Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä mennään nukkuun siinä 20-21.00 aikaan ja nukutaan noin 07-08 asti. Tänään oli 4kk neuvola ja kasvaa hienosti. Painoa 7440g (3,5kg syntymäpaino) ja pituutta 65,6cm (50cm). Pieni hengitystietulehdus neidillä on ollut nyt pari päivää, mutta ei tartte antibiootteja. Nenän puhdistusta ja höyryhengittelyä vaan vielä lisää, kun reipas ja hyväntuulinen tyttö kuitenkin.

Muokattu viimeksi:
Voi hemmetti, mikä se on kun ihmiset tuntee tarvetta kommentoida meidän perheen kokoa:/ kävin koko klaanin kanssa kaupassa ja eiköhän joka toisen suusta kuulunut, et oho onpa siinä lapsia, ei varmasti ole omia tai se iän ikuinen onko nää omia... Voi vit** mikä siinä on et pitää päivitellä? Onhan tää kun pieni päiväkoti ryhmä joo, mut entä sitten..

Sporttimamat hoi, kysymys vatsalihaksista... Miten teillä erkaantuminen? Itse testasin ja navan yllä ja alla enää sormen mentävä väli, paljon sen pitäis olla? Synnytyksestä nyt 4,5kk :)

Ei se väli välttämättä palaudu enempää, varsinkin kun sulla useampi raskaus lyhyellä välillä. Sieltä vaosta ei sais nousta mitään ylös kun vatsaa jännittää. Itellä tuo väli palautui ennalleen muutamassa viikossa. Vatsoja jos treenailee, niin tarkasti jännittää lantionpohjan ja vatsalihakset ja sit vähitellen aloittaa rutistukset. Syviä vatsoja kannattaa treenata reilusti ja sit tietty selkää.

Typerää tommonen toisten lapsiluvun kommentoiminen! Sama ku alkas toisen naamaa tai vaatteita päivittelemään, ei tosiaan kuulu muille...

Juu ei tuolta mitään ulos pullistele:) joko uskaltais alkaa suoriakin treenaamaan? Tähän mennessä vaan lantionpohjaa, vinoja ja selkää... Niin ja tietysti jalat, pepa ja kädet... Meillä tykätään pusupunnerruksesta;)

Meillä kans pusupunnerrus käytössä :D Kai sitä varovasti uskaltaa alkaa vatsoja tekemään, tai ainakin mä oon alkanu. Ei mulla aikasemminkaan oo mtn ongelmaa tullut, vaikka melko pian synnytyksestä vatsoja alkanu tekemään, nyt tuo toosa vaan otti hittiä enemmän niin treenaillu lantionpohjaa tehokkaammin ja vatsoja tehdessä jännitän ihan tosissaan ettei mtn laskeumia tule :)

Vinkkejä kyselen turvaistuimen hankintaan... Kaukalo nippa nappa menee vielä mut alkaa olemaan ahdas hartioista ja painoraja lähestyy uhkaavasti... Minkälaisia istuimia teillä joka menis tosiaan jo nyt... Ei tartte olla mikään halpis mut en ala monen sadan euron istuinta ostamaan vaan siks että kun niitä on...

Kiitti warheart jospa täs alkais pikkuhiljaa kokeilee "kepillä jäätä" mitä mieltä noi lihakset on pienestä herättelystä:)

Angelique meillä on britaxin multi tech, sen saa selkä meno suuntaankin ja on 9kg->, se on vaan semmoinen missä lapsi on istuvassa asennossa... Oiski aikanaan maksanu jotain parisataa?!

Mä kans oon turvaistuinta miettiny, mut rajoitteena, että pitäs 2-pistevyöllä saada kiinni. Täytyy varmaan lastentarvikkeessa käydä vertailemassa :) Ite oisin ehdottomasti palkki-istuimen kannalla, mut täytyy ainakin toistaiseksi tyytyä sit selkä menosuuntaan istuimeen. Pitäs käydä korottaan korttiluokkaa ni sais hankittua mieleisen tilavan auton ja jos ois ne 3-pistevyöt sitten... Just nyt ei vaan oo touhutonnia takataskussa.

Angelique gracon istuimet on melko pieniä ja esikoisella oli besafe izi kombi, mihin melko pienen jo uskaltaisi laittaa. Painoraja tulee toki nopeammin vastaan. Kannattaa varmaan katsella 0-18kg rajalla olevia istuimia :)

Annoin tänään ekaa kertaa puoli teelusikallista muussattua banaania neidin maisteltavaksi. Ei oikein reagoinu mitenkään :D annoin se maidon jälkeen ja päälle vielä vähä vettä. Joko te ootte aloittamut maistelut? Millä määrillä ja mitä ootte antanu?

Me ollaan syöty perunaa, bataattia, porkkanaa, palsternakkaa ja luumua:) huomenna ajattelin kokeilla juuriselleriä, saa nähä mitä tykkää... Meillä syödään 1,5rkl 2krt/pv, hyvin on maistunut paitsi toi palsternakka, se ei oo oikein hyvää:P

Meillä maisteltu bataatti, palsternakka, porkkana, parsa- ja kukkakaali, sekä banaani. Kaikki uppoaa hyvin ja söisi varmaan niin paljon ku annettaisiin :D Nyt makuannokset ollut 2tl luokkaa ja löystytetty maidolla. Lounasaikaan ja päivällisaikaan tarjotaan sosetta, tänään meni banaanin maistelut välipala-aikaan. Varmaan vähitellen voisi määriä himpun nostaa kun tuota maitoa menee suosituksen ylärajoilla :)

Täällä maisteltu bataatti, porkkana, kukkakaali, parsakaali sekä marjoista mustikka, vadelma. Myös luumu kokeiltu ja tänään otettii uutena maissi :) hyvin maistuu pojalle ja kaksi kertaa päivässä syödään. Lounas on kasvista ja päivällinen marjaa :)

Kertokaas te muut vähän paivärytmeistänne, vauvan päikkäreistä tms. Täällä kovasti yritetään jonkinlaista rytmitystä tehä ja siinä kyllä yleisimmin onnistutaankin.. Minkälaisia päikkäreitä teillä muilla nukutaan? Meillä nyt tuntuu nukkuvan sellaisia puolentunnin pätkiä ja välillä poikkeuksena pari-kolme tuntia( herää kyllä välissä useampaan kertaa, mutta nukahtaa uudelleen kun tökkää tissin suuhun :D)

Toinen juttu on myös yöheräämiset(voi itkut!!) olisi pitäny olla aikaisemmin onnellinen kun meillä ei herätty kun 3tai4 kertaa yössä.. Nykysin herätään pyörimään ja önisemään useasti( 2tai3 tunnin unipätkä luksusta:D). Mitä tää oikeen on? Onko muilla samaa? Tältä mammalta tippuu kohta silmät päästä ku väsyttää :D
Toki tiedän että teillä jollain on ollu alusta asti yöt valvottavia vauvoja ja en halua kuulostaa valittajalta, oon vaan ite aina ollu sellainen että tarvii kunnon yöunet että jaksaa:)
Mutta mukavaa viikkoa kaikille!!

Meillä tyttö herää seittemään mennessä, jos ei ole herännyt itsekseen niin siinä kymmentä vaille yleensä laitan valot makkariin ja heräilee sit omaan tahtiin. Aamutoimien jälkeen ollaan hetki hereillä ja siinä 8-9 aikaan (riippuen onko miehellä aamu- vai iltavuoro) vetää n.30min päikkärit. Sit ku alkaa nälän merkkejä tulla, niin sose+maito n.10.30-11 aikaan. Päiväohjelmasta riippuen nukkuu sit 30min-3h. Seuraavan kerran siinä kahden paikkeilla maito ja seuraavat unet yleensä 15-16 aikaan n.30min. Suunnilleen viiden aikaan alkaa taas nälän merkkejä olla, niin sit sose ja maito. Yleensä puol seittemän aikaan alkaa tyttö jo olla väsy, aloitetaan iltatoimet ja maito vedellään hämärässä makkarissa. Yöllä yleensä herää kerran syömään siinä 1-3 välillä. Melko tarkka rytmi siis syntynyt väkisinkin kun rytmittyy muiden päivän kans :)

Viime yö oli aivan arsesta! Heräili jo 23 aikaan syömään, sit uudestaan kolmen aikaan. Ite sain unta joskus ennen puolta yötä ku tyttö lopetti ähinän. Ei kovinkaan naurattanut ku kello soi 4.45, koiralla Pakki sekasin ja olkkarin täynnä paskaa! No nyt jo naurattaa, että on tää saatana touhua välillä :D Jospa tänään sit kömpis jo unille ennen ku mies tulee töistä :)

Miksi te herätätte vauvanne aamulla? :o Meillä vauva nukkuu siihen asti kuin itse haluaa, yleensä herää itsekseen 7.30-8.30. Ja itse nousen omalla ajallani ennen vauvaa tai samaan aikaan.

Meillä vauva herää n7 siinä sit tovi halitaan (äiti juo kahvia) syödään, vaihdetaan vaateet jne... Sit siinä 10 tienoolla syödään lounas( maito ja sose) ja lähdetään ulos ja nukutaan yleensä 2-3h herätään, syödään ja leikitään, sit n17 syödään taas sose+maito ja otetaan max 30 min unet (ja äiti lenkillä) sitten 19 pintaan iltapesut ja pesut, pullosuussa unille.... Saattaa sit kyl herätä muutaman kerran siinä nukahtamisen jälkeen, mut nukahtaa aika nopeasti uudelleen, itse untenmailla viimeistään 22 eka ja ainut herätys vauvan osalta on siinä 3-5 väliin:) näin meillä!
Täällä kans viime yö perseestä muksu #3, olis ollu 4 sitä mieltä et enää ei nukuta, ja herätti sit sannin, noh #3 nukahti sit mut sannin kaa oli vähän vääntöä, 1,5h siinä meni mit nukahti... Noh sittenhän jo tää aamuvirkku #3 herää 6.30... Huokaus, lisää kahvia koneeseen;)
Aurinkoista päivää kaikille mammoille ja "ei enää niin pikkuisille" pikkuisille:)

Timbe täälläkään mitään herätellä, kaikki kyl osaa herätä ennen kukonlaulua ilman herätystäkin:D

Takaisin