Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kiitos kaikille jotka ootte vaistailleet :) Mä oon kyllä nyt niin kateellinen teille joilla nukutaan kellon ympäri yhdellä syötöllä tai jopa koko yö putkeen heräämättä kertaakaan syömään..huoh.. Tuntuu että itse on päivisin kävelevä zombi tän jatkuvan yöheräilyn jäljiltä, kun just kun vaipuu syvempään uneen niin taas alkaa pinniksessä se ährääminen ja puhraaminen ja taas saa lähteä korviketta lämmittämään :dead:

Tänään meillä jätettiin aamupäivän päikkärit kokonaan väliiin. Poika oli niin pirteällä päällä että pidin hereillä aamu 8:sta sinne puoleen päivään saakka jonka jälkeen vein sitten ulos vaunuihin 3 tunniksi nukkumaan. Nyt meni just äsken taas pienille iltapäiväunille. Oli 2 tunnin valvomisen jälkeen niin umpiväsynyt ettei tullut hereillä olosta enää mitään. Saa nähdä onko tällä yöuniin mitään vaikutusta että aamupäivän päikkärit jäi välistä, ja nukkunut siis nyt päivällä tunnin vähemmän, tuskimpa..

Warheart: Meillä oli myös aikasemmin vaunuissa nukkumisessa se ongelma että poika nukkui just sen aikaa kun vaunut liikkui ja hytkyi. Heti kun tultiin vaunulenkiltä kotipihalle ja vaunut lakkas liikkumasta niin sillon heräs :grin Mut nyt on ihan tässä vasta kuukauden sisään oppinut nukkumaan vaunuissa paremmin, onneksi. Saa itsekin tehtyä kotihommia silloin rauhassa.

Talvitintti: Meillä oli ihan alussa tota samaa ettei nukkunut kunnon päikkäreitä oikeastaan koskaan. Valvoi kaiket päivät. Jotain pieniä pätkiä saattoi päivällä nukkua ihan miten sattui. Lähinnä torkahteluja. Meillä se tilanne kärjistyi sitten eräänä viikonloppuna siihen että poika alkoi huutamaan yhtenä perjantai-iltana ja huusi oikeastaan koko sen viikonlopun. Yöt meni kuitenkin hyvin, mutta päivät oli yhtä huutoa vaan. Luultiin jo miehen kanssa että koliikki iski ja mentiin jo asian takia lääkäriinkin sen viikonlopun jälkeen heti maanantaina. Mut sit jotenkin saatiin poika vihdoin viimein nukkumaan päikkäreitä sen lääkärireissun jälkeen ja tilanne raukes ja tajuttiin et poika oli ollu vaan niin järkyttävän yliväsynyt siitä kaikesta valvomisesta että siitä nukkumisesta ei sen takia aikasemmin tullut mitään. Oli liian väsynyt mennäkseen nukkumaan. Ei osannut rauhoittua päikkäreille ollenkaan. Luojan kiitos ei sitten ollutkaan kyse koliikista! Toivotaan et teillä opittais myös pian nukkumaan päikkäreitä. :)

Voiko olla mahdollista, että rokotteista ei tule mitään kipua, kuumetta tms vauvalle?! Tyttö huusi kuin hyeena lääkärissä kun setä tuikkas piikit molempiin reisiin, mut rauhoittui pian mun sylissä. Sai samalla rota-liuoksenkin taas suuhun. Oletin tollaisen coctailin aiheuttavan itkua ja hammasten kiristystä...
Nytkin tuhisee omassa sängyssä ihan tyytyväisenä. En antanut turhaan kipulääkettä kun ei vaikuta yhtään kivuliaalta.

Me saatiin lääkäriltä lisäksi lähete Bobath-fysioterapiaan, koska tyttö kääntää päätä niin vahvasti vasemmalle ja on muutenkin vasen painotteinen. Mielenkiinnolla odotan että miten se fysioterapia sujuu 3kk:den ikäiselle, kun sille ei voi sanoa, että" nyt jumpataan, tee perässä" :D

Meillä ei tullut mitään rokotteista, ekasta rotasta tuli illalla oksu (tai sit johtu vaan hotkimisesta) mut ei huutoja eikä kuumeiluja :)

Tänne rantautui sit vissiin oksennustauti... Ekana ajateltiin esikoisen taas jännäävän viikonloppureissua, mut oksensikin koko yön. Saas nähä tarttuuko muihin, itellä ei niin väliä, mut sais tuo vauva ja mies ainakin säästyä! Itellä tainnu viimeks oksennustauti olla joskus ala-asteiässä, mut sen edestä sit oksentanut raskausajat, saanu mummilassa pari ruokamyrkytystä ja refluksioksentelut päälle :D

Mammoille perheineen mukavaa viikonloppua! :)

13 vko jälkivuotoa takanapäin.. ja jatkuu vielki.. äsken taas lekuris ja nyt vast sain lähetteen ultraan.. 3x piti rampata.. toivottavasti ens vkol sais jonkun ajan..

Voi jestas, jemina! Miten se nyt ei vaan jo lopu!!?? Kumma juttu :confused: No, toivotaan, että saat lekurilta helpotusta.

Mulle iski keskiviikkona migreeni. Tosi harvoin tulee ja on aika lievä, mutta tajusin päänsäryn vakavuuden liian myöhään ja tämän seurauksena oksensin. Vähän piti silti varmuuden vuoksi tarkkailla tarkemmin käsihygieniaa, jos olisi vaikka ollut mahatautia. Mutta meni särkylääkkeellä, unilla ja miehen niskahieronnalla ohi. Peruuntui vain neuvolan perheohjaajan kotikäynti :( Saa taas kahden viikon päästä sitä odotella kylään.

Jemina täälläki jatkuu jälkivuoto! Luulin sen aiemmin jo loppuneen ku olin ihan varma et tuli menkat mut sit se taas vaan jatku ja muutti olomuotoaan se vuoto! 11 viikkoa jo

Vauvan fysioterapiasta.. Esikoisen kans jouduttiin käymään johonkin 8kk ikään asti, kunnes neurologi totesi kaiken olevan kunnossa. Tytöllä oli siis ylijäntevyyttä ja 6kk iässä seisoa tapitti tukea vasten, mut ei tietenkään osannu alas tulla ku vaan puikkona kaatua. Nykyäänkin toi 6v kävelee paljon varpaillaan ja on semmonen tosi jäntevä. Fysioterapia vauvalla sisältää siis asentohoitoa, erilaisia kohdistettuja venytyksiä ja jumppaa :)

Meillä huudettiin rokotteiden jälkeen illalla lähes täyttä kurkkua mutta kun annettiin nestemäistä Panadolia niin helpotti kipu puolessa tunnissa ja seuraava yö nukuttiin erittäin hyvin. Poika veteli unta palloon heräämättä 19.30 - 03.00. Mutta se oli vaan se yö. Sen jälkeen ollaan taas siirrytty heräilemään 2 tunnin välein :grin

Jemina-87: No ootpas saanut jälkivuodosta kärsiä, huhhuh! :eek::confused: Toivottavasti nyt löytäisivät syyn siihen jatkuvaan vuotoon. Uskon että on varmasti todella rasittavaa moinen! Mulla jälkivuoto loppui 4-5 viikossa. Nyt jo toiset menkat menossa synnytyksen jälkeen. Ekat alkoi 2,5kk synnytyksestä.

Toivottavasti jälkivuodosta kärsivät pääsee siit jo vähitellen eroon, kyllä tuntuu kestävän pitkään.

Sairastaville voimia ja pikaista paranemista.

Kyllähän pitkä jälkivuoto voi johtua siitä, että kohtuun jäänyt jotain tai sit ihan normaalia. Jännä ettei oo tutkittu kunnolla aikaisemmin. Mulla keskenmenon jälkeen jäi kohtuun jtn, menkat tuli aivan älyttömän runsaana, mut kuulemma normaalia. Sit lopulta tuli semmonen puolen kämmenen kokoinen vaalea kova köntsä pihalle ja sit helpotti vuodot. Tuolloin vasta ultrattiin kohtu tyhjäksi. Eihän sinne tarvii kun pikkusen jtn jäädä niin voi vuodella. Tsemppiä Jemina, josko se syy vuoteluun sit löytyisi.

Tääll jälkivuodot loppui kuun alussa vihdoin. Viime kuun lopussa soittelin neuvolaan asiasta nii oli lääkäri unohtanu tarkistuksen yhteydessä sanoa että laittaa reseptin flagyliin emätintulehdusta varten :O olin hiukan huuli pyöreenä siin vaiheessa ku olin tarkastuksesta lähteny sillä mielellä että kaikki ok. Jotain se silloin sanoi että punoitti mutta ei kyll maininnu reseptistä. No tein kuurin ja vuodot lakkas siihen.
Toivottavasti muillakin jälkivuodot lakkais jo tai sit löytyis syy vuoteluun ja sais sen hoidettua.

Meillä odotetaan nyt että päästään silmälääkärille testauttamaan nuo eripari pupillit. Tehdään sellaiset tippatestit joilla pyritään sulkemaan pois kasvaimen mahdollisuus, jos ei voida poissulkea niin poika joudutaan nukutuksessa magneettikuvaamaan, siis pää ja keuhkot. Se tuntuu hirveältä operaatiolta, nukuttaa noin pieni... :( Muuten arki sujuu hyvin, vaikka olen tosiaan yksin tämän vauvelin kanssa. Isänsä on niin renttu että näen parhaimmaksi ettei ole ainakaan tällä hetkellä meidän elämässä mukana. Meillä on sellainen rytmi, että aamulla herätään 8-9 välillä, sitten poika on korkeintaan 1,5h hereillä ja menee päikkäreille parvekkeelle n.2,5-3h. Sitten aina noin 1,5h hereillä ja nukkuu vaihtelevasti torkkuja tai pitemmät päikkärit vielä, aina sinne puoli 8 asti illalla kun aletaan iltatoimille ja kasilta laitan pojan nukkumaan. Nukkuu yleensä pitemmän pätkän alkuun, n.4-5h ja syö yöllä yhden ja viiden/kuuden maissa mutta saattaa havahtua myös siinä aamuyöstä jolloin rauhoittuu tutilla ja nukahtaa uudestaan nopeesti. Sitten aamulla välillä heräilee jo seiskalta mut tainnutan yleensä vielä maitotilkalla tunniksi unille. :) Poika on täysimetyksellä ja välillä en edes muista yöllisiä herätyksiä kun vaan tuikkaa tissin suuhun ja nukahtaa uudestaan. Kerran havahduin kun poika oli omatoimisesti syömässä kun olin unohtanut "maitobaarin" auki ja toinen unissaan oli löytänyt rinnalle. :) Meillä ei vielä ole ollut 3kk neuvolaa kun vasta 29.päivä, mutta poika on nyt suunnilleen 60cm ja 6100g.

Lumitar toivottavasti tippatesti onnistuu, niin ei tarttis nukuttaa magneettikuvausta varten. Ja toivottavasti kasvaimia ei löydy, voimia.
Täällä on sama juttu, että ei meinaa muistaa koska vauva on syönyt, kun ähinä alkaa, niin tissi suuhun ja välillä vaan käännetään kylkeä.

Tääl katon toisenlaiset äidit mikä tulee nyt livi kanavalt ku sil vauval on kasvain kurkussa... itku vaan virtaa

Ja kiitos kaikille tsemppiviesteistä.. tosiaan toivon et ultra kutsu tulis ens vkol et saadaan nähtyä onko sinne jäääny jotain palasia vai mistä vuodot johtuvat

Meillä oli tänään 3kk neuvola, tytön mitat oli 59.5cm ja 6.8kg hyvin siis kasvaa:) saatiin kans rokotteet, saa nähä nostaako kuumeen...

Täältä tsempit/voimia sairasteleville, vuoteleville ja lumittarelle!!!

Jemina, mä katoin sen kanssa tallenteelta ja itkin vuolaasti. Piti omaa pientä halia ja suukottaa oikein extra paljon, kun tuli vaan niin onnellinen olo siitä, että omalla lapsella on kaikki hyvin. Eikä ole joutunut koko raskausaikaa elämään pelossa ja ahdistuksessa. Pitäisi joka päivä muistaa olla niin kiitollinen kaikesta mitä on saanut, silloinkin kun vauva raivoaa rinnalla tai herää heti nukahtamisen jälkeen itkemään uudestaan...

Takaisin