Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Minä oon kans Air4m kiitelly noita meijän isorenkaisia ja jykeviä vaunuja näitten lumisateitten keskellä :) Kesällä voi olla sit vähä kömpelömmän tuntuiset, mutta ainaki hiekkateillä pääsee hyvin sillonki kärräämään.

Onpa ihana ku oli taas vähän seesteisempi päivä, ei tullu itekään raivottua kaikesta mahdollisesta ku sai aamulla vähän nukkua. Pääsin esikoisen kans pihallekin ja kyllähän se piristi molempia! :) Varmasti tyttöki ollu turhautunu tähän jatkuvaan sairasteluun ja sisällä möllöttämiseen.

Vauva on harmittavasti räkätaudissa, mut jospa tuo menis nopsaan ohi... Antaa hyvin ainaki putsata Nenä fridalla räät pois. Onko kellään muuten tietoa et voiskohan Snifferiä laittaa jo tommoselle 11 viikkoselle? Siinä lukee et 3kk ylöspäin nii en oo vielä uskaltanu pistää.

Kyl täälläki selvästi yö ja päivä jo erottuu toisistaan, et kyl vaavi on must sen oppinu mut ne unijaksot on silti ihan maksimissaan 4h. Mä satuin just yks huono yö tänne foorumille jun useat oli kirjottanut kuinka nukutaan ties kuin monta tuntia ja alko vaan ärsyttää :D Mutta ehkä mekin vielä nukutaan pian enemmän!

Ei oo mullakaan mitään konstia antaa. Yöllä meilläkin alusta asti ollu pimeätä, hiljaa, en hymyile ja naureskele vauvalle, vauva on oppinut että syödään ja nukutaan, yleensä melkein silmät ummessa koko ajan :D siis sillon ku nukku vähemmänkin kerrallaan. Äkkiä oli siis oppinut yön ja päivän eron. Illalla vaihdetaan yöpuku ja herra alkaa tankkaamaan jo kuuden /seitsemän jälkeen... Nyt ollaan siis nukuttu tosiaan 8h putkeen unia ja senkin jälkeen nukkuu vielä tunnin - puoltoista. Päivät on kyl sitte ollu sen jälkeen melkosen pätkiä. Yhet puoltoista tuntia voi nukkua. Muuten vaan kitisee ja roikkuu sylissä...

Minä oon vaan kironnu nuita meidän city jettejä :D Täällä kans oli mukavat esteet eilen aurattu tonne kävelytielle, että ei auttanut kun kiroillen nostaa vaunut yli. Olipahan tehokasta aamujumppaa :D

Meillä nukutaan 9-10h putkeen, kamalaan nälkään sit heräilee aamuyöstä. Ei kai tuohon voi just muuten vaikuttaa kun pitää saman rytmin ja rutiinit aivan jokaisena päivänä. Iltarutiinit samat ja samaan aikaan, rauhottuminen ja hämärään/pimeään huoneeseen. Meillä himmeä yövalo päällä koko yön, vasta aamulla sit kirkkaammat valot päälle ja alkaa päivä. Päivisin seurustellaan ja touhutaan, viiden jälkeen ei enää nukuta, vaan sinnitellään sinne yöuniaikaan asti. Vauvat on yksilöitä, toiset tarvii sapuskaa yöllä enemmän kun toiset, meillä syödään 6x vuorokaudessa ja pisin syöttöväli tuo öinen 9-10h. Päiväunia meillä ei sit oikeen malteta nukkua kun liikkuvissa vaunuissa. Aina kun vaunut pysähtyy niin herätään, oli sit ulkona tai sisällä ja ei vaikuta ollaanko vaunuteltu puol tuntia vai kaks tuntia. Aamupäivästä kun väsy alkaa painaa ja ei satu olemaan mihinkään asiaa, niin torkahtaa max 30min vaunuissa, sama sit puolen päivän aikoihin ja sit iltapäivällä. On muuten äkänen neiti sit jos ei ole kun pieniä torkkuja ottanut.

Meillä kans päivisin kitistään ja tapellaan unta vastaan, kumman paljon sitä saa aikaseks yhdellä kädellä, kun eihän neiti viihdy kantoliinassa mitenkään päin :D Kyllä tää vauvavuosi on vaan joka kerta niin hanurista, vaikka meillä kovin helppo vauva onkin.

Onko joku käynyt ottamassa vauvasta valokuvia valokuvaajalla? Millaisia kokemuksia? Paljonko maksoi? Oliko vauva yhteistyöhaluinen ja onnistuiko kuvat?

Meijän neiti ei kanssa päivällä meinaa malttaa millään nukkua. Vaunuissa nukkuu tällähetkellä parhaiten ja unta riittää 1-2h. Leikkimatolla viihtyy 1/2-1h ja sitterissä jaksaa olla 15 min ja tylsistyy.

Meillä ei ees oo sitteriä ja tuskin siinä viihtyiskään. Turvakaukalo ja vaunut nimittäin aiheuttaa paikallaan ollessaan pää punaisena karjumista, niin tuskin tommonen paikallaan möllöttely kovin kiinnostaisi. Leikkimatolla viihtyy vaihdellen viidestä minuutista jopa tuntiin. Lelut ei aina kiinnosta, niin sit ährätään pää punaisena, et josko pääsis mahalleen. Mahalleen jos laittaa niin välittömästi päästävä takas selälleen ja ai hitto sitä pienen ihmisen raivoa jos käsi väärässä asennossa ja ei heti selälleen pääse :D Raivostuttava, mut silti niin hellyttävä hermokimppu <3

Kyl täälläki selvästi yö ja päivä jo erottuu toisistaan, et kyl vaavi on must sen oppinu mut ne unijaksot on silti ihan maksimissaan 4h. Mä satuin just yks huono yö tänne foorumille jun useat oli kirjottanut kuinka nukutaan ties kuin monta tuntia ja alko vaan ärsyttää :D Mutta ehkä mekin vielä nukutaan pian enemmän!
Juu et todellakaan ole yksin.. :D Meillä nukutaan kans yöt pääosin 3-4 tunnin pätkissä, sitten syödään ja nukahdetaan onneks uudestaan. Nukkui aikaisemmin ensimmäiset unet omassa sängyssä ja ensimmäisen syötön jälkeen jäi viereen nukkumaan, mutta minun unet rupes kärsimään siitä, niin nyt oon muutamana yönä tehny silleen, että syötän istuallaan ja laitan natiaisen takas omaan sänkyyn nukkumaan. Hyvin onnistuu meillä näin, nätisti jää nukkumaan tai aikansa saattaa touhuta unissaan ja sit rauhoittuu. Syöttöjä varten ei laiteta edes valoja päälle, vaan vaippaa vaihdettaessa laitetaan pikkuvalo.

Nyt oli tälläkin äidillä vihdoin ja viimein jälkitarkastus! Eppari siisti ja hyvin parantunut, kohtu kunnossa ja limakalvot hyvät, alapää kokonaisuudessaan kuulemma hyvä :grin lantionpohjalihaksia kannattaa treenailla vielä, mutta suht hyvässä kunnossa nekin :)

Meillä oli tänään oli 2kk neuvola.
Poika oli kasvanut taas hienosti!
Pituutta oli 57,5cm (49cm)
Painoa 5760g (3965g)
Pään ympärys 41,6cm (36cm)
Suluissa on syntymämitat.
Tosin pituutta viime kerrasta oli tullut vain 1,5cm :eek: Painoa senkin edestä, n.900g kolmessa viikossa.

Jaksoi neuvolatäti muistuttaa kuinka alakäyrällä poika kasvaa :confused:
Itse en noista käyristä oikein jaksa välittää, eihän siihen pituuskasvuun enää oikein millään voi vaikuttaa kun meidän geenit siellä tekee tehtäväänsä, kasvakoon poika sellaiseksi kuin kasvaa, ihan yhtä rakas on vaikka olisi niin ala tai yläkäyrillä ettei neuvolan käyrät riitä :D <3

Niinu, ei kai sillä ole juurikaan merkitystä, millä käyrällä kasvaa, kunhan kasvu on käyrän suuntainen, niin kaikki on hyvin ja normaalisti, joten en murehtisi :) Neuvolantäti on meille tosiaan pojan painosta sanonut, mutta itse oon mitat syöttänyt kasvuseula.fi -osoitteeseen ja koska siellä tulokseksi tulee, että kaikki on normaalisti ni sanon pyhpah sen vanhan tädin sanomisille... Kunnes seuraavan kerran istun kuuntelemassa sen mielipiteitä ja pahastun niistä jälleen :wink:joyful: Torstaina sitten sinne taas kuuntelemaan, syödäänkö meillä liikaa.. o_O

On kyllä ollut ihmeelliset pari päivää. Useampi viikko saatiin nauttia hyvin nukkuvasta ja tyytyväisestä pojasta, mutta nyt eilen ja tänään on tuntunut ettei mikään ole ollut hyvin ja päivisin sekä aamuisin unet on olleet minimaaliset. Huokaus. Tänäänkin olin juuri alkuillasta ummistamassa silmät, että saan itsekin huilittua kun poikakin nukahti... Eipä nukahtanutkaan vaan itku alku vartin hiljaisuuden jälkeen :arghh: Siinä pääsi äipältäkin väsyitku. Voi kumpa se vaan osaisi puhua ja kertoa miksei malta nukkua. Paljon hymyillään ja jutellaan pitkät tovin päristellen ja kiekuen, mutta sitten alkaa selkeästi väsähtää, muttei vaan saa nukahdettua.

Toivottavasti kyseessä on vaan reeeeeilusti myöhässä olevat kuusviikkoshulinat ja on ohi menevää :rolleyes: Meillä kun niitä ei näkynyt silloin kun oli ikää kuuden viikon verran. Nyt siis mennään jo kymmenettä viikkoa :grin

Mulla on puolestani pakko lohdutella teitä valvovien vauvojen kanssa painiskelevia mammoja, että ihmeitä tapahtuu! Pakkasin nimittäin tänään olohuoneesta patjan pois, sillä ollaan onnistuttu vihdoin saamaan poika nukkumaan pinnasängyssä, joten me vanhemmat mahdutaan taas molemmat tähän parisänkyyn. Pinnasänky on sivuvaununa eli periaatteessa perhepetimeiningillä mennään yhä, mutta paljon levollisemmilla unilla. Nyt parina yönä mun supervaativa ja läheisyydenkipeä pikkumuru on nukkunut jopa 7 h putkeen, syönyt nopeasti ja jatkanut taas unia. Mä en oikein tiiä, mistä tämä täysin yhtäkkinen muutos parempaan on johtunut, mutta ei sen väliä. On niiiiiiin paljon parempi olo itselläkin kun saa nukuttua! :) Ehkä tuo pieni hajurako tekee sen, ettei vauva heräile maidon tuoksuun tms., mutta on kuitenkin tarpeeksi lähellä, ettei sitten itke myöskään yksinäisyyttään. Tiedä häntä, pääasia, että parempaan suuntaan mennään. :)

Rotarokoite aiheuttaa meillä vatsanväänteitä :( Maanantaina sen poika sai ja nyt nukuttu kaksi yötä lyhyemmissä pätkissä. Tänään nukuttiin aamulla kyllä paremmin, kun tajusin iskeä vauvan miehen mahan päälle mahalleen nukkumaan. Sitten kun mies lähti töihin, niin otin vuorostani. Saatiin kaikki nukuttua hiukan paremmin. Päivisin myös poika viihtynyt parhaiten sylissä ja sitterissä, jonka olemme uudelleen nimenneet shitteriksi :D Siinä nimittäin poju on sellaisessa asennossa, että melkein aina alkaa pärinä ja turina ;) Aiheuttiko jollain muulla rota mahanpuruja? Kuinka nopeasti loppuivat?

Meillä annettiin eilen neuvolan yhteydessä rota- rokote. Yön ja tämän aamun on kyllä paukutellut koko lyhyen elämänsä edestä! :D Aivan mahdotonta tuo jatkuva pärinä. Mahanväänteitä en vielä näin lyhyen ajan jälkeen ole ehtinyt huomata. Odotan mielenkiinnolla että tuleeko pojalle sivuoireena neuvolatädin lupailema 2-3vk kestävä ripuli!

Meillä paremminkin ummella. Tavara kyllä ihan normilöysää, mutta tulee harvemmin kuin ennen ja sitä ähelletään pitkään. Ja sitten just kipristelee masuaan.

Meillä on koko 2kk ajan vauva mennyt nukkumaan 19.00, herännyt ensimmäisen kerran 01-02 välillä syömään, sitten aamuyö meneekin useammin herätessä, heräilee noin tunnin välein 04 eteenpäin, aina siihen asti että noustaan ylös. Vaihtelevasti noustaan 07-09 välillä, riippuen ihan siitä miten poika haluaa nukkua.

Mutta on kyllä rankkaa kun nukkuu niin pieniä pätkiä, varsinkin kun vielä pumppaan öisin, niin ei tule paljoa nukuttua :rolleyes: Onhan tuo ensimmäinen unipätkä pitkä, mutta voisi aloittaa yöunet vaikka ysiltä illalla ja siitä vetäistä sen 6-7tunnin unipätkän niin sehän riittäisi meille vanhemmillekin koko yön uniksi! :) Mutta en kyllä valita siitäkään että nyt iltaisin minulla on pari tuntia omaa aikaa ennenkuin liityn vauvan seuraan nukkumaan.

Takaisin