Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Täälläki tullu taustailtua... jotenki mulla ei jää aikaa kirjoitella..
Meillä oli myös oksutauti, vain mä ja kohta 5vee poika säästyttiin. Toi 5 vee ei oo oksua sairastanutkaan koskaan... mä en edes tiiä monesti yöllä syödään... tökkäsen vaan tissin suuhun ja jatkan unia... rytmiä ei ole muuten ku et illalla mennään nukkuu 22-1 välis ja nyt välostuessa herätään ennen 7... ja määhän en mee nukkuu ku jst joskus 24-2 aikaan ni meinaa olla vähän väsyyä nyt ilmassa... meillä myös 68 vAtteet alkaa olee käytössä ja osa niistä on aika napakoita.. 3kk neuvola vasta ens viikolla vaik nyt onkin sen yli... oon vissiin liian vähän pitäny lattialla ku meillä ei kannatella täysin päätä... nyt oon ihan asiaks ottanu pitää lattialla mahallaan...

Viikonloppuna meille yllätyksenä pupupoikaset oli syntyny.. vaikka kummanki piti olla tyttöjä... ovat n.3vk ne vauvat... uros erotettii pois et pikkuset saa kasvaa.. ja toivoo et ei ois uutta satsia emolla....

Mulla tekee vaan mieli ommella kaiken aikaa mitä yhtään ylimääräistä aikaa jää...

Seksiä meil on kyl ollu harvoin... edelleen siinä syyet mies ei halua enää yhtään lasta ja mä haluan tälle juniorille leikkikaverin ☺ eli mä pihtaan, vaikne kerrat mitkä on ollu ni on menty ilman ehkäsyä... ei mulla kyllä oo menkatkaan alkanu kuten muiden synnytysten jälkeen oli jo tullu tässä vaiheessa.

Meillä seksiä harrastetaan about kerran viikkoon ja syynä lienee mun jatkuvat menkat, eli aina kun on vaan vuodotonta ja sopiva hetki (lapset nukkumassa) niin sauma pitää käyttää. Mä niin toivon, et tää vuotelu loppuis ja kapseli toimisi ideaalisti (ei menkkoja). Nyt vaikuttaa aika lupaavalta, todella niukkaa vuotoa eikä hirveitä alaselkä jomotuksia. Pitää toivoa parasta.

Meillä oli tänään 4 kk neukku. Kovasti sai tyttö kehuja motoriikasta ja on tosi liikkuvainen, terkka jopa sanoi, että vaikuttaisi noin puolvuotiaalta :) sen verran vänkäs ja venkslas ja mönki ja ja ja.. mutta hyvä niin, sillä täällä ollaan myös ruoka aikaan oltu kotona: 9090g!!! kuinka voi tyttö kerää massaa tätä vauhtia. Pituutta oli tullut maltillisemmin, nyt sen 67cm. Kysyinkin sitten, että onko painoa "liikaa", mutta terkka pyysi olla murehtimatta. Kyllä tyttö solakoituu, kun liikkuminen lisääntyy entisestään.

Ja esikoinen oli iso vauva, nyt taaperona varsin sopusuhtainen ellei jopa omaan silmään hoikka :)

Voihan peukalo! Meillä alettu imemään peukkua. Tuttia ei oo kunnolla kelpuuttanu kun yleensä ennen nukkumaan menoa mutta nyt jotenki onnistunu opettelemaan huomaamattomasti tuon peukun syömisen niin sylkee heti tutin pois ja peukalo suuhun. Viime yönä laitoin sukat käteen mutta 6 aikaan syönnin jälkeen yritti syödä ne sukat ja piti semmosta mekkalaa eikä varmasti ottanu tuttia niin oli pakko luovuttaa ja ottaa ne sukat pois että päästiin jatkamaan unia vielä..

Meilläkin imetään peukaloa ja välillä jopa molemmat nyrkit suussa! :D ei kai siinä mitään pahaa oo.. kova mekkala siitä ainaki lähtee jos ei muuta.. mutta kyllä välillä otan ne kädet pois suusta ku alkaa tulemaan semmosta punotusta käsiin :)

Minä oon kans yrittäny laittaa tuttia sormien/nyrkkien imemisen tilalle, mutta harvoin kelpaa. Tutista on helpompi päästä sit joskus eroon kuin peukusta :P

Tutista on helpompi vierottaa ku peukalosta. Mun mummu imi 7veeksi asti ja mun sisko 5veeksi ja talvella oli ongelma ku ei meinannu nukkumaan ulkona alkaa ku peukalo ei ollu suussa. Meilläkään ei tuttia huolita, mutta ei oo kyl peukalokaan suuhun eksyny. Meillä oli viime yö tosi levoton, ei itketty, mut kokoajan sätkii ja ähisi... ja siirryin isojen poikien sänkyyn eli 3 ja 5veet nukkuu levitettävässä laverissa, jos pysysivät sängyssä... ei ihan oo onnistanu, ni siirryin vauvan kans sinne nukkuu. Eli molemmat isommat oli hiippaillu meidän sänkyyn... neiti on ainut joka pyssyy yöt omassa sängyssä

Meillä kans nyrkit menee suuhun ja tutti kelpaa yleensä kun ruokaa odotellaan lämpiämästä tai pumppaamiselta. Huvikseen ei koko aika tutti suussa kyllä ole. Lempilelua meille ei oo muodostunut, tykkäilee vaan tuijotella milloin mitäkin värikästä asiaa ja äidin sekä isän näkeminen on aina superhauskaa jos on edes hetken pois ollut näköpiiristä.
Juu rokotteista tiedän, että saa aina kyllä itse päättää mut oon vähä sosiaalivammanen, etten tän edellisen työntekijän kanssa löytänyt tosiaan missään vaiheessa sellasta yhteyttä et olisin osannut alkaa kyselemään. Nyt tää uus työntekijä sellanen, että pysty juttelemaan vähän sitä hyöty/haittasuhdetta ja kyselemään kuinka paljon on vaikutusta jos siirtää vähän rokotteita. Tuo viitosrokote on just se mikä otetaan viiskuukautisena, sitä en jättäis pois.
Huhhei, et on alkanut väsyttämään enemmän, selkeesti vissiin laskenut hormoonit synnytyksen jälkeen. Noh jos jotain positiivista siitä, niin mun järkyttävä raskausakne alkaa poistumaa :D Aikasemmin tullu tosi vähän finnejä mut raskaana tuli hirveesti otsaa ja leukaa ja poskien tonne sivuu hiusrajan lähelle ja sit selkää ja niskaa. Eiköhä nuo arvet pikkuhiljaa niistäki parane, paha tapa oli niitä aina repiä. :D
Onneks poitsu nukkuu pidempiäki pätkiä niin tästä väsymyksestä selvitään, toivottavasti jatkossakin nukkuis hyvin. Sitte pakko laittaa kuva (aattelin et se on max pari viikkoo vanha mut päivämäärä näyttäs et kuus päivää vajaa kuukauden vanha kuva jo :D Ukko tai siis Viljam on tässä vähän vajaa 3kk :) )hymyukko.jpg

Sen takia juuri en haluaisi että tuota peukaloa oppii imemään kun siitä on tosi vaikea vieroittaa. Kaverin lapsi 4v ja vieläkin välillä peukalo suussa. Tuntuu jo nyt olevan niin kova taistelu tuosta :D meillä tosiaan huuto alkaa kun ei unisena saa peukaloa suuhun kun tumput laitetaan vaunuihin mennessä.

Meillä kanssa nyrkit suussa. Maanantaina oli 3kk neuvola. Rokotteet saatiin ja kova oli pojalla itku. Onneksi ei tullut niistä mitään. Painoa oli tullut maltillisesti 520g kuukaudessa, nyt paino 5960g (synt. 4410g). Pituus oli 61,1cm (synt. 51cm) ja päänympärys 40,5cm (synt. 35cm). Painokäyrä laskenut alle normaalikäyrän ja päänympäryksenkin kasvu tipahtanut keskikäyrältä hiukan. Huolta ei kuitenkaan pitäisi olla. Painoa on kuitenkin tullut kuukaudessa ihan tarpeeksi ja neuvolan tädin mielestä pojan päänmuoto on kaunis ja aukile ok. Meillä siirrytty kokoon 62, edelleen osa 56 sopii päälle.

Täällä myös nyrkit suussa, jos tutti tippuu niin heti nyrkki suuhun ja hirveä lussutus alkaa. Välillä yritetään kahta nyrkkiä tunkea väkisin suuhun samaan aikaan, kädet aina kuolasta märät :p

Lempipuuhaa on tällä hetkellä kirjojen katselu ja lukeminen. Pikkumies tykkää olla sylissä ja kuunnella kun isi tai äiti lukee. Aina kuvia nähdessään alkaa kauhea potkiminen, silmät kirkastuu ja isonee ja kädet heiluvat koko ajan, niin innoissaan on kuvien katselusta. Välillä höpöttää päälle niin lujaa, että lukeminen pitää keskeyttää kun omaa ääntä ei kuule. :grin
Kovasti myös kuuntelee ja ihmettelee laulamista, jos laulan tai hyräilen pojalle, pysäyttää poika liikkeensä ja alkaa silmät suurina tapittamaan ja kuuntelemaan hiljaa. :)

Takaisin