Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ajattelin antaa joensuulle vielä mahdollisuuden, jospa oppivat tuosta ja tosiaan nimellisenä kun jätin sen palautteen niin muistaavat kyllä mut sitte kun meen synnyttää sinne. :D

Mulle kätilö sano, että jos paineen tunnetta on niin istualteen oleminen on sillon kaikista pahin asento taikka puoli istuva. Makuultaan pitäis olla, niin ei painetta pääse kohdun suulle.
En osaa sanoa, että pitääkö huolestua noista. Voithan soittaa synnärille ja kysyä arviota sieltä. :)

Kyl mullakin pää välillä selkeesti painaa, enkä siit oo niin huolissani. Varsinkin, jos kestänykin jo pitkään. Mut toi tarve ponnata kuulostaa hurjalta :-o

On se muuten jännä kun infoot vähän ihmisille tuolla sosiaallisessa mediassa olevas sairaalassa tms. niin heti löytyy neki "kaverit" joihin ei oo ollu yhteydessä ihan hetkeen ja kauheen huolissaan muka ovat musta ja vauvasta.. Sitte ku laitat jotain muuta niin ketään ei kiinnosta. Mullekki tuli varmaan miljoona (okei liioteltu, mut kuitenki) "kaveria" jotka alko yksäriä laittaa, et miten voin ja että on niin huolissaan jne... Mistä ihmeestä tuollanen johtuu, tuskin kuitenkaan siitä että oikeesti olosivat huolissaan. Varmaan uteliaisuus.

Saattaahan se olla että vauva niin alhaalla että sen takia paineen tunnetta alapäässä, mutta ponnistustarve asia eri, sitä ei kyl kannata kauaa katsoa... Itselläkin kun vauvat laskeutunut lähtö kuoppiin tullut painetta alapäähän ja samalla liitoskivut ja alapään kipuilut voimistunut... Yleensä näihin auttaa makoilu ja hyvä tukivyö!

Täällä kyl outo ilta kakattaa koko ajan, hetki sitten valitin kun maha kovana, noh nyt se on sit jotain ihan muuta:/ harkkareita tai muita supisteluja tai vihlontoja tänään juurikaan ollut mutta tää kakatus ja nälkä seurana... Mies vaan totesi että tyyntä ennen myrskyä :D

Mulla on usein paineen tunnetta lantiossa ja masu kovettuu kun nousen sängyltä tai sohvalta ylös, mutta se on jo kiinnittynyt tonne alas niin siitä varmaan johtuu :)
Tiittärä: joo se kasvaa tosiaan todella paljon tonne sisälle päin :D

Ite en ole paineentunnetta pitänyt oikein minään. Välillä jo aiemmilla viikoilla on tuntunut, mutta sitten hävinnyt. Nyt myös ajoittain ja tosiaan mitään ei ollut tapahtunut. Nyt tulleet loppupuolella uutuutena häpyluussa tuntuvat liitoskivut.

Tääll kyll paineen tunnetta tulee välillä ihan makuutasossaki enkä oo siitä nii huolestunu. Ponnistustunne onkin sit asia erikseen, sit soittaisin heti synnärille.

Jos mulla tulee sellanen epämääränen suppari. Siis että en tiiä onko suppari vai ei, niin tunnistan siitä että tulee samalla kuuma-aalto. Onko muilla samanlaista?

Miulla tulee päivittäin paineen tunnetta mahaan välillä maha menee samalla ihan kovaksi,välillä pelkästään tuo tunne.. Kysyin neuvolasta että onko nää nyt niitä harjptussupistuksia,niin voi kuulma hyvinkin olla. Nauroin vaan samalla,että kun ei mtn tietoa millaisia ne on,kun ensimmäinen muksu tulossa.
Tänään tuntunut paineen tunne melkein koko ajan,jos vähänkin liikkuu. Riittää,että kävelee makkarista keittiöön.. Sen takia pidetty tänään vähän lepopäivää

Mun supparit on ollu vaan vatsan kovettumista, ei kaikkia noita muita oireita mitä monella. Ehkä ei tarvi vielä soittaa synnärille. Jos ponnistusolo olis, niin sit kyllä heti! Kuulostaa hurjalta. Mulla paineen tunne lähinnä mahassa. Ei vielä tuolla "ovella". Loppuviikosta neuvolalääkäri onneks, pyydän tutkiin paikat.

Täälläki oli tänää painokontrolli äippäpolilla. Hyvin keskiverto pikkusen siellä näyttäis majailevan :) Kuulemma 2600g nyt ja arvio syntyessä n. 3600g. Jos tuo pitää paikkansa nii olis 800g esikoista pienempi :D

Mullaki liittyy suppareihin paineentunnetta lantiossa ja joskus kohdunsuulla. Vähä oli lääkärin mukaan paikat pehmenneet ja kanava lyhentyny, nyt oli 2cm jäljellä, kohdunsuu vielä kiinni. Vähä helpotti ku nyt tietää, ettei nuo paikat mulla iha heti näyttäis aukeavan, vaikka välillä supisteleeki normi harkkareita tiukemmin.

Mä en varmaan kans muusta syystä ymmärrä lähtee synnärille ku siitä et supparit ottaa tonne selkään tai sit ku veet mennee... mulla myös välis tosiaan vauva painaa tonne alas vaik ei varmaan oo edes kiinnittyny, samalla sohii käsillä... joskus niin inhottavan tuntosta... nyt supparit on onneks enempi ollu noita mahan kovettumista jne.. jota edellisetki raskaudet on tehny..
Onneks toi meidän 3 vee päätti tänään vetäistä päikyt ni laitoin pentukoiran kuistiin ja otin itekki unet, muut lapset söi sipsiä ja katto pikkukakkosta ☺ teki hyvää niin et jaksoin käyttää lapset saunassaki... nyt oottelen et sit toi nuorin nukahtaa ja käyn juomassa kupin lämmintä kaakaota ja suklaata mussuttamassa ❤ saa nähä kuinka isoks tää laps kasvaa viel ku nyt menny 1 levy suklaatia kahdessa päivässä, mut pakko jollain herkutella ku ei muu makee maistu....

Tytsy78 tuota mäkin oon miehelle selittäny et ei se tuolla "ovella" oo tulossa vielä ku sen mielest tää on välis niin hankalan näköistä tää mun toiminta...
Viimeks ku olin synnäril ni yks nainen oli 3 synnyttäny omaan kylppäriin ku oli menny suihkuun ennen ku lähtee synnäril... vaan oliki ollu vauhikkaampi tapaus, selitti et eihän kerinny ku huutaa miestä soittaa ambulanssii ja sit polvistunu ite lattialle ja ottaa vauvan kii... mies ku tuli puhelin käes takas ni ab hlökunnalla oliki jo kiire ku mies oli sanonu et vauva syntyi...

Meinasin jo riemuita ettei tänään ookaan vielä supistellut yhtään mutta nythän se sitte meinaa taas pusaa päälle.. Vatsa on ollu kyllä ihan löröllä, toivottavasti ei ennakoi nyt mitään. ... Huomenna pitäisi päästä treffaa vanhaa ystävää Helsinkiin. Toisaalta Naistenklinikka on sit hollilla jos jotain sattuu. Hmph!

Kehutaanpa nyt kerrankin, loistavaa ja huolehtivaista palvelua omalta synnäriltä, kätilö soitti ja kyseli vointia ja juteltiin pitkä tovi. Sain puhelimitse ajat ens viikolle labroihin ja kasvukontrolliin, sama tulikin postissa mutta tuntui hyvältä että sai jutella puhelimessa.
Hyvä mieli jäi :)

Lyhyesti tällekin puolen tän päivän neuvolalääkärin käynniltä, rv 35+6.
Kaikki arvot siis ok. Vauva kääntynyt perätilasta raivotarjontaan.
Sf-mitta 31cm, menee siellä keskikäyrän ja alakäyrän puolivälissä.
Kohdunsuu pehmennyt ja sormelle auki, kanavaa 3cm jäljellä. Vauva laskeutunut, mutta ei kiinnittynyt. Tuli siis ihan uutena tietona, että uudelleensynnytyksissä vauvat eivät edes kiinnity. Ja lääkärin sanoin; voi syntyä ihan millon vaan. :)

Hankalia nuo tuntemukset oikeasti, kun voi tosi nopsaan mennä olotila siihen ponnistukseen. .. Täytyy vaan luottaa omaan vaistoon. Itse en kattelis mitään paineen tuntemuksia tms kovinkaan pitkään. Voi meinaan edetä vauhdilla. Tai sitten ei. Kukapa tietäis! o_O

Lyhyesti tällekin puolen tän päivän neuvolalääkärin käynniltä, rv 35+6.
Kaikki arvot siis ok. Vauva kääntynyt perätilasta raivotarjontaan.
Sf-mitta 31cm, menee siellä keskikäyrän ja alakäyrän puolivälissä.
Kohdunsuu pehmennyt ja sormelle auki, kanavaa 3cm jäljellä. Vauva laskeutunut, mutta ei kiinnittynyt. Tuli siis ihan uutena tietona, että uudelleensynnytyksissä vauvat eivät edes kiinnity. Ja lääkärin sanoin; voi syntyä ihan millon vaan. :)
Mitä? Ei kiinnity?!!

Haluaisin kans saada tietää vähän tota kohdunsuun tilannetta mutta ei oo enää yhtään neuvolalääkäri käyntejä tai ultria :(

Mitä? Ei kiinnity?!!
Tätä ihmettelin kyllä itsekkin, mutta voi pitää ihan paikkansakin. Meillä ei kuopus varsinaisesti kiinnittynyt ennen syntymäänsä, kun aloin muistella.
Lääkäri perusteli sen niin, että ensimmäisen synnytyksen kohdalla vauva raivaa tiet selviksi ja tilavammiksi, joten myöhemmin sitä kiinnittymistä ei oikeastaan edes tapahdu.

Mä en vaan saa itseäni pakotettua alottamaan tota iltainsuliinia. Tiedän että oon typerä mut mun mielestä tässä ei oo mitään järkeä... Vauva on täyskokoinen ja perjantaina myös ns täysaikainen 37 täys ja aamupaastoissa on ollu se 0.1-0.2 ylityksiä. Maksa-arvojen kanssa ravaan verikokeilla. Oonko mä ainoana sitä mieltä että fiksumpaa olis käynnistää kuin pitkittää ja alottaa enää insuliini...? Saatikka joku maksa-lääke, kun sitäkin ehdoteltiin. Eli siis mitä tässä odotetaan tapahtuvaksi? Kun kuitenkin viimeistään laskettuna aikana käynnistys...

Takaisin