Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mun nenään ne perus-Liberot haisee kunnon kemikaaleille heti yhen pissan jälkeen. :S Isommalla pojalla en oo kyl huomannut Liberon housuvaipoissa samaa, mistä lie johtuu. Pampersia käytettiin heti syntymän jälkeen, mut niiden sit taas en muista haisseen? Voi olla et mulla on nenässä vikaa. :D

Me päästään tänään kotiin, jee! Kotisairaala tulee sit 2x päivässä laittaamaan vauvalle lääkkeet kanyyliin. :) Kauhee ikävä ollu esikoista, kun ei häntä oo oikein voinut tänne infektio-osastolle tuoda.

On kyllä hurjat pakkaset, toivottavasti vähän lauhtuis et pääsis jossain vaiheessa vähän ulkoilemaan!

Mut hyvää loppiaista mammoille! :)

Onko muilla tulla raskausaikana säännöllisesti harjotussuppareita?
Täällä tosiaan koko aamun tullu kivuttomia supistuksia ja nyt noin tunnin tullu alle 10 min välein, mutta edelleen on ihan kivuttomia, ei kumminkaan lopu liikkeessä/asentoa vaihtaessa, kestää 40-60sek.
Mietin että jokohan nämä vois jotain merkata että ei tartteis huomenna käynnistää *toiveikas* :)

Täälläkin tulee joka päivä luettua teidän kuulumisia, vaikka vauvan myötä itse en enää läheskään niin aktiivisesti kirjoittele :) Sitten kun olisi aikaa kirjoitella tuntuu, että unohtaa kaikki asiat mitkä piti kertoa, ja niin sitä vaan tyytyy lueskelemaan eikä itse kirjoittamaan.. Aikaisemmin tänään oli mielessä juttuja mistä kerron, mutta taas pääsi unohtumaan.. Noh, pistän vauva - arjen piikkiin :p

Poika tänään 3 viikkoa, nopeasti nämä päivät menee. Miehellä alkoi onneksi isyysloma, helpottavaa kun on toinen auttamassa :)
Viime yö meni valvoessa, poika itkeä tihrusti vähän väliä ja pari kertaa veti kunnon huuto konsertin mahan takia :( Noin puoli kuuden aikaa aamulla vasta kunnolla rauhoituttiin, nyt pitää vain toivoa että ens yö parempi!
Cuplaton tippoja kävin viime viikolla hakemassa, on kyllä selvästi auttanut ilmavaivoihin mutta vieläkin ikäviä masuvaivoja ilmenee. On kyllä niin turhauttavaa ja väsyttävää kun toinen huutaa kurkku suorana ja näkee miten kipristelee mahaansa, eikä itse voi oikein mitään tehdä. Monet itkut tullut itkettyä kun tuntuu toisen puolesta pahalta ja avuttomalta, pidän peukut pystyssä ja toivon, että kohta helpottaisi.

Inhottavaa kun näin kylmät säät, haluaisin niin lähteä vaunulenkkeilemään mutta haaveeksi jää :(

Tuntuu, että olisi vielä niin paljon asiaa mutta pää lyö tyhjää. Tästä tuli ehkä vähän sekavaa tekstiä, mutta pikaiset kuulumiset tulin kertomaan. :) Synnytyskertomustakin pitäisi kirjottaa, mutta sekin aina jää yritykseksi..

Onnea kaikille uusille mammoille ja tsemppiä viimeisillään oleville, kova odotus palkitaan! :)

Nyt kuulostaa siltä että tämä äiti lähtee ruokkimaan pikkumiestä :)

Moikka! Vähän tullut taukoa ja kauheesti luettavaa vielä. Tuli vaan huoli, ei kai wildis poistunut täältä? Onhan se ihan kammottavaa jos ei saa rauhassa pumpata tissejä tyhjäksi. Sairaalassa olo on ensisijaisesti äidin toipumista varten ja lapsen ja äidin ja isän (jos on perhehuone) tutustumista varten. Meillä on sisarukset aina nähneet vauvan vasta kotona. Eihän siitä nytkään olis tullu mitään jos nuo 5 tenavaa olis pieneen 3h huoneeseen tuotu... Tämä siis mun mielipide ja ymmärrän muitakin näkökulmia... No se siitä:)

Onnea vauvan saaneille!!! Ja myöhästyneet uuden vuoden toivotukset!

Täällä kaikki menny paremmin kuin hyvin! Vauva on tyytyväinen suloposki! Yöt nukkuu kuin tursas niinkuin äitinsäkin... 1-2 kertaa syö yössä ja nukahtaa heti syömisen jälkeen. Mutta tosiaan hyvähän se on, meinaan sitten kun pakkaset laihtuu, mies on järvellä pitkää päivää ja yksin pitää koko paketti pyörittää taas... Onneks kroppa alkaa olla vähän parempi. Huomaa kyllä, että toipuminen tästä kuudennesta tällä iällä alkaa olla hitaampaa kuin ennen...

Yritän tässä lukea loputkin, ei halua missata mitään... :)

Sitä minäkin harmittelin, että Wildis ei oo enää kirjotellu. Mukava olisi Wildiksenkin kuulumisia lukea! Se lypsämisasia etenkin ihan alussa on kyllä semmonen juttu, että siihen pitäs rauhassa saaja paneutua. Sepä vain on vähän hankalaa monen hengen huoneissa. Ite sain alussa vauvatehon perhehuoneessa rauhassa opetella. Se olikin iso asia, kun tämä lypsäminen jäi mulle vielä niinkun pitemmäksikin aikaa päälle.. Sittemmin Hyvinkäällä mulle tuotiin pieni sermi, minkä piti vähän ykdituisyyttä taata. Mutta siinä vaiheessa se ei enää sitten niin jaksanut kauheesti vaivata vaikka naapurivauvan molemmatvanhemmat huseeras siinä pienessä huoneessa. Ja toisaalta imettihän se naapurivauvan äitiki vaikka mun ukko oli paikalla. Mutta joo imetys ja pumppaaminen on vähän eri asiat. Pumppaaminen on paljon herkempi häiriötekijöille.

Täällä kuusi lensi pihalle ja joulukoristeet laatikkoon. Sniif. Ensi jouluun! Hyvää loppiaisiltaa kaikille!

Meillä käytössä libero koska niiltä löytyy 1koossa joku vielä hitusen pienempi malli kuin pamperssin 1koko. Kohta päästään siirtymään sit siihen isompaan 1kokoon (liberolta myös), 2koko ehkä sit joskus tulevaisuudessa

Vaikka hyvin on poika näyttänyt kasvavan sillä reisistä löytyy ihanat vauvamakkarat joita syntyessä ei todellakaa niissä pikku tikuissa ollut näkyvillä. Ja jopa on pyöreyttä poskissakin ja pieni kaksoisleukakin löytyy! Pelkästään tissimaidolla

Niiinu, tuolla kirjottelinkin aikasemmin, että tosiaan painoa tuli pelkästään ekan viikon aikana 500 g, tokalla viikolla siihen päälle 200g.... että semmoinen pötkylä täällä. No mutta kyllä se niin miehekkäästi röyhtäilee ja ähisee ruuan yhteydessä, että melkoinen karju siitä taitaa kasvaa :hilarious:

Satuin muuten huomaamaan,että verkkokauppa.com on kunnostautunut nykyisin vauvatarvikkeissa. Sieltä saa näköjään nykyisin ostettua vaippoja, pilttejä, korvikkeita, jne. isommissa erissä vissiin ihan hyvään hintaan.

Ei kyllä onnistu postitse tilaamaan, eli jos sattuu asumaan myymälän lähellä (tai Helsingissä, jonne onnistuus toimituskin), niin saattaapi olla edullisempaa käydä sieltä hakemassa vaippoja ja muuta (ihan pikatsekkauksella vaan katoin, että muumivaipat oli ainakin prisman hintaa halvempi, muuta vertailua en tässä ehtinytkään vielä tehdä).

https://www.verkkokauppa.com/fi/catalog/1456b/Ruoka-ja-juoma-Lapset

Eipä oo tullut mieleenkään, että verkkokauppa.comista voisi jotain vaippoja ostella :grin

Onko muilla tulla raskausaikana säännöllisesti harjotussuppareita?
Täällä tosiaan koko aamun tullu kivuttomia supistuksia ja nyt noin tunnin tullu alle 10 min välein, mutta edelleen on ihan kivuttomia, ei kumminkaan lopu liikkeessä/asentoa vaihtaessa, kestää 40-60sek.
Mietin että jokohan nämä vois jotain merkata että ei tartteis huomenna käynnistää *toiveikas* :)

Mulla on nyt pidentynyt latenssivaihe päällä. Viikko sit alko öisin supistelemaan ja nyt viimiset kaks vuorokautta supistellut 7-10 minuutin välein. Välillä tulee tosi kipeitä ja yli minuutin mittasia supistuksia, mutta sit välissä on useempi kivuttomampi ja lyhyempi. Eivät oo avaavia supistuksia, eli meillä käy tie käynnistykseen huomenna aamulla.

Meillä nousee maito paremmin pumpulle kun muksu syö toisesta tissistä ja samaan aikaan pumppaan toisesta. Verrattuna siihen että muuten vaan alan pumppailemaan. Kannattaa kokeilla

Hyvä tietää ettei olla ainoita kenellä paino noussut reippaasti! Meillä menee ainakin 500ml-600ml päivässä maitoa. Meilläkin mennään kokonaan tissimaidolla. :)
Kertoisitko, mistä tiedät paljonko maitoa menee per päivä, kun tissimaidolla? Ihan mielenkiinnosta, kun mulla oo mitään hajua, paljonko täällä menee.. :o :)

Meillä kokeiltu vaipoista liberoo ja pampersia ja ainakin tällä hetkellä mulle ennemmin mieleen tuo libero.. Istuu meidän pötkylälle paremmin. :)

Heippa mamit! Itsekin jaksan vihdoin tulla kertoilemaan mitä tänne kuuluilee. Tosiaan päivittäin teidän juttuja yritän keretä lukemaan mutta aina jää oma kirjoittelu. Tosiaan olin itse päättänyt jo ennen pojan syntymää etten aio imettää koska esikoisen aikana mua lähinnä vaan pakotettiin imettämään ja siitä jäi tosi epämiellyttävä kokemus silloin. Synnärillä yks kätilö ei tykännyt ajatuksesta etten halua imettää ja nappas mua tissistä kiinni ja törkkäs sen vauvan suuhun vaikka just olin saanu vauvan syötettyä pullosta -.- ei siitä siis mitään tullut vauvalla ei ollut nälkä ja oma paha olo vaan kasvoi imettämistä kohtaan.. sen jälkeen ei kukaan enää yrittäny pakottaa tai edes taivutella siihen.

Meil on muuten hirveen rauhallinen poika! Viime yönäkin nukkua porskutti 9 tuntia putkeen :) ei muutenkaan turhia kitise. Oikeastaan ähisee vaan kun alkaa ruoka aika olemaan lähellä :D masu on ollut ummella niin siihen haettiin mallas uutetta ja nyt toimii jotenkin ainakin. Onneksi.

Käytiin neuvolassa kun poju oli 1kk ja 2 pvä vanha (suluissa 11 päivän iän mitat ) 5.020g (4520g) 56,7cm ja pituutta ei sillon mitattu. Eli hyvin kavsaa pelkällä korvikkeella :)

Kertoisitko, mistä tiedät paljonko maitoa menee per päivä, kun tissimaidolla? Ihan mielenkiinnosta, kun mulla oo mitään hajua, paljonko täällä menee.. :o :)

Meillä kokeiltu vaipoista liberoo ja pampersia ja ainakin tällä hetkellä mulle ennemmin mieleen tuo libero.. Istuu meidän pötkylälle paremmin. :)

Ei mulla olisi mitään hajua maidon määristä mutta olen nyt pari kolme päivää joutunut pumppaamaan ja syöttämään pullosta kun tissillä ei poika malta syödä kun tulee maitoa liian hitaasti ja poika hermostuu ja vain huutaa ja huutaa. :) Raivoruokintaa meillä ollut tissillä syöminen, näykkimistä, potkimista, lyömistä ja huutoa. Ei ikinä tullut kylläiseksi niin lastenlääkäri kehotti pumppaamista.

Takaisin