Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tatalle onnea!!

Täällä jo ehdin huolestua, kun mun mielestä vaavi liikkunu niin vähän.. Viime yönäkään en huomannu liikkeitä, vaikka usein hereillä kävin.. Ei liene kuitenkaan tarvetta huolestua sittenkään, kun nyt on kahden tunnin ajan mytistäny menemään niin kauheesti, että ei jää epäselväksi, onko masussa elämää vai ei. Ihan alkaa jo kipeetä tehä, kun potkii ja riekkuu niin hurjasti. <3 en valita, kun sain mielenrauhan. <3

Eilen kävin synnytysvalmennuksessa. Isäntäkin oli mukana. Kovasti valitteli turhaksi reissuksi, mutta kumman paljon tuolta oli silti korvien väliin jääny, kun asiasta ollaan keskusteltu sen jälkeen.. Myönsi, että vauvan käsittely kyllä jännittää, mutta rauhoittelin vaan, että kyllä ne opettaa ja sen oppii. <3 Ihana. Muutenkin meille molemmille tuli sen valmennuksen jälkeen tunne, että oikeesti, meidän vauva on kohta tulossa meidän luo! <3 Alkaa pikkuhiljaa ymmärtämään, että me ei olla kohta enää kahdestaan. <3 Kovasti kyllä tuota odotetaan jo.

Istukka läpäisee tehokkaasti äidin veressä kiertäviä vasta-aineita eli immunoglobuliineja, jotka suojaavat sikiötä vielä useita kuukausia syntymän jälkeen. Esimerkiksi äidin lapsuudessa sairastama vesirokko antaa sikiölle ja vastasyntyneelle suojan vesirokkoa vastaan. Myös äidin saamat rokotukset suojaavat sikiötä ja vastasyntynyttä. Suomessa lapsuudessa annettava kolmoisrokote MPR on käytännössä hävittänyt synnynnäisen vihurirokon kokonaan. Lähde: Odottavan äidin käsikirja

Eli imetyksen vaikutuksesta en tiedä, mutta raskauden aikana jo jonkunlainen suoja tulee ja ainakin ton mukaan se tulee myös rokotteesta. Kiinnostais kyllä miten esim hepatiitti A ja B menee ja kuinka kauan toi suoja oikeesti sitten kestää.

Tiittärä, kiva että pääsit huolistasi :) Toivottavasti ei nyt liikaa alkaisi potkimaan sua kuitenkaan. Meilläkin mies jännittää vähän miten vauvan käsittely sujuu, mutta kyllä sen nopeesti oppii.

Itse en uskaltais rokottamattoman lapsen kanssa lähtee minnekään ulkomaille jos on pienintäkään riskiä että saa sieltä jonkun vakavan taudin! Suomen sisällä uskaltanut reissata mutta ulkomaan matkat saa odottaa... Kyllähän sitä kerkiää!
Olen ehkä vähän yliherkkä joo mutta ei vara venettä kaada:)

Istukan kautta varmasti jotain menee, koska neuvolassakin väitetään, että inf.rokote suojaa myös lasta syntymän jälkeen. Mut tosiaan kovin pitkävaikutteisesta suojasta ei varmaan ole kyse. Immuniteetti kuitenkin perustuu vasta-aineiden tuottoon, joka taas vaatii virusaltistuksen.

Influenssa rokote siirtyy äidiltä vauvalle loppuraskauden aikana ja suojaa vauvaa puoli vuotta. Muitten rokotteiden vaikutuksesta en tiedä.

Tai siis rokotteen myötä äidissä kehittyneet vasta-aineet siirtyy, ei rokote sellaisenaan tietty....

Ensi viikolla olisi tarkoitus seilata Tallinnaan päiväristeilylle. Osaako kukaan sanoa tai oletteko käyttäneet raskaana matkapahoinvointilääkettä (onko Postafen tms)?? Lukee taas ohjeissa että konsultoi lääkäriä, äh :wideyed:

Joulumasu nousta lääkkeistä en tiedä, mutta kun itse aloitteli laivahommia niin mulla oli Sea-Band rannekkeet jotka helpottaa pahaa oloa! Noista lääkkeistä soittelisin neuvolaan, ne ainakin osaa sanoa että saako niitä käyttää vai ei...ainakin näin uskoisin:)

Ärsyttävää kun tuntuu et on kova pissihätä ja sit ei meinaa tulla mitään! Semmonen paineen tunne alhaalla ja joutuu melkein työntää et pissi tulee ulos, ihan ku siellä olis joku este :D Mistä tää johtuu?? Painaako vauva niin alas? Ei kuitenkaan mitään tulehdusoireita muuten ole..

Pauliina mulla sama tilanne ja sama ongelma koskee kakkaa, uskoisin että vaavi painaa niin alhaalla :)

No hyvä! Tai siis kiva kuulla et kuuluu asiaan eikä varmaan mistään tulehduksesta ole kyse.. Ja toi on myös täälläkin viime päivinä huomattu et tuntuu ku olis paska koko ajan tulossa :D

Ne on kyllä varmasti ikävä vaiva :( Itsekin pelkään et niitä tulee tässä vielä.. Aika huonosti kakka kulkee vaikka yrittänyt tänäänki juoda kahvia.. Jos vielä luumua koittaas! Eikö sulla äippä oo löytyny mitään toimivaa keinoa pehmittää masua? :/
Tuli itselle äsken jotenki itsekäs olo vaikka äiti tossa sano et tein oikein, mies kun lähti just työpaikan saunailtaan ja mä kielsin sitä juomasta mitään siellä kun ei tiedä yhtään vaikka lähtö tulis just ens yönä.. Oonkohan kauhee tyranni :o Pirttihirmu oikein :D Mut pelkään niin kauheasti muutenki et miehelle tulis joku este ettei pääsis synnytykseen mukaan, ja humalassahan sinne ei ketään päästetä ja hyvä niin.. Harmittaa kun se ei muutenkaa juo juuri koskaan ja nyt kun oltu vklp erossa niin oli pakko lähtee tonne saunailtaan :( Minä ku olisin tahtonu kainaloa..

Samat ongelmat ollut jo useamman viikon kuin pauliinalla ja äipällä :/ Viimeksi neuvolassa oli jokin harjoittelija ja päätteli, että minulla täytyy olla pissitulehdus. Kerroin siis, että vessassa saa ravata ja välillä vaikka olevinaan on hätä niin ei sitten loppuunsa ollutkaan niin hätä. Minusta enemmän tuntuu, että vauva painaa vaan rakkoa.

Me matkustettiin Meksikoon kun pikku2 oli 4kk, ei otettu mitään rokotteita, ei niitä neuvolassa edes tarjottu. Voi olla etten vaan muista....

Pahoinvointi lääkkeitä ei saa syyä raskaana ollessa. Mulla oli myös nuo äipän mainitsemat sea band rannekkeet. Toimi ainaki mulla.
Täällä vauva kans painaa rakkoo. Hei kokeilkaapa seuraavan kerran kun tinkaatte pissiä, että nostatte sitä massua pikkusen. Itelläni ainaki toimii ja alkaa pissi virrata :)

Kakka mulla on "virrannut" just luumuilla tai sitten duphalacia. :D Mut luumuja saa kyl syyä ihan pirun monta ennen ku alkaa massu toimia.

Hihhih, sori Wildis! Varmasti äärettömän hyvä neuvo, mutta voin taas kuvitella miten jokainen alkaa mahaansa nostella pöntöllä ollessaan :D Itsekin kyllä ajattelin kokeilla. ;) kyllä tää on vaan niin helppoo tää raskaana oleminen. ;D

Mulla ollu kanssa pissaamisen kanssa ongelmaa jo pitkään. Nyt tulee enää ihan liruliruna ja väkisin pakottaen. Ei auta mahan nostelut, ku alkaa supistaa :rolleyes: Joka kerta vessassa käynnin jälkeen edelleen pissahätä... Parhaiten tulis ku vois seisaaltaan pissiä...

Takaisin