Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Korvikettahan annetaan samoin ku tissiä, eli niin usein ku vauva haluaa ja niin paljon ku tarvii, mikä siinä on vaikea ymmärtää? :D Vauvalla nälkä ja ääntä kohti joko tissi tai pullo. Vauva imutellut riittävästi niin that's it :) Eihän tissiä tai pulloa kumpaakaan saa liikaa antaa, vaan se ois sit ite arvioitava, et onko nälkä vai jtn muuta.

Esikoisen kohdalla refluksi ja mahavaivat paheni, lopulta ei enää tiennyt mikä allergisoi ja piti siirtyä erikoiskorvikkeelle ja kiinteät lopettaa hetkeksi. Sit ku masu parani niin löydettiin ne meidän muksuille sopivat ehkä viis raaka-ainetta :D Nykyään jo onneks melko normaalisti syö toi kohta 7v. Eli ei ennakkoon voi tietää, toisilla helpottaa, toisilla pahenee, riippuu siitä, että onko refluksin syynä allergia vai ihan rakenteellinen vika.

Noista korvike jutuista. Meillä syödään 120ml-140ml kolmen tunnin välein. Meidän pojalle ei kyllä millää riittäs toi 90ml kolmen tunnin välein.. :o meillä kyllä syyään niin paljon ku poika haluaa. :D

Niin ja joutuu korvikkeelle kokonaan siirtymään niin aluks voi vähempi riittää ja sit määrät kasvaa ja ei oo vauvalla nälkä niin usein. Jotkut vauvat taas syö useammin ja vähemmän kerralla :) Sama se on aikuisilla, toiset syö kerralla enemmän ja harvemmin, toiset vähemmän ja useammin.

Imettävät, kuinka paljon vielä suojaatte rintojanne ulkona, kun on 0-10 astetta? Oon ehkä turhankin varovainen, kun edelleen vaunulenkille laitan villasuojien lisäksi tuulitakin alle ylimääräisen paidan ja sitten hetken päästä on liian kuuma... Voiko kesällä mennä lainkaan uimaan, kun vesi on viileää?

Tänään piti lähteä metsästämään kesähattua suojaamaan päätä auringolta ja muutenkin tonkia kaapeista kevyempää vaatetta. Lämpömittari näytti terassilla +27c :D

Oliko se niin, että alle vuoden ikäisille ei suositella aurinkorasvaa, vaan vaatteilla ja varjoilla suojataan?

Ei millään tajua, että tänne iski jo täysi kesä. Edelleen oon Suomimoodissa ja meinaan aamulenkille laittaa pitkät kalsarit ja pipon, koska huhtikuussahan on kylmä :)

Alle vuoden ikäinen kannattaa suojata vaatteilla ja varjolla :) Jostain luin että ois hyvä jopa kolmivuotiaaksi asti välttää aurinkovoiteita mutta yritäpä siinä pitää varjossa kävelevää/juoksevaa lasta :D mutta itse suojaan siis pääsääntöisesti vaatteilla :)

Meillä ei käytetä aurinkovoiteita ollenkaan edes isommilla lapsilla, eikä aikuisillakaan. Riittävä d-vitamiini estää palamisen ja pitkään jos joutuu auringossa oleilemaan niin öljytään iho kookosöljyllä ulkoilun jälkeen. Tietenkään keskipäivän porotuksessa ei oleilla pitkiä aikoja ja mahdollisuuksien mukaan suojaudutaan vaatteilla ja hattu on aina päässä. On niitä mekaanisen suojan omaavia aurinkovoiteita olemassa, jos semmosia uskaltaa käyttää.

Mä oon isommille (yli1v) käyttänyt acon lasten aurinko rasvaa, mut keskipäivän paahteeseen ei mennä ja vaatteilla yritetään eka suojata:)

En ole enää suojaillut rintoja näillä keleillä. En kuitenkaan ole vielä topissa lähtenyt esim vauvaa hakee päiväunilta terassilta niinkuin yleensä.. Tod näk en kauaa jaksa takkia päälle enää vetää niille keikoille..

Mikä juttu tää aurinkorasvakeskustelu on?!? Siis onko aurinkorasvoissa jotain myrkyllistä o_O en oo ikinä kuullu mitään!

Onhan niissä, imetys ihoon, estää normaalin d-vitamiinimuodostuksen ja voi jopa edistää ihosyövän riskiä... Toki riippuu kenen rahoittamia tutkimuksia lukee :)

Suomessa vielä selviää ilman aurinkorasvaa, mut eteläisessä Euroopassa ei tulis mieleenkään painella ulkona ilman. On sen verran tymäkämpi toi auringon porotus.
Itselleni ostan apteekista aurinkorasvat ja täytyy lähteä ostamaan tytölle rannalle aurinkovarjo ja kesävaatetta.

Pitääkö helteillä tarjota useammin juotavaa vauvalle(eli imettää) vai lapsen tahtisesti? Meidän neiti oli ihan hikinen eilen vähän väliä...

Oli siin joku juttu miks alle 1v ei suositella aurinkorasvan käyttöä, en vaan enää muista mikä:D me ollaan niin helposti palavaa sorttia et pakko rasvata ja 11-16 väliin meitä ei ulos saa muuten nahka palaa...
Ps kiitos warheart valaiseminen palmuöljystä, joka päivä oppii jotain uutta :) (korvikekeskusteluun viitaten;))

Mulla menee kanssa vähän yli, että miksei isommalle rasvaa laittaisi. Mieluummin suojaan auringolta rasvalla, joka kuitenkaan luultavasti ei mitään pahaa aiheuta, ovat kuitenkin pääsääntöisesti varmasti hyvin tutkittuja, kuin pistän lapsen leikkimään ulos ilman rasvaa ja sitten ainakin on syövän riskiä, kun auringossa painelee. On sitten kuinka voimaton auringonpaiste tahansa. Pienelle en laita, kun kerta neuvotaan olemaan laittamatta, mutta isommalle kyllä ehdottomasti laitan. Itsekin palan aina, jos vähänkään joudun kesällä ulkona pidempään olemaan. Oli kellonaika mikä vaan. Rusketu en oikeastaan ollenkaan.

Mä taas en halua altistaa ihosyövälle ja d-vitamiinin puutteelle, niin en lapsia aurinkovoiteilla rasvaa. Laajojen tutkimusten mukaan suurin osa aurinkovoiteista ei ole turvallisia, eivät suojaa riittävästi, auringon kanssa reagoidessa edistävät syöpää jne. Joten meillä suojataan lapset vaattein ja huolehditaan riittävästä d-vitamiinin saannista. Auringossa oleilu aloitetaan aina vähitellen ja kun suojaavaa rusketusta muodostunut, niin saavat vapaammin oleilla ulkona. Jokainen toki päättää mihin uskoo :)

Helteellä rintamaito riittää, tarjotaan useammin, muista itse juoda riittävästi! Korvikkeella ruokitulle voi vettä juottaa janoon lisäksi, ettei maitomäärät ihan käsistä karkaa.

Vähän jälkijunassa taas vastaan: me otettiin just 4-koon vaipat käyttöön, housuista menee 62-68, yläosista enimmäkseen 68 ja unihaalareita on myös 74 käytössä. Poika nyt 4 kk 3 pv. Torstaina neuvola, niin kuullaan mitat, veikkaan että 9 kg menee rikki :P

Ja täysimetyksellä on poika.
En enää suojaa rintoja, mutta nakkaan fleecen päälle, jos haen lasta terassilta vaunuista.

Takaisin