Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tyttövauvan valkovuoto.. ihan uusi juttu mulle! En oo tullut ikinä ajatelleeksi että niin pienellä olisi valkovuotoa :o enkä kyllä oo koskaan vauvoilla huomannut..paitsi nyt tällä meidän omalla.. ja kun ei saa 'putsatakkaan' sieltä..

Jemina, oon kuullut että johtuu äidin hormoneista ja on iha normaalia :) Joskus siinä voi olla jopa tippa vertakin. Meilläkin tytöllä tuli kertaalleen vähän veriviiruista valkovuotoa. Neuvolan täti sano et rintarauhasetkin saattaa joillain pikkusilla turvota.

Paljonko ootte antanu pumpattua rintamaitoa/korviketta pullolla pari vkoselle vauvalle? Tai paljonko teidän sen ikäiset vauvat syö/söi?

Meillä kun oltiin osastolla keltasuuden vuoksi valon alla 8 päiväm ikäisenä hoitaja syötti pullosta ( ei saanu valon alta ottaa pois ensimmäisten 6 tunnin aikana, valon alla tapahtu kaikki hoitotoimenpiteet), anto pullosta 100ml. Kysyin onko määrä paljon niin kuulemma normaalia sen ikäiselle.

Eli 100ml söi neiti sillo.

Ja joka syötöllä kerralla meni 80-100ml. 2-4 tunnin välein.

Wau! Meillä annettiin kättärillä 30ml 3h välein :o ja oli tosiaan meidänkin neiti valohoidossa yms. Nyt toi 100ml kuulostaa nii suurelta määrältä :D

Meillä kanssa sairaalassa annettiin 30ml.
Neljän päivän ikäisenä söi yöllä 60-70ml ja lääkäri totesi sillon,että vauva syö viikon ikäisen annosta..

Tällä hetkellä pieni on kolmea ja puol viikkoinen, syö ensin tissiä ja sen jälkeen korviketta 40-100ml..

Meillä kolmen päivän ikänen syö 45ml tällä hetkellä. Ite pumppailen sen minkä saan irti ja loput on luovutettua maitoa. Tällä hetkellä oon aika hyvin saanu heruteltua maidon tisseihin. Noin 40ml tulee yhteensä saaliiksi kun pumppaa molemmat tissit. Oon sähkökäyttösellä pumppaillu täällä sairaalassa, kun heillä ei täällä oo käsikäyttösiä. Merkkiä ovat kuullemma vaihtamassa eikä uudet oo vielä saapunu.
Mutta hyvin on maito nousussa kun tissit on aika kiinteet ja täydelliset. (mun puolesta ne vois aina olla tämmöset) :D Eniten ketuttaa toi maha ku on tuommonen röllykkä. Osa on toki turvotusta vielä ja osa kohtua, mut tuossa alla roikkuu tuommonen nahkalerpake pillun päällä :D Onko teillä muilla tämmöstä? Lähteeköhän tuo laihuttamalla ja kiinteyttämällä pois? Kieltämättä käy hiukan omalle tunnolle vaikka sieltä tulikin maailman paras lahja <3

Mulla ei oo suoraan sanottuna minkään valtakunnan hajua minkälaisia määriä tyty tällä hetkellä syö.. Osastolle yritin sillon kätilöltä kysyä, että mistä minä edes tiedän, että vaavi saa tarpeeks rintamaitoo ja tarviiko antaa lisäks pumpattua/korviketta, niin vastaus oli, että kunhan on se on tyytyväinen niin sillon on saanu tarpeeks.. Välillä tuntuu, että tää tapaus on vähän liiankin tyytyväinen.. :D

Kertoohan se kasvukin toki sitten, mutta kun ei täällä kotona joka päivä oo joku mittaamassa toisen painoo, että nouseeko se.. :/ Itellä vähän huoli on, että miten lähteny paino nouseen vai onko se.. Tänään neuvolaan soitto joka tapauksessa, kun sovitaan ensimäinen kotikäynti. :)

Onnea kaikille synnyttäneille! <3

ReOnLa, voimia ja osaanotot.

Tiittärä, meille annettiin ohjeeksi osastolta että 6 päivän ikäisestä lähtien tulis kastella 5 vaippaa päivässä, ja kakata maitokakkaa, silloin tietää ettei vauva ainakaan kuivu. Tällä voi siis kotona seurata vauvan vointia punnitusten välillä. :)

Mulla kaveri totes jälkeenpäin, et oma maito ei näköjään riittänytkään, kun lisämaidon avulla yöt rauhottu huomattavasti. Et, jos toinen on täysin tyytyväinen ja levollinen, niin silloin on äidinkin syytä olla.

Ja sairaalassa (teholla) vauvan ruokamäärät lasketaan painon mukaan. Maitoo täytyy mennä 1/6 vauvan painosta/vrk. Eli 4 kg lapsella se on noin 7 dl. Ihan vastasyntynyt ei tietty tommosia määriä syö.

Laskettuaika tänään ja aamulla kävin neuvolassa. Otettiin streptonäyte uudelleen ja varattiin ens maanantaille seuraava aika. Jos silloin vielä olen yhtenä niin terkka soittelee synnärille.

Takaisin