Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Raskausaikanahan kroppa kerää vararavintoa ja nestettä imetystä varten. Synnytyksen jälkeen ne helvetilliset hikoilut johtuu just siitä, et kroppa alkaa purkaa varastoituja nesteitä ja toki hormonitoiminnan muutokset vaikuttaa kans. Joillain paino alkaa tasasesti tippua, viehän imetys sen 500 ylimääräistä kilokaloria vuorokaudessa, toisilla taas ei paino hievahda mihinkään ennen kun imetys loppunut. Jos koko raskauden ajan syönyt terveellisesti ja liikkunut, ni en kyl olis huolissani painonnoususta, se kun on niin yksilöllistä. Synnytyksen jälkeen kun muistaa syödä terveellisesti ja liikkua, sekä juoda tarpeeks vettä, niin luulis kilojen putoavan itekseen ja mikä tärkeintä, niin oma olo on pirteämpi kun ravinto- ja liikunta-asiat kunnossa :)

Hikkaa täällä on vauvalla päivittäin useaan kertaan, luulis ainaki vahvat keuhkot olevan pikkusella :P

Mulle on tullut nyt reilu 16 kg ja lähtöpaino oli 66 kg ja pituutta 178 cm. Esikoisen aikaan lähtöpaino 69 kg ja about 94 kg ennen synnytystä. Sairaalasta lähtiessä 88 kg ja 1,5 v tytön synnytyksestä 74 kg ja sitten palkkasin pt:n ja sain loputkin läskit pois kyllä ne lähtee kun liikkuu ja syö oikein. Aion pistää itteni kuntoon taas, kun imetys loppuu niin voi sitten kiristellä huoletta. Esikoista imetin 7,5 kk. Jaksaminen ihan eri tasolla, kun pitää itestään huolta. Se on mun mielestä teko syy jos sanoo ettei raskauskilot lähde. No ei varmaan lähde jos ei tee asialle mitään

Mullekin tullut sellainen 20kg tähän mennessä. Näkyy lähinnä keskivartalossa, ja painonnousu menee samalla lailla kuin edellisessä raskaudessa. Synnärille jää toivottavasti heti osa ja loput lähtee jos imetys käynnistyy hyvin.

Napanuoran kiskonta tuntuu siltä kuin joku vetäisi napaa ja muljuttaisi napaa jonnekin alaspäin. Joskus osui ultrassa kohdalle että tyyppi kiskoi napanuoraa niin siitä bongasin että ha - siitä toi johtuukin! Inhan tuntuista.

Täälläki tänään neuvola, eli kohta pitää mennä... mullaki on jo vaikee ajaa autolla, manuaali ford mondeo on ja toinen on fiat punto... puntossa ei oo edes ohjaustehostinta ni sitä saa kyl veivata ☺ toinen on et musta tuli tosi arka peruttaa autoo ku reilu vuos sit peruutin meidän auton päin betoniporsasta ja työpaikan pihalla... oli puolisen vuotta ollu käytössä... Tänään testasin tuota mikrobrownia ja vähän tuli helposti hyvää :hungry: tää mun sulkaan syönti on jo ihan liikaa ku kokoajan pitäs olla saatavilla...
Eilen tein myös ekan satsin rahkavoi taikinasta joulutorttuja, niitä ei kyl jääny ku jotain 20kpl pakkaseen.. mut tänään teen kyl toisen satsin, ni jotain jäis ja seuraavan kerran leivon niitä ens viikonloppuna pariki satsii ni josko siinä ois joulutortut... muuten tällä viikolla yritän jaksaa leipoo piparit(vaaleet ja tummat). Lanttulaatikot ois viel tekemättä mut kattoo millo ne kerkee keitellä... ja noita bataattilaatikoitaki vois tehä... imellettyy peruna lootaa en oo koskaan oppinu syö ja ei oo tainnu mieskään.. meillä on kumminki pikkasen erilaiset jouluruuat ollu ku anoppilassa, eli vähän enempi ruokasampaa, ku kinkun lisäks joko sonni tai poro käristystä peruna muusin kera... ja anoppilassa on vaan kinkkuu... tässä mietinki et teenkö pienen käristyksen kumminki vaik kinkku paistetaanki...:santa menee vähän jo joulufiiliksen puolen liikaaki ku noita miettii...:grin

Mulle on tullu painoa joku 8-9kg. Esikoisesta tuli aikanaan 15kg, jotka kyllä suli aika huolella jo alun imetysaikana. Vauvavuosi ja lapsiperhearki oliki sitte asia erikseen ja se kerrytti jonku 4kg painoa takas ylöspäin :P Että sinänsä hyvä ettei tässä raskaudessa oo niin vauhdilla paino noussukaan.

Huh kun palautu Warheart tosta sun kommentista mieleen se imetyksen alkuajan kaamea hikoilu o.O Mua oikeesti hirvittää, että mitä vaatteita sitä pitää päällään ku on tää kylmä vuodenaika mut sitte pitäis pystyä imettään ja hemmetin kuumaki vielä siinä tulee... Viimeks huitelin valehtelematta ekan kuukauden alusvaatteissa :D Postin lähetit (mies tilaili jatkuvasti musiikkia ulkomailta) luuli varmaa et oon joku elämäntapanudisti ku juoksin aina paniikissa pyyhe päällä aukoon ovea :D

Siiis voi vittu mä sanon. Mä niin vihaan näitä lahden bussikuskeja. Just tulin bussiin.
Katoin ku bussi oli vähän sivussa tosta pysäkistä no ajattelin että kävelen siihen että pääsen bussiin. Kello oli 14.58 ja bussi lähtee klo: 15.00.
No menen siihen ja bussikuski tokasee vaan että mitä sä tänne kävelet? Sanoin että ajattelin tulla tähän ku luulin että voi hyppää kyytiin ku kello on jo tuon verran. No sitte bussikuski tokasee: Älä ajattele mun tauko meni pilalle.
Aika törkeetä käytöstä ettenkö sanois. Varmaa jos en olisi kävelly siihen kohti ni ku bussi ois lähteny ni varmaan ois vaan menny ohi ottamatta mua kyytiin. Siis vittu että ärsyttää nää!

Täällä käyty äippäpolilla tänään, kohdunkaula lyhentyny parin viikon aikana 4 sentistä 2 senttiin ja pehmenny. Ottivat vauvalta sydänkäyrää nii supistuksia vaa sateli samaan aikaan. nyt rv 36+4 ja meinasivat että saa tulla jos tulee, ettei estellä :) Lisäks mun ei tarvi enää käydä Hal-polilla eikä päihdeterapeutilla, ei ole kuulemma enää mitään tarvetta ja molemmista kirjotetaan positiiviset ja raportit :) nyt vielä 1 käynti joulukuun eka päivä, ultraavat vielä kerran, jos sinne asti nyt edes päästään :)

Mun oma auto on farmari mondeo ja ai että sillä ajaminen teki häijyä jo raskauden puolivälissä. Varsinkin aamuisin supisteli. Työmatkakin päivässä kun oli sen 150km niin ei paljoa naurattanut. Kesäloman jälkeen en enää edes mahtunut ajamaan sitä kun olen tällainen 157cm hukkapätkä :D Vaihdoin sitten miehen Toyotaan ja nyt ajaminen sujuu ihan hyvin, mitä nyt kytkimen käyttö välillä vihloo alakertaan. Ei tässä tietenkään niin paljon enää edes tarvii ajella, kait sekin vaikuttaa.

Huomenna polille kurkkimaan pikkuista ultraan ja juttelemaan kohonneista verenpaineista. Saas nähdä, mikä tuomio tulee..

Ja siitä synnytyksetsä meinasivat edelleen että alatiesynnytys onnistuu kyllä, että imukuppia käyttävät JOS tarve vaatii. Ja jos tulee jotain komplikaatioita, niin sitten keisarileikkaus, ja painotti että se on eri asia kuin hätäsektio. Kyllä jäi ihan hyvä ja luottavaine mieli, kerto juurta jaksaen kaiken mitä halusinkin tietää :)

Pauliina siellä tais olla luottokortti, paypal ja etukäteismaksu vaihto ehtona, jonka voi maksaa sit esim tavan verkkopankissa... Muistaakseni lasku tulee sähköpostiin! :)

Voi itku, mä en ymmärrä noista mitään ku sähköpostiin tuli joku vahvistus mut ei mitään varsinaista laskua :/ Pitääpä odotella jos sellainen vielä ilmestyisi! Mut jos siellä ei lasku vaihtoehtoa ollut niin eihän toi tilaus mihinkään liikukaan ennen kuin on rahat maksettu.. Vaikeaa, osaisinpa saksaa :D

Lilith hienoa ettei tarvi enää käydä Hal-polilla eikä päihdeterapeutilla :) ja kiva että saitte puhuttua synnytyksestä. Se on tärkeää että itsellä on luottavainen mieli.

Ite sain pelkopolille ajan 1.12 ja viikkoja on tuollon 37+3. Pahoin pelkään etten kerkee tuolle ajalle kun tänäki päivänä on supistellu niin tiheesti, että varmasti syntyy ennen tota aikaa. Kaikennäkösiä kipujski alkanu tuonne alapäähän tulee. Ihan jumalattomia sukkapuikkoja ja menkkakramppeja ja muksu riehuu minkä kerkee. Toivottavasti kerkeisin tuonne pelkopolille ku hirvittää se synnytys niiden hoitohenkilökunnan takia.

Ne jotka on käyny siellä pelkopolilla, niin mitä siellä ekalla käynnillä oikeen on ja ultrataanko noilla käynnillä aina vauvaa ja katotaanko kohdunsuun tilanne jne? :)

Wild mulla oli ainakin ultraus ja kohdunsuunkin olis katsonut jos olis halunnut, mutta mulla oli just vähänaikaa sitten ollut neuvola lekuri ni ei ollut tarvetta. Siinä katsottiin edellisen synnytyksen kulku ja sai kysellä mitä mieleen tuli...

Aivan. Kiva jos pääsee sinttiä vielä kattoo ja kyllähän tuo kohdunsuun tilannekkin kiinnostaa ku näitä kipuja ja suppareita niin tiiviisti on. Mulla ei oo aiempia synnytyksiä takana niin niitä on vähän vaikeeta käydä läpi, mut varmaan käydään sit yksilöllisesti muita asioita.

Vaikka niitä sukkapuikkoja tulee niin ne aiheuta mitään :) ilkeitä kyllä.

No mulla vissiin aiheuttaa ku mulla alko ne sillon sairaalassa. Sillon ku menin sinne niin kohdunkaulaa oli vielä neljä senttiä jälellä ja olin ihan kiinni. Sit ku siellä ollessa alko ne sukkapuikot niin katto uudestaan sen kohdunsuun tilanteen ja kohdunkaula oli lyhentyny 2 cm ja olin auennu. Suppareita ei vielä siinä vaiheessa ollu. Muita kipuja tuolla alhaalla ei sillon ollu ku nuita sukkapuikkoja.
Menkkakrampit ja muut alko sitte vasta viimesimpinä päivinä.

Nyt onki ollu päivittäin kauheeta menkkajomotuksia sun muita kipuja. Ja kohtu tuntuu niin kauheen aralta ku muksu liikkuu.

Ja kätilö sano että joillaki ne aiheuttaa jonkin sortin kypsymistä ja joillekki ei. Toiset on herkempiä ku toiset. Ja veikkaan et noihinki miten nopeesti alkaa kohdunsuu kypsyä niin varmaan vaikuttaa myös aiemmat "operaatiot" jos sellasia on jouduttu tekee. Ainaki näin maalaisjärjellä ajateltuna.

Neuvolassa tosiaan käyty ja 500g on paino noussu nyt viikkoa kohden. Sf mitta huitelee yläkäyrällä.... tuumas th että yleensä isommilla ihmisillä on tuolla mitoilla.. Ja sano et pitää muistaa ottaa rauhassa et ainaki viikon pääsis eteenpäin viikkojen suhteen :) raivotarjonnassa oli nyt edelleen. Pissapuhdas ja verenpaineet normaalit alhaiset... vaavi kyl oli jo tipahtanu tonne alas vaikka viel pää muljus ku otti kiinni...
Kyseli et mitä mieltä oon jos tulee nyt viikon kahden sisään, ni mikäpä siinä on kumminki jo rv 34+0 ni eipä pitäs hirveesti olla enää vaikeuksia. Kaverin esikoinen synty 35 viikolla ja viikon olivat sairaalassa ja pääsivät kotiin... Mutta yritän selvitä kumminki sinne lääkärineuvolaan asti joka nyt on tasan kahden viikonpäästä... sais vielä muutamat jutut tehtyy ennen lähtöö...
Hain myös tuon liberolaukun meidän k-marketissa... lapussa luki et vaippahyllyssä mut eipä siel ollu, menin kassalta kysyy ni ne on niilllä siel kassalla...

Takaisin