Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Hienoa Lilith, onnea!! Ja kyllä se synnytyskin hyvin menee ja reagoivat sitten tarvittaessa tilanteen mukaan.

Täällä neuvolassa käyty, vauvan pää niin alhaalla että oli vähän ongelmia saada päästä kiinni... Niin syvällä lähtö kuopissaan siis;)
Verenpaineita pitää tarkkailla joka päivä kun alapaineet yli 90, rautaa käski aloittelemaan, muuten kaikki hyvin:)
Kyllä nyt on mahaa pyöritelty opiskelijan ja oman hoitajan voimin, valkovuotoa rupes tulemaan aika kitettävästi tämän episodin jälkeen, vielä kun synnytys käynnistys;)

Mitäs solaville mahtaa kuulua?

Neuvolassa th sanoi ja lääkäri sanoi etteivät aiheuta mitään kun mainitsin niitä olleen. Eivätkä olleetkaan. Esikoisesta olin pehmentynyt ja auki jo näillä viikoilla vaikka ei ollut ollutkaan supistuksia (paitsi harkkoja mitä muissakin ja kiinni on).

Meitä on erilaisia :) ite oon aika herkkä ku tuota kohtua elämän aikana operoitu ihan kivan monta kertaa. Ei kai näihin oo olemassa mitään absoluuttista totuutta. Jokainen reagoi niinku reagoi. :)

Totta kai on. Totes vaan lääkäri hyvin yks kantaa, että nehän ei aiheuta mitään. Olin siis siinä käsityksessä aiemmin että tekisivät jotain.

Varmaan yhtä paljon mielipiteitä kun lääkäreitäkin. Oli mitä oli, niin eipä nuo muksut ikuisesti tuolla massussa ole. Alkakoon sitten synnytys millä kivuilla tahansa :) ja viikkojakin onneks meillä kaikilla alkaa olee jo niin hyvin ettei haittaa vaikka tekiskin jotain.

Marjasose sama fiilis, nyt kun viikkoja näin paljon ja olot mitä on niin toivois vauvan ulos tuloa!
Mutta vastahan tässä mietti että pysy nyt vaan mukana ja masun lämmössä:,) jännättiin ultria jne... Kamalan nopesti on aika mennyt!

Jättäydyn hetkeksi sivummalle keskusteluista. Mukavaa loppuodotusta mammat ja kiitos tähänastisesta tuesta!

Wildis, pelkopolilla ultrataan, jos sulla on aika lääkärille. Voi siis olla myös kätilölle... Viimeks mul ei katottu muuten kypsymistä, mut toinen käynti mulla kans vko38, ni voi olla et siellä katotaan. Korvaa ton synnytystapa-arvion mun kohdalla.

Hienosti oot Lilith todistanu kaikille, et sulla on elämä täysin hanskassa. Saat olla ylpeä itsestäsi!

Luulen, et noi kivut on tosi henkilökohtasia, mikä avaa toisella paikkoja ei toisella sitä tee. Luulis, et lääkäritkin ois huomannu, ettei ehdotonta totuutta ole olemassa.

Ymmärsin, että mun aika on kätilölle ja sitten siitä katotaan jatkotarpeet kenelle tarvii jutella jne. Seksuaaliterapeutillekki oli mahollisuus avautua. Ite just mietin että tuo käynti taitaa korvata mun rv 37 neuvolalääkärin, missä pitäis tehhä painoarvio jne.

Meillä oli synnytyspelkopolille aika tänään ja käytiin läpi synnytystä, katsottiin video ja kierrettiin synnytysosasto. Sai kysellä mitä mieleen tuli.
Lapsonen tänään neuvola-ajalla oli ihan oikealla puolella (vatsa siis ihan toispuoleinen), mutta sydänäänet löyty vaan vasemmalta, että voipi kai olla vaikka miten päin vaan vaikka tuntemus itselläkin oli että entä jos ei ookkaan enää pää alas päin ku selkeet kaks möykkyä tuntunu tossa aika ylävatsalla, olin miettinyt et onkohan siellä poikittain.. Kaipa alkaa vaan niin iso olee että se pylly ja jalat ollut sit siinä poikittais asennossa.. En kyllä tiedä mikä mutka se oli, että sydänäänet löyty vasemmalta vaikka silminnähtävissä että oli tosiaan oikealla puolella lapsi selkeesti :rolleyes:

Nyt varmempi olo synnytykseen kun on selkeesti asioita vielä käyty läpi, neuvolatätikin sano että nähdään parin viikon päästä, jos nähdään :p Supistuksia vissiin ollut jonkun verran, niinkuin sukkapuikkokipuja ja menkkamaisia kipujakin.. Vatsa silti tuntuis olevan tosi korkeella. Ei sanonut olisko pää mitenkään kiinnittynyt, mutta sano et hyvin on pää edelleen alhaalla että tuskin sieltä enää liikkuukaan. Eilen kävi doulakin kylässä, hän kyllä sanoi että kävelystä tosiaan muuttuu hankalaa kun pää kiinnittyy ja koen kävelyn vielä helpoksi, tosin raskasta se muuten on ja hiljalleen edetään, mutta ei sellasta keilapallo haaroissa oloa ole ollut :grin Mietin kyllä että miten eri ihmisillä se vatsan laskeutuminen sitten näkyy kun mulla on aikas kapee lantio, että erottuuko se sitten niin selvästi.. Parina päivänä viimeviikolla tuntu olevan vatsa paljon alempana mut nyt taas koskee kylkiluihin, voihan se sitäkin olla että silti potkii sinne vaikka vähän ois alespäin mennyt. Kunpa vaan ei tosissaan yliaikaiseks menis, ei meinais sellasta jaksaa odottaa. Laskettuaika 12.12.
Aluks oli 6.12. mutta muuttivat sitä sit vauvan mittojen takia jossain vaiheessa, mulla kyllä oli säännöllinen kierto ja toi uus laskettu aika ei mitenkää siihen täsmää niin oon miettinyt että voikos ne alkuajanki mitat mennä sit vähän pieleen kuitenkin.. Nyt mitat vastaa kyllä viikkoa suurempia, mut eikös ne muutokset yleensä tässä vaiheessa vasta ilmi tuu. Nooo mut ei voi tietää varmaks o_O

Minoon hoikkaa mallia kyllä ollut ja kiloja nyt tullut yhteensä n. 20kg, ei oo valiteltu, tänään sanoi neuvolassa et nyt viikkoo kohden 900g, että vähän suurempaa nousua, mut ei silti mitenkään pahasti asiaa ilmassut. Totesin kyllä että tällä viikolla on vähän juustokakkuiltu ja viikonlopun irtokarkkitarjous vetäs kyl puoleensa. Siihenkin kommentoi vain et kunhan ei liian tavaks ota ni nou hätä.
Sellasia omia kokemuksia noista, unohtu jo ketkä kyseli mitäkin mielipiteitä, menee helposti nimimerkit sekasin ja unohtuu kun monta viestiä putkeen lukee, monesti myös puolet tykkäilyistä ja empatioista jää ja puoliin sit taas muistaa laittaa, taidan olla vähän hätänen ja keskittymishäiriöinen :rolleyes:
Mut kaikille silti paljon tsemppiä! Viimosia viedään toverit :wink

Hei mitä nää mun maratonviestit aina on. muka koitan lyhyesti ja ytimekkäästi itseäni ilmasta :grin

Siis oliko pelkopolilla seksuaaliterapeuttikin?
Oon vähän kade, en saanu lähetettä pelkopolille kun ainakaan vielä synnytyksen ajattelu ei oo vienyt yöunia. Vielä. Sanoin kyllä mitkä jutut mua pelottaa ja käytiin neuvolassa niitä läpi, mutta.. No perjantaina menen polille niin jos siellä olis aikaa jutella vaikka kätilön kanssa.

Oliko jollain joku kirja koskien synnytyspelkoa? Muistanko väärin?

Joo meillä joensuussa on sinski mahdollisuus jutella seksuaaliterapeutin kanssa. Myöskin anestesialääkärinkin kanssa saa jutella ja psykologi. Sit tietysti se kätilö, joka on erikoistunu synnytyspelkoihin. Nannuska mä sain sen lähetteen kun vaan pyysin neuvolasta terkkarin sen laittamaan. Ja mulle sanottiin, ettei sen tarvii olla pelkoa vaan jos jännittää niin seki riittää. Ei tartte siis mennä siihen pisteeseen, että menee yöunet ja vasta sitten sais sen lähetteen. Kätilö vuodeosastolla painotti sitä, että jos mikä tahansa mietityttää synnytykseen liittyen niin sinne kyllä kannattaa mennä. :)

Tsemppiä Hilla! Ihanaa loppuodotusta ja toivottavasti vielä kuulemme sinusta <3 Mulla taas foorumin kyttäys lisääntynyt (jos mahdollista ;) ) vuodelevosta ollessa...

Olisi ihana kuulla, mitä Tatalle ja pienokaiselle kuuluu... Toivottavasti pelkkää hyvää.

Takaisin