Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Jokos täällä on sairastelijoilla tilanteet helpottaneet? Tsemppiä kaikille nuhanenille ja kuumeilijoille.

Meidän poika on nyt tiistaista lukien ollu kärttynen (vai kipee vai väsynyt..?), kun alottanu heti hereille havahuttuaan kovan huutoitkun.. Epäilin jo, että sille alkaa tulla hampaita kun on alkanu lussuttaa käsiään tai mun kättä, mutta ei sillä mitään hampaita näy. Nyt tänään iltaa kohti ollu enempi oma ihtensä ja viihtyny hereillä itkemättäkin. Sitäkin mietin, että olisko se vaan ollu väsyny, kun edellinen viikko oli niin hälinää, ihmisiä kovadti ja lauantaina se kastejuhla. Kun on kumminki tottunu oleen pääasiadsa vaan kahelleen mun kans tai mun ja isänsä kans.

Varadin huhtikuuhun viimein kierukan asennusajan kun se neuvolatäti sai tiistaina vakuutettua mut että se kannattaa... Pelottaa että sattuuko se, kun mulla sektio eikä alatiesynnytystä... Ja muutenki jännittää miten se hormonikierukka mulla toimii. Toivottavasti hyvin.

Karkas...
Mutta moitin omassa 2015 pakkauksessa eniten laatua: hirveän ohuita kankaita ja puoli päivää kun päällä pidät niin venähtää. Yhdestä on jo neppari irti ja yhdestä löytyi pieni reikä. Harmi sinänsä, kun kuosit kyllä kivoja, mutta laatu niin heikko.

Oioi! Pitää varmaan kurkata kaupasta. Netistä oon uutena löytänyt 19€ hintaan. Kiitti vinkistä :)

Hilla joo, mullakin oli yhdessä vaatteessa reikä ja piti lähettää takas. Sain uuden ehjän tilalle. Uudessa monta kivaa värikästä juttua, mut kokonaisuutena 2015 kivempi. Ehkä haalin jostain noita 2016 kivoimpia :)

Meillä Järvenpään prismassa on kestovaippoja punalaputettuina paljon... En tosin oo tarkemmin kattonu minkäsorttisia, on vain pistänyt tarjoustarrat silmään ;)

Hurjan jännä aamu tänään. Lähetään kohta vauvauintiin ekaa kertaa! Ja poika paljon hyvän tuulisempi. Nyt vasta kuulettaa papalle itkevänvaikka ollu yli tunnin hereillä.

Näin viime yönä unta, että pikku-neiti oppi pyörähtämään. Tästä innostuneena pyörähti alas sängyltä ja aloitti konttaamisen vauhdilla. Kun yritin kuvata konttaamista, niin hän meni piiloon sängyn taakse, josta huuteli, etten saa tulla.
Nopea kehitys tuolla tytöllä... :D

Ne Pilvi-vaipat on tosi hyviä! Itse oon kirpparivaipoista maksanut 3-5€ kpl. Taitaa kaapissa olla nyt ainakin 4 äp-vaippaa. Uusi lime ois kyllä sopinut pojalle violettia paremmin :) prisman pilvet taitaa olla aina vaan kirahvia ja farkkua, niitä saa edullisesti käytettynäkin. Sääli vaan kun se fleece ei sovi kaikille ja lisäksi nyppääntyy. Muutoin huippu vaippa!

Meillä kun ei ole prismaa lähellä, niin ei tule käytyä. Ja kirppareilla en oo ku kerran nähnyt ton liilan, muita kuoseja en ole ihastellut kuin netissä. Mutta joo, täytyy varmaan tekemällä tehdä kauppareissu kauemmas, niin pääsee kurkkaamman :)

Niin ja mun mielestä huonoimmat puolet on, että tarrat ei enää oman äp: sen vaipassa pysy kiinni niissä pesua varten olevissa kohdissa ja tuosta fleecestä kakka lähtee vähän huonommin kuin cool-maxista.

Kysymys useamman lapsen äideille :)

Mitkä asiat teidän mielestä olis voinu mennä vähemmälläkin stressillä esikoislapsen kanssa? Tai onko semmosia asioita?

Kun itestä tuntuu että vähempikin stressaaminen varmaan riittäis, kun esim suunnittelen tämän ensimmäisen lapseni kanssa päivää tai johonkin lähtöä, missä vaiheessa ja miten kannattaa ruokkia, nukuttaa tai ulkoilla.

Usein kuulee äitien jälkeenpäin harmittelevan kun ei ottanut vauva- aikaa rennosti.Ja mieluusti itekin hieman rennommin menis :happy:
Toki itellä vaikuttaa sekin kun vauva on ollut mahakipujen takia itkuinen ja herkkäuninen.

Mutta vinkkejä rentoon vauva- aikaan pliis :happy:

Nepatti, Käydään Tuusulassa uimassa. Hienosti meni eka kerta. Poika vahtasi ihmeissään muita uijia ja potkutteli jaloilla, kun vedin altaassa. Tosi hauska harrastus! Vaikka suihkutiloissa olikin vähän hastavaa puöritellä vauvaa. Nyt oli oma äiti apuna, ensi kerralla pääsee isikin mukaan. 15min uitiin sitten alkoi poikaa palella ja bähän itkettääkin. Mutta olipa hauska reissu!

Nyt poika jaksaa jo aika hyvinpitää päätä pystyssä mahallaan ollessa. Kiepsahtaa vaan herkästi selälleen. Eilen kiepsahti lievään alamäkeen myös selältään mahalleen.

Ois esikoisen vauva-aikana pitänyt enemmän luottaa itseensä ja mennä yksityiselle selvittämään allergiat ajoissa... Säännöllinen rytmi itsellä ja vauvalla helpottaa elämää aivan älyttömästi! Pystyy ennakoimaan hieman unia ja yöunet kun on aina samaan aikaan, niin vauva siihen tottuu ja väsyy yleensä jo itse sopivikseen. Helpottaa myös omaa nukkumista :) Ja jos joku neuvolan ohjeistus tuntuu aivan järjettömältä, niin niitä ei ole pakko noudattaa! Tutkimuksia netti pullollaan ja neuvolassa ei välttämättä tule edes sitä oikeaa tietoa, vaan tätin omaa mielipidettä. Sitten voi ottaa rennosti kiinteiden maistelun kanssa, ekan vuoden kuitenkin maito on imeväisen pääasiallinen ravinto.

Meillä aletaan tervehtyä, oksennukset jäi yhteen päivään ja lapseen, ainakin siltä näyttää! Vauva on enää vähän tukkeessa muuten kaikki ok:)

Sale itse tuli steressattua kaikkea, siis aivan kaikkea!!! Joten ehkä paras neuvo olis et lopeta stressaus ja elä hetkessä, tiedän et se on helpommin sanottu kuin tehty;) luota itseesi äitinä, luokaa toimivat rutiinit ja anna virran viedä.

Täällä kans yks äiti joka stressasi kaikesta esikoisen kanssa ja neuvolatätiä uskoin lähes kaikessa. Kai se kuuluu asiaan ekan lapsen kanssa. Toisen ja tämän kolmosen kanssa ei osaa ees stressata. On kyllä paljon rennompaa ja vauva-arjesta nauttii paljon enemmän :-)

Tuli tossa semmonen asia mieleen, kun kohta aletaan kiinteitä kaikki maistelemaan, niin ne PILTTIPURKIT EI KUULU MIKROON!! Kerranpa kävi niin kun kaveri oli muksunsa kans kylässä, oli lämmittämäs purkkiruokaa ja sanoin vielä, että ei niitä purkkeja sinne mikroon saa laittaa. No laittoi kuitenkin kun kuulemma aina niin tehny ja lähti hakemaan vielä maitoa hoitolaukusta. Onneks ei kukaan ollu keittiössä, kuului aivan järkyttävä pamaus, mikron ovi oli lentänyt auki ja keittiö oli aivan täynnä isompaa ja pienempää lasinsirua. Mikron ovi oli sisäpuolelta täynnä kiinni jääneitä sirpaleita, tuli siis melkoisella paineella ne sirpaleet. Ei helvetti mitä siinä ois sattunut jos vauva ois ollu nököttämässä syöttiksessä sillon! Eli se ei aivan turhaan ole kielletty...

Toinen vähän hauskempi juttu sit, että ei kannata kuorittua kokonaista kananmunaa lämmittää mikrossa, semmonen onneton pikkunen poks ja on muuten mikro melkoisessa kunnossa :D

Sairastelut helpottanut tai tyttö ei onneksi tullut ollenkaan kipeeksi :happy: Tänään tuli neidillä 3kk täyteen :p ja viime yönä nukkui pitkästä aikaa melkein 8tuntia putkeen. Vielä kun itekin ois osannut nukkua samanlailla eikä valvonut kesken yötä. Ensi viikolla ois neuvola niin saa tietää paljon tyttö on kasvanut. Itestä tuntuu jo tosi isolta :happy: Rokotteetkin saadaan sillä käynnillä. Onko teillä nostanut kuumetta?

Sanoinko et taudit helpottanut ja PAH! Nyt sit esikko oksentanut 3 kertaa illan aikana... Voih kun pienemmät säästyisi!!!!

Hansu meillä on rokotteet nostanut kuumeen:(

Takaisin