Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
No niin mäkin uskoin mitä mulle apteekissa sanottiin :grin Ei tulis mieleen et ne sieläkään sanois väärin.. Tiiä nyt sit miten se oikeesti menee.

No samapa tuo.. Jos se jää Kela-korvauksen jälkeen edelleen kalliimmaks kun mitä Prismassa on, niin eipä siitä hyötyy oo et hakee apteekista.. kerryttäähän se toki sitä lääkekustannuskattoa mut...

Kyllähän se varmaan sen kela korvauksen jälkeen on edullisempi apteekista mutta sieltä ei sitä korvausta saa pelkällä reseptillä. Tai niin mä ainakin käsitin että jos altistuksessa todetaan allergia siitä tulee joku lappunen jota vastaan saa sen korvauksen sillä aikaa kun odottelee sitä kela korttia johon tulee joku maininta allergiasta. On siis kelalla joku erityiskorvattava juttu. Voi toki olla että oon käsittäny jotain väärinkin :D

Lääkäri tosiaan siellä altistuksessa sanoi, ettei saa takautuvasti. Ymmärsin nyt meidän viime puhelusta lääkärin kanssa, ettei saa tässä välissäkään ennen kelakorttia, jota kyllä ihmettelin. Voin mäkin olla tässä väärässä. Kelakorvaus taisi olla jotain 65% luokkaa.

Nii joo ja ollaan alettu soseita syömään. Kylläkin lääkärin kehoituksesta varovasti aloteltu kun on tuo allergiaepäily niin saattaa suolisto vielä olla kehittymätön. Mutta ei oo ollu mitään ongelmia. Maissilla aloitettiin, sitten kokeiltiin bataatti ja päärynä. Suurinpiirtein viikko aina yhtä testailtu ja tähän asti ei oo mitään oireita tullut. Neuvolassa ei oo asian tiimoilta paljoa juteltu, mutta oli 3,5 kk iässä kontrollikäynti vs polilla niin siellä pääs lääkärin kanssa ja juttelemaan ja sai jopa vastauksia.

Jäi nyt asia ihan vaivaamaan niin rupesin netistä ettimään tietoa. Parheiten löyty allergialapset.fi sivulta, mutta en sitten tiedä onko tiedot ajantasalla.

• Odotellessa päätöstä voit ostaa reseptillä apteekista erityiskorvikkeita (paitsi Neocate). Säilytä kuitit sillä kun päätös korvattavuudesta saapuu, voit hakea korvaukset reseptillä ostamistasi korvikkeista jälkikäteen Kelalta. Kela huomioi vain B-lausunnon saapumispäivämäärän jälkeen reseptillä ostetut korvikkeet.
Esimerkki: jos maitoaltistus on todetaan positiiviseksi 1.5. ja lääkäri kirjoittaa lausunnon samana päivänä, mutta viet lausunnon kelaan vasta 10.5. niin Kela maksaa korvauksia vasta 10.5. jälkeen reseptillä ostetuista korvikkeista.
  • Jatkossa voit ostaa reseptillä erityiskorvikkeita (paitsi Neocate ja Alfamino) kelakorvattuna näyttämällä apteekissa lapsen uutta kelakorttia, tai kelakorttia odotellessa näyttämällä Kelan postittamaa päätöstä korvattavuudesta.
http://www.allergialapset.fi/kelan-tuet/

Saman mäkin olin lukenut niin siksi ihmettelinkin tota lääkärin sanomaa. Meillä ei siis ollut käyntiä enää siellä lääkärissä vaan puhelinaika vaan tälle viikolla, jossa käytiin läpi oireet. Me ei olla saatu edes mitään b-lausuntoa vaan se kelakortti tulee suoraan kotio eikä tartte tehdä mitään asian eteen. Näin siis ymmärsin lääkärin puheista.. Sanoi vielä, että kannattaa kelakortin saapumiseen asti ostaa maidot prismasta niin saa halvemmalla kuin apteekista. Kerro tännekin, jos saatte erilaista tietoa huomenissa.

Toimita lääkärinlausunto Kelaan mahdollisimman pian. Voit myös pyytää lääkäriä lähettämään lausunnon suoraan Kelaan. Erillistä hakemusta ei tarvita.Saat päätöksen korvausoikeudesta postitse. Korvausoikeus voidaan myöntää, jos lääketieteelliset edellytykset täyttyvät. Saat myöhemmin uuden Kela-kortin, johon korvausoikeuden numero on
merkitty. Apteekki tarkistaa lääkeoston yhteydessä oikeutesi korvaukseen sähköisesti Kelasta, joten saat korvauksen, vaikka sinulla ei vielä olisi uutta Kela-korttia. Erityiskorvaus lääkkeestä, korvaus rajoitetusti peruskorvattavasta lääkkeestä ja korvaus kliinisestä ravintovalmisteesta voidaan maksaa siitä päivästä alkaen, kun lääkärinlausunto on saapunut Kelaan. Tietyin edellytyksin korvaus voidaan maksaa jo ennen lääkärinlausunnon Kelaan toimittamista tehdyistä ostoista.

Tälläin oli kelan sivuilla. Eli ilmeisesti apteekista voi saada jo ennen kelakortin saapumistakin, mutta takautuvasti vain erikoistapauksissa.

Meillä oli Premilon käytössä tytöllä ja vaikka sanottiin et täytyy hakea se erityiskorvattavuus ennenkun sitä saa Kela-korvauksella niin apteekissa kyllä jotenkin tiesivät sitten kai että tällänen on tulossa, koska samana päivänä kun lääkäri sen teki saatiin apteekissa kelakorvattuna maidot. En ees osannu ihmetellä kun olin niin poikki....

45min päikkärit kuulostaa mustakin ihan normaaleilta. Meillä kans nukuttiin päivällä lyhyempien pätkien lisäksi sellainen 3-4h pätkä, mutta nykyään enää harvoin nukkuu paria tuntiakaan. Unet ovat juuri tuota 30-60min luokkaa.

Joo, no voi olla noinkin että korvauksen saa vasta sen B-lausunnon jälkeen ja vasta sen jälkeen ostetuista korvikkeista, mut mulle apteekissa sanottiin ihan muuta. En nyt aatellu et apteekissakaan puhuttais sentään ihan paskaa asiakkaalle.. No, ihan sama, oli miten oli. Ja siis mulla oli kyllä tiedossa toi että sen korvauksen saa vaan sillä b-lausunnolla, et ei pelkästään reseptiä vastaan, ja et tulee uus kela-kortti siinä tapauksessa sitte missä on se merkintä. Mut tosiaan apteekissa mulle sanoi et voi hakee jälkeenpäin korvausta puolesta vuodesta. No ihan sama, en jaksa jauhaa tästä enempää. On näköjään niin eri käytännöt muutenkin tossa altistushommassa paikkakunnasta riippuen..toisaalla toista ja toisaalla taas sanottu ja ohjeistettu täysin toisella tavalla. Kummallista.

Tässä tapauksessa voi sanoa että luojan kiitos me ei olla vielä soseita annettu, sehän vaan sekottais ja vaikeuttais entisestään nyt tätä allergiahommaa kun olis isompi homma lähtee selvittää mistä ruoka-aineesta oireet johtuu. Nyt se on selkeempää kun ei olla annettu muuta kun korvikkeita. Ei oo vaihtoehtoja et mistä johtuu.

Oiskohan siellä apteekissa kuitenkin tarkoitettu, että puol vuotta aikaa sit hakea ne mahdolliset takautuvasti tulevat korvaukset? Eli jos lausunto toimitettu Kelaan, mut ei vielä päätöstä korvauksesta, niin sillä välin ostetuista korvikkeista sais haettua sit puolen vuoden aikana korvauksen? Ei kai ne nyt ihan pjaskaa apteekissa voi kuitenkaan puhua..

Ihanasti lunta sadellu aamun, meinas vähän viileää olla tuolla kävellessä. Tyttö sentään nukkui tyytyväisenä kärryissä :)

En mä tuota ainakaan pahalla tarkoittanut tai halunnut jäädä jauhaan. Jäi vaan itseä häiritsemään, joten yritin etsiä tietoa asiasta. Jaoin tänne, kun muutama muukin samassa tilanteessa.

Mitenkä tuon vellin alotus kannattaisi aloittaa? Mitenkä paljon kerralla uskaltaa antaa?

Poika 4,5kk ja tissiruokinnalla mennään. Toiveena olisi saada paremmiksi yöt ja ymmärtääkseni velli sulaa hitaammin rintamaitoon nähden (joten mahdollisesti vähemmän yöheräämisiä?). Mitä luulette voisiko vellin antaminen toimia?

Toisilla velli toimii ja toisilla pahentaa öitä.. Varmaan ihan pieni määrä kannattaa aamulla/aamupäivällä kokeilla ni tietää sopiiko. Voishan sitä korviketta suoraan antaa illalla? Ei se juurikaan ravitsemuksellisesti eroa vellistä :)

Korviketta en haluaisi antaa koska pakastimessa on vielä pumpattua maitoa reilusti . Mutta voisiko tuohon pumpattuun lisätä sakeuttajaa? On ihan tuulesta temmattu idea, mutta toimisikohan?

Ei meillä ainakaan vaikuttanut sakeuttaja syömistiheyteen. Meinasin sitä vaan ku korvike stydympää kamaa ku tissimaito, ni tissiruokitulle se korvike ja velli saattaa ajaa saman asian. Vellissä vaan muutakin mukana sit ku pelkkä hitaammin sulava proteiini.

Mä oon tehny iltavelliksi maissijauhoista vellin veteen ja sitä laitan 60 ml + 120 ml maitoa. Veteen keitettynä ton maitoallergian takia joten miksei sopis rintaruokitulle kun sotkee korvikkeen sijaan pumpattua maitoa.

Tuli tuosta vellistä mieleen.. En tiedä kuka huomas, mutta maaliskuun Vauva-lehdessä oli just tosta soseiden alotuksesta juttua, 12 kysymystä ja vastausta. Siinä oli yhtenä kysymyksenä just että "Milloin annan lapselle velliä?" Vastauksena siinä luki näin: "Uusien ravitsemussuositusten mukaan: Älä anna. Kun lapsi alkaa tarvita ruokaa, aloita ensin soseet ja sitten puurot."
En siis sano et olisin samaa mieltä, mut tolleen siinä luki. Jäi vaan mieleen toi juttu. Mä jäin sit vaan miettimään et minkä hiton takia niitä vellejä sit valmistetaan ja myydään kaupoissa montaakin eri sorttia jos kerran ravitsemussuositusten mukaan ei pitäis ollenkaan antaa.. :D En ymmärrä..

Takaisin