Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tuosta siedätyksestä piti sen verran sanoa, että ei todellakaan sitä suositella jos suolisto-oireinen allergia! Suoliston annetaan parantua ja sit kokeillaan ruoka-aineita, joko passaa ja sit taas taukoa jos ei. Refluksi tekee pahaa jälkeä ja kehittymätön suolisto kärsii vielä enemmän kun työnnetään allergeenejä jatkuvalla syötöllä. Eri asia sit lievät allergiat/herkkyydet tai ihottumat jotka voi hoitaa ja yleensähän siedätys on siinä vaiheessa kun välttämis-/altistustestein ei tule enää voimakkaita oireita... Että teillä tuskin tytsy allergiasta edes ollut kyse, jos ajan kans helpottanut, eli siedätys ei millään tapaa tähän liity. Vituttaa nimittäin moniallergisen lapsen äitinä tommosta lukea :)

Tuohon stressaamiseen liittyen, itse olin myös aluksi todella kova stressaamaan, melkeinpä kaikesta pienestä ja turhastakin asiasta (varsinkin kun esikoinen kyseessä). Ajan myötä kun on oppinut tuntemaan oman lapsensa ja toisen tarpeet, niin stressi on huomattavasti vähentynyt. Nyt kun pojalla alkaa olemaan tietyt rutiinit (yöunille käyminen, syömiset ym) niin arki tuntuu helpommalta kun osaa nykyään ennakoida tilanteita :) me aloimme varhaisessa vaiheessa käymään isovanhemmilla kylässä ja ruokakaupassa ostoksilla, myöhemmin uskallettiin piipahtaa isommassa ostoskeskuksessa. Kaupassa käynnit kotiutumisen jälkeen aiheutti aikoinaan stressiä, kun ei vielä tiennyt miten sopeutuu turvakaukalossa olemiseen, hälinään ja meluun ympärillä, mutta sekin on jo taakse jäänyttä koska yleensä turvakaukaloon ja autoon kun pääsee, poika nukahtaa. Ja vaikka heräisikin kun ollaan esim. ostoskeskuksessa, kiltisti on aina ollut kun ennen lähtöä on syöty masu täyteen maitoa ja puhdas vaippa vaihdettu :) Nykyään stressaan oikeastaan vain sitä, mitä jos pojan rytmi joskus häiriintyy pahasti, ja siten päivä - ja iltarutiinit menee ihan häränpyllylle ja joutuisi rytmin opettelemaan uudestaan, mutta toivottavasti näin ei käy.. Sekin välillä mietityttää olenko hyvä äiti pojalleni, aluksi (etenkin kun imetys tyssäsi) tuntui koko ajan että olen paska äiti, mutta ajan kanssa tuokin olotila on alkanut helpottamaan ja uskon, että olen tarpeeksi hyvä äiti pojalleni. Etenkin kun pikkumies joka aamu minut nähdessään väläyttää niin valoisan ja komean hymyn, tulee tunne, että osaan tehdä asiat oikein ja olen hyvä äiti lapselleni :)

Ja meillä myös koko nyrkki menee suuhun ja sitä lutsutetaan kunnolla, poika laittaa peukalon etu - ja keskisormen väliin ja sitä myötä lutsuttaa peukaloa :grin

Warheart, no sitä mä just yritin sanoa, että ei ollut allergiaa :) kirjoittaminen on vaikeaa niin, ettei jotenki menis väärin... Eli että on eri asia että on suht yleinen vielä kehittymätön vauvan masu kuin että on oikeasti allergia. Ja ihan ekaksi ei ole syytä epäillä allergiaa, koska se on niin paljon harvinaisempaa. Eli ei tarvi sanoo, että joku huudattaa lastaan, jos ei heti jätä kaikkia mahdollisia ruoka-aineita pois omasta ravinnostaan. Vasta jos oireet tosi pahat, eikä mee pois. Todennäköisempää että äidin monipuolinen ruokavalio on tärkeämpää jo äidin oman terveyden kannalta. Ja se refluksi me saatiin kuriin sakeuttajalla. Yleisesti mulla on käsitys, että suositellaan pelkkää äidinmaitoa 4-6kk mm. siitä syystä että vauva tutustuu sitä kautta lempeästi eri ruoka-aineisiin.

Ja en todellakaan halua vähätellä moniallergista elämää! Se on varmasti todella raskasta ja hankalaa. :( onneksi usein vanhemmiten helpottaa. Hyvänä puolena, että tulee ehkä sitten syötyä hyvin, kun on pakko olla tarkka :)

Joo nuo vauvaiän allergiat yleensä väistyvät kouluikään mennessä, vaikka kovin raskasta voipi vauva-aikana ollakin. Mulla kaveripiirissä todella paljon vaikeasti allergisia lapsia, osalla laajat allergiat ja osalla hengenvaaralliset oireet altistumisesta. Nykyään allergiat yleistyneet huimaa vauhtia, liekö syynä kovat myrkkypitoisuudet ja torjunta-ainejäämät, vaiko ruuan jalostus ja pilalle käsitteleminen :/

Tää kirjoittaminen on kyl arsesta, kun vaikuttaa aina niin kärkkäältä jos ei laita hymiöitä, sit jos niitä tunkee jokaiseen väliin niin vaikuttaa vaan teiniltä :D Mä yritän aina tiivistää tekstin ku sitä monista aiheista tulis vaikka kuin paljon, niin sit saattaa joku olennainen jäädä mainitsematta ja vaikutan ihan kusipäältä.

Typykällä oli neuvola tänään. Pituutta oli tullut reippaasti, paino taas suhteessa pituuteen notkahtanut, pää kasvaa tasaisesti. Asentohoitoa toispuoliseen päähän jatkettava, että varmaan pakkopaita ja jotku lepositeet tolle laitettava, että saa nukkumaan pää toiseen suuntaan :D Kaikki muuten ok, vitosrokote tökättiin. Seuraavaksi sitten 4kk iässä lääkärineuvola.

Hyvää naistenpäivää!

Meillä on nyt alkanut muodostua ongelmaksi aamut. Aamuisin valostuu jo niin aikaisin että vauva herää kuuden jälkeen :( what to do? Ymmärtääkö se jossain vaiheessa että valoisallakin voi nukkua vai pitääkö alkaa teippaamaan mustia jätesäkkejä ikkunaan o_O

Täältäkin hyvää naistenpäivää kaikille! :Heartpink

Jemina-87, eikös teidän vauvalla huomattu vasta syntymän jälkeen downin syndrooma? Musta olis kiva tietää miten olette ajan kanssa sopeutuneet ja käsitelleet asiaa, etenkin kun noin puun takaa tuli ilmi. Toivottavasti et pahastu tai loukkaannu kun kyselen, ihan mielenkiinnosta halusin kysyä :)

Nuppu, ehkä on esteettisesti ajateltuna parempi että hommaat pimennysverhot? :P Ne ainakin pimentää meillä tosi hyvin, en oo nyt ees käyttäny, mutta kesällä käytän itseni vuoksi kun oon niin herkkäuninen.
Muoks. Ja hyvää naistenpäivää kaikille :)

Moi vaan! Itse löysin tämän foorumin vasta tänään ja meidän lapsukainen on nyt 3 kk:n ikäinen. Lueskelin tätä keskustelua hieman ja ihan samoja asioita sitä on itsekseen puinut. Meillä suurimmat ongelmat liittyy imetykseen, rytmiin ja liikkumiseen. Imetys on ollut koko ajan vähän ongelmallista ja se onnistuu edelleen vain makuuasennossa hyvin. Joudun lisäksi käyttämään rintakumeja kun vauva ei muuten hoksaa muuten tarttua kiinni, yritetty on. Maitoa on koko ajan tullut, mutta ei mielestäni riittävästi- etenkään enää. Neuvolassa on annettu kyllä ymmärtää, että kaikkensa pitäisi tehdä, että täysimetys onnistuisi. Siitä tullut omat paineensa. Taas yhden huonosti nukutun yön jälkeen päätin, että pakko antaa korviketta myös yöllä. Muuten herätään tunnin välein syömään vähän. Tai jos jollain on kokemuksia/parempia ideioita niin otan mielelläni vastaan. Olen pumpannut myös omaa maitoa, mutta sitä tulee 20min pumppaamisella nippa nappa 50ml.

Itse olen saanut myös kuulla niin paljon noista influessoista ja RS-viruksesta, että ollaan käyty vain lähikaupassa ja vieraita on käynyt lähinnä meillä. Yksi kotimaan lentomatka mummolaan ollaan tehty. Jännittää kovasti se keskustaan meneminen jos siellä tulee jotkut kilarit ja tietenkin tuo tautivaara. Nyt alkaa tosin vain olla mitta aika täysi tätä kotikonnuilla hiippailua. Mietin, että miten vauva viihtyy jos ei nuku vaunuissa... Tällä hetkellä siellä onnistuu päiväunet kyllä. Rytmiin liittyen ongelmana on myös se, että nykyään päiväunet ovat tosi katkonaisia. Parhaimmillaan saattoi nukkua 3h putkeen ja nykyään heräileen kerran pari tunnissa. Mietin, että mikähän siihen voi vaikuttaa. Meillä vauva nukahtaa yöunille vasta klo 23 aikaan. Kuulostaa luksukselta kyllä jos teillä joillain onnistuu unillemeno jo klo 20-21 aikaan.

Kuulisin mielelläni jos joku on aloittanut vauvauinnin? Se olisi meilläkin suunnitteilla kun vauva selvästi kaipaa kovasti seuraa ja aktiviteetteja. Ja illat on meillä myös tosi itkuisia, mitenkään päin ei olisi hyvä. Ainoastaan kelpaa jos on sylissä ja liikkuu koko ajan.

Kiva tällainen foorumi :)

Täältäkin hyvää naistenpäivää kaikille! :Heartpink

Jemina-87, eikös teidän vauvalla huomattu vasta syntymän jälkeen downin syndrooma? Musta olis kiva tietää miten olette ajan kanssa sopeutuneet ja käsitelleet asiaa, etenkin kun noin puun takaa tuli ilmi. Toivottavasti et pahastu tai loukkaannu kun kyselen, ihan mielenkiinnosta halusin kysyä :)
No on tää ollu haastavaa kun on tunteet mennyt vuoristoradan lailla, onneks tänä pvänä saa niin paljon tukea joka puolelta että ollaan senkin avulla jaksettu. Ja ollaan siinä mielessä onnekkaita, että meidön neiti on perusterve, ja ei ollut sydänvikaa. Ja muutenkin helppo vauva ollut ainakin tähän asti :D mutta edelleen käsitellään asiaa päivittäin...

Jemina, hyvä että apua ja tukea on saatavilla, ja että tyttö on perusterve :) varmasti vie aikaa sopeutua ja käsitellä, mutta toivotaan että aika auttaa :) jaksamisia!

Äiti, tervetuloa! Meidän sylittelijälle kantoliina&-reppu ovat olleet pelastus, ootko kokeillu? Myös siellä "ihmisten ilmoilla" jos vaunussa alkaa itkettää. Aika harvoin kai vauvat hirmu pitkiä pätkiä nukkuu, onnekkailla vaan :) tutkimusten mukaan vuoden vanhatkin vielä yleensä yöllä herää syömään tai muuten vaan. Eli ihan normia jos ei vielä kasilta nukuta ja aamuun asti posooteta :)

Korvike ilmeisesti on "tujumpaa" ja sulaa vähän hitaammin ja tulee helpommin syötyä paljon kerrallaan, niin silloin kai nukkuu pidempään kun on silleen raskaampaa ruuansulatukselle. Äidinmaito menee nopeemmin ja tarvii yleensä tiheämmin syöttää. Näin oon ymmärtäny imetyksen tuki fb-ryhmästä.

Meillä vois sanoo et kasin ysin mais eka unipätkä (itse lasken melki päikkäreiksi vielä) ja sit 10-12 maissa yöunet ja 3-4 tunnin välein herätään syömään. Joskus ja aamua kohti useammin. 9-10 maissa herää.

3kk tienoilla tulee myös tiheän imun kausi, eli vauva tilaa äidinmaitoa seuraavia kk varten. Siksi ei ehkä kannata antaa korviketta vaan syöttää vaan niin usein ku vauva haluaa. Jottei maidontuotanto lähde laskuun. Vain jos paino ei nouse ja pissavaippoja tuu tarpeeks, on korvike tarpeen. Jos siis haluais imettää :) 50 ml riittää jo 1-2 tunniksi, ihan hyvä saldo. Mulla onnistuu pumppaus tuloksellisesti parhaiten samalla ku imetän.

Äiti tervetuloa!
Nuppu hommatkaa pimennys verho, meillä sellaiset ja ei ainakaan valosan takia muksut nouse;)

Heippa kaikki! Yritin lukea kuulumisia, mutta hyppäsin suoraan tänne lopuun kun on tullut niin paljon tekstiä että ei kyllä ihan yhdeltä istumalta onnistu! Toivottavasti kaikille kuuluu hyvää ja vauvat ovat voineet hyvin. :) Me ollaan nyt alun sairasteluista toivuttu, ja voidaan koko perhe hyvin. Vauvakin on kasvanut kovasti ja pysynyt terveenä, mikä on tietysti iso helpotus.
)
Oikein ihanaa naistenpäivää kaikille! <3

Koska ootte uskaltanut lähteä tekeen rankan salitreenin tai juoksulenkille, jos vatsalihasten erkaantuma on palautunut?

Rankkoja ei kannata kai tehdä silti ennenku sisemmältä on lihakset palautunu. Suoria vatsojakaan ei suositella enmuistamoneenko kuukauteen, vaikka rako olis pois. Ja nivelet on edelleen löysät. 6kk niin pitäis olla about palautunu. Mut kehoa kuunnellen, kyl mä oon jo tanssitunnille hypellä ja hyvin meni. Kesäksi kuntoon :P

Neuvolassa testasi vielä vatsat ja hyvin on palautunut. Suoria vatsoja en ole vielä tehnyt ja treenejäkin voisin hetken pitää vielä kevyempänä.

Tänään oli neuvola tytöllä pituutta 61cm (50cm) ja paino 6,6kg (3,5kg) ja ikää tosiaan 3kk+4pvä. Hienosti kasvanut! :happy: Neiti ei tykkännyt pituusmittauksesta ja rokotteet meni samalla kiukulla. Onneksi oli maito valmiina odottamassa niin sen vetäsi lohdutuksena ja tyytyväisenä nukahti syliin. Saatiin lääkärinkäyntiä perjantaille, josta lähetettä sit maitoaltistukseen.

Takaisin