Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Maitoallergiahan on (ainakin aikuisilla) allergiaa nimenomaan sitä maitoproteeinia vastaan.

Meillä masunväänteisiin on auttanut nyt ihan yksinkertaisesti vaan vauvan vatsallaan pitäminenkin. Liikkuu tavara paremmin mahassa :)

Ja ne nelikuisen hulinat, en tie miten menee ohi :) liittyy lapsen kehittymiseen, liikaa opittavaa, että pystyis sikeesti nukkuun yöllä :)

Tytsy78: Meillä ei oo oksennuksen hajusta kakkaa, meillä se haisee jollekkin muulle - ihan karmeelle. Ei ollenkaan "perinteiselle" kakalle vaan jollekkin...vaikee ees kuvailla.. vanha homeinen paska jos joku kuvailu pitäis keksiä.. :hilarious: Ihan kammottava haju! Ja sellasta sammaleen vihreetä tosi limasta..et sitä saa pestä ja pestä eikä meinaa lähtee millään kun on kun liimaa yrittäis pestä pois.. Poika piereskelee ihan jatkuvasti sellasia kananmunapieruja, ja ihottumaa on...vaikka rasvaan joka päivä niin silti saattaa joinain päivinä mennä pahemmaks jatkuvasta rasvaamisesta huolimatta..välillä on sit parempia päiviä ihottuman suhteen. Ihan perusvoidetta oon laittanu. Ja ihottuma ei johdu liiasta kylvettämisestä kun ei olla juurikaan kylvetetty..

Pikavippejä nyt ei KENENKÄÄN kannata ottaa! Kyllä sossusta, diakonissalta, kaverilta tai mistä vaan muualta rahat kantsii kasata vaikka väkisin. Miten sitä muka on korkoja varaa maksaa, jos ei rahaa alunperinkään oo?

Kuulemma jos senttikin rahaa vanhemmilta tullu tilille ni sossusta ei rahaa tipu. Kaiketi myös kaikki realisoitava omaisuus muutettava rahaksi. Kirkon avusta en tiedä, mut sossun avusta ja pikavippikierteisistä kavereista jotain tiedän... Jos ei ole ruokaa, vuokra ja laskut pitäs maksaa ja mistään ei rahaa saa, niin kyllä sitä moni pikavippiin joutuu sortumaan, oli ne korot mitä tahansa. Kaikkeen ei vaan voi varautua ja apua ei aina saa :(

Tytsy78: Ollaan pidetty mahallaan joka päivä ihan kääntymään oppimisenkin takia (meillä ei vielä käännytä) mut nää ei oo nyt sellasia tavallisia pikku vatsanpuruja mitkä menis noin helpolla kikalla ohi, mut kiitti kuitenkin vinkistä :)
Nelikuisen hulinat..sitä me jossain vaiheessa kans mietittiin, samoin kuin hampaita mut ei johtunu hampaista eikä tää enää voi nelikuisten hulinoitakaan olla, on tää sellasta vääntämistä että sekin on poissuljettu. Voi toki tässä samaan aikaan olla hulinoitakin, en sitä sano, mut et nää mahakivut on nyt kyllä jotain ihan muuta.

Jemina-87, me aloitettiin maanantaina kiinteiden maistelu ja perunasoseella ollaan menty, noin pari teelusikallista. :)

Kimallus, toivottavasti saatte apua pojan vaivaan/vaivoihin! Ei varmasti ole helppoa, jaksamista ja tsemppejä sinne! :Heartpink

Meillä ulos puetaan ohut (kevät)haalari päälle, tumput sekä kypärämyssy. Meidänkin poika on niin kova hikoilemaan, ei todellakaan mikään vilukissa ole. :grin Tällä vaatemäärällä ei ole hiki noussut pintaan, vaan sopiva ollut. :)

Tänään oli 4kk neuvola ja lääkärintarkastus (poika 3 päivää vaille 4kk). Paino 6585g (5875g), pituus 65,5cm (64,5cm). Suluissa 3kk mitat. Pituutta ei nyt hirveästi ollut tullut, mutta se johtuu luultavasti siitä kun kahden kuukauden iässä pojalla oli pituutta tullut kuukaudessa 5cm lisää, nyt pituus rauhoittunut. Paino - ja pituuskäyrä näytti hyvältä ja sopusuhtaiselta. :)

Ja täällähän osataan jo vaikka mitä; kääntyä mahalta selälleen, toisinpäin kääntyminen on vielä vaikeaa kun se käsi tuppaa aina jäämään alle, kädet on löydetty hienosti ja niillä tarrataan kaikkeen kiinni ja viedään suuhun maisteltavaksi. Mahalla ollessaan ei kunnolla ryömitä, mutta eteenpäin jo liikutaan. Kova tarve päästä istuma - asentoon joka kerta sylissä ollessa, enää ei tykätä makoilla. Päätä nostetaan todella hyvin ja sitä jaksetaan kannatella jo kauan ilmassa. :)

Lempipuuhaa tällä hetkellä on kylpeminen, kirjojen lukeminen/katselu, hyppykiikussa oleminen on ihan lempparia!

Toivon kyllä että yöt alkaisi rauhoittumaan noiden kutiavien ikenien takia, välillä alkaa väsymys painaa kun yöunet melko vähäisiä verrattuna miten nukuttiin ennen hampaiden läpi puskemista..

Kimallukselle tsemppiä vatsavaivojen kanssa. Nuo raha-assitkon on tosi surkeita juttuja, etenkin jos ne tulee omasta tai läheisten terveydestä huolehtimisen esteeksi.

Talvitintillähän on jo reipas poika! Yöunien kanssa täällä kans sama homma, että huonoa on sillä saralla. Nyt alkaa tulla taas sitä, että en välttämättä saa herätysten välillä itse unta, kun jään "odottamaan" seuraavaa herätystä ja naurettavat pikkumurheet kiertää ympyrää päässä. No, päivä oli meillä vähän mukavampi eikä ollut niin paljon kitinöitä. Nyt kuuden jälkeen poika söi iltavellinsä. Pikkuliru tosin jäi. Ja nukahti. Saas nähä minkälainen yö ens yö.

Me kans juuri haaveiltiin hyppykiikusta, kun poika niin nnokkaasti pomppis. Mutta meille sanottiin keskoskontroĺissa, että hyppykiikut ja hyppyyttämiset saa unohtaa :( , koska poika on "hieman jämäkkä" ja alkaa kuulemma herkästi varvistaa, jos niitä hyppytaipumuksia ruokkii. Mutta tämä meillä siis johtuu tästä keskosuudesta.

Fysioterapeutit ei suosittele kellekään hyppykiikkuja, eikä varsinkaan kävelytuoleja. Liian kova rasitus selälle ja jalan virheasennot, sekä varvistaminen todennäköisempää :/

Täytyisi varmaan ite lähteä paikkailemaan viimeyön pätkäunet jahka saa isompien hampaat jynssätyksi.. Varmaan vielä teininäkin harjaan noiden hampaat :D Kunnon natsi oon hampaiden suhteen, itellä ei ikinä oo yhtään reikää ollu ja ikää tulee kesäkuussa 29v :) Miehellä taas purukalusto harvenee ja ei oo halpaa ravata hammaslääkärissä.

Perintötekijät vaikuttaa hampaisiin. Mun ex ei pessy hampaitaan juuri koskaan. Ei reiän reikää perhana. Ite jynssään tuskahiessä ja silti ne revitään yksitellen pois... Että hiukan tuurin kauppaa sekin. Mulla on se huono tuuri...

Ja se, et saako kariesbakteerin ennenku hyvät bakteerit valtaa suun sen sijaan. Eipä oo hyvä harjaus itsellä auttanut :(

Sama oli mun exällä, et ei harjannu hampaita ikinä, mut ei silti reiän reikää! Kariesbakteerin tarttumista kans yritetty ehkäistä, ei kuolailla keskenämme, ei puhallella ruokaan, pussailla suulle yms. Ei meillä kyl sokeriakaan mätetä tai happamia juomia, että josko penskoilla hampaat säilyisi kunnossa :)

Metsäläinen, saatko missään välissä itse nukuttua? Mulla tuli krooninen unettomuus esikoisen jälkeen ja pienikin stressi tai rytmimuutos aiheuttaa unettomuutta :/ Ootko kokeillu jtn rentoutumisharjoituksia ja jotain niitä harjoitteita miten mielen saa tyhjäksi? Mulla joskus semmosista ollut apua. Toivottavasti teillä yöt alkaa paranemaan niin saat nukutuksi!

Anteeksi, ei sais valvoo näin pitkään. Hirnun täällä yksinäni kun ihan selvästi luin warheartin tekstin että : jotain niitä harjoitteita miten suolen saa tyhjäksi... Hetken ihan suu auki pohdin että miten ihmeessä se auttaa nukkumiseen xD :D :D

Metsäläinen, voisko miehes valvoa jonkun yön että saisit nukuttua? Väsyneenä kaikki vaikuttaa vaikeammalta :/ Tsemppiä!

Mies tehny lopputyötä ja deadline lähestyy niin oon yrittäny yksin kituuttaa yöt. No viime yönä aloin pojan kans nukkuun 1930. Nukahin ihan hyvin mutta sitte herätykset tuli 2030, 2115 ja 2145 enkä viimesen jälkeen saanu enää unta vaikka poika kuuletti nukkuvan hyvin. Puoli kaheltatoista älysin viimein, että ei se homma nii toimi ja ukko tuli "nukkuun" pojan kans ja mä menin alakertaan earit korvissa. Silti viimesen kerran katoin kelloo joskus yhen jälkeen ennenku olin nukahtanu. Onneks nukahin alko jo tuntuun siltä että tuun hulluks ennenku saan unta.. Nukuin pari reilun 2h pätkää ei siis paljon mutta teki silti hyvää ja tärkeinpänä se että sain hetkeks harteiltani vastuun "oottaa" yöhrätyksiä.

Mites vauvojenne pään muoto? Onko vielä takaa kovin epätasainen. Viimeksi sanoi neuvolassa että vähän on toiselta puolelt tsaisempi. Ollaan kyllä nukuttu molemmin puolin, joten en oikein tiedä miten vakavasti tuo pitäs ottaa. Eikös se ole vielä niin pehmeää, et kehittyy koko ajan?? Mites te joilla on useampia lapsia olette mieltä? :)

Metsäläinen olisihan se hyvä sullekin jos kerran viikossa saisit yön nukuttua ilman et pitäis herätä, voimia sulle todella paljon!

Joulumasu kyllähän ne luut kovin muokkaantuvia, meidän esikolle jäi pieni patti päähän kun mahassa oli koko ajan pylly alaspäin, mut ei toi näytä mitenkään hidastavan :) kun oli vauva niin se pahka oli isompi ja hävisi melkein kokonaan, en siis olis kovin huolissaan! Meillä tää neito kääntyy aina selälleen, laitto sen sit mihin asentoon tahansa :)

Takaisin