljon alkaa ottaa uusia. Jos jättää myöhemmälle niin altistuu allergialle todennäkösemmin. Allergialääkäri siis näin sano. Me mennään kuitenki meille sopivalla vauhdilla eikä kyl kiirehditä.

Sehän riippuu oireista, refluksin ja voimakkaiden suolisto-oireiden kanssa on vaan se huono puoli, että yks sopimaton ruoka saattaa estää kaiken muun imeytymisen. Tietysti aluksi kannattaa useampi päivä, jopa viikko testata uutta ruokaa, mutta äkkiä sen huomaa, että onko ehdoton ei. Itse suosittelisin kans allergioihin erikoistunutta ravitsemusterapeuttia, sekä kunnollista allergialääkäriä.

Kasviksia, marjoja ja hedelmiä on kuitenkin niin laaja kirjo, että varmasti löytyy jokaiselle jtn syötävää :) Pahimmat allergisoijat jättää vaikka kuukauden-parin päähän maistatettavaksi ja sitä ennen yrittää mahdollisimman laajasti tarjota muuta. Refluksilapsille on ihan oma sivusto, olisko ollut refluksilapset.fi tms...

Metsäläinen, tiedän tuon tunteen kun seinät meinaa kaatua päälle ja asunnon seinät alkaa käymään liiankin tutuiksi... Mä olen aika menevää sorttia ja musta on ihanaa päästä kotoa pois, edes vähäksi aikaa, joten kyllä täälläkin välillä tuntuu, että kauppareissut on luksusta kun yksin pääsee käymään. Mies pääsee työssään ympäri Suomea näkemään ja menemään, joten kyllä välillä ärsyttää kun itse saa tuijotella vain asunnon seiniä. Toivottavasti teidän reissu toteutuu! :)

Angelique (ja kaikki muutkin), kyllä täällä saa valittaa ja purkaa ärsytystään, sitä varten tämä foorumi on. :) minua ei ainakaan haittaa yhtään vaikka kaikki valittaisi vuoronperään, ja hyvää kannustusta täältä aina saa ja isot tsempit. :)

Mä odotan myös innolla miehen kesäloman alkamista, lähdetään juhannukseksi mökille Vuokattiin ja ollaan siellä viikko. Oltiin myös viime juhannus siellä, poika oli silloin masussa ja nyt pääsee itse näkemään ja ihmettelemään mökkiä. :) vähän kyllä hirvittää 5h ajomatka, toivottavasti menee hyvin... :nailbiting:

Mä kanssa tykkään matkustella. Ulkomailla ollaan enemmän oltu, mutta nyt aateltiin kotimaassa tämä kesä pysytellä.
Meijän neiti ei erikoisemmin lämpene kiinteälle ruualle. Katselee vaan äidin tissejä sen näkösenä, että otappa ne jo esiin, en mä näistä tykkää :eek:

Joo, täytyy siellä neuvolassa puhua ja sit harkita yksityisellä käyntiä taas. Ei tota kipuhuutoa oo kiva kuunnella ja siihen voi nyt itse auttaa jättämällä ne sopimattomat ruuat pois. Niin meidänkin lääkäri sanoi, että pienistä oireista ei tarvitse jättää pois, mutta jos on elämää haittaavia tai tosi kivuliaita niin sitten ja refluksi voi aiheuttaa tosiaan tuhoja. Tänään ei vaunuissa taas pystynyt olemaan ja unet muutenkin ollut tosi huonoja eikä lattialla viihtynyt ollenkaan.

Joo, täytyy siellä neuvolassa puhua ja sit harkita yksityisellä käyntiä taas. Ei tota kipuhuutoa oo kiva kuunnella ja siihen voi nyt itse auttaa jättämällä ne sopimattomat ruuat pois. Niin meidänkin lääkäri sanoi, että pienistä oireista ei tarvitse jättää pois, mutta jos on elämää haittaavia tai tosi kivuliaita niin sitten ja refluksi voi aiheuttaa tosiaan tuhoja. Tänään ei vaunuissa taas pystynyt olemaan ja unet muutenkin ollut tosi huonoja eikä lattialla viihtynyt ollenkaan.

Ja meidän neuvolantäti on sitä mieltä, että kun alotetaan syöminen 6kk, niin sitten on kova kiire alkaa syöttämään kaikkea tai syödä itse. Hän sano että 2pv yhtä ja sitten jo uutta kehiin. No me kyllä mennään ihan omalla tahdilla ja määrät saa olla pieniä, jos neiti ei enempää huoli.

Hansu, toivottavasti teillä alkaisi pikkuisella olot helpottamaan ja pääsisitte ravitsemusterapeutille! Tsemppiä! ❤️

Pitäisi kohta laittaa kotihoidontuki hakemus. Vähän ristiriitaiset fiilikset sen suhteen, toisaalta olen iloinen siitä, että Suomessa maksetaan jotta lapsen kanssa pystyisi kotona olemaan pitkään, mutta toisaalta se summa ei ole päätä huimaava. Ymmärrän kyllä, miksi joissakin perheissä äidin tai isän on pakko lähteä töihin kun sillä rahamäärällä ei pysty elämään. Sosiaalisessa mediassa puhutaan, että lapsen kannalta olisi hyvä jos pystyisi vanhemman kanssa olemaan kotona pitkään eikä pienenä joutuisi hoitoon laittamaan, mutta samaan aikaan lapsiperheiltä tukia kiristetään ja sitten ihmetellään miksi pienet lapset laitetaan hoitoon, välillä suorastaan v****taa tämä ristiriitaisuus. Kiitollinen olen siitä, että itsellä mahdollisuus olla pojan kanssa kotona pitkään.

Ei se oo pelkästään some missä puhutaan että ei alle 3-v lapsen paikka oo hoidossa vaan mun mielestä siitä on jokin tutkimuskin... Me ollaan miehen kaa sovittu et oon sen 3-v kotona ja sit mennään niillä tuloilla mitä on, ja varojen mukaan... Tiukkaatiukkaa:/

Kaiketi idea on vain tukea kotona hoitamista, ei täysin sitä kustantaa. Oletuksena on, että vanhemmat säästävät rahaa ja sitten käyttävät säästöjään hoitaessaan lapsia kotona. Iso säästöhän se on hoitoa tarjoavalle kunnalle, että muksut hoidetaan kotona, siksihän joissain kunnissa maksetaan kuntalisää, jotta edistetään lasten kotihoitoa. On tämä kyllä järjetöntä omalla kohdalla, että miehellä niin hyvät tulot, että ei saada täyttä hoitolisää, mutta ollaan sitten niin köyhiä, että ollaan oikeutettuja asumistukeen :D

Voimia Hansu! Onneksi tuo tilanne ei ole pysyvä, vaikka voimia tässä vaiheessa viekin. Ajan kanssa se helpottaa! :)

Voimia Hansulle, on kyl varmasti raskasta tommonen...
Pitääkö Wildistä onnitella vai...? :D
Meillä tosiaan hoitolisä 30 € Asumistukea tuskin saatais, voiko niitä ees samaan aikaan saada? No sama tuo...

Takaisin