Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Miten se d-vitamiinisuihke, mikä sen merkki on? Olen nyt luontaistuote kaupassa ja täällä on muutamia vaihtoehtoja ja yhdessä on mansikan aromi???

Jemina tosiaan valkovuoto johtuu sun hormoneista, meidän pikku2 vuosi vähän verta ja sekin normaalia ja johtuu äidin hormoneista:)

Miedän 3 viikkonen syö 100-120 ml 3 h välein, iltaisin menee 200ml parissa tunnissa syötynä...

Mun toinen nilkka on ihan turvoksissa :o kaameen näkönen.. onko jotai keinoo saada turvotusta poies? Vettä yritän kyllä litkiä mutta ei auta. Huh.
Tissitki aivan kaameet pallot kun ei oo päässy imettämään ku nännit ihan rikki. Tänää jos pääsis imettämää kuhan mies käy ostamassa rintakumin!

Huh-huh, eilinen alennusmyynti-reissu oli kyllä monellakin tapaa tehokas! Vauvalle löytyi kasa isompia vaatteita hyvällä alennuksella ja kahden kaupan jälkeen tuli sietämättömiä supistuksia (alaselkää, nivusia poltti ja vatsa oli ihan kivi kova jne), hetken maltoin kävellä lisää kun ajattelin että helpottaa liikkeessä enkä viitsinyt äitiäni pelästyttää kun mukana oli. No, sitten istuttiin seistiin ja heijattiin lantiota kauppakeskuksen hulinassa - tuloksetta. Kivut aaltoilivat ja kun joku joskus väitti näitä menkkamaisiksi niin oli kyllä x100!! Parin kaupan ja apteekin kautta oli pakko luovuttaa ja lähteä kotiin lepäämään. Ilta menikin 1,5 Panadolin voimin (tosin ei kipua lievittänyt kun hetkellisesti) välillä sängyllä pötköttäen, jolloin tuli oksettava olo ja välillä kämppää ympäri talloen. Kymmenen maissa luovutin ja menin unille, aamulla ei enää mitään... Tänään 40+0 eli kohta saisi tullakin. :)

Tätä ennen ei olekaan kummemmin oireillut ja nyt selkeästi vauvan pääkin kirannut ihan tuolla alhaalla, saas nähdä mitä huominen neuvola tuumaa...jos sinne asti päästään.

Joulumasu mulle ei tuu shoppailusta eikä lenkkeilystä mitään oireilua jospa sä pääsisit kohta tosi toimiin
Ei mullakaan shoppailusta aikaisemmin ole tullut... :wink Toivotaan niin, että kypsytti sopivasti paikkoja!

Hahaa, ja persvakopurppuramikälieviiva bongattu myös!!! Se todellakin taitaa olla oma vuoro kohta! :)

Muokattu viimeksi:
Heei minkä ikäisenä vauva rupee ite kääntymää kylelleen? Täällä sukulaiset kummastelee ku mun poju kääntyy "nyt jo" itse kylelleen ja yrittää jo nostella päätäänkin. Hoitopöydälläki pyöriskelee et saa tosi tarkkana olla ite. Poju tänään 4 pv vanha.

Paljon onnea kaikille vauvan saaneille ja kovasti tsemppiä teille joilla synnytys on vielä edessä.

On ollu melkonen homma lukea kaikki viestit ja monta päivää siinä meni mutta nyt on luettu.

Mulla tuli rintatulehdus ja nous kuume 39-asteeseen, pari päivää kuume kesti mut nyt muutaman päivän olo on ollu parempi. Rinta on vielä kipeä mut kunhan sen pitää tyhjänä niin ei särje niin paljoa. Oliko muilla ollu rintatulehdusta vielä?

Mites teidän pienet nukkuu öisin?
Meillä nukuttas koko yö mut herätän aina neljän tunnin välein syömään. Koskahan vois antaa jo nukkua niin pitkään kun tyttö itse haluaa? Päivisin kuitenki roikkuu tossa tissillä usein ja illalla tankkailee.

Millasia oireita teillä oli kohtutulehduksesta/istukan jäämistä kohtuun? Saako silloin imettää? Luulin, että vuoto loppu, mutta tuli taas kirkasta vuotoa uudestaan. Mahaa on välillä nippaillut, muttei pahasti ja palellut on paljon.

Sallawws jopas sun pikkunen on reipas, en kyl aikasemmin oo kuullu että 4 pv ikäinen kääntyilee, päätä meidän pikkunen nostelee kans mut onkin jo 3+vko :) nää mun pimut ruvennut kääntyilemään akselinsa ympäri n 5kk iässä.

T87 meillä neito herää 3-6 h välein syömään yötä päivää, en ole sitten laitoksen herätelly syömään mut tämäkin vauvan vireys tasosta kiinni:)

Nyt se arki sit alkaa, mies lähtee yöks töihin :( onneksi sillä vaan 3 yötä ja sit 6 vapaata... Kevyt lasku arkeen! Vähän kyl jännittää miten tää lähtee rullaamaan kun tottunu siihen että sekin on kotona:/

Hansu mulla ollu 2 krt kohtu tulehdus ja oikeestaan ainut oire ollut pahanhajuinen vuoto. Mulla tulee edelleen välillä veren purkauksia ihan kirkasta verta ja synnytyksestä se 3 vko

Hansu: mulla on just parhaillaan antibioottikuuri kohtutulehdukseen.
Ensin alkoi jälkivuoto vähentyä, ja alavatsa muuttui vähitellen kipeäksi. Vuoto vaan väheni ja vatsa muuttui kipeämmäksi. Kipu muistutti kovaa menkkasärkyä, vaikka tulehdus oli vaan lievä. Pahassa tulehduksessa kipu on selvästi kovempi, ja alavatsa täysin kosketusarka. Kuumetta kannattaa seurailla.
Mutta kuitenkin.. Sitten yhdellä vessareissulla jotain tuli ulos, ja kirkasta verta vuosi hetken aikaa. Pääsin lääkärille seuraavana päivänä, ja hänen mukaansa vuoto myös hiukan haisi. Sain kahta eri antibioottia ja maitohappobakteerit päälle.

Heei minkä ikäisenä vauva rupee ite kääntymää kylelleen? Täällä sukulaiset kummastelee ku mun poju kääntyy "nyt jo" itse kylelleen ja yrittää jo nostella päätäänkin. Hoitopöydälläki pyöriskelee et saa tosi tarkkana olla ite. Poju tänään 4 pv vanha.
Täälläkin poika kääntyilee ite kyljelleen varsinkin vaipan vaihdon yhteydessä :p meillä ollaa nyt 5 pv vanhoja :)

Helkutti ku meillä oppi lastenosastolla liian helpolla pullolle ja nyt ei meinaa tissistä ottaa millään. Imuotteessa eikä tehossa oo mitään ongelmia, mutta ku ei malta olla rinnalla ku joutuu enemmän töitä tekemään. Oisko mitään vinkkejä kenelläkään? Ajattelin seuraavaks kokeilla rintakumia. Onneks oon vielä sairaalassa ja kätilö lupasi tulla mukaan seuraavaan imetykseen ja neuvoa kädestä pitäen :)

Täällä käyty tänään päivystyksessä kun neuvolassa epäili kohtutulehdusta, kuumetta oli aamulla lähes 39 ja alamasu on kosketusarka, ei kuitenkaan ollut tulehdusarvot korkealla joten ei ollu tulehdusta, onneksi. Nyt sitten miettiny josko tää onkin rintatulehdus kun viime yönä toinen rinta oli niin kipeä. Ja nyt kun taas täyttynyt niin alkaa tuntua kipeältä, pumpattava varmaan taas tyhjäksi..

Nyt täällä oltu sen verran väsyneenä et ei oo jaksanu kirjotella.. Miehen kaa sovittu asiat ja ollu ny kiltisti mut en nyt tuolle liikaa mahollisuuksia oo antamassa, saa luvan näyttää onko siitä tähän vai ei. Joku siitä sosiaalitoimesta mainitsi niin ollaan kyllä heidän kanssaan noin muuten tekemisissä ton mun masennuksen takia et seuraa mun jaksamista ja kun tuol isäl noit hölmöilyitä ollu aikasemmin, välit kyllä heihin hyvät eikä silleen ongelmaa, jos tuo jotain hölmöilee nii toivon ettei nyt suorilta tulis kuitenka mitään huostaanottoa kun rehellisesti asioista puhuttu ja tuntevat/tietävät tän tilanteen jo muuten ja tukiverkosto on loistava kuitenkin. Myöskin mulla on tosi vaihteleva mieliala, jos joku on kivaa ni se on superkivaa ja jos joku on huonoa ni se on tosi huonoa ja sen mukaisesti itseeni myös ilmasen.. Joten joillekin joskus saattaa olla järkytys miltä kuulostan, niiku menin neuvolan psykalle raskausaikana sanomaa et fiilis on se et tekis mieli hypätä parvekkeelta vaik en tosissaan ole mistään parvekkeelta hyppäämässä, kärkkäästi itteeni ilmasen. Sepä ohjas just tonne sossujen puoleen. Nooh kuiteskii, osaavat ne sossut kuulostella kyllä mikä mun jaksaminen oikeesti on et tietävät et saatan töksästä jotain ilman et ihan niin tarkotan sitä..
Kohtutulehusta multa ei löytyny vaik kans verisemmäks ja runsaammaks vuoto muuttu ja vatsaa nippaili, sen sijaa sain viikon antibioottikuurin virtsatientulehdukseen jonka jälkeen vasta kuulin ettei tulehusta edes sit ollu.. Nojaa eipä voi mittee..

Mulla tullu joku ihmeongelma et maito kyl riittää muuten hyvin mut alkuyöstä ei oo kahtena yönä tullut maitoo, tänpä seurauksena hirvee ressi ja lapsen huuto ja ei nukuttuja öitä. Harmittaa kun ei tiiä mistä johtuu, miks just alkuyöstä ekan syötön aikaan ei sitä maitoa tuu? Kummallista.
Ollaan kans siirrytty pulloileen, aattelin aina et rinnasta syönti ja se läheisyys on lapselle tosi tärkeetä ja et en haluu pulloilla, mut nyt ihmisenä joka ei tykkää et ollaa hirveen lähellä niin oon huomannu et tän väsymyksen keskellä se onki oikeesti tosi ahdistavaa se imettäminen.. Sit on vähän huono äiti fiilis ku mieluummin pumppaan ja annan pullosta vaik lapsi kyl söis tissistäkin.. No yöt oon tissitelly mut haluisin neki siirtää pulloiluun.. Noh kiitos siitä et saa kuitenki omaa maitoo annettua.. Korviketta joutu kyl toissayönä antaa ku ei ollu ku tilkka jääkaapis omaa maitoo silloin ku lapsel oli nälkä eikä tisseist tullu, noh loppuyöhän sit huudettii vatsavaivoja..
Ootteko muuten reagoinu tottuuko lapsen vatsa korvikkeisiin miten? Mietin voiko toi merkki käydä kun useemman kerran antaa vai uskaltaako antaa ku niin kovin huus? Entä merkkien vaihtelu, kun ostin nyt jotain Arlan luomu maitoo pari purkkii myös niin mitenköhä kävin jos esim tulis sellanen et pitäs antaa molempia lyhyen ajan sisää, sekottaako vatsan kuinka?
Oon hyvinki väsyny toisinaan tähän hommaan vaik lapsi tuntuu olevan ns. helppo, kaipa se masennustausta vähän kummittelee.. Mut samaa aikaa oon kuitenki tosi onnellinen ja viimeyönä kun sanoin miehelle et nyt ei enää pysty eikä jaksa ja siirryin olkkariin nukkuu niin et olin just lapsen syöttäny, ni en varmaa tuntii saanu unta ku tuntu pahalta jättää lapsi makkariin iskän kanssa ja mietin et pärjääkö ne, vaik totta kai ne pärjää. Siinä morkkiksissa kuitenkin pyörin. Eli hyvä syy haluta jaksaa kuitenki. Rakas pien töhöttäjä hän on <3 Nukuttii päikkäreitä kyl tänää, poika ny nukkuu edellee ja pitäs varmaa rauhallisesti koittaa herätellä et ois nyt illan hereillä et sais nukuttuu yön kuitenki.

Sekavuusviesti näköjää. Onnea viel kaikille jakaantuneille, teitä taas tullut monta! Kohta taitaa kaikilla olla jo pikkaset sylissä! Hyvin on vähentyny pikkuhiljaa täällä kirjottelu kun taitaapi monen aika mennä jo pikkasten hoidossa :)

Kaikkee hyvää kaikille! Jaksamista niin vauva-arkeen kun sen odotteluunkin!

Pauliina24, jos oireet jatkuvat, kannattaa käydä ihan gynellä tarkistuttaa asia. Tiedän tapauksen, jossa kohtutulehdus ei jostain syystä näkynyt tulehdusarvoissa, mutta sitä se kuitenkin lopulta oli. :/

Roria, meillä kokeiltiin ensin NAN ha:ta vajaa viikko, ei sopinu, ja sit vaihdettiin valion tuutiin. Onko se sun luomumaito siis korviketta kuitenkin? Muistathan että jos tuntuu että masennus nostelee päätään, niin haet apua, ettet jää asian kanssa yksin? :)

Takaisin